Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-21, 13:05
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Det hänger ju inte alls ihop!

EU försöker minska Sveriges vattenkraftsproduktion med vad som beskrivs som miljökrav och samtidigt få mer Svensk vattenel som balanskraft till kontinenten.

För det är väl ungefär så det är?

Det har ju redan på kort tid stängts en hel del små vattenkraftverk i stället för att ge dom tid att göra anpassningar så att t.ex. fisk kan komma förbi kraftverken. Det var också dumt, men det här är dumt på en betydligt större skala. Om nu dom här reglerna leder till omfattande nedstängningar av vattenkraftverk. Det ser minst ut att vara en risk.

För mig är det oklart vad "smarta elnät" kommer att få för konsekvenser. Om man t.ex. kan åstadkomma att elbilar som ska laddas över natten inte alla laddas samtidigt så är det väl bra? Bara bilarna laddats färdigt tills dom behövs.

Små vattenkraftverk har i regel ingen reglerförmåga och bidrar därför inte till reglerad balanskraft i någon större utsträckning. Den stora risken ligger i åtgärder som berör de stora verken.

Jag får återkomma i de övriga frågorna efter jobbet.
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2021-09-21 kl. 13:08.
Citera
2021-09-21, 21:40
Bannlyst
Citat:
Så du menar att om man analyserar politisk retorik och ser att bakom det som sägs så kan man se strävanden som inte framförts så är det konspirationsteorier?
Konspirationer är just att det finns en dold agenda och man säger inte som det är.

Citat:
I det här fallet handlade det ju snarast om att tränga in djupare i dokumentationen om ACER’s regelverk.
Kunskap och sanning är inte konspirationer. Men det var inte riktigt så du formulerade dig.

Citat:
Det kan ju också vara så att du tycker att du har rätt att avfärda allt som framförs som inte stämmer med dina åsikter? Vilkendera så är det uppenbart för mig att du framför åsikter och gör en hel del kategoriska uttalanden
Där skulle jag nog säga att du hittar på. Jag är ganska restriktiv med att uttala preferenser. Här har jag gjort det som positiv till marknadsekonomi. Men i övrigt vet jag inte om jag gjort det.
Avfärda någons åsikt skulle jag inte göra. Jag är väldigt tolerant. Dock kan jag ju avfärda felaktigheter.

Påståendet att det är brist när det är överskott kan jag ju avfärda.

Citat:
Jag rekommenderar alla att försöka se skillnaden mellan fakta och värderingar.
Det håller jag med om. Många på Flashback gör inte det. För dom går preferenser och fakta ihop i en enda röra. Säger jag "där står en grön bil" dröjer det inte länge innan folk är arga på mig för att jag sagt att det är bra att bilen var grön.

Citat:
Vad EU "vill", om något sådant enkelt kan beskrivas, kan inte uttryckas så enkelt.
Man tittar på deras handlingar. Handlingarna avgör.

Citat:
Jag hoppas verkligen att du inser vad du gör här.
Att t.ex. hävda att Sverige i första hand bör föra en energipolitik som säkrar elleveranser till svenska elkonsumenter och svenska företag tiil en rimlig prisnivå är inte samma sak som att "mena att alla kommuner ska vara helt isolerade".
Det börjar närma sig en halmgubbe.

Jag för ofta principiella resonemang. T ex "högerregeln gäller i trafiken". Då blir de arga som mer ägnar sig åt godtycke och menar att man kan ha olika trafikregler för olika gator. Dvs dom vill bara att diskussionen skall gälla deras gata. Och inga konsekvenser får dras.

Ömmar man för principen att en region inte skall ha ett beroende av omvärlden, dvs ingen import, får det en del konsekvenser:
* Minimal om ens någon import eller export.
* Självförsörjning.
* Ingen möjlighet för komplexa produkter med höga fasta kostnader. (iom att försäljningsvolymerna blir små).
* Ökad störkänslighet iom att köp utifrån inte finns som fall back.

Sedan bör ju den principen gälla oavsett regionens storlek. Det blir svårare och svårare desto mindre region. Men det är ju inte omöjligt för små regioner. Man får kanske tumma på restriktionerna en aning. Varje hushåll behöver ju inte vara självförsörjande. Men en kommun skulle ju kunna vara det.

Citat:
Din argumentationsteknik och din retoriska teknik motverkar ibland ditt syfte.
Kollisionen brukar vara med de som bara går på känsla.

Personer som går på fakta, logik, principer, och accepterar konsekvenser har jag aldrig problem med.

Citat:
Det där har ju motbevisats av vad som händer just nu. I Sverige, i UK och i Europa. Priserna "på marginalen" dominerar vid prissättningen i stället för
medelproduktionskostnaden.
Nej hur då?
Du måste väl inse att det finns tidsfördörjningar i att öka på produktion.(Och att bygga kärnkraftverk tar speciellt lång tid. Olkiuloto kommer väl närma sig 20 år. Dvs från förberedelse till driftsstart.
Andra går fortare. Att jag får upp solpaneler på taket och producerar lika mycket per år som jag förbrukar tar någon månad.
(Men priset måste upp innan jag gör det).

Och att priserna gått upp i EU-land beror på att mycket av elproduktionen kommer av naturgas och just nu köper Kina och Sydkorea upp all LNG. Dvs betalvilja hos koreaner och kineser driver upp priserna i EU-land. (Här skulle du möjligen kunna vara missnöjd med att LNG ens exporteras. Men utan den exporten skulle elpriset vara högre).

Sedan får man komma ihåg att priser kan gå ned också. Ibland ligger kineser bakom det också. T ex producerade man solpaneler så billigt att man var tvungna stoppa dom. Och då blir en del arga för att kineser sänker priserna. Inte mycket konsekvens.

Det finns ingen logik i diskussionen. Det stör mig. Det är inte så att kina/korea köper LNG för att Ringhals ägare inte såg lönsamhet i att driva vidare.
Men det är ju kontentan av de mer svamliga kommentarerna.

Vidare skulle EU kunna köpa mer av ryssarna men då måste transport genom Ukraina betalas och dom jävlas alltid med ryssarna. Och EU hejar på. Och nu saknar EU-ledarna förmåga att övertala Ukraina att släppa igenom rysk gas till sansade priser.
(Istället dyker det upp svammelmakare som drar konspirationsteorier om att Gazprom vill jävlas med kunderna i Europa).
Nordstream 2 blir en lösning framöver.

Citat:
Eller menar du att kostnaden för att driva dom svenska vattenkraftverken, kärnkraftverken och vindkraftverken har tagit ett språng uppåt i sommar? Hur förklarar du i så fall det språnget?
Om du berättar med egna ord, vad är det som gör att du inte inser att det finns tidsfördröjningar i att ändra produktionskapacitet?
Eller menar du att dom är så korta att det skall lösas på någon vecka?

Citat:
Exakt hur marknadsekonomi fungerar kan variera en hel del.
Nej. Det är ett givet koncept. Det du får göra är att säga att överhetens reglering och restriktioner varierar.

Citat:
Vad tror du hade hänt om inte samhället hade tagit på sig en överordnande roll, som i dom här exemplen?
Här kan du läsa om hur det går när staten tar ansvar. https://allthatsinteresting.com/trofim-lysenko
Vid marknadsekonomi väljer kunderna bort det som inte fungerar. När staten tar ansvar kan man inte välja bort staten.

Citat:
Tvånget som finns, som jag uppfattar det, är att följa det uppgivna regelverket.
Du kan läsa mer om det här.
Kort:
https://extranet.acer.europa.eu/Offi...0S2%202020.pdf
I detalj:
https://eur-lex.europa.eu/legal-cont...9R0943&from=EN

Jag har inte gjort det ännu, men jag rekommenderar dig (och andra som har tankar om detta) att läsa hela det detaljerade dokumentet ovan.
Så för närvarande finns inget känt stöd för något exporttvång?

Citat:
Säkert! Förhoppningsvis inte, som t.ex. OPEC emellanåt gör, genom att minska produktionen tills dom får upp priserna till en nivå som dom är nöjda med.
Karteller blir sällan långvariga och OPEC har medlemmar som struntar i det de kommer överens om.
Och för olja är många producenter inte med. Det är faktiskt inte så många som är med i OPEC.
Och när priserna stiger så kommer fler producenter fram.

Var inte länge sedan oljepriset var så lågt att många producenter blödde rejält.

Citat:
Kanske är det bra med pumpkraft, men jag är lite skeptisk. Om det är bra eller inte beror bl.a. på behovet av balanskraft, vilka alternativ som finns och vad dom olika alternativen kostar.
Pumpkraft kan reglera på både produktionssidan och konsumtionssidan. Och krymper prisspread över tiden. Vet att det finns intressen men statens regleringar verkar obstruera för närvarande.
(Den där staten som tar ansvar).

Citat:
Som det ser ut nu i Sverige har vi ganska gott om energi. Vi har nästan alltid gott om effekt. Enlnätet räcker i huvudsak. Elnätet har en del flaskhalsar och vid toppbelastning, en kall vinterdag, kan det hända att effekten inte räcker.
Det som behöver göras är uppenbarligen att fixa transmission på vissa platser där den varit för klen. (Det som en del kallar elbrist i vissa kommuner)
Men det jobbas ju med det också.

Citat:
Det där upplevde jag som lite flummigt i det här sammanhanget.
– Vill du att alla privata tillgångar ska överföras till staten?
– Vill du att fastighetsägare inte har något inflytande över sina fastigheter?
– Vill du att exproprieringsreglerna ändras?
Jag refererade till vad ett parti driver för politik.

Men här ser det ut som du inte tar det som ett faktautlåtande, utan försöker läsa in en åsikt. Och då gör du fel. Men om du är intresserad av min åsikt så är det att markägaren skall få bestämma i större utsträckning. Och att staten(+kommun landsting) skall krympas till ca 10% av BNP.

Citat:
Här har vi igen det som jag tycker är din tvivelaktiga retoriska teknik.
Jag tillämpar principen. Du kan se vad jag svarade på. Dvs hur du uttryckte dig. Då kanske det blir tydligare.
Principen blir då: blir det bättre om vi exporterar energi alternativ behåller all själv.

Det är tur för mig att kaffeodlarna är liberala och säljer till den som betalar.
Citera
2021-09-21, 21:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Sydvästlänken har än så länge inte bidragit till någon förhöjd överföringskapacitet.
Det omvända gäller snarare:
Den svarta kurvan visar ju förhöjd kapacitet. Tvärtemot vad du påstår.

Den blå kurvan är den kapacitet som ägaren släpper vidare till öppna marknaden.

Ägaren behåller väl skillnaden för sig själv.

Citat:
jag ber dock inte de lågpannade idioter (ni vet vilka ni är) som retat upp mig om ursäkt.
Det är lugnt. Jag vet av lång erfarenhet att sanningssägare mest bara möts med ilska.
Citera
2021-09-21, 21:57
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Bor du i ett varmt land eller? Här pendlar temperaturen mellan 6 och 14 grader.
Här norr om Stockholm hade vi 1+ i natt. "Den globala uppvärmningen" verkar ha kommit av sig, eller så har den inte nått Sverige. Hela augusti och september har varit kalla månader i år.
Citera
2021-09-21, 21:59
Bannlyst
Citat:
T,om din kommunistkompis Den gode lögnaren påstår att det råder effektbrist ute i Europa, så vad återstår då för oss att importera?
Nu försöker du påstå att jag har ansvar för vad andra påstår.
Du borde någonstans i bakhuvudet ana att du är väldigt fel ute då.

Citat:
Sorry, kunde inte låta bli att göra ett klockrent serve-ess på en usel korpspelare....
Nu är du inne och servar på fel spelplan. Blir inga godkända servar då.

Citat:
https://www.regeringen.se/4afc14/con...-i-elnaten.pdf
Och det är riktigt. Staten kan inte hindra nätägaren från att kränga transmission till kunder.
Blir kommunism om staten skall lägga sig i det.
Citera
2021-09-21, 22:04
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Idag handlade du i område 3, el för 192öre/kwh. Det innebär att du för betalar nästan 4kr/kwh, medräknat skatter och avgifter. Hur är detta ens möjligt?

Jag vet att kärnkraften går på reducerad kraft. Men jag menar, det är september och knappt någon värme behövs. Jag får känslan av att staten och vattenfall passar på att höja priserna på sommaren för att få alla konsumenter att binda sina elavtal inför vintern och elbolagen tjänar än mer pengar, mer än att det faktiskt skulle vara någon strömbrist just nu. Framförallt när tidningarna varenda skriver om det höga elpriset, vilket gör att konsumenterna accepterar ett högre elpris

Jag minns när den extremt varma sommaren var 2018 och framförallt arla varnade för ökade mejeri-priser. Några månader senare kostade ett bregott smörpaket 50-55kr. Problemet är bara att de aldrig sänkte priset igen, eftersom kunderna vande sig att betala 55kr.

Vad tror ni själva? Tror ni det är strömbrist redan i september eller tror ni vi kan vänta oss att betala t.o.m 10kr/kwh runt jul?

Håller med om det fetade: "Vill marknaden betala, så vill marknaden betala..". Så priset sänks inte till gammal nivå.

Läste att elkabeln mellan Norge och UK (trots utanför EU) ger möjligheter för svenska elproducenter att exportera el till den betydligt dyrare brittiska marknaden. Elkabeln blev just klar..
Så där är en möjlig orsak till dyrare priser. Samt att folk börjat köpa elbilar. Klart att ökad efterfrågan leder till ökade priser.

Själv fick jag elräkning just nu, och totalt var den inklusive allt på 2000 kronor för augusti månad.
Normalt brukar jag ligga på under 1000 kronor för augusti. (typ 8-900). Har servrar hemma, och "allt går på ström", men ändå..
Citera
2021-09-21, 22:06
Bannlyst
Citat:
"Smarta nät" och "smarta mätare" är endast en omskrivning för elransonering.
Nej. Redan på 80-talet kunde kunder med stora acc-tanker få köpa el billigare vid tider med låg förbrukning.

Att kunna betala mindre när elen är billigare verkar ju vara en utmärkt tjänst för de som vill förbruka mindre eller hålla ned elräkningen.

Varför är det något negativt. Nu framstår du bara som gravt teknikfientlig.
Citera
2021-09-21, 22:57
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Den har väl bidragit med överföringskapacitet, men det hjälper ju inte om det inte finns något att överföra.

Sydvästlänken förbinder Hallsberg nära Örebro och Hurva nära Eslöv. Om det finns gott om el i Mellansverige och ont om el i Sydsverige så skulle länken kunna göra nytta, men nu finns, som jag ser det, främst två orsaker eller problem som gör att det inte finns gott om el i Mellansverige.
1. För tidig nedstängning av minst en av Ringhals 1 och 2.
2. Otillräcklig kapacitet i nätet mellan dom stora kraftverken i norr och Mellansverige.

Som jag uppfattat det.

Citat:
Jag är av exakt samma uppfattning och tror att du har rätt!

Förutom mina två punkter ovan ska man kanske lägga till ytterligare två.

3. Lite vind. Vilket väl är ganska normalt för årstiden?
4. Lite vatten i vattenkraftverkens magasin, efter att det varit lite nederbörd och ganska stort uttag.

Tillsammans skapar detta en ansträngd situation som gör att vi inte är väl förberedda för en kall vinter. Det är svårt med långtidsprognoser, men min bedömning, baserad på variationer i strömmar, som enligt PDO-index och ONI-index, är att det är ganska stor risk för att vi får en kall vinter.

Kanske kan vi räddas av en blåsig höst och/eller mycket nederbörd i höst?

Citera
2021-09-22, 09:57
Medlem
lasternassummas avatar
Har EU bestämt att Sverige nu ska ha rekorddyr el?
Om jag förstår rätt så säljer Sverige just nu 1403 MW från SE1 till Finland för €57.99 (per MW).
Samtidigt köper Sverige 393 MW från Finland till SE3 för €125.31.

Därigenom blir också priset i SE3 €125.31.
I SE4, som säljer 474 MW till Litauen och 772 MW till Danmark, för €185,26, blir då priset €185,26.

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

Hur kan det vara något annat än en dålig affär för Sverige att samtidigt sälja billigt till och köpa dyrt från Finland?

Hur kan det vara annat än dåligt för elköpare i SE4 att få betala ett rekordhögt pris för el eftersom priset sätts av högt spotpris i Litauen och Danmark och att vi enligt EUs 70%-regel måste exportera dit.

Allt detta sker förmodligen helt i enlighet med EU-direktivet att tillhandahålla 70% av kapaciteten i utlandsförbindelserna.

Här finns EU-direktivet.
Regulation (EU) 2019/943 Of The European Parliament And Of The Council of 5 June 2019
on the internal market for electricity

https://eur-lex.europa.eu/legal-cont...9R0943&from=EN

Hur kan man komma fram till något annat än att Sverige (hushåll och företag) förlorar på detta?

Elproducenter gör väl bra vinster när priserna är höga?

Senast redigerad av lasternassumma 2021-09-22 kl. 10:10.
Citera
2021-09-22, 12:02
Medlem
Tammers avatar
Citat:

4. Lite vatten i vattenkraftverkens magasin, efter att det varit lite nederbörd och ganska stort uttag.

Tillsammans skapar detta en ansträngd situation som gör att vi inte är väl förberedda för en kall vinter. Det är svårt med långtidsprognoser, men min bedömning, baserad på variationer i strömmar, som enligt PDO-index och ONI-index, är att det är ganska stor risk för att vi får en kall vinter.

Om vi bygger ut kärnkraften så slipper vi vara beroende av att det blåser och regnar. Om vi går ur EU så slipper vi köpa vår el på en marknad, utan kan istället använda den själva.
Citera
2021-09-22, 12:27
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:

Årets situation är lite speciell eftersom det blåst lite i norra Europa jämfört med andra år.
Här är en länk till en sida där man plottat ut värden hämtade (jag tror att graferna visar värden för 2018) från SVK:s kontrollrumssida vilka tydligt visar att tillskott från vindkraften i stort sett uteblir när störst efterfrågan råder:

Citat:
När blåser det? Man hör ofta i debatten om vindkraft att motståndarna hävdar att det inte blåser i februari medan förespråkarna hävdar att det blåser mer på vinterhalvåret än på sommaren. Båda har rätt men frågan är inte vilken månad som det blåser mest i utan om det blåser när vi behöver el. Grafen nedan visar vindkraftsproduktionen givet behovet.

Vi ser att när behovet är under 10 GWh/h, som nog är sommarveckor, så blåser det inte som mest. Sen är det hyggligt slumpmässigt men när vi har en efterfrågan på över 20 GWh, i januari och februari, så sjunker medelproduktionen. All produktion är bra, problemet är att när vi verkligen behöver produktion så kan vi inte räkna med att vindkraften producerar.

Graf:

https://www.klimatupplysningen.se/wp.../10/wind21.png

Som sagt, den kommande vintern kommer att bli mycket spännande. Särskilt när Norge lovat hjälpa England med eltillförsel under vintern (hittar tyvärr inte länken trots att jag läste det idag) och vi därför inte kan räkna med att importera lika mycket vattenkraftsel som tidigare när våra vindsnurror står stilla.

Eftersom tråden handlar om elpriser så kan det vara värt att nämna att vindkraften i skrivande stund står för 24,7% av totalen (4399MW), samtidigt ligger elpriset i SE4 på € 151 och i SE3 på € 117.81 och € 58.92 i SE2 & 1 (per megawattimme).

Stor vindkraftsproduktion påverkar tydligen inte inhemska elpriser i nämnvärd grad (förbrukningen har inte ändrats nämnvärt under en längre period och är tämligen normal för årstiden).

De olika kraftslagens lönsamhet omnämns i tidigare nämnd länk.

2018 såg siffrorna ut enligt följande:

Vattenkraft : 466 SEK/MWh
Kärnkraft : 456 SEK/MWh
Vindkraft : 440 SEK/MWh
Citera
2021-09-22, 13:02
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Om vi bygger ut kärnkraften så slipper vi vara beroende av att det blåser och regnar. Om vi går ur EU så slipper vi köpa vår el på en marknad, utan kan istället använda den själva.

När EU skulle underlätta handel och göra det lättare att resa så tyckte jag att det lät bra. Federalism, som jag tycker smygs på oss, och stora transfereringar, som nästan alltid netto går från Sverige och till andra länder, gör mig, lindrigt sagt skeptisk. Vare sig det gäller CORONA-bidrag, jordbrukspolitik, strypning av vattenkraft, nedskärningar inom skogsbruket eller el-transfereringar som höjer priset i Sverige.
Även om det är svårt att genomföra så behöver vi en SWEXIT-rörelse. Om inte annat så för att inte hela tiden bli överkörda av Bryssel. Kan det vara något för dig att dra igång?

Kärnkraft ska konstant leverera sin maximala effekt för att fungera bra, både tekniskt, ur tillförlitlighetssynpunkt och ekonomiskt. Därför används kärnkraft normalt för att täcka det som kallas "baskraft", dvs. den lägsta förbrukningen. Ur den synpunkten skulle vi kunna ha och även ha fördelar av att ha, lite mer kärnkraft i Sverige. Just nu är det ganska uppenbart att vi stängde minst en av de tre senast stängda reaktorerna för tidigt. I synnerhet med tanke på att vi också måste anpassa oss till EUs 70%-direktiv. Som gör att vi i alla lägen som vi över huvud taget kan, måste göra 70% av utlandsförbindelsens kapacitet tillgänglig för landet i andra änden av förbindelsen. I andra änden finns Finland, Norge, Litauen, Danmark, Tyskland och Polen. Som, med undantag av Norge alla oftare vill köpa el från oss än sälja till oss. När Norge nu sedan i somras kan exportera 1400 MW till UK och UK behöver detta hela tiden, så minskar mängden tillgänglig el i Nordpol. Igen.

Det finns flera invändningar mot kärnkraft. Förutom några principella invändningar, så har det blivit dyrt att bygga nya kärnkraftverk.

Här är några olika jämförelser mellan kostnaden för olika energislag, som jag länkade till tidigare.
Kostnad för olika energislag enligt några olika jämflrelser
https://www.irena.org/-/media/Files/...Costs_2020.pdf

Den här är lite intressant med trender. Den är lång. Bläddra ner.
https://ourworldindata.org/cheap-renewables-growth

Här är en ganska kort och torr, men troligen seriös.
https://www.lazard.com/perspective/l...t-of-hydrogen/
Sedan måste man väga in att t.ex. vindkraft behöver balanskraft. Som ska kunna leverera effekt i stället för vindkraften, när det inte blåser. Vattenkraften fungerar bra som balanskraft. Vattenkraften fungerar också bra som reglerkraft, dvs. den kan anpassas till det aktuella behovet. Som varierar en hel del, mellan dag och natt och mellan årstider.

Ett väl fungerande elsystem
Det vill alla ha. Baskraft och balanskraft, förnybart och icke förnybart, kärnkraft eller inte. Tillräcklig kapacitet i nätverket.
Någon form av mix är optimal, men hur mixen ska se ut förefaller präglas mer av förslagsställarens värderingar än av målet. Det beklagar jag eftersom jag är övertygad om att en långsiktigt väl fungerande energipolitik måste styras efter långsiktiga mål. Om man kastar om var fjärde år så blir det dåligt i slutändan. Jag brukar undvika politik och sällan skälla på politiska partier, men jag önskar ändå att MP var lite mer verklighetsförankrade än vad jag tycker att dom är. I synnerhet om dom har en nyckelroll i politiken.

EDIT:
Man bör lägga till, utöver mina fyra punkter ovan, att ett omfattande underhållsarbete med kärnkraftverk och en del missöden i samband med detta har orsakat att en till två reaktorer varit nerstängda sedan maj. Nu är Forsmark 3 stängd för "revision" och beräknas vara igång igen i slutet av oktober. Det betyder att produktionen sedan maj varit ungefär 1000 MW under normal, full drift. Den effekten har då tagits ut från vattenkraften, vilket bidragit till att göra att nivån i magasinen nu är låg.

Senast redigerad av lasternassumma 2021-09-22 kl. 13:33. Anledning: EDIT om underhåll i kärnkraft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in