Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-10-07, 15:45
  #805
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Googla på Nationalälvar.
Får nog göra så, tack.
Citera
2021-10-07, 15:58
  #806
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Vi kommer att sälja elen till Tyskland, det är utmärkt, de har själva satt sig i skräpläge för att de lägger ner kärnkraften. Låt oss ta deras pengar och bli rikare på deras bekostnad.

Saknar fortfarande din förklaring till varför Ringhals är nerlagt eftersom vi kunde sälja med god vinst till UK och Tyskland?

För att marknadspriset inte är så här dyrt hela tiden. För att kärnkraft ska vara lönsamt så måste energipriserna vara konstant höga. Det är de inte. Därför är inte kärnkraft lönsam, därför la KRAFTBOLAGEN SJÄLVA NER kärnkraften. De tänker att de kan producera nästan all el billigare förrutom vissa dagar och då kan de sälja elen dyrare istället för att som alternativet vore att subventionera elen resten av året.

Citat:
Saknar även länk till att kärnkraften idlar 80% av tiden?

Jag skrev inte det. Jag skrev att kärnkraften inte var lönsam under 80% av tiden.

Citat:
Saknar även länk till att kärnkraften har stora fasta kostnader?

Jag föreslår att du åker på ett studiebesök på Forsmark så du ser hur mycket personer som jobbar där 24/7.
Citera
2021-10-07, 16:08
  #807
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Googla på Nationalälvar.
Ja, nu har jag sökt lite. Bygg ut vattenkraften anser jag även om det tar tid innan den går med vinst, eller kör med kärnkraften.
Citera
2021-10-07, 16:32
  #808
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
För att marknadspriset inte är så här dyrt hela tiden. För att kärnkraft ska vara lönsamt så måste energipriserna vara konstant höga. Det är de inte. Därför är inte kärnkraft lönsam, därför la KRAFTBOLAGEN SJÄLVA NER kärnkraften. De tänker att de kan producera nästan all el billigare förrutom vissa dagar och då kan de sälja elen dyrare istället för att som alternativet vore att subventionera elen resten av året.

Kärnkraften behövs för att garantera elnätets stabilitet till skillnad mot destablilserande vindsnurror som aldrig är lönsamma eftersom de i stort sett endast förmår leverera under tider då låg efterfrågan och därmed låga priser råder.

Man har t,om varit tvungen att skapa en parallell marknad (PPA-kontrakt som garanterar en stadig men låg ersättning för elen) för att bolagen inte ska gå omkull.

Lägg ner den miljövidriga, parasiterande nätdestabiliserande och olönsamma vindkraften.
Citera
2021-10-07, 16:34
  #809
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Vilse i pannkakan. Problemet är ju att kärnkraften bakbundits och inte får verka i en fri marknadsekonomi. Och att MP+S taxerat sönder energi, vilket också är den absoluta motsatsen till marknadsekonomi. Svensk energihantering är tvärtom mycket lik Kommunism. Det läget behöver vi inte alls gilla.

Det finns en extrem marknadsbit eftersom svenska energibolag får exportera energi till Tyskland och numera även England. De är tättbebyggda länder utan vattenkraft och vana att betala mycket. Så svenska kunder i t.ex Skåne har nu, under överinseende av svenska regeringen, fått äran att konkurrera med engelsmän om att betala för elen. Det är helt absurt att det är tillåtet, i alla andra sammanhang talar man om att hela Sverige ska ha samma villkor. Nu används Skåne som en slags autostrada där vi ser elen passera förbi till andra länder, och vi får ingenting för det. Elbolagen tar alla pengar, och staten skatterna.

Dvs den svenska regeringen både stryper fri marknad och öppnar upp en extrem fri marknad som förstör för alla svenskar. Dubbelfel alltså.

Jag kan inte annat än hålla med dig men vad göra i detta läge? Så ser det tyvärr ut och det finns inget vi kan göra åt det annat än att börja driva ett Swexit i så fall. EU:s grundpelare är ett fritt flöde av kapital, människor, varor och tjänster. Försök i det läget att kapa elledningarna till kontinenten eller att belägga elexporten med tullar. T.o.m SD deltar nu i detta spektakel utan att rikta blickarna mot Bryssel.

Att det sedan har begåtts grava energibrott, jag skulle vilja benämna dessa för det, av olika svenska Regeringar genom åren kan ingen förneka men jag ser inte att något tänkbart Regeringsalternativ nu skulle kunna backa bandet. Eländet har redan fullbordats och så här blev det.
Citera
2021-10-07, 16:42
  #810
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Kärnkraften behövs för att garantera elnätets stabilitet till skillnad mot destablilserande vindsnurror som aldrig är lönsamma eftersom de i stort sett endast förmår leverera under tider då låg efterfrågan och därmed låga priser råder.

Det är en talking point från kraftbolagen som struntat i att modernisera elnätet sen 60-talet.
Citera
2021-10-07, 16:45
  #811
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jag kan inte annat än hålla med dig men vad göra i detta läge? Så ser det tyvärr ut och det finns inget vi kan göra åt det annat än att börja driva ett Swexit i så fall. EU:s grundpelare är ett fritt flöde av kapital, människor, varor och tjänster. Försök i det läget att kapa elledningarna till kontinenten eller att belägga elexporten med tullar. T.o.m SD deltar nu i detta spektakel utan att rikta blickarna mot Bryssel.

Att det sedan har begåtts grava energibrott, jag skulle vilja benämna dessa för det, av olika svenska Regeringar genom åren kan ingen förneka men jag ser inte att något tänkbart Regeringsalternativ nu skulle kunna backa bandet. Eländet har redan fullbordats och så här blev det.
Jag tror på fri marknad, Sverige är kanske världens största kärnkraftsland, och nästan allt talar för att kärnkraft är framtiden. Detta borde man kunna få ihop på marknadsbasis och tjäna riktigt mycket pengar. Det är riksdagens mest extrema partier MP och V som är emot detta. Bara att köra över dem. Så kommer också att ske, Sverige tar oftast bra beslut ibland dock under galgen. Så mycket smartare än Merkels Tyskland som lämnad marknadsekonomin och kör en Energiewende. Kommer att kosta 1000 miljarder, eller vad senaste budet nu är. Låt Sverige casha hem på deras dumhet.
(FB) Energiewende: Allt om det tyska energiundret och den tyska kärnkraftsavvecklingen
Citera
2021-10-07, 16:46
  #812
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Kärnkraft är precis lika flexibel som vattenkraft som också har stora fast kostnader t.ex på miljön. Verifiera ditt förra påstående att kärnkraften gör el "80% av året som den inte behövs" så ska jag analysera dina nya påståenden. Annars går de bort som trollning.

Tips, sluta kalla kärnkraften "olönsam" i trådar som handlar om ett elpris på 4 kr så slipper du se så dum ut.

Mja, svensk elförsörjning stod i stort sett på två ben för säg 20 år sedan. Baskraft i form av relativt inflexibel kärnkraft. Kärnkraftverken skulle leverera el utan större avbrott. Vattenkraften var den elkraft som skulle reglera de varierande behoven. Vattenkraften är relativt lätt reglerbart till skillnad från kärnkraften. Oljekraftverken skulle starta när man skulle ta upp toppbelastningarna.

Nu har vindkraften tillkommit och ställt till med stora bekymmer. Vindkraften är helt oberäknelig och kan således inte tjäna till varken baskraft eller reglerkraft.
Citera
2021-10-07, 16:53
  #813
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är en talking point från kraftbolagen som struntat i att modernisera elnätet sen 60-talet.

Säkerligen finns det en hel del att göra vad anbelangar elnätet men vad har det med det fysikaliska faktumet att det är, mig veterligen, ingen människa som kan styra över när och hur det ska blåsa. Vindkraften är helt oberäknelig.

(F.ö bygger vindkraft indirekt på rå okontrollerbar kärnkraft, d,v,s solenergi, men det får man väl inte ens tala om i dessa dagar. För att inte tala om vilka grundämnen som blir kvar när solen slutligen ger upp. Där kan vi snacka om en framtida universiell miljöförstöring. )
Citera
2021-10-07, 16:53
  #814
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
För att marknadspriset inte är så här dyrt hela tiden. För att kärnkraft ska vara lönsamt så måste energipriserna vara konstant höga. Det är de inte. Därför är inte kärnkraft lönsam, därför la KRAFTBOLAGEN SJÄLVA NER kärnkraften. De tänker att de kan producera nästan all el billigare förrutom vissa dagar och då kan de sälja elen dyrare istället för att som alternativet vore att subventionera elen resten av året.

Jag skrev inte det. Jag skrev att kärnkraften inte var lönsam under 80% av tiden.

Jag föreslår att du åker på ett studiebesök på Forsmark så du ser hur mycket personer som jobbar där 24/7.
Du får väl ändå bestämma dig någon gång. Har vi höga elpriser eller inte? Om de är höga så är kärnkraften lönsam.

Det är ju vindkraften som behöver konstant höga priser?

Det är statligt styrda Vattenfall som under politiskt tryck stängt ner Ringhals, men de kommer att öppnas igen med en ny regering och vi kan fortsätta tjäna pengar.

Länka till källa att kärnkraften är olönsam 80% av tiden?

Forsmark har 1200 anställda och de producerade 22,7 terawattimmar förra året till ett värde av 22 miljarder. Eller 100 miljarder med dagens spotpris. Hur svårt kan det vara att erkänna att du inte vet ett enda dugg om kärnkraft.
Citera
2021-10-07, 16:54
  #815
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det är en talking point från kraftbolagen som struntat i att modernisera elnätet sen 60-talet.
Källa på det?

Allternativt sluta ljuga.
Citera
2021-10-07, 17:02
  #816
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Etter at Kina i forrige uke begynte å rasjonere strøm, frykter nå Wang og familien hans for å fryse til vinteren. Når nordavinden fra Mongolia når Tianjin, kan temperaturene gå ned i 15 minusgrader.

Så Kineserna har börjat rationera sin ström..

Også i Europa frykter mange en kald vinter. Fredag måtte det tyske kullkraftverket Bergkamen-A stenge midlertidig. Kraftverket får rett og slett ikke tak i kull.

https://www.nrk.no/urix/frykter-kull...ren-1.15676613

Och vi är bara i början av oktober...

Detta kan bli blodigt.
Intressant och oroväckande att Tyskarna inte får tag på kol.

Ja vi är bara i början av oktober. Elkonsumtionen i Sverige i januari brukar ligga ungefär 25% högre än nu i oktober.

Det lär bli kallblodigt...

Jag vet dock inte hur det står till med vattenmagasinen i älvarna. Men de hjälper nog inte stackarna i SE4 (eller de ytterligare söderut) i vilket fall som helst.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback