Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-21, 00:03
  #1165
Medlem
Snapcounts avatar
Men sedan när vi talar om el-priset : Var finner man priset på gas ?

Det är ju utav betydning för trådens innehåll i.o.m att europa är glada i gas. Men finner bara pris på guld, olja, platina.., inte gas.
Citera
2021-10-21, 00:17
  #1166
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Men sedan när vi talar om el-priset : Var finner man priset på gas ?

Det är ju utav betydning för trådens innehåll i.o.m att europa är glada i gas. Men finner bara pris på guld, olja, platina.., inte gas.
Har för mig att rysk gas kostar 170dollar och uppåt per kubikmeter beroende på avtal , kortids- eller långtids , läste jag nånstans samt att EU får det svindyra priset (minnsi I te Hur mycket) minnsi bara lägsta priset eftersom de tjafsat med Ryssland och ville inte binda upp avtalet.
Citera
2021-10-21, 00:20
  #1167
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gagagagagagaga
Har för mig att rysk gas kostar 170dollar och uppåt per kubikmeter beroende på avtal , kortids- eller långtids , läste jag nånstans samt att EU får det svindyra priset (minnsi I te Hur mycket) minnsi bara lägsta priset eftersom de tjafsat med Ryssland och ville inte binda upp avtalet.

Tack, tack..

Men jag tänker på "spot-pris". Det har åkt berg och dalbana på samma sätt som el-priset. Finns ju på olja, guld, etc..

(har inte stått något om gas-priset den sista veckan)
Citera
2021-10-21, 18:09
  #1168
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Tack, tack..

Men jag tänker på "spot-pris". Det har åkt berg och dalbana på samma sätt som el-priset. Finns ju på olja, guld, etc..

(har inte stått något om gas-priset den sista veckan)
Jag är också intresserad.

Kan detta vara det vi söker?

https://www.powernext.com/spot-market-data

Gaspriserna hänger ju ihop med elpriserna i många länder. Helst skulle jag vilja se ett spot-pris på gas i UK men det har jag inte hittat.
Citera
2021-10-21, 23:35
  #1169
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag är också intresserad.

Kan detta vara det vi söker?

https://www.powernext.com/spot-market-data

Gaspriserna hänger ju ihop med elpriserna i många länder. Helst skulle jag vilja se ett spot-pris på gas i UK men det har jag inte hittat.
https://www.cmegroup.com/markets/ene...ont-month.html
Lite intressant att futures nästa sommar indikerar fördubblade priser. Inte förrän 2024 verkar man tro på mer normala priser. Kanske går att säga om 2023 också för all del.

Men det går ju att se hur priserna dragit iväg sedan i Maj.

------------------
Ser att nu levererar vindkraften mer än kärnkraften. Och är bara en liten bit efter vattenkraften.
Borde gå spara en hel del i magasinen nu.
__________________
Senast redigerad av liksom-fb 2021-10-21 kl. 23:39.
Citera
2021-10-22, 00:28
  #1170
Medlem
Yatsys avatar
Längtar till regeringsskiffte. Kärnkraftverken med stabil och pålitlig el proppar upp i hastighet. Ingen behöver behöva betala fantasi priser för sin dagliga el.
Citera
2021-10-22, 00:46
  #1171
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Längtar till regeringsskiffte. Kärnkraftverken med stabil och pålitlig el proppar upp i hastighet. Ingen behöver behöva betala fantasi priser för sin dagliga el.
Jag tror inte oppositionen är seriösa med att snabbt dra igång Ringhals 1 och 2.

Men de kanske kan göra något annat. T ex låta serverhallar betala en del skatt... Sänka skatten på el för privatpersoner... Se över vattenfalls el-export...
Citera
2021-10-22, 17:59
  #1172
Medlem
Phantom042s avatar
Idag har Forsmark 3 kommit igång efter revision och återigen börjat producera el.
Ska bli lite intressant att se om det nu blir en större skillnad på elpriserna mellan Europa och södra Sverige kommande dagar.
Imorgon hamnar snittpriset även i södra Sverige på nästan hälften av Tyskland men det är förstås många faktorer som spelar in.

Det är trots allt drygt 1000 MW i effekt som tillkommer så borde öka skillnaden på priserna i Sverige och Europa.
Citera
2021-10-22, 18:31
  #1173
Medlem
hogerspokets avatar
Nu blåser det ju obehagligt mycket i SE4 -- vindkraften@26% < kärnkraft@30,4% < vatten@36,3.

Vilket väl är bra, SE4 (samt södra Norge, Finland, Baltikum och Danmark) ligger på 92,4€...

Vad bellar elen i Tyskland?

Är vilket elområde tillhör Baltikum?
Citera
2021-10-23, 09:50
  #1174
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Idag har Forsmark 3 kommit igång efter revision och återigen börjat producera el.
Ska bli lite intressant att se om det nu blir en större skillnad på elpriserna mellan Europa och södra Sverige kommande dagar.
Imorgon hamnar snittpriset även i södra Sverige på nästan hälften av Tyskland men det är förstås många faktorer som spelar in.

Det är trots allt drygt 1000 MW i effekt som tillkommer så borde öka skillnaden på priserna i Sverige och Europa.
Ah intressant. Det har jag missat. De tre senaste månadspriserna hos Fortum i SE3 (samma som Forsmark) har varit de tre dyraste månaderna på 7 år. Det kan ju delvis bero på att F3 varit avstängd.

---

Cornucopia skriver om peak gas i Europa och hur det påverkar elpriset samt kärnkraftlandet Frankrike kan klippa kablarna till Tyskland:

https://cornucopia.cornubot.se/2021/...-i-eu.html?m=1, september
__________________
Senast redigerad av Madagascar 2021-10-23 kl. 10:00.
Citera
2021-10-23, 11:41
  #1175
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Ygemans och Bolunds "snabblösning här och nu" ligger minst lika långt bort som fjärde generationens kärnkraftsreaktorer:

Citat:
Så ska stamnätet byggas i havet – då kan det vara i drift

Det blir sannolikt havet utanför de gamla kärnkraftverken i södra Sverige som först får havsbaserade stamnätsstationer. Men det kommer att dröja till efter 2030 innan den första är i drift.

https://www.nyteknik.se/premium/sa-s...-drift-7023030
Citera
2021-10-23, 11:50
  #1176
Medlem
lasternassummas avatar
Omvärlden
Att det är många faktorer som påvekar priser på produkter som används för att producera energi är tydligt. Vilka och hur mycket tycks det råda delade meningar om.
Jag hittade den här texten som jag tycker på ett bra sätt belyser bakgrunden till den situation som vi sett på elmarknaden under 2021. Här är ett kort citat.
The Global Energy Crisis: Implications of Record High Natural Gas Prices
«The recent spike in energy prices across the globe has led to talks of an energy crisis with far reaching repercussions as the Northern Hemisphere braces for winter. While a significant focus has been on natural gas as gas spot prices in Asia and Europe hit levels unthinkable before ($56/million British thermal unit [mmBtu], or over $320/barrel [bbl] in oil-equivalent terms), the crisis has extended well beyond gas: oil prices are rising, China and Europe are facing record coal prices, and carbon prices in Europe have reached historic levels. As gas-fired plants (or coal in some regions) are at the margin, this is also leading to record power prices in different parts of the world. These circumstances lead to immediate concerns, but also flag important potential lessons for the future.»

https://www.energypolicy.columbia.ed...ral-gas-prices
Europa och Sverige
Utöver vad som tas upp i texten ovan finns det flera faktorer som påverkar elmarknaden i Europa och hur den på olika sätt "smittar av sig" på Sverige.

Priset på naturgas har angetts som huvudförklaring till dom höga priserna i UK. Delvis beroende på ett ökat gasberoende när lite vind orsakat att vindkraften levererat mindre än väntat.

I Frankrike, som i huvudsak producerar el med "gammal" kärnkraft har priserna skjutit i höjden. Under de senaste veckorna har priset i Frankrike ofta varit uppåt dubbelt mot priset i Tyskland, som inte brukar vara lågt, med europeiska mått mätt.

Även om EU har ambitionen att harmonisera den europeiska elmarknaden så har jag överraskats av att se att dom senaste veckorna så har även södra Norge dragits med och fått höga priser.

I Sverige öppnades Sydvästlänken i somras. Den gör att det går att få mer el från Mellansverige till Sydsverige. Utan att veta tycker jag att den sett ut att bidragit till att dra upp priset i SE3.

Sedan maj och till nu har ett eller flera kärnkraftsreaktorer varit nedstängda, för underhåll eller p.g.a. fel. Nu håller Forsmark 3 på att dra igång och när den är uppe i full effekt så är kärnkraften igång som den ska vara.

Vind har levererat mindre än förväntat de senaste månaderna och under sommaren var det mindre nederbörd än normalt så att magasinen haft låga nåvåer. De senaste veckorna har vinden levererat bättre, vilket sparat på vatten i magasinen. Samtidigt har det varit bra med nederbörd, som hjälpt på att fylla magasinen.

Putin och Ukraina kanske spelar kanske en roll i "gas-spelet"? Ryssland skulle kunna skicka mer gas genom Ukraina, men tycker att Ukraina tar för mycket betalt och att dom dessutom stjäl gas. Putin vill använda gasledningen Nordstream 2, från St. Petersburg till Tyskland under Östersjön, men Tyskland är inte färdiga med inspektionsprocessen.

Några länkar.

Epexspot visar övesiktligt spotpriser på el i Europa, utom Sydeuropa och Baltikum.
Några timmar före lunchtid saknas ofta data.
https://www.epexspot.com/en/market-data

UK National Grid
Visar hur elen produceras i UK, med lite historik.
https://grid.iamkate.com

Världsmarknadspriset på naturgas.
https://www.nasdaq.com/market-activi...ities/ng%3Anmx
eller
https://markets.businessinsider.com/...ural-gas-price

Några avslutande funderingar
Det talas ofta om brist i överföringskapacitet mellan norra Sverige och Mellansverige. Det tar minst 10-15 år att bygga ut kapaciteten. Den långa tiden förklaras delvis av hanteringen av exproprieringsärenden och överklaganden. Varför inte bygga en 2000 MW undervattenskabel från Forsmark (som har gott om överföringskapacitet till Mellansverige) till Sundsvall (eller var nu elen finns)? En sådan kabel kan vara klar inom fem år om bara besluten fattas.

Varför satsas så lite på energieffektivisering? Elräkningar får en växande andel fasta avgifter. Det lönar sig för dåligt att spara på el. Uppvärmning förbrukar mer än vad som behövs. Transporter likaså. Elbilar som förbrukar mycket el premieras lika mycket som elbilar som förbrukar lite. Höghastighetståg kommer att förbruka mer el än snabbtåg.

Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback