Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-22, 13:09
  #577
Medlem
lasternassummas avatar
Ska vi inte gratulera Finland?
Dom köper just nu el från Sverige SE1 för €57,59/MWh och säljer till Sverige SE3 för €114.99/MWh. Nästan exakt dubbelt så mycket.

Varför ska man anstränga sig när man har en dum granne (den dumme svensken) som låter sig luras?

Ursäkta, men jag kunde inte hålla mig...

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

__________________
Senast redigerad av lasternassumma 2021-09-22 kl. 13:18.
Citera
2021-09-22, 15:58
  #578
Avstängd
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
När EU skulle underlätta handel och göra det lättare att resa så tyckte jag att det lät bra. Federalism, som jag tycker smygs på oss, och stora transfereringar, som nästan alltid netto går från Sverige och till andra länder, gör mig, lindrigt sagt skeptisk. Vare sig det gäller CORONA-bidrag, jordbrukspolitik, strypning av vattenkraft, nedskärningar inom skogsbruket eller el-transfereringar som höjer priset i Sverige.
Även om det är svårt att genomföra så behöver vi en SWEXIT-rörelse. Om inte annat så för att inte hela tiden bli överkörda av Bryssel. Kan det vara något för dig att dra igång?

Kärnkraft ska konstant leverera sin maximala effekt för att fungera bra, både tekniskt, ur tillförlitlighetssynpunkt och ekonomiskt. Därför används kärnkraft normalt för att täcka det som kallas "baskraft", dvs. den lägsta förbrukningen. Ur den synpunkten skulle vi kunna ha och även ha fördelar av att ha, lite mer kärnkraft i Sverige. Just nu är det ganska uppenbart att vi stängde minst en av de tre senast stängda reaktorerna för tidigt. I synnerhet med tanke på att vi också måste anpassa oss till EUs 70%-direktiv. Som gör att vi i alla lägen som vi över huvud taget kan, måste göra 70% av utlandsförbindelsens kapacitet tillgänglig för landet i andra änden av förbindelsen. I andra änden finns Finland, Norge, Litauen, Danmark, Tyskland och Polen. Som, med undantag av Norge alla oftare vill köpa el från oss än sälja till oss. När Norge nu sedan i somras kan exportera 1400 MW till UK och UK behöver detta hela tiden, så minskar mängden tillgänglig el i Nordpol. Igen.

Det finns flera invändningar mot kärnkraft. Förutom några principella invändningar, så har det blivit dyrt att bygga nya kärnkraftverk.

Här är några olika jämförelser mellan kostnaden för olika energislag, som jag länkade till tidigare.
Kostnad för olika energislag enligt några olika jämflrelser
https://www.irena.org/-/media/Files/...Costs_2020.pdf

Den här är lite intressant med trender. Den är lång. Bläddra ner.
https://ourworldindata.org/cheap-renewables-growth

Här är en ganska kort och torr, men troligen seriös.
https://www.lazard.com/perspective/l...t-of-hydrogen/
Sedan måste man väga in att t.ex. vindkraft behöver balanskraft. Som ska kunna leverera effekt i stället för vindkraften, när det inte blåser. Vattenkraften fungerar bra som balanskraft. Vattenkraften fungerar också bra som reglerkraft, dvs. den kan anpassas till det aktuella behovet. Som varierar en hel del, mellan dag och natt och mellan årstider.

Ett väl fungerande elsystem
Det vill alla ha. Baskraft och balanskraft, förnybart och icke förnybart, kärnkraft eller inte. Tillräcklig kapacitet i nätverket.
Någon form av mix är optimal, men hur mixen ska se ut förefaller präglas mer av förslagsställarens värderingar än av målet. Det beklagar jag eftersom jag är övertygad om att en långsiktigt väl fungerande energipolitik måste styras efter långsiktiga mål. Om man kastar om var fjärde år så blir det dåligt i slutändan. Jag brukar undvika politik och sällan skälla på politiska partier, men jag önskar ändå att MP var lite mer verklighetsförankrade än vad jag tycker att dom är. I synnerhet om dom har en nyckelroll i politiken.

EDIT:
Man bör lägga till, utöver mina fyra punkter ovan, att ett omfattande underhållsarbete med kärnkraftverk och en del missöden i samband med detta har orsakat att en till två reaktorer varit nerstängda sedan maj. Nu är Forsmark 3 stängd för "revision" och beräknas vara igång igen i slutet av oktober. Det betyder att produktionen sedan maj varit ungefär 1000 MW under normal, full drift. Den effekten har då tagits ut från vattenkraften, vilket bidragit till att göra att nivån i magasinen nu är låg.

Det är märkligt att det fortfarande är Miljöpartiets åsikter som styr energipolitiken i Sverige. Både vänster och höger verkar vara överens om att det behövs god tillgång på billig och pålitlig energi, som främst kärnkraften kan leverera. Sossar och V som värnar om jobben, och Moderaterna som värnar om företagen som ofta kräver energi för att fungera.
MP däremot har en världsbild som går ut på att energibehovet är påhittat av energibolagen för att kunna tjäna pengar, och att både folk och företag kan klara sig med bara lite vindkraft om vi vill. Och om de tvingar fram en stängning av kärnkraftverk så kommer det automatiskt uppstå en massa nya, klimatneutrala och på alla vis miljövänliga energislag. Som bara ligger och vänta på oss, och som hålls tillbaka av de ondskefulla oljebolagen och kärnkraftverkens ägare. Naivt är bara förnamnet.
Citera
2021-09-22, 17:58
  #579
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Har EU bestämt att Sverige nu ska ha rekorddyr el?
Om jag förstår rätt så säljer Sverige just nu 1403 MW från SE1 till Finland för €57.99 (per MW).
Samtidigt köper Sverige 393 MW från Finland till SE3 för €125.31.
Säg att det är Vattenfall som är säljaren i SE1.
Varifrån har du fått att Vattenfall får priset i SE1 och inte priset i FI???
Dvs hur vet du att det inte är priset i köparens elområde som leverantören erhåller?

Visa hur du slutit dig till det, eller har källa på det.

Nästa sak är att du berättar varför det inte bara är så att statliga Vattenfall inte använt sig av det EU direktivet stipulerar och upphandlat distribution igenom Finland. Dvs Vattenfall säljer till kunder i SE3 och bara köpte passage igenom FI.
Hur vet du att det inte är så?

Alternativt att Vattenfall inte säljer till kunder i Estland och får (nu) 165.9 EUR per MWh. Och bara använder EU-kravet att få skicka elström genom FI.
Dvs EU kravet leder till större intäkter för statliga Vattenfall.

Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Hur kan det vara något annat än en dålig affär för Sverige att samtidigt sälja billigt till och köpa dyrt från Finland?
Är det något som sker då?

Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Hur kan det vara annat än dåligt för elköpare i SE4 att få betala ett rekordhögt pris för el eftersom priset sätts av högt spotpris i Litauen och Danmark och att vi enligt EUs 70%-regel måste exportera dit.
Var har du fått exporttvånget ifrån?

Jag har frågat det tidigare men ingen kan redogöra för dess existens.


Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Allt detta sker förmodligen helt i enlighet med EU-direktivet att tillhandahålla 70% av kapaciteten i utlandsförbindelserna.
Ja. Jag tror inte Vattenfall gråter över att kunna sälja till kunder i Estland för ett högt pris.

Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Här finns EU-direktivet.
Regulation (EU) 2019/943 Of The European Parliament And Of The Council of 5 June 2019
on the internal market for electricity

https://eur-lex.europa.eu/legal-cont...9R0943&from=EN
Var står det där exportkravet?


Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Hur kan man komma fram till något annat än att Sverige (hushåll och företag) förlorar på detta?
Hur förloras det? Du hoppade över att berätta det.

Vad vi har är exportintäkter för att sälja el till kund i Estland.
Inga tillhörande importkostnader.
Resultat:
* Positiv bytesbalans
* Positiv betalbalans.

Hur blir detta en förlust?


Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Elproducenter gör väl bra vinster när priserna är höga?
Ja, och ibland blir det förlust för elproducenterna när priserna är låga.
(Och då vore det bra med pumpkraft som kan lagra energi i bassänger till låg kostnad).

En sak som inte berördes i ditt inlägg är om regionen Sverige åker på efterfrågeöverskott. Kan vara att ett kärnkraftverk stannar eller så. Då kan vi lösa detta genom att importera el från närliggande elområden.
Vi slipper situationen som Texas råkade ut för efter storm och kyla. Dom hade ingen transmission till omvärlden och det gick inte köpa el av grannarna.
Citera
2021-09-22, 18:00
  #580
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Om vi bygger ut kärnkraften så slipper vi vara beroende av att det blåser och regnar. Om vi går ur EU så slipper vi köpa vår el på en marknad, utan kan istället använda den själva.
Vad hindrar att vi använder den själva nu??
Vilka elkunder i Sverige är det som inte får några elleveranser?

Ser inte ut som du tänkte så långt.
Citera
2021-09-22, 18:04
  #581
Medlem
Rouens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vad hindrar att vi använder den själva nu??
Vilka elkunder i Sverige är det som inte får några elleveranser?

Ser inte ut som du tänkte så långt.
Sverige är med i någon jävla elunion och har bundit sig till att exportera el vid behov. På samma gång importerar vi smutsig kolel från kontinenten vid behov. Politrukerna har tänkt till som vanligt - not!
Citera
2021-09-22, 18:29
  #582
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Sverige är med i någon jävla elunion och har bundit sig till att exportera el vid behov. På samma gång importerar vi smutsig kolel från kontinenten vid behov. Politrukerna har tänkt till som vanligt - not!

Ja, nu får det fan vara nog.
Jag är trött på politiker som inte kan tänka längre än sin näsa.

#merkärnkraft
Citera
2021-09-22, 21:41
  #583
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freethespeech
Ja, nu får det fan vara nog.
Jag är trött på politiker som inte kan tänka längre än sin näsa.

#merkärnkraft

Kallt inne på vintrarna eller utträde ur EU?
Ju mer jag läser på ju mer ser jag EU som orsak till situationen som vi har nu.
Ja, hade vi haft ett eller två till kärnkraftverk igång så hade situationen varit bättre, men det är snarare EUs regler och Danmarks agerande, än elbrist i Sverige som skapat den situation som driver upp elpriserna i Sverige nu.

– Om inte Danmark krävt stängning av Barsebäck hade det kunnat gå betydligt längre.
– Elområdesindelningen kom till på initiativ av Danmark för att dom ville säkra sin elförsörjning med svensk el.
– 70%-regeln, att alla måste vara beredda att leverara 70% av kapaciteten hos utlandsförbindelser, finns bl.a. för att Sverige ska bidra när elproduktioen är osäker eller dyr i andra delar av Europa. Även om det skadar svenska företag och osakar rekordhöga priser på el i Sverige.
– Om minst en av Ringhals 1 och 2 körts minst några år till så hade situationen varit bättre.

OK, det finns fler parametrar som påverkar. Stamnätet borde förstärkts för länge sedan. 2011 och 2021 hade vi omfattande revisioner inom kärnkraften, båda gånger med medföljande problem och långa uppehåll i produktionen. Med sänkning av nivån i vattenmagasinen som följd. Båda gångerna inför kalla vintrar. Om min prognos om kommande vinter, att den blir kall, slår in.

Så här skriver Aftonbladet om varför Sverige producerar el med olja.
«”Varken av nät eller balansskäl har det funnits några behov av stöttning från Karlshamnsverket. Karlshamn deltar på elmarknaden som vilken annan kommersiell aktör som helst. När priserna är tillräckligt höga blir det lönsamt att köra verket.” skriver driftchef Pontus de Maré i ett mejl till Aftonbladet.»
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-inte-optimalt
Det är inte Sverige som behöver el från Karlshamn. Det är andra länder i EU.

__________________
Senast redigerad av lasternassumma 2021-09-22 kl. 22:15.
Citera
2021-09-22, 21:50
  #584
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vad hindrar att vi använder den själva nu??
Vilka elkunder i Sverige är det som inte får några elleveranser?

Ser inte ut som du tänkte så långt.

1. Vi tvingas tömma vattenmagasinen i en utsträckning som kan orsaka elbrist i vinter.
2. Vi har el nu, men i elområde 3 och 4 är priset 2-3 gånger högre än vad det skulle varit om inte EU-direktiv drivit upp priserna till rekordnivåer.
3. Dom rekordhöga priserna drabbar både hushåll och näringslivet.

Det är ett av priserna vi får betala för att få vara med i EU.
Att läsa det du skriver håller på att göra mig till en rabiat EU-motståndare!

Citera
2021-09-22, 22:59
  #585
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Säg att det är Vattenfall som är säljaren i SE1.
Varifrån har du fått att Vattenfall får priset i SE1 och inte priset i FI???
Dvs hur vet du att det inte är priset i köparens elområde som leverantören erhåller?

Visa hur du slutit dig till det, eller har källa på det.

Svenskar i SE3 och SE4 får betala ett överpris. Hur kan det vara bra?
Först lite bakgrund.
Det var Danmark som via EU (och med stöd från Norge) tvingade Sverige att dela in landet i fyra elområden. Därför att Danmark har fördelar av detta samtidigt som Svenskar och svenska företag i främst SE3 och SE4 har nackdelar av detta. Se avsnitt 3.1.
https://ei.se/download/18.d4c49f0176...i-R2014-08.pdf
Nu har vi dessutom EU-direktivet om att garantera att tillhandahålla motsvarande 70% av utrikesförbindelsernas kapacitet. Om det inte äventyrar stabiliteten i vårt nät. Men, det kan tvinga oss att elda med olja och det kan tvinga oss att tömma vattenmagasin så att vi får en akut elbrist kommande vinter.
Här finns EU-direktivet. (se bl.a. sid 58, 59 och sid 80 punkt 8)
Regulation (EU) 2019/943 Of The European Parliament and of the Council of 5 June 2019
on the internal market for electricity

https://eur-lex.europa.eu/legal-cont...9R0943&from=EN
Sverige har dispans som ännu inte tvingar oss att följa 70%-regeln fullt ut. Som jag uppfattat det gäller dispansen till 2021-12-31.

Är det meningsfullt att svara dig?
Jag har konstaterat från dina tidigare svar att du inte läser vad jag skriver eller inte förmår eller vill ta till dig innehållet. Därför är det egentligen meningslöst att svara dig. Jag gör ändå ett undantag och svarar på det första i ditt inlägg.

Det du skriver förändrar inte det jag skrev.

EU hjälper Finland att lura svenskarna – En gång till...
Hur kan det inte vara en nackdel för konsumenter och företag i SE3 att el köps från Finland för €125.31/MWh och att priset sätts till €125.31/MWh i stället för att konsumenter och företag i SE3 får köpa för €57.99/MWh som är priset i SE1?

Det hade naturligtvis varit bättre för kunder i SE3 att få köpa el från SE1 för €57.99 (per MW) än att köpa från Finland för €125.31.

Med spekulationer försöker du lansera idéer om fördelar som inte finns.

Förenklat kan man säga att det är priset i säljande område som gäller, men detta pris fastställs ju i förväg baserat på prognoser om kommande dags tillgång, efterfrågan och handel. Därigenom är köparen med och påverkar priset. Men i princip är det säljande elområdes pris som gäller.

Dina argument är inte logiska. Du förefaller utgå från idéer och ideal som du har i så hög grad att du inte ser verkligheten.

När jag skrev att jag tycker att Sverige ska trygga sin elförsörjning till svenska konsumenter och till företag som finns i Sverige innan vi exporterar så skriver du att jag vill ha exportförbud.
Du skrev: "Ska vi ha restriktioner på hur mycket våra företag får exportera?"

Du svarade aldrig på min fråga om du var beredd att ge värmen som du har i huset till grannen i huset intill, även om det skulle innebära att dina barn frös ihjäl.

Du har skrivit att EU-regeln om exporttvång av 70% för utlandsförbindelsernas kapacitet inte gäller för utlandsförbindelser.
Du skrev: "Det har egentligen inget med nationsgränser att göra utan gäller elområden."

Jag ser det som uppenbart att regeln kommit till bl.a. för att tvinga länder med en säker elförsörjning att exportera till länder som inte har en säker elförsörjning. Även om exportörens försörjning därigenom äventyras. Inte kapacitetmässigt för stunden, men kanske genom att företag tvingas stänga, genom att konsumenter får kraftigt höjda priser och genom att säsongsplanering, t.ex. tillräcklig lagring i magasinsreserver till vintern, inte kan ske.

När jag uttryckte skepsis mot att ett EU-direktiv kan tvinga Sverige till EU-export på ett sätt som driver upp priserna och skapar nära akuta bristsituationer i Sverige, så att vi t.ex. måste starta det oljeeldade Karlshamnsverket, och som hindrar nyetablering eller befintlig näringsverksamhet i Sverige eller som tömmer våra vattenmagasin till farligt låga nivåer så skriver du:
"Den som menar att alla kommuner skall vara helt isolerade från varandra ser ju allt detta som helt fel."

1. Var har jag argumenterat för att "alla kommuner skall vara helt isolerade från varandra"?
2. Vad har kommuners eventuella isolering att göra med ett EU-direktiv som kräver att Sverige exporterar el, även om det orsakar höga priser, nära brist eller famtida riktig och allvarlig brist i Sverige och kanske företagsnedläggningar?
3. Varför försöker du undvika att diskutera ett EU-direktiv som skadar svenska elkonsumenter och svenskt näringsliv?

Det finns fler exempel, men jag nöjer mig med detta.

Om din målsättning är att dina inlägg i tråden ska ignoreras så kan du strunta i det jag skrivit ovan.

Vad du skrev i ett tidigare inlägg kunde tolkas som att du är en fundamentalistisk libertarian? Är du en fundamentalistisk libertarian? Men, det går inte ihop med att du argumenterar för frihandel, för libertarianer förordar väl snarast stängda nationsgränser?
Kanske kan man vara fundamentalistisk libertarian med ett federalistisk EU-perspektiv?

Kalla gärna detta ad hominen, men jag försöker bara förstå varför du IMO argumenterar på ett sätt som jag uppfattar som ologiskt och varför du inte ens försöker förstå att dina idéer inte är dom enda som har ett existensberättigande. Kanske är du den enda människan i Universum som aldrig har något att lära från någon annan?

Citera
2021-09-23, 05:41
  #586
Medlem
Och nu kör Karlshams oljekraftverk för fult och Kärnkraften lägs ner. Vackert Miljöpartier
Citera
2021-09-23, 08:41
  #587
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rydsgubben
Och nu kör Karlshams oljekraftverk för fult och Kärnkraften lägs ner. Vackert Miljöpartier

När du skrev detta, 05:41 i morse, så exporterade Sverige 3669 MW (enligt SVK).
Just nu (08:39) exporterar Sverige 3249 MW.

En "typisk" svensk kärnkraftsreaktor producerar ca 1000 MW.

Situationen nu är orsakad av EU-regler snarare än av el-brist i Sverige.

Jag tror ändå att kärnkraftreaktorer stängts för tidigt. Det kan komma att visa sig i vinter.

Enligt driftchef Pontus de Maré på Karlshamnsverket så körs verket inte därför att det behövs utan därför att dom höga priserna gör det lönsamt. Dom höga priserna ser jag som en följd av EU-beslut och EU-regler som gör att vi måste exportera till EU-länder som själva inte producerar tillräckligt med el. Just nu främst Finland, men också till Litauen, Danmark och Tyskland.
«”Varken av nät eller balansskäl har det funnits några behov av stöttning från Karlshamnsverket. Karlshamn deltar på elmarknaden som vilken annan kommersiell aktör som helst. När priserna är tillräckligt höga blir det lönsamt att köra verket.” skriver driftchef Pontus de Maré i ett mejl till Aftonbladet.»
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-inte-optimalt
__________________
Senast redigerad av lasternassumma 2021-09-23 kl. 08:43.
Citera
2021-09-23, 09:21
  #588
Medlem
Västkustskts avatar
Vad bra att man kan vräka ut massvis med co2 om det är lönsamt.
__________________
Senast redigerad av Västkustskt 2021-09-23 kl. 10:02.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback