2024-12-14, 18:25
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Sverige borde helt enkelt strunta i fler eu-lagar, vad ska EU göra? Bomba? Ingenting!
Men vår politiska elit är helt infiltrerad av EU-maffian. De skulle aldrig våga göra det. Magdalena Andersson säger bara "Vi har de lägsta bensinpriser EU tillåter oss att ha."

Våra politiker skulle aldrig våga göra något som kunde förarga EU.

Då hotar bara EU-kommissionen som tidigare "We have tools."

Starkt av Norge att kapa kablarna.
Senast redigerad av wwr 2024-12-14 kl. 18:27.
Citera
2024-12-15, 15:27
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Kan inte nån bara plocka bort denna Ebba Busch från sin statsrådsroll?

Ebba Busch om experternas kärnkraftskritik: ”En åsikt”
Av Linnea Järkstig
Publicerad 15 december, 13:18
Flera expertmyndigheter ifrågasätter regeringens plan för ny kärnkraft och menar att den riskerar att tränga undan andra kraftslag. Men energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) avfärdar kritiken.

– Det är både missvisande och en åsikt, säger hon i SVT:s Agenda.

När SVT påpekar att det är experter som kommer med kritiken säger Busch att de menar att man ”på ett fullgott sätt skulle kunna kompensera för detta med andra metoder”.

– Vi prövar nu det systemet i⁠ dag, det funkar inte.

Regeringen föreslog i somras att ny kärnkraft ska kunna finansieras med hjälp av statliga lån och att prisgarantier ska kunna erbjudas till kärnkraftsbolag i 40 år.

Ärligt, finns inget eget ansvar i frågan varför sonderingen av tex ringhals inte trätt i laga kraft än, trots snart 2 år av krig och elände i Ukraina? Är det fortfarande det andra lagets fel att inte Ebba gjort sitt jobb efter 2 år på sin post? Ja, det tar 10-12 år att bygga upp en ny reaktor, men kom igen nu, det tar inga 2 år att ens påbörja sonderingen av uppdraget 😛

Svarar dig i rätt tråd:

Du visar med tydlighet på den stora okunskap som utmärker verklighetsförnekare. Regeringen har både gjort en utredning om möjligheter att bygga ny kärnkraft och ett uppdrag som undersökt förutsättningarna för havsbaserad vindkraft. Det går snabbt att förstöra befintlig kärnkrafts möjligheter att kunna fortsätta. Det visade S-MP-regeringen 2014-2022. Det tar däremot enormt lång tid att bygga nytta. Ingen vågar göra det i Sverige eftersom det på vänstersidan fortfarande finns ett kompakt motstånd mot kärnkraft.

Vänstersidan tror ju stenhårt på att lösningen på att det är överproduktion när det blåser och effektbrist när det inte blåser skulle vara mer vindkraft. Det stavas I D I O T I. Några som framför åsikten gör det naturligtvis för att de har egna fingrar i syltburken och tjänar själva på mer byggd vindkraft.
Citera
2024-12-15, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
och effektbrist när det inte blåser skulle vara mer vindkraft. Det stavas I D I O T I. Några som framför åsikten gör det naturligtvis för att de har egna fingrar i syltburken och tjänar själva på mer byggd vindkraft.

Jag är starkt för kärnkraft och det mer än de flesta här i trådarna men får jag ärligt fråga dig:

- Vad har du för konkreta förslag för att snabbt komma till rätta med elsituationen?

Det hjälper inte att skylla på den politik som har förts. Skällandet ger inte mer energi eller effekt när det väl behövs och det inom en överskådlig framtid.
Citera
2024-12-15, 15:54
Medlem
Citat:
Svarar dig i rätt tråd:

Du visar med tydlighet på den stora okunskap som utmärker verklighetsförnekare. Regeringen har både gjort en utredning om möjligheter att bygga ny kärnkraft och ett uppdrag som undersökt förutsättningarna för havsbaserad vindkraft. Det går snabbt att förstöra befintlig kärnkrafts möjligheter att kunna fortsätta. Det visade S-MP-regeringen 2014-2022. Det tar däremot enormt lång tid att bygga nytta. Ingen vågar göra det i Sverige eftersom det på vänstersidan fortfarande finns ett kompakt motstånd mot kärnkraft.

Vänstersidan tror ju stenhårt på att lösningen på att det är överproduktion när det blåser och effektbrist när det inte blåser skulle vara mer vindkraft. Det stavas I D I O T I. Några som framför åsikten gör det naturligtvis för att de har egna fingrar i syltburken och tjänar själva på mer byggd vindkraft.

Nu pratade jag inte om förgående regering och inte heller om nuvvarande regering, snarare specifikt statsråd som borde lämna över till nån som inte bara skyller ifrån sig. Att r1 och 2 skulle läggas ner runt 2020 visste redan arbetarna på ringhals redan under alliansens tid eftersom dessa var designade att hålla till 2020. Sen att det dessutom råkade vara ett stort hål i botten som de nödlagat i några år gör ju inte saken bättre. Således borde ett beslut på ny kärnkraft tagits i samband med att Liberalerna gick i bräschen redan 2011(?) Och öppnade upp för nya reaktorer.

Men det är ju historia och inget vi behöver prata om nu eftersom de olika partierna har olika ståndpunkter till det hela. Däremot så tycker jag det är intressant att denna sondering först skall sättas igång nästa år. Varför först 2025 när Ebba pratat om detta sedan 2022 och dessutom har makten att genomföra detta med högre hastighet? I min värld så bör man göra politik av det man pratar om. Om man är miljöpartist så skapar man tex vindkraft osv. Men jag blir frågande till KD och Ebba Busch varför hon säger en sak som hon sedan inte genomför i närtid. Om jag vore uffe eller Jimmie så skulle jag nog knorra en del eftersom Ebbas svammel även drar ner dessa partierna i skiten.
Citera
2024-12-15, 16:06
Medlem
wwrs avatar
Norge kutter utenlandskablerne 👏👏👏👍👍👍🇳🇴🇳🇴🇳🇴

Vill bara påminna om att Norge kommer att klippa EU:s utsugarkablar medan vi svenskar verkar fortsätta låta EU tvinga oss att skicka 70% av strömmen till kontinenten.

(FB) ELPRISTRÅDEN - Spotpriset på elen nära 2kr/kwh idag, alltså nästa 4kr/kwh. Hur är det möjligt?
Citera
2024-12-15, 16:09
Avstängd
Konstigt att det bara talas om elpriset i ankdammen när det är dyrt men hur mycket kostar kwh samtidigt i tyskland som är parasiten o prisockraren (ja Vattenfull o Fort-in-med-Pengarna är ju också med)
Citera
2024-12-15, 17:56
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Verkar inte finnas någon ordentlig analys av vad de återkommande, extrema pristopparna faktiskt beror på. Många tycker och gissar, inte minst politikerna. Det finns flera tänkbara orsaker, t ex:

- Det råder brist i område 3 och 4

- Det tyska elpriset pressar upp priset

- En eller flera el-traders manipulerar marknaden på ett sådant sätt att priset stundtals går upp och ned våldsamt, och de tjänar stora pengar på detta.

- En och annan elproducent väljer att stänga ned delar av sin produktion under kalla och/eller vindstilla perioder. Det får elpriset att öka så kraftigt att de tjänar mer på den delen av produktionen som är igång.

Förmodligen är det flera faktorer som samverkar. Vad gäller de två sista faktorerna så är väl frågan hur lagliga de är. Det vore klädsamt om Finansinspektionen tog sig en titt på nummer 3.

Är det inte väldigt märkligt att vare sig regering eller opposition har krävt en ordentlig analys? Vet man inte orsaken kan man inte lösa problemet.
Citera
2024-12-15, 18:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jag är starkt för kärnkraft och det mer än de flesta här i trådarna men får jag ärligt fråga dig:

- Vad har du för konkreta förslag för att snabbt komma till rätta med elsituationen?

Det hjälper inte att skylla på den politik som har förts. Skällandet ger inte mer energi eller effekt när det väl behövs och det inom en överskådlig framtid.

Du har frågat mig tidigare om vad jag tycker så du får rådbråka ditt minne. Det enda intressanta är att mer av det som inte fungerar (vindkraft) kommer bara att kosta, men inte ge något. Min fråga var alltså:

När det blåser finns det för mycket och när det inte blåser för lite. Vad ska man göra åt det?

Mitt svar är att på kort sikt får man balansera upp med LGN och på medellång sikt försöka optimera vattenkraft samt på längre sikt bygga kärnkraft. Vindkraften bör successivt avvecklas så att den aldrig uppgår till mer än max 10 procent.
Citera
2024-12-15, 18:36
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Verkar inte finnas någon ordentlig analys av vad de återkommande, extrema pristopparna faktiskt beror på. Många tycker och gissar, inte minst politikerna. Det finns flera tänkbara orsaker, t ex:

- Det råder brist i område 3 och 4

- Det tyska elpriset pressar upp priset

- En eller flera el-traders manipulerar marknaden på ett sådant sätt att priset stundtals går upp och ned våldsamt, och de tjänar stora pengar på detta.

- En och annan elproducent väljer att stänga ned delar av sin produktion under kalla och/eller vindstilla perioder. Det får elpriset att öka så kraftigt att de tjänar mer på den delen av produktionen som är igång.

Förmodligen är det flera faktorer som samverkar. Vad gäller de två sista faktorerna så är väl frågan hur lagliga de är. Det vore klädsamt om Finansinspektionen tog sig en titt på nummer 3.

Är det inte väldigt märkligt att vare sig regering eller opposition har krävt en ordentlig analys? Vet man inte orsaken kan man inte lösa problemet.

Finns visst klargörande vad det beror på. Det är bara så politiserat och låst att det inte kommer fram och medierna är så vindkraftkramande att de inte speglar ut det. Du kan ju fundera på varför Christian Steinbeck, Christian Sandström och Jan Blomgren inte får utrymme i MSM.
Citera
2024-12-15, 19:07
Medlem
Citat:

Mitt svar är att på kort sikt får man balansera upp med LGN .

Jag har för mig att elen från gaskraftverk inte precis är den billigaste elen. Elpriset är väl för lågt just nu i Sverige för att någon ska vilja bygga ut gaskraften? Annars skulle väl intressenter stå på kö för att bygga gaskraftverk?
Citera
2024-12-15, 19:13
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Verkar inte finnas någon ordentlig analys av vad de återkommande, extrema pristopparna faktiskt beror på. Många tycker och gissar, inte minst politikerna.

Instämmer helt! Och svenska journalister verkar vara helt ointresserade av att kartlägga vad det beror på.

Varför ska Sverige exempelvis ha fyra elområden? Det finns enbart ett (1) annat land som har mer än ett elområde - nämligen Danmark.

Danmark har två elområden - Jylland plus ngr öar resp. Sjelland plus ngr öar.

Vad är poängen med elområden? Nackdelar? Fördelar? Varför har inte andra länder (förutom Danmark) infört elområden?
Citera
2024-12-15, 19:17
Medlem
Citat:
Finns visst klargörande vad det beror på. Det är bara så politiserat och låst att det inte kommer fram och medierna är så vindkraftkramande att de inte speglar ut det. Du kan ju fundera på varför Christian Steinbeck, Christian Sandström och Jan Blomgren inte får utrymme i MSM.

Hur ska man då tolka dessa "idioter" på Svenskt Näringsliv? Borde de inte se till näringslivets bästa?

Citat:
"Svenskt Näringsliv välkomnar att EU-kommissionen vill stärka EU:s företag i vindkraftssektorn och på så sätt förbättra deras konkurrenskraft så att de kan bidra i den gröna omställningen.

– Flera av de åtgärder som presenteras i vindkraftspaketet är välkomna och kan komma att bidra till en snabbare utbyggnad av den europeiska vindkraftsproduktionen. Att kommissionen exempelvis adresserar såväl frågor som snabbare och mer effektiva tillståndsprocesser som implementering av redan överenskommen lagstiftning eller transparens gällande pågående vindkraftsprojekt i Europa är välkommet, konstaterar Stefan Kvarfordt, expert på EU-frågor som rör energi- och klimatpolicies på Svenskt Näringsliv."

https://www.svensktnaringsliv.se/sak...e_1205054.html
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in