Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-09-15, 02:59
  #1
Medlem
Bilbo10s avatar
Kan man spåra original datum för en JPG bild? Jag har märkt att datum ändras efter varje hantering.

Jag ska förklara enkelt.

Jag flyttar bilden i JPG från mobilen till datorn och döper om den, datumet på filen blir nu det datum då jag döpte om filen och sparade den på datorn. Inte original datum för när bilden togs.

Finns det NÅGON som helst möjlighet för någon att ta reda på när bilden togs? Dvs ta fram datum när den togs för första gången?

Hoppas det framgår logiskt som jag förklarar.
Citera
2021-09-15, 03:06
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilbo10
Kan man spåra original datum för en JPG bild? Jag har märkt att datum ändras efter varje hantering.

Jag ska förklara enkelt.

Jag flyttar bilden i JPG från mobilen till datorn och döper om den, datumet på filen blir nu det datum då jag döpte om filen och sparade den på datorn. Inte original datum för när bilden togs.

Finns det NÅGON som helst möjlighet för någon att ta reda på när bilden togs? Dvs ta fram datum när den togs för första gången?

Hoppas det framgår logiskt som jag förklarar.

Alla tillgängliga datumstämplar är inkodade i själva filen och kan således manipuleras i efterhand. Så nej, det finns inget säkert sätt att göra detta. Och som du själv upptäckt, de tillgängliga datumstämplarna (skapad, ändrad, tittad på) uppdateras automatiskt vid olika tillfällen, ex när filen flyttas eller döps om.
Citera
2021-09-15, 08:17
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilbo10
Kan man spåra original datum för en JPG bild? Jag har märkt att datum ändras efter varje hantering.

Jag ska förklara enkelt.

Jag flyttar bilden i JPG från mobilen till datorn och döper om den, datumet på filen blir nu det datum då jag döpte om filen och sparade den på datorn. Inte original datum för när bilden togs.

Finns det NÅGON som helst möjlighet för någon att ta reda på när bilden togs? Dvs ta fram datum när den togs för första gången?

Hoppas det framgår logiskt som jag förklarar.

Om du ej har manipulerad så kan du se när den skapades/ändrades senaste/första gången.
Citera
2021-09-15, 09:00
  #4
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilbo10
Kan man spåra original datum för en JPG bild? Jag har märkt att datum ändras efter varje hantering.

Jag ska förklara enkelt.

Jag flyttar bilden i JPG från mobilen till datorn och döper om den, datumet på filen blir nu det datum då jag döpte om filen och sparade den på datorn. Inte original datum för när bilden togs.

Finns det NÅGON som helst möjlighet för någon att ta reda på när bilden togs? Dvs ta fram datum när den togs för första gången?

Hoppas det framgår logiskt som jag förklarar.

1. Datering av filer sköts av operativsystemen i form av metadata. När filer flyttas mellan operativsystemen beror det på filöverföringsprotokollet om även metadatan överförs eller inte. MDTM FTP är ett protokoll som bevarar datering.

2. Olika datorprogram kan bevara sin egen datering i filerna dem skapar. I JPG:s filstruktur finns det möjlighet för program att lägga till egen data. Det är osannolikt att de placerar datering där, men det är möjligt.
Citera
2021-09-15, 09:35
  #5
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilbo10
Kan man spåra original datum för en JPG bild? Jag har märkt att datum ändras efter varje hantering.

Jag ska förklara enkelt.

Jag flyttar bilden i JPG från mobilen till datorn och döper om den, datumet på filen blir nu det datum då jag döpte om filen och sparade den på datorn. Inte original datum för när bilden togs.

Finns det NÅGON som helst möjlighet för någon att ta reda på när bilden togs? Dvs ta fram datum när den togs för första gången?

Hoppas det framgår logiskt som jag förklarar.

https://www.exifdata.com/
Citera
2021-09-15, 20:01
  #6
Moderator
vhes avatar
IT-säkerhet --> Övriga dator- och IT-diskussioner
/Moderator
Citera
2021-09-15, 21:53
  #7
Medlem
Bilbo10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
https://www.exifdata.com/

Tack. Denna visar dock precis vad användaren över dig skrev. Dvs den visar datumet då filen manipulerades sist (sparades, kopierades osv), den visar inte originaldatum.
Citera
2021-09-15, 21:53
  #8
Medlem
Bilbo10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
1. Datering av filer sköts av operativsystemen i form av metadata. När filer flyttas mellan operativsystemen beror det på filöverföringsprotokollet om även metadatan överförs eller inte. MDTM FTP är ett protokoll som bevarar datering.

2. Olika datorprogram kan bevara sin egen datering i filerna dem skapar. I JPG:s filstruktur finns det möjlighet för program att lägga till egen data. Det är osannolikt att de placerar datering där, men det är möjligt.

Tack, det du skriver är samma uppfattning jag fått. Dvs att filens originaldatum inte kan framgå utan att man endast ser sista hanteringsdatum.
Citera
2021-09-16, 09:25
  #9
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilbo10
Tack. Denna visar dock precis vad användaren över dig skrev. Dvs den visar datumet då filen manipulerades sist (sparades, kopierades osv), den visar inte originaldatum.

Nej, exifdata.com påstår att det finns datum och tid sparat i filen när är tagna med de flesta nya kameror, vilket ökar sannolikheten att de också finns i mobiler. Webbsidan kan läsa ut extra information lagrad i filen, om det finns.

Fil och metadata är separata, operativsystemet kan bara hantera läsa metadata och datorprogram läser filer. Om datering är lagrad i filen så kan inte operativsystemet läsa den, men den finns kvar även när den kopieras. I så fall kan man prova exifdata.com.

Det kanske även finns program som läser ersätter operativsystemets datering med filens EXIF datering. Kan vara värt sökandet.
Citera
2021-09-16, 11:21
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilbo10
Kan man spåra original datum för en JPG bild?
Information om när bilden skapades kan finnas inbäddad i JPG bilden. Om den informationen är korrekt är en anna fråga, det beror ju på kameramodell och om korrekt datum/tid är inställt.
Citat:
Ursprungligen postat av Bilbo10
Jag har märkt att datum ändras efter varje hantering.
Alla filer som lagras på i ett filsystem (DVD/Hårddisk/Floppy/USB minne) har olika tider kopplade till sig.

Det är vanligt (Mac/Linux/Unix) att det finns åtminstone tre olika tider registrerade för en fil, oavsett om det är en textfil eller en bildfil.
-Tidpunkten då filen skapades i filsystemet (C time).
-Tidpunkten då fil innehållet senast modifierades (M time).
-Tidpunkten då filen användes senast (A time).

Om kameran registrerar tidpunkten för när bilden exponerades, kan denna information utvinnas, granskas, modifieras eller utplånas, precis som själva bilden.

Detta kan göras i tex bildbehandlingsprogramet GIMP.
Citera
2021-09-16, 16:59
  #11
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilbo10
Kan man spåra original datum för en JPG bild? Jag har märkt att datum ändras efter varje hantering.

Jag ska förklara enkelt.

Jag flyttar bilden i JPG från mobilen till datorn och döper om den, datumet på filen blir nu det datum då jag döpte om filen och sparade den på datorn. Inte original datum för när bilden togs.

Finns det NÅGON som helst möjlighet för någon att ta reda på när bilden togs? Dvs ta fram datum när den togs för första gången?

Hoppas det framgår logiskt som jag förklarar.
Har du provat att gå in på "egenskaper" -- på första fliken står datumet för när den sparades/flyttades, samt sista gången den användes.

I fliken "egenskaper" finns ytterligare en fil som heter "information" -- på mina bilder hittar jag datum och tid för när bilden skapades första gången - dvs tiden för när fotot togs - i den fliken.

Jag fotar i RAW och mina bilder är både redigerade, flyttade och sedan sparade i JPG format.
Citera
2021-09-17, 10:53
  #12
Medlem
Bilbo10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Nej, exifdata.com påstår att det finns datum och tid sparat i filen när är tagna med de flesta nya kameror, vilket ökar sannolikheten att de också finns i mobiler. Webbsidan kan läsa ut extra information lagrad i filen, om det finns.

Fil och metadata är separata, operativsystemet kan bara hantera läsa metadata och datorprogram läser filer. Om datering är lagrad i filen så kan inte operativsystemet läsa den, men den finns kvar även när den kopieras. I så fall kan man prova exifdata.com.

Det kanske även finns program som läser ersätter operativsystemets datering med filens EXIF datering. Kan vara värt sökandet.

Hejsan!
Jo jag testade sidan, fick fram datum för senaste hantering, dvs när jag sparade filen "sista gången". Så inget originaldatum.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback