Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-01-22, 01:04
  #5749
Medlem
Eastwings avatar
Bara att rätta munnen efter kappsäcken.
Frys energiåtgången som den är idag.
Stoppa inflyttningen av nyanlända.
Max 1 barn/familj.
Max 18 grader inomhus.
Stoppa T-banan inom tullarna.
Stäng alla onödiga energislukare som tex skidliftar och reklamskyltar.
Sänd bara TV/radio ca 4h/dag.
Söndagar styrs elen till alla miljö/sossar.
Då borde vi klara oss med den el som vi har idagsläget
Citera
2023-01-22, 02:49
  #5750
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eastwing
Bara att rätta munnen efter kappsäcken.
Frys energiåtgången som den är idag.
Stoppa inflyttningen av nyanlända.
Max 1 barn/familj.
Max 18 grader inomhus.
Stoppa T-banan inom tullarna.
Stäng alla onödiga energislukare som tex skidliftar och reklamskyltar.
Sänd bara TV/radio ca 4h/dag.
Söndagar styrs elen till alla miljö/sossar.
Då borde vi klara oss med den el som vi har idagsläget

I landet med världens högsta skatter?
Citera
2023-01-22, 11:05
  #5751
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kub.Ernetes
Uppenbarligen är det inte så enkelt. Troligen är de inte optimala eller klarar inte kraven på kärnkraft.
Men om du ser att det är enkelt, så är det bara att du startar ett företag som gör just det.
Kan du visa för investerare att detta är låg risk och hög avkastning så kommer dom vallfärda till dig.

När har du fått igång ett företag tror du?

Fånig kommentar, varför skall jag som verkar inom helt annan näring göra detta? Om den politiska viljan finns så finns dock uppenbart ett antal olika lösningar, nu har dock den politiska viljan saknats i drygt 8 år, kanske t o m sedan innan det, det är vad mitt inlägg och länk visar.
Citera
2023-01-22, 13:14
  #5752
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Jag bad dig helt enkelt förklara vad du ville påvisa med din liknelse. Även om du inte kan det så behöver du inte slänga oförskämdheter omkring dig.
Du har levererat exakt 0. Istället har du lögnaktigt tillskrivit mig jämförelser och nu ökar du på med liknelse. Och så håller du mig till svars för det du själv ljugit ihop.
Den som är otrevlig här är du.

Ta nu emot informationen att du inte har någon läsförståelse och gör något åt det.

Skribenten Onkel Kostia jämrade sig över att vindkraft inte alltid producerar men konsumenterna förbrukar hela tiden. Och var helt ställd inför detta.

Jag uppmärksammade då att det är mycket vanligt att varor inte produceras hela tiden fast det är stadig konsumtion. Och gav ett exempel på en sådan vara, för att underlätta förståelsen.

Här började du svamla om någon slags jämförelse. Men du är helt ställd när det kommer till att redogöra för vilka produktegenskaper som jämförs.

Skribenten Onkel Kostia lyckades efter vissa vemödor komma fram till att produkter kan lagras. Men kände inte till att man kan lagra elektrisk energi. Och vet nog inte om att energi kan omvandlas.
Men har nu fått det förklarat för sig.

Så nu får vi se om du kan ta in informationen ovan.
Citera
2023-01-22, 13:32
  #5753
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Oavsett hur mycket subventioner som har getts, så är vindkraftverken nu på plats, och ställer till bekymmer. En stor andel vindkraft leder till varierande tillgång till el, vilket leder till kraftigt svängande elpriser.
Prisvariationer leder till lönsamhet i lagring.
Vilka framtida prisvariationer är du beredd att garantera?


Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Dom skiftande elpriserna missgynnar i synnerhet atomkraften.
Om inte kärnkraft kan få lönsamhet är det bara att lägga ned den.

Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Men för fossilindustrin uppstår en affärsmöjlighet i vindkraftens spår.
Nej, hur skulle det gå till?

Du tänker antagligen att vattenkraften skulle sluta vara adaptiv och så kommer man köra på med oljekondenskraftverk.
Men hur i all världen kan du koka ihop någon sådan smörja.

Den adaptiva vattenkraften ser till att hålla ned prisvariationerna till något enstaka öre.
Finns ingen lönsamhet för någon lagring då.
Bara kolla på prisspreadarna innan överhettningen tog fart, och Frankrike stängde ned 30 kärnkrafverk. T ex vintern/våren 2021.

Men när vindkraft ökar så kan prisspreadarna öka. Och då blir det business för annan lagring.
Prisspreadarna kan rimligen hållas till +-5 öre.

Men den som skall investera vill ju se att prisspreadarna är tillräckliga när överhettningen är över och när det bara är ett fåtal trasiga känrkaftverk i europa.

Vattenfall har planerat att sätta igång juktan 2031. Då får du en indikation om när dom tror att prisspreadearna är över 5 öre iaf. 5 öre lär dom behöva för juktan.


Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag hade varit anhängare till att subventionera vindkraften, under förutsättning att vindkraften hade behövts för att komma bort från fossila bränslen. Men nu är det inte så. Vindkraften gör oss bara ännu mer beroende av fossilkraft.
Fossilberoendet är något du bara blivit ilurad.
Du verkar tro blint på en del svammelmakares förvirrade påståenden. Hur har dom här fossilsvamlarna avfärdat lagring. Hur konsistent är deras logik?

Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag ser gärna att staten satsar pengar på att bygga atomkraft.
Då är du bara en i raden av kärnkraftskommunister som menar att Trabant-kärnkraft är the shit.

Vad är det med Nordkorea och Östtyskland som är så bra.
Citera
2023-01-22, 21:26
  #5754
Medlem
Några ynka minusgrader imorgon och genast sticker priset i SE4 upp till 300 öre per kWh (exl avgifter). Den europeiska unionen kan tacka den milda vintern för att priserna inte havererat fullständigt. Hade det varit en riktig vargavinter så hade befolkningen varit betydligt mer benägen att visa sitt missnöje ute på gatorna.
Citera
2023-01-22, 22:22
  #5755
Medlem
fermions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kub.Ernetes
...
Vattenfall har planerat att sätta igång juktan 2031. Då får du en indikation om när dom tror att prisspreadearna är över 5 öre iaf. 5 öre lär dom behöva för juktan.
...
Du svamlar om ett enda pumpkraftverk som inte ens är i drift. Dessutom har du uppenbarligen fått ärkeidioten liksom-fb:s hjärna inopererad.
Antivetenskapliga kommunister som du som inte förstår komplexa marknadssamband eller vad som går och inte går att genomföra bör snarast bidra till elsparande genom att undvika att posta här.
Det är en feature hos vindkraft att inte vara lönsam för ägaren om man inte fått den gratis och fått till det med häftiga prissvängningar över en grundläggande utbudsbrist vid vindstilla.
För elkunder är det en feature att få betala *minst* två gånger. Tre om man dessutom ska investera fantasisummor i "batterier".
Citera
2023-01-23, 12:07
  #5756
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
Fånig kommentar, varför skall jag som verkar inom helt annan näring göra detta?
Att du tar initiativ är för att du påstår dig se lösning på kända problem.
Om alla bara skulle ligga ned och gråta skulle vi vara kvar på stenåldern.

Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
Om den politiska viljan finns så finns dock uppenbart ett antal olika lösningar, nu har dock den politiska viljan saknats i drygt 8 år, kanske t o m sedan innan det, det är vad mitt inlägg och länk visar.
Men detta är kanske en förklaring till din passivitet och gnäll.
Du är kommunist och menar att staten skall ordna allt. Och någon annan skall betala.
Det stämmer väl?
Du har observerat Sovjet, öststaterna under sovjettiden och kommit fram till att det var guds gåva till mänskligheten och så skall saker skötas.
Citera
2023-01-23, 12:12
  #5757
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av fermion
Du svamlar om ett enda pumpkraftverk som inte ens är i drift.
Jag för ett matematiskt ekonomiskt resonemang.
För dig blir det "svammel."

Då kan vi väl bara vara överens om att du är helt oförmögen att såväl följa som föra ekonomiskt rationella resonemang. Du är mer att betrakta som en batikhäxa som uteslutande går på känsla.

Men mina inlägg är just rationella ekonomiska. Baserade på fakta och logik.
Det kommer kollidera totalt med känslodravel.
Det är ingen ide att du svarar på logiska inlägg.
Du kan inte argumentera så det blir helt meningslöst.
Citera
2023-01-23, 12:33
  #5758
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kub.Ernetes
Att du tar initiativ är för att du påstår dig se lösning på kända problem.
Om alla bara skulle ligga ned och gråta skulle vi vara kvar på stenåldern.


Men detta är kanske en förklaring till din passivitet och gnäll.
Du är kommunist och menar att staten skall ordna allt. Och någon annan skall betala.
Det stämmer väl?
Du har observerat Sovjet, öststaterna under sovjettiden och kommit fram till att det var guds gåva till mänskligheten och så skall saker skötas.

Har du släppt ut alla hästarna ur stallet, det var inte klokt gjort? Det har resulterat i en mycket märklig "slutledningsförmåga" med närmast inverterad logik.

Jag anar kanske ett uns av självprojektion i ditt inlägg då det de facto knappt kan vara längre från verkligheten om det är undertecknad du försöker påmåla dina ord.

Men kommentera på du, de minreaktorer jag berörde i första inlägget var och är en realitet och hur du fick det till att jag måste starta ett eget privat kärnkraftverk har jag ingen aning om, men du verkar rätt förvirrad måste jag säga, och även beklaga.

Nu går vi vidare

mvh
Citera
2023-01-27, 12:17
  #5759
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kub.Ernetes
Ja, bufferering är en mycket gammal systemprincip som ofta används.

Ja, men då krävs att det finns möjligthet att lagra.

Citat:
Ursprungligen postat av Kub.Ernetes
Vi andra känner dock till att el just kan lagras.
Det är många som vet hur man laddar sin mobiltelefon och laptop, för att ta vanliga sätt att lagra elektrisk energi.

Inte så att jag har några höga tankar om dig och din tankeförmåga men blir ändå lite förvånad över att du är så okunnig om lagring av energi.

SvK använder batterier för att lagra elektrisk energi för att lösa frågan med frekvensstabilitet när förbrukningen varierar.

Vattenfall lagrar energi i sina vattenmagasin. Genom att dra ned flödet när mindre effekt efterfrågas. (Och då pressar dom ihop pris-spreaden så att det blir olönsamt med annan lagring).

Det finns även några pumpkraftverk i Sverige som köper el när det är billig och lagrar i magasin. För att sedan sälja när det är dyrare. Och Vattenfall tänker också sparka igång det avställda pumpkraftverket juktnan.
Mycket vanligt mer söderut i andra länder.

Lagring i vätgas är något som jag själv tror kommer mer. Det lär vara den billigaste säsong-lagringsformen. Kostar inte många ören att lagra vätgas i ett bergrum några månader.

Så fort folk ser att prisvariationer kommer bestå i framtiden kommer folk sätta igång att bygga lagring. Driftiga personer alltså. Inte kollapstomtarna på Flashback. Men man behöver mer än de kanske 2 öre i prisvariation som gällde tidigare.

Vi är på väg tillbaka dit, men mer vind och sol kommer troligen driva upp prisvariationerna till mer ören och då kan det bli intressant med att bygga lagring.

Dock är Hybrit en joker som kommer bygga stor lagring, för eget bruk. Och då är frågan hur mycket marknad det är kvar när dom agerar. När dom köper kommer dom minska prisvariationerna.

Förstår man lite marknadsekonomi så förstår man detta av sig själv.
Men för de som bara kan tänka i Sovjetiska termer så pratar jag nog goja.

El kan omvandlas till andra former av energi, som går att lagra. Men det är inte utan problem.

Batterier fungerar utmärkt för att lagra energi i små kvantitetet. Men för att vindkraften ska bli användbar, så behöver man kunna lagra överskottet av energi som alstras under flera veckor av blåsigt väder. Till det skulle det krävas en enorm mängd batterier.

Vattenmagasin kan lagra stora mängder energi, under lång tid och med ganska små förluster. Men för att det ska fungera så behöver man hitta en plats att förvara enorma mängder vatten på hög höjd.

Stora förhoppningar sätts till vätgas. Men det är en metod som medför mycket stora energiförluster. Processen el - vätgas - el, leder till att man förlorar 2/3 av energin. Därför krävs en prisskillnad på minst faktor 3 för att det ska vara lönsamt. Det som är mer intressant är det som du nämner, att tillverka vätgas när elpriset är lågt, och sedan använda vätgasen som råvara i industriella processer.
Citera
2023-01-27, 14:54
  #5760
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastwing
Bara att rätta munnen efter kappsäcken.
Frys energiåtgången som den är idag.
Stoppa inflyttningen av nyanlända.
Max 1 barn/familj.
Max 18 grader inomhus.
Stoppa T-banan inom tullarna.
Stäng alla onödiga energislukare som tex skidliftar och reklamskyltar.
Sänd bara TV/radio ca 4h/dag.
Söndagar styrs elen till alla miljö/sossar.
Då borde vi klara oss med den el som vi har idagsläget
Eller så ser vi till att det finns ström utan en massa skit restriktioner i landet med världens högsta skatter.

Skickar hellre hem alla blattar än att gå med på sånt här trams.

Reklamskyltar håller jag med om dock.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback