Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Så du menar att om man analyserar politisk retorik och ser att bakom det som sägs så kan man se strävanden som inte framförts så är det konspirationsteorier?
Konspirationer är just att det finns en dold agenda och man säger inte som det är.
Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
I det här fallet handlade det ju snarast om att tränga in djupare i dokumentationen om ACER’s regelverk.
Kunskap och sanning är inte konspirationer. Men det var inte riktigt så du formulerade dig.
Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Det kan ju också vara så att du tycker att du har rätt att avfärda allt som framförs som inte stämmer med dina åsikter? Vilkendera så är det uppenbart för mig att du framför åsikter och gör en hel del kategoriska uttalanden
Där skulle jag nog säga att du hittar på. Jag är ganska restriktiv med att uttala preferenser. Här har jag gjort det som positiv till marknadsekonomi. Men i övrigt vet jag inte om jag gjort det.
Avfärda någons åsikt skulle jag inte göra. Jag är väldigt tolerant. Dock kan jag ju avfärda felaktigheter.
Påståendet att det är brist när det är överskott kan jag ju avfärda.
Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Jag rekommenderar alla att försöka se skillnaden mellan fakta och värderingar.
Det håller jag med om. Många på Flashback gör inte det. För dom går preferenser och fakta ihop i en enda röra. Säger jag "där står en grön bil" dröjer det inte länge innan folk är arga på mig för att jag sagt att det är bra att bilen var grön.
Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Vad EU "vill", om något sådant enkelt kan beskrivas, kan inte uttryckas så enkelt.
Man tittar på deras handlingar. Handlingarna avgör.
Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Jag hoppas verkligen att du inser vad du gör här.
Att t.ex. hävda att Sverige i första hand bör föra en energipolitik som säkrar elleveranser till svenska elkonsumenter och svenska företag tiil en rimlig prisnivå är inte samma sak som att "mena att alla kommuner ska vara helt isolerade".
Det börjar närma sig en halmgubbe.
Jag för ofta principiella resonemang. T ex "högerregeln gäller i trafiken". Då blir de arga som mer ägnar sig åt godtycke och menar att man kan ha olika trafikregler för olika gator. Dvs dom vill bara att diskussionen skall gälla deras gata. Och inga konsekvenser får dras.
Ömmar man för principen att en region inte skall ha ett beroende av omvärlden, dvs ingen import, får det en del konsekvenser:
* Minimal om ens någon import eller export.
* Självförsörjning.
* Ingen möjlighet för komplexa produkter med höga fasta kostnader. (iom att försäljningsvolymerna blir små).
* Ökad störkänslighet iom att köp utifrån inte finns som fall back.
Sedan bör ju den principen gälla oavsett regionens storlek. Det blir svårare och svårare desto mindre region. Men det är ju inte omöjligt för små regioner. Man får kanske tumma på restriktionerna en aning. Varje hushåll behöver ju inte vara självförsörjande. Men en kommun skulle ju kunna vara det.
Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Din argumentationsteknik och din retoriska teknik motverkar ibland ditt syfte.
Kollisionen brukar vara med de som bara går på känsla.
Personer som går på fakta, logik, principer, och accepterar konsekvenser har jag aldrig problem med.
Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Det där har ju motbevisats av vad som händer just nu. I Sverige, i UK och i Europa. Priserna "på marginalen" dominerar vid prissättningen i stället för
medelproduktionskostnaden.
Nej hur då?
Du måste väl inse att det finns tidsfördörjningar i att öka på produktion.(Och att bygga kärnkraftverk tar speciellt lång tid. Olkiuloto kommer väl närma sig 20 år. Dvs från förberedelse till driftsstart.
Andra går fortare. Att jag får upp solpaneler på taket och producerar lika mycket per år som jag förbrukar tar någon månad.
(Men priset måste upp innan jag gör det).
Och att priserna gått upp i EU-land beror på att mycket av elproduktionen kommer av naturgas och just nu köper Kina och Sydkorea upp all LNG. Dvs betalvilja hos koreaner och kineser driver upp priserna i EU-land. (Här skulle du möjligen kunna vara missnöjd med att LNG ens exporteras. Men utan den exporten skulle elpriset vara högre).
Sedan får man komma ihåg att priser kan gå ned också. Ibland ligger kineser bakom det också. T ex producerade man solpaneler så billigt att man var tvungna stoppa dom. Och då blir en del arga för att kineser sänker priserna. Inte mycket konsekvens.
Det finns ingen logik i diskussionen. Det stör mig. Det är inte så att kina/korea köper LNG för att Ringhals ägare inte såg lönsamhet i att driva vidare.
Men det är ju kontentan av de mer svamliga kommentarerna.
Vidare skulle EU kunna köpa mer av ryssarna men då måste transport genom Ukraina betalas och dom jävlas alltid med ryssarna. Och EU hejar på. Och nu saknar EU-ledarna förmåga att övertala Ukraina att släppa igenom rysk gas till sansade priser.
(Istället dyker det upp svammelmakare som drar konspirationsteorier om att Gazprom vill jävlas med kunderna i Europa).
Nordstream 2 blir en lösning framöver.
Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Eller menar du att kostnaden för att driva dom svenska vattenkraftverken, kärnkraftverken och vindkraftverken har tagit ett språng uppåt i sommar? Hur förklarar du i så fall det språnget?
Om du berättar med egna ord, vad är det som gör att du inte inser att det finns tidsfördröjningar i att ändra produktionskapacitet?
Eller menar du att dom är så korta att det skall lösas på någon vecka?
Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Exakt hur marknadsekonomi fungerar kan variera en hel del.
Nej. Det är ett givet koncept. Det du får göra är att säga att överhetens reglering och restriktioner varierar.
Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Vad tror du hade hänt om inte samhället hade tagit på sig en överordnande roll, som i dom här exemplen?
Här kan du läsa om hur det går när staten tar ansvar.
https://allthatsinteresting.com/trofim-lysenko
Vid marknadsekonomi väljer kunderna bort det som inte fungerar. När staten tar ansvar kan man inte välja bort staten.
Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Tvånget som finns, som jag uppfattar det, är att följa det uppgivna regelverket.
Du kan läsa mer om det här.
Kort:
https://extranet.acer.europa.eu/Offi...0S2%202020.pdf
I detalj:
https://eur-lex.europa.eu/legal-cont...9R0943&from=EN
Jag har inte gjort det ännu, men jag rekommenderar dig (och andra som har tankar om detta) att läsa hela det detaljerade dokumentet ovan.
Så för närvarande finns inget känt stöd för något exporttvång?
Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Säkert! Förhoppningsvis inte, som t.ex. OPEC emellanåt gör, genom att minska produktionen tills dom får upp priserna till en nivå som dom är nöjda med.
Karteller blir sällan långvariga och OPEC har medlemmar som struntar i det de kommer överens om.
Och för olja är många producenter inte med. Det är faktiskt inte så många som är med i OPEC.
Och när priserna stiger så kommer fler producenter fram.
Var inte länge sedan oljepriset var så lågt att många producenter blödde rejält.
Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Kanske är det bra med pumpkraft, men jag är lite skeptisk. Om det är bra eller inte beror bl.a. på behovet av balanskraft, vilka alternativ som finns och vad dom olika alternativen kostar.
Pumpkraft kan reglera på både produktionssidan och konsumtionssidan. Och krymper prisspread över tiden. Vet att det finns intressen men statens regleringar verkar obstruera för närvarande.
(Den där staten som tar ansvar).
Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Som det ser ut nu i Sverige har vi ganska gott om energi. Vi har nästan alltid gott om effekt. Enlnätet räcker i huvudsak. Elnätet har en del flaskhalsar och vid toppbelastning, en kall vinterdag, kan det hända att effekten inte räcker.
Det som behöver göras är uppenbarligen att fixa transmission på vissa platser där den varit för klen. (Det som en del kallar elbrist i vissa kommuner)
Men det jobbas ju med det också.
Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Det där upplevde jag som lite flummigt i det här sammanhanget.
– Vill du att alla privata tillgångar ska överföras till staten?
– Vill du att fastighetsägare inte har något inflytande över sina fastigheter?
– Vill du att exproprieringsreglerna ändras?
Jag refererade till vad ett parti driver för politik.
Men här ser det ut som du inte tar det som ett faktautlåtande, utan försöker läsa in en åsikt. Och då gör du fel. Men om du är intresserad av min åsikt så är det att markägaren skall få bestämma i större utsträckning. Och att staten(+kommun landsting) skall krympas till ca 10% av BNP.
Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
Här har vi igen det som jag tycker är din tvivelaktiga retoriska teknik.
Jag tillämpar principen. Du kan se vad jag svarade på. Dvs hur du uttryckte dig. Då kanske det blir tydligare.
Principen blir då: blir det bättre om vi exporterar energi alternativ behåller all själv.
Det är tur för mig att kaffeodlarna är liberala och säljer till den som betalar.