Citat:
Ursprungligen postat av
TorkelSnorkel
Sen ser det väl ut som att skillnaderna mellan område 3 och 4 är ovanligt stora? Jag är inte så himla insatt i prissättningsmekanismen, men känns det inte som att den blivit väldigt svårbegriplig?
Har också reagerat på detta. Men trots att jag är väl insatt i hur både elsystemet rent tekniskt fungerar och hur elmarknaden i Europa fungerar begriper jag det inte heller. Jag vill inte tvärsäkert säga att det inte finns någon logisk förklaring för att jag inte kan se den men det är nog så det är.
Men Gud vilken tur att vi inte sitter fast i det gamla reglerade elsystemet. Det är lätt att glömma bort hur ineffektivt det var! Och att man lätt frestades att bygga systemet lite för överdimensionerat, och lite onödigt robust och motståndskraftigt för externa stötar. Och framför allt var det så himla
tråkigt, och inga mångmiljardbelopp i arbitragemöjligheter fanns det för JPMorgan, Goldman Sachs m.fl. att extrahera från vår ekonomi heller. (I synnerhet JPMorgan Chase spelade en nyckelroll i utformningen av EU:s integrerade elmarknad.)
Citat:
Ursprungligen postat av
TorkelSnorkel
Och så kan jag tycka att det är märkligt, och snudd på oacceptabelt, att elen i område 4 nu har varit 15-25 gånger(!) dyrare än i område 2, i snart en vecka. Det är ju som att be alla producerande företag i södra Sverige att flytta. De får ”tacka” Tyskland, som ju är landet som driver upp priserna i område 4.
Det är "oacceptabelt" i samma bemärkelse som Stefan Löfven brukade använda det ordet. (Exakt varje gång han använde det ordet, dessutom med en säregen och väldigt indignerad ton, var det märkligt nog specifikt för att uttrycka att något
var acceptabelt och att man inte hade några planer på att sluta acceptera de aktuella omständigheterna.)
Det sägs ibland att det ändå inte finns någon energiintensiv industri i Sydsverige/Skåne men det stämmer inte riktigt. Höganäs (som inte längre tillverkar krukor och dylikt utan är ett rätt högteknologiskt företag, som tillverkar framför allt metallpulver av olika slag) och Borealis (kemiföretag) är de två exempel jag kan komma på på rak arm. De får vid det här laget skylla sig själva om de väljer att behålla sin verksamhet i Sverige (eller Europa överhuvudtaget för den delen).