Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-02-27, 12:59
  #253
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gedaj
170 och 70 kg ger BMI på 24,2. För mycket ahlgrens bilar och choklad sista tiden. Men jag är ju lastgammal. Lätt att skryta när man är 20 år. På den tiden sprang jag milen på 45 minuter och funderade aldrig över vikten. Nu räcker det att man käkar en macka så rusar den iväg.

Det där är faktiskt lite av en myt att man ökar lättare i vikt ju äldre man blir. Finns ny forskning som motbevisar det. Däremot verkar dom flesta röra på sig mindre och äta mer=)
Citera
2023-02-27, 13:17
  #254
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Det där är faktiskt lite av en myt att man ökar lättare i vikt ju äldre man blir. Finns ny forskning som motbevisar det. Däremot verkar dom flesta röra på sig mindre och äta mer=)

Håller inte med. Fram till medelåldern var vikt aldrig något jag funderade på. Låg stadigt på samma oavsett vad jag gjorde. Att röra på sig är också överskattat. Sett folk som jobbar inom fysiskt krävande yrken med övervikt. Absurt att vara på språng hela dan och ändå knappt klara att kliva in i bilen för att man är så tung. Folk blir hungriga när de jobbar hårt och faller lätt för frestelsen att stanna till vid en mack och köpa godis. Eller ta en hamburgare med läsk till lunch. Har tränat löpning så jag vet hur det känns efter ett långt pass. Träning kan göra dig fet.

Nu är jag inte i den situationen men bara för att jag håller nere kolhybdraterna och promenerar varje dag. Som yngre var det skit samma vad man gjorde kändes det som. Dricka litervis med mjölk och käka kilovis med bröd hade ingen effekt på mig åtminstone. Men jag är lite speciell. Inte många i min ålder som saknar kalaskula. 50+ om du undrar.
Citera
2023-02-27, 13:26
  #255
Medlem
Lill-Anns avatar
Min längd: 167 cm.

Min vikt: 67 kg.

BMI: 24.

Nöjd.
Citera
2023-02-27, 13:33
  #256
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seaworthy
Det där är faktiskt lite av en myt att man ökar lättare i vikt ju äldre man blir. Finns ny forskning som motbevisar det. Däremot verkar dom flesta röra på sig mindre och äta mer=)

Stor fet fikarumsmyt. Vänta tills du blir 30 bla bla, vänta tills du blir 45 då kan du inte äta ett Mariekex utan att vikten rusar.

Men visst, 50åringar väger ju mer än 20åringar och har mer fettmassa. Det beror inte på någon ändrad ämnesomsättning eller andra vanliga förklaringar. De flesta går upp sakta i vikt hela tiden från ja typ 18 år till säkert 60 iaf. Till slut väger man för mycket. Inget magiskt händer vid någon viss ålder.

OnT: 80 kg, 182 cm. BMI ca 24, skulle gärna ha lite lägre..
Citera
2023-02-27, 14:42
  #257
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
De flesta går upp sakta i vikt hela tiden från ja typ 18 år till säkert 60 iaf. Till slut väger man för mycket. Inget magiskt händer vid någon viss ålder.

Så har det inte sett ut för mig iallafall. Ingen stadig kurva uppåt utan pendlat upp och ner. Som allra minst i mitt vuxna liv vägde jag vid 50. Var smalare än som tjugoåring. Som allra fetast vid 32. Skillnaden som jag märker det är svårigheten att hålla jämn vikt. Glider lätt upp till 75 bara för att man käkat mackor en period. Försöker undvika bröd eftersom det sätter fart på kilona. Kör keto när jag passerat min trivselvikt. Sånt höll jag aldrig på med som yngre och behövde inte göra det. Vad det sen beror på kan diskuteras.
Citera
2023-02-27, 15:06
  #258
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gedaj
Så har det inte sett ut för mig iallafall. Ingen stadig kurva uppåt utan pendlat upp och ner. Som allra minst i mitt vuxna liv vägde jag vid 50. Var smalare än som tjugoåring. Som allra fetast vid 32. Skillnaden som jag märker det är svårigheten att hålla jämn vikt. Glider lätt upp till 75 bara för att man käkat mackor en period. Försöker undvika bröd eftersom det sätter fart på kilona. Kör keto när jag passerat min trivselvikt. Sånt höll jag aldrig på med som yngre och behövde inte göra det. Vad det sen beror på kan diskuteras.

Så kan det ju vara förstås.

Men de allra flesta väger mer och har mer fettmassa vid 50 än 20.
__________________
Senast redigerad av ensam87a 2023-02-27 kl. 15:33.
Citera
2023-02-28, 16:02
  #259
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gedaj
Håller inte med. Fram till medelåldern var vikt aldrig något jag funderade på. Låg stadigt på samma oavsett vad jag gjorde. Att röra på sig är också överskattat. Sett folk som jobbar inom fysiskt krävande yrken med övervikt. Absurt att vara på språng hela dan och ändå knappt klara att kliva in i bilen för att man är så tung. Folk blir hungriga när de jobbar hårt och faller lätt för frestelsen att stanna till vid en mack och köpa godis. Eller ta en hamburgare med läsk till lunch. Har tränat löpning så jag vet hur det känns efter ett långt pass. Träning kan göra dig fet.

Nu är jag inte i den situationen men bara för att jag håller nere kolhybdraterna och promenerar varje dag. Som yngre var det skit samma vad man gjorde kändes det som. Dricka litervis med mjölk och käka kilovis med bröd hade ingen effekt på mig åtminstone. Men jag är lite speciell. Inte många i min ålder som saknar kalaskula. 50+ om du undrar.

Skulle man mäta ditt födointag och rörelse när du var yngre är det mycket sannolikt att du hade andra vanor. Fysiskt arbete korrelerar ganska dåligt med att bli vältränad i dagens samhälle. Ofta statiskt arbete som mest genererar problem.

Jasså, brukar du se många feta långdistanslöpare? Jag har sprungit i många år och det är ganska svårt att överäta om man springer 1 timme om dagen.

Du bara minns dåligt=)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback