Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-12-09, 21:28
  #5629
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Inget som gemene norrman får ta del av. En satir/humor har kommit med detta. Försök att lyssna på detta, "«En gammeldags jul Støres julevise»" : https://www.youtube.com/watch?v=jcXd...ndogCountry%29

Det är bra..
"Nu släckas tusen juleljus"

Det är brilliant. Carlsen, Niemann, Durek ... Humorn försvinner vid EU-inträdet. Vi har inte den ironin mot våra ledare. Det går inte när ledningen sitter ända borta i Bryssel. Då måste all politisk satir slås ned, ingen vet vad vi skulle hitta på annars.

Det påstås ju att era elpriser är lika höga som våra. Jag vet inte vad jag skall tro på där. Stämmer det?

Frankrike som är centrum för komplotten fejkar ibland elbrist, skulle jag tro, för att inte väcka frågor, t.ex.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-12-09 kl. 21:32.
Citera
2022-12-09, 21:35
  #5630
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
"Nu släckas tusen juleljus"

Det är brilliant. Carlsen, Niemann, Durek ... Humorn försvinner vid EU-inträdet. Vi har inte den ironin mot våra ledare. Det går inte när ledningen sitter ända borta i Bryssel. Då måste all politisk satir slås ned, ingen vet vad vi skulle hitta på annars.

Det påstås ju att era elpriser är lika höga som våra. Jag vet inte vad jag skall tro på där. Stämmer det?

Vi har ju el-stödet. Dvs det staten håvar in, så delas det tillbaka en del :

Grunnlaget for strømstøtten er spotprisen i de 5 prissonene. Hvis spotprisen er over 70 øre per kWh ex mva, vil det gis strømstøtte.
Ordningen med strømstøtte vil som et minimum vare ut 2023. Med unntak av månedene - september, oktober, november, og desember i 2022 vil strømstøtten være på 90 prosent og ikke 80 prosent.

I 2023 vil strømstøtten være 90 prosent fra januar til og med mars, og fra oktober til og med desember. I de resterende månedene vil den være 80 prosent.

Husholdningene vil få strømstøtte med et forbruk på opp til 5.000 kWh per måned. Hvis spotprisen på strøm er over 70 øre per kWh ex mva (87,50 øre per kWh ink mva), vil staten kompensere for 80/90 prosent av dette


https://www.smartepenger.no/94-nyhet...81-stromstotte

Men stat (o kommuner) håvar ju in mycket mer än det, export och så var det något till som jag har glömt bort just nu. Jo..nu kommer jag inte ihåg hur det är med företag..
Citera
2022-12-09, 21:42
  #5631
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr

Frankrike som är centrum för komplotten fejkar ibland elbrist, skulle jag tro, för att inte väcka frågor, t.ex.

Skulle vart en önskedröm det.., för att få hjulen att svänga snabbare i frågan om kärnkraft..
(dvs att inte lita på import)
Citera
2022-12-09, 21:45
  #5632
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Skulle vart en önskedröm det.., för att få hjulen att svänga snabbare i frågan om kärnkraft..
(dvs att inte lita på import)
Det hela kan vara en plan för att etablera franskt styre i Europa. OS i Paris 2024 kommer att få undertoner av Berlin 36 under ledning av ...
https://static.euronews.com/articles...675_92dfi6.jpg

Duplantis med sitt franska arv och utseende kommer att bli en symbol för Sverige. Greta Thunberg som förmodligen talar flytande franska efter många år på franska skolan och fransk privatlärarinna på Östermalm, har fejkat dålig franska i sina tal ...

Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Vi har ju el-stödet. Dvs det staten håvar in, så delas det tillbaka en del :

Grunnlaget for strømstøtten er spotprisen i de 5 prissonene. Hvis spotprisen er over 70 øre per kWh ex mva, vil det gis strømstøtte.
Ordningen med strømstøtte vil som et minimum vare ut 2023. Med unntak av månedene - september, oktober, november, og desember i 2022 vil strømstøtten være på 90 prosent og ikke 80 prosent.

I 2023 vil strømstøtten være 90 prosent fra januar til og med mars, og fra oktober til og med desember. I de resterende månedene vil den være 80 prosent.

Husholdningene vil få strømstøtte med et forbruk på opp til 5.000 kWh per måned. Hvis spotprisen på strøm er over 70 øre per kWh ex mva (87,50 øre per kWh ink mva), vil staten kompensere for 80/90 prosent av dette


https://www.smartepenger.no/94-nyhet...81-stromstotte

Men stat (o kommuner) håvar ju in mycket mer än det, export och så var det något till som jag har glömt bort just nu. Jo..nu kommer jag inte ihåg hur det är med företag..
Det låter ju jättebra (ett ord norrmännen tycker låter kul, tror jag).
Om elen kostar 10 kronor/kWh, betalar ni väl 0.70+(10-0.70)*(100-80%)=2.56 eller mindre om det blir 90%
Vårt går tydligen till rika företag. Undrar om vanligt folk får något, i någon större utsträckning.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-12-09 kl. 22:00.
Citera
2022-12-09, 21:49
  #5633
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det låter ju jättebra (ett ord norrmännen tycker låter kul, tror jag).
Om elen kostar 10 kronor/kWh, betalar ni väl 0.70+(10-0.70)*(100-80%)=2.56 eller mindre om det blir 90%
Vårt går tydligen till rika företag. Undrar om vanligt folk får nåtot, i någon större utsträckning.

Finns en risk för Sverige (o andra länder) att priserna kommer att bli bara perversa.., helt sjuka. Så jag misstänker att man kommer att se över det hela, relativt snart..och snabbt när det väl sker. För det är inte hållbart på något sätt.
Citera
2022-12-10, 00:28
  #5634
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Flera dåliga nyheter, man skulle nästan tro att det är fredagen den 13 ?

Enligt Industrins Kraft TVO försenas elproduktionen från Olkiluoto 3 ytterligare. Tidigast i februari kan en regelbunden elproduktion kicka i gång.

I ett pressmeddelande meddelar TVO att utredningen av sprickorna i matarpumparna fortsätter är på slutrakan. Man kommer att meddela om skadornas inverkan på tidtabellen så fort som möjligt.

https://svenska.yle.fi/a/7-10024197

Vad är det för en perfekt storm, som håller på att bryggas..

En storm vore nog bra. Gärna en lång en som varar flera dagar. Vindkraften är ett under av leveranssäkerhet när det blåser. Och även när det inte gör det slår den rackliga kärnkraftverk som går sönder redan på ritbordet.
Vi får hoppas att det börjar blåsa snart.
Citera
2022-12-10, 06:13
  #5635
Avstängd
wwrs avatar
Fram med raggsockorna, nu planar vi ut kurvan! 🤣🤣🤣

Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
En storm vore nog bra. Gärna en lång en som varar flera dagar. Vindkraften är ett under av leveranssäkerhet när det blåser. Och även när det inte gör det slår den rackliga kärnkraftverk som går sönder redan på ritbordet.
Vi får hoppas att det börjar blåsa snart.
Vi för hoppas på extremväder, storm för jämnan. (Fast då kommer givetvis elledningarna att blåsa sönder.) Jag vet inte om du ironiserar eller inte snart vet man väl inte om man själv ironiserar eller om hela landet har förvandlats till en mardröm. Tack EU!

Medierna är köpta och spelar med.

"Elläget är ansträngt." Men Sverige producerar fortfarande mer ström än vi konsumerar och det som är ansträngt är priserna, enligt EU:s prissättning,
Citat:
Ansträngt elläge – väntas slå kraftigt mot elpriserna

Det handlar om psykologisk krigföring mot befolkningen, det avslöjar tidningen direkt.
Citat:
Sämre tider får många att må dåligt • Psykologen: ”Stark stressor för många”

Självklart är det ett besvärligt läge men tidningen gör allt den kan för att försöka öka folks oro, inte minska den.
Citat:
Och i samband med ett reaktorstopp i Oskarshamn ökar nu osäkerheten ”markant”.
Det normala sättet att handha en krissituation är att mana till lugn och berätta om de åtgärder som vidtas. Men tidningarna gör tvärtom. De försöker öka folks oro.

Lite längre ned närmar man sig sanningen lite grand. Det ansträngda läget är prissättningen på elmarknaden, inte produktionsbrist. Bolagen drar in jättevinster men priserna är skyhöga.
Citat:
Det beror på det ansträngda läget på elmarknaden.

Just nu importeras ingen el (trots höga priser) utan detta kan möjligen ske nästa vecka. Men då "får vi ju tillbaka" el vi tidigare exporterat. Det hela är ett prissättningsproblem.
Citat:
Enligt Svenska kraftnät kommer Sverige troligtvis behöva importera el den kommande veckan

Tidningarna är köpta av utländska nätverk och deltar i psykologisk krigföring mot det egna folket.
Citat:
extra ansträngt i Sverige. Det beror på en rad olika faktorer: kallt väder, svaga vindar, minskad vattenkraftsproduktion på grund av isbildning, en pågående reparation av Ringhals 4 fram till februari, att Ringhals 3 går på halvfart i helgen på grund av en generatorkontroll samt att Sveriges största kärnreaktor Oskarshamn 3 kopplas bort från elnätet för ett planerat driftstopp den 9-18 december.

Allt längre ned i artikeln läcker sanningen ut
Citat:
– Normalt exporterar vi mycket, nästan jämt, men när vi inte har tillräckligt med inhemsk produktion stiger priset

Bara inte detta igen ...
Citat:
Att plana ut kurvan innebär att man flyttar elförbrukning ..
EU är för mycket, helt enkelt. 🤣🤣🤣

Stresspressen.se gör vad de kan för att försöka psyka ned oss.

https://www.expressen.se/ekonomi/kon...ot-elpriserna/

EU använder oavbrutna kriser för att kunna manipulera flöden av människor och tillgångar. (Jfr den inre marknadens 4 "fria" flöden av folk, kapital, tjänster och varor vilka medför ett fritt flöde av folks tillgångar ned i bolagens fickor.) EU använder elpriserna som stressfaktor. Via tidningarna försöker man bryta ned det svenska folkets motståndskraft. EU kan bara styra över pajasländer, därför görs Sverige om till en fars. Riktiga länder vill inte bli styrda från Bryssel, de vill avgöra sin framtid själva.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-12-10 kl. 07:00.
Citera
2022-12-12, 12:55
  #5636
Medlem
Snapcounts avatar
Japp, då blir det bekräftat :

EU kan mangle gass neste år EU har sikra seg nok gass til å komme seg gjennom vinteren, men kan komme til å mangle gass neste år om Russland kuttar tilgangen vidare. Det sa EU-kommisjonen og Det internasjonale energibyrået måndag.
– Trass i dei tiltaka vi har sett inn no, kan vi mangle opp mot 30 milliardar kubikkmeter med gass neste år, sa EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen på ein pressekonferanse, melder Reuters


https://www.nrk.no/nyheter/eu-kommisjonen-1.11963095

Sen vet jag inte, hur många % är det prat om.., när det är "30 miljarder kubikmeter" ?
Citera
2022-12-12, 13:17
  #5637
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Japp, då blir det bekräftat :

EU kan mangle gass neste år EU har sikra seg nok gass til å komme seg gjennom vinteren, men kan komme til å mangle gass neste år om Russland kuttar tilgangen vidare. Det sa EU-kommisjonen og Det internasjonale energibyrået måndag.
– Trass i dei tiltaka vi har sett inn no, kan vi mangle opp mot 30 milliardar kubikkmeter med gass neste år, sa EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen på ein pressekonferanse, melder Reuters


https://www.nrk.no/nyheter/eu-kommisjonen-1.11963095

Sen vet jag inte, hur många % är det prat om.., när det är "30 miljarder kubikmeter" ?
Då kommer vi tillbaka till den gamla diskussionen. Det är ju vi som svälter det ryska folket genom att inte köpa gas så att de kommer att genomföra en ny revolution, inte Putin som svälter oss. Här vill jag påstå att EU sysslar med politisk historierevisionism. EU anammar sin förebild Sovjetunionens metoder allt mer.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-12-12 kl. 13:23.
Citera
2022-12-12, 13:24
  #5638
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Då kommer vi tillbaka till den gamla diskussionen. Det är ju vi som svälter det ryska folket genom att inte köpa gas, inte Putin som svälter oss. Här vill jag påstå att man sysslar med politisk historierevisionism. EU annammar sin förebild Sovjetunionens metoder allt mer.

Jag noterade även språkbruket, men då utav en annan orsak : Det låter som EU fortfarande skulle vara intresserad utav rysk gas. Men, men.., så här ser det ut de närmaste dagarna med priserna :

Nye strømprisrekorder i Nord- og Midt-Norge Tirsdag blir det høyest strømpriser i Sørøst-, Vest- og Sørvest-Norge. Mellom klokken 17 og 18 vil strømprisen der ligge på 7,024 kroner per kilowattime (kWh).

https://www.nrk.no/nyheter/nye-strom...rge-1.16217268

Får vi se "tian" innan fredag ?
Citera
2022-12-12, 13:30
  #5639
Medlem
Snapcounts avatar
Relaterat till ämnet :

Mandag ettermiddag uttaler Kreml-talsperon Dmitrij Peskov at Russland-president Vladimir Putin innen noen få dager vil utstede en ordre som skal representere Russlands svar på Vestens beslutning om å innføre et pristak på russisk olje.

Som følge av dette har Putin truet med å redusere Russlands oljeproduksjon, samt innføre mottiltak.

https://borsen.dagbladet.no/studio/b...08?post=116691

Kommer knappast att verka lugnande på energipriserna. Putin har även en möjlighet att ge en "knäpp på fingrarna". Man exporterar fortfarande kärnbränsle till väst.
Citera
2022-12-12, 14:09
  #5640
Medlem
Snapcounts avatar
Det går snabbt nu, "tian" ser inte ut att räcka.., på långa vägar !

Kulda preger store deler av landet og er med på å gi svært høye strømpriser denne uka.

– Det kan skje mye rart de neste dagene, og jeg utelukker ikke at prisen kan komme helt opp i 20 kroner per kilowattime, sier kraftanalytiker Tor Reier Lilleholt i analyseselskapet Volue Insight.


https://www.nettavisen.no/frykter-no.../s/5-95-802311

..och samtidigt vidhåller tyskarna på sin "energivände" och tänker släcka sina återstående kärnkraftverk, samt har tre i malpåse. Och nästa vinter kan bli värre ?
__________________
Senast redigerad av Snapcount 2022-12-12 kl. 14:20.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback