Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-20, 22:53
  #541
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Dom säger inget om export-tvång.
Det handlar om ett krav på transmissionskapacitet. (Det står också tydligt i texten att det handlar om kapacitet).

Det säger exakt inget om hur producenter och konsumenter av el inom vare sig elområden eller någon annanstans gör upp om leveranser.

Du kan ju läsa den här kommentaren av svk. Dom kan ju sägas ha koll. Och den ger stöd för det jag skrever.
https://www.svk.se/press-och-nyheter...itet-for-2021/
Den så kallade ”70%-regeln” lanserades i den nya Elmarknadsförordningen som kom med Clean Energy Package (CEP). Den började tillämpas 1 januari 2020. I korthet säger 70%-regeln att alla systemansvariga för överföringssystem ska tillgängliggöra minst 70 procent av överföringskapaciteten. Ei beviljade Svenska kraftnät undantag från detta under 2020.

Och som du ser i texten i övrigt handlar det om flöden igenom elområden.

(Det var token LaurentiusLucidor som yrade om produktion som fick dig på fel spår).

Kanske...

Oberoende av vilket tror jag att man ska vara försiktig med att plocka meningar ur sina sammanhang. Se helst meningar som citat, men läs det som citaten är tagna från, IMO.

Jag försökte komma lite närmare källan och även hitta fler infallsvinklar...

Här är lite olika, sammanfattande formuleringar, från olika källor.
Cross-zonal capacity - 70% target
Operators are required to ensure that at least 70% of the transmission capacity is offered for cross-zonal trade, while respecting operational security limits. ​
The 70% target has become a key element of market integration, which requires intensive monitoring.

https://extranet.acer.europa.eu/en/E...70-target.aspx
Europe's 70% rule may not come cheap
A European Commission goal to make 70% of countries’ cross-border transmission capacity available for trade with neighbours by 2025 may raise overall costs of electricity for the public, various observers told Montel.
https://www.montelnews.com/en/news/1...not-come-cheap
European Union 2020 (från IEA)
The CEP focuses on increasing the utilisation of existing power lines and requires that 70% of cross-border electricity capacity is allocated to the market. Transmission and distribution system operators and energy markets will also need to facilitate the operation of system flexibility by unlocking demand response, smart grids and smart meters, with help of increased digitalisation.
https://www.iea.org/reports/european-union-2020
Jag anar att det ryms mer under ytan än vad som blir uppenbart vid en första betraktelse.
Här är några frågor och tankar som jag vill ventilera utgående från vad jag hittills sett.

– Hur viktigt är det att EU försöker skapa ett EU-gemensamt nät för balanskraft?
– Kommer "utjämningen av priset" att orsaka höjda priser i Sverige?
– Kommer "utjämningen av priset" snarast att medföra att det högsta priset gäller överallt?
– Är Sverige nu i praktiken förbjudna att t.ex. spara i reservoirer till vintern om det är brist på el i t.ex. Italien?
– Vem är detta bra för?
– Vem är detta dåligt för?

"Smarta nät" och "smarta mätare", som IEA nämner att det finns med i den överordnade planen får en del konsekvenser. Jag har peronligen lite blandade känslor för allt detta, men det kan delvis bero på att jag inte är tillräckligt insatt.

Om det kommer att visa sig att detta är ännu ett fall där EU kör över Sverige och svenskarna för att uppnå fördelar för medborgare i andra delar av EU och för Brussel så kommer jag inte att bli överraskad.

Citera
2021-09-20, 22:56
  #542
Medlem
"Att Sverige har bland världens mest "koldioxidfria" el, som dessutom jämfört med många andra länder är billig, är väl orsaken till att batterifabriken etablerats här?"
Visst är det så! Han tar upp det i den här intervjun https://www.youtube.com/watch?v=cOHjIav97HM&t=896s
Din uträkning stämmer bra med det han säger när det gäller hur mycket energi det krävs för varje kwh. Han säger 80-100 gånger. Jag hoppas du har räknat fel när det gäller totala mängden energi som krävs för att producera alla batterier, men jag kan inte hitta något fel!
Citera
2021-09-20, 22:56
  #543
Medlem
Willy-45s avatar
Brist på elenergi och brist på överföringskapacitet och alltihopa skött av inkompetenta verklighetsfrämmande politiker (läs: mp)
Var glad att det inte är dyrare.
Ännu...
Citera
2021-09-20, 23:07
  #544
Medlem
Är för trött för att räkna. Det blir väl 21GWh inte 21TWh.
__________________
Senast redigerad av Tryckvakt 2021-09-20 kl. 23:13.
Citera
2021-09-20, 23:10
  #545
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
https://www.google.no/search?q=str%C...e-gws-wiz-serp

Landskrona har fått tacka nej till flera företag som velat etablera sig.

Och hur konstigt det än låter så kan det ske samtidigt som det exporteras ström.
Det är inget konstigt. Det är staten som inte ordnat fram tillräckligt transmission. Spelar ingen roll att Sverige har el i överskott om det inte finns transmission.
Men det är ju inte strömbrist.

Alla som nu menar att det är bra att staten sköter saker och ting får jubla över statens framsynthet och duglighet.
(Det är bara vi nyliberaler som vill privatisera som kan klaga).
Citera
2021-09-20, 23:20
  #546
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Northvolt, effektivitet, förbrukning och el i Sverige
Nej. Så här står det i dokumentet som jag länkade till.
«It is concluded that these facilities use around 50–65 kWh (180–230 MJ) of electricity per kWh of battery capacity, not including other steps of the supply chain, such as mining and processing of materials

https://iopscience.iop.org/article/1...15-7620/ab5e1e
Om Northvolt har hittat metoder vid tillverkningen så att dom kommit ner till låga 8 kWh per kWh batterikapacitet så är det ju mycket bättre, men fortfarande mycket energi. Men, är det verkligen så?

Jag har inte hittat bra faktauppgifter. En hel del av karaktären "marketing BS" från Northvolt, men jag vill ha hårda fakta. Jag hittade en uppgift att Northvolt har 60-70% lägre koldioxidutsläpp än motsvarande fabrik i Kina, men vi vet ju att mycket el i Kina kommer från kolkraftverk, så det borde väl snarast vara mer?

Här hittade jag lite uppgifter om Northvolt som bör kunna användas.
https://swedishcleantech.com/news/re...reener-future/
Northvolt
1-2% av Sveriges elförbrukning. Ca 1-2% av 160 TWh.
32 GWh batterier om året ska tillverkas.

Det blir ca 75 kWh/tillverkad kWh (0,015 * 160 /0,032).
Det stämmer ganska bra med uppgifterna som jag länkade till tidigare.

Om dom uppgifterna stämmer så undrar man om Northvolts VD Peter Carlsson har koll på företagets fabrik? På det sätt som han borde ha.

Att Sverige har bland världens mest "koldioxidfria" el, som dessutom jämfört med många andra länder är billig, är väl orsaken till att batterifabriken etablerats här?

Återvinning av litiumbatterier är som jag uppfattar det i sin linda. Det kan tyckas självklart att man återvinner litium och andra ämnen som ur både kostnads- och miljösynpunkt är dyra att utvinna?

Northvolt hävdar att deras batterier kan återvinnas "till 97%".

Hur mycket energi går det åt att tillverka batterier om alla bilar är elbilar?
Om sju miljoner bilar i Sverige ska bytas mot elbilar med 30 kWh batteri under tio år så behövs ca 21 TWh batterikapacitet om året. Om en faktor 75 (enligt kalkylen om Northvolt ovan) stämmer så går det åt ca 1575 TWh om året, bara för att tillverka batterierna. Det är ungefär tio (10!!!) gånger Sveriges totala elförbrukning under ett år.
Ett annat sätt att vinkla det är att om all el i Sverige användes till batteritillverkning till elbilar så skulle 10% av bilarna kunna vara elektriska om 10 år.

Om man beaktar detta så bör man kanske överväga i vilken utsträckning man ska satsa skattemedel på en övergång till elbilar, med dagens batteriteknik.

I den länkade artikeln står det så här om Northvolt Ett "equaling an electricity use of 50 kWhel/kWhc"
Och det verkar vara Northvolts egna siffror.

Då är frågan vad Peter Carlsson faktiskt sa. Verkar ha handlat om något annat. Och så verkar det komma från ett sommarprat-program.

Här är dock en annan kommentar från northvolt "A lithium ion battery requires around 109 kWh per kWh produced. Most of this is required for production. Where we produce batteries therefore makes a huge difference in the carbon footprint of an electric vehicle."
Kan vara en gammal siffra.
Låter dock som de 8kWh handlade om något helt annat.
Citera
2021-09-20, 23:27
  #547
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det är inget konstigt. Det är staten som inte ordnat fram tillräckligt transmission. Spelar ingen roll att Sverige har el i överskott om det inte finns transmission.
Men det är ju inte strömbrist.

Alla som nu menar att det är bra att staten sköter saker och ting får jubla över statens framsynthet och duglighet.
(Det är bara vi nyliberaler som vill privatisera som kan klaga).
Mycket handlar om att vindkraftverk inte producerar när man behöver strömmen. Istället eldar man exempelvis 70.000 kilo olja i timmen i bara ett av reservkraftverken. Så nätet är inte bara problemet.

Du kan ha hur fin infrastruktur som helst, men vindkraft kommer ändå inte vara användbar pågrund utav att den inte är planerbar.
Citera
2021-09-20, 23:44
  #548
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
I den länkade artikeln står det så här om Northvolt Ett "equaling an electricity use of 50 kWhel/kWhc"
Och det verkar vara Northvolts egna siffror.

Då är frågan vad Peter Carlsson faktiskt sa. Verkar ha handlat om något annat. Och så verkar det komma från ett sommarprat-program.

Här är dock en annan kommentar från northvolt "A lithium ion battery requires around 109 kWh per kWh produced. Most of this is required for production. Where we produce batteries therefore makes a huge difference in the carbon footprint of an electric vehicle."
Kan vara en gammal siffra.
Låter dock som de 8kWh handlade om något helt annat.

Hur ska vi då kunna elektrifiera fordonsflottan?
Ja, och energiåtgången vid tillverkning av batterier gör att vi måste avväga hur vi använder batterier. Till fordon och annat.

Vi kan ju inte använda all el som finns till att tillverka batterier. Då finns det inte el till att ladda batterierna...

När det gäller eldrivna fordon kan man tänka sig några alternativ.
– Bränsleceller.
– Mer energieffektiva bilar som klarar sig med mindre batterier.
– Någon form av elnät längs stora vägar. I vägen eller i luften.
– "Nya" batteritekniker som gör att det går åt betydligt mindre energi för att tillverka batterier.

Men så länge det går åt 50 kWh/kWh batteri eller mer vid tillverkningen så går det inte att elektrifiera alla bilar med batteridrift. Om man vill ha någorlunda räckvidd och om man inte har obegränsat med energi. Det har vi inte.

Citera
2021-09-20, 23:45
  #549
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag anar att det ryms mer under ytan än vad som blir uppenbart vid en första betraktelse.
Dock är det mer för konspirationsforum.
I det här fallet finns fakta. Och det finns hjälp från SKV att tolka. Dom är nämligen tvungna att flöja direktivet. (Alternativ se till att få dispens, vilket dom gjort).

Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
– Hur viktigt är det att EU försöker skapa ett EU-gemensamt nät för balanskraft?
Man kan tycka mycket om EU, men det råder inget tvivel om att dom vill få till en inre marknad och få bort konkurrenshinder.

Vad man sedan anser om det beror ju på hur man ser på marknader för varor och tjänster.
Den som menar att alla kommuner skall vara helt isolerade från varandra ser ju allt detta som helt fel.

Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
– Kommer "utjämningen av priset" snarast att medföra att det högsta priset gäller överallt?
Det förstod jag inte riktigt.
Det blir en prisnivå som beror på produktionskostnad. Det är vad producenterna får och kunderna betalar.
Så fort priset går över det kommer produktionen att öka på produktionen varvid priset faller.
Stiger efterfrågan (för att vi får det bättre och använder med el) så kommer nya producenter komma till och de gamla att öka på produktionen.

Sedan, som jag pekade på tidigare så är spotmarknaden en handel på marginalen. De stora mängderna är i fasta avtal som kan ha helt andra prisnivåer.

Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
– Är Sverige nu i praktiken förbjudna att t.ex. spara i reservoirer till vintern om det är brist på el i t.ex. Italien?
Har du hittat något tvång att sälja???
Det lär du inte ha, så varför uppkommer den frågan?

Däremot kommer naturligtvis producenterna jobba för att vinstmaximera.

Och som jag pekat på tidigare så finns troligen vinst att göra i att lägga till pumpkraft till vattenkraften. Ca 3900 MW till skulle man kunna ordna från de större älvarna. Krävs ca 25% prisskillnader över tiden för det. Och det skall väl vind och sol ordna.
Dock ansöker ingen då man tror att statens nuvarande regleringar hindrar det.

(Får C mer inflytande med tiden får vi nog se det. Dom driver linjen att markägaren bestämmer).

--------------
Du kan grunna över olja. Hade det varit bättre för oljeproducerande länder att aldrig exportera en enda liter utanför landets gränser.
Att vi har den höga levnadsstandard vi har beror just på de globala marknaderna. Utan de är det medeltida agrarkultur som gäller.
Citera
2021-09-20, 23:53
  #550
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Hur ska vi då kunna elektrifiera fordonsflottan?
Ja, och energiåtgången vid tillverkning av batterier gör att vi måste avväga hur vi använder batterier. Till fordon och annat.

Vi kan ju inte använda all el som finns till att tillverka batterier. Då finns det inte el till att ladda batterierna...

När det gäller eldrivna fordon kan man tänka sig några alternativ.
– Bränsleceller.
– Mer energieffektiva bilar som klarar sig med mindre batterier.
– Någon form av elnät längs stora vägar. I vägen eller i luften.
– "Nya" batteritekniker som gör att det går åt betydligt mindre energi för att tillverka batterier.

Men så länge det går åt 50 kWh/kWh batteri eller mer vid tillverkningen så går det inte att elektrifiera alla bilar med batteridrift. Om man vill ha någorlunda räckvidd och om man inte har obegränsat med energi. Det har vi inte.

Jag tror du förväxlade prefixen Giga och Tera i din uträkning
https://sv.wikipedia.org/wiki/SI-prefix
Citera
2021-09-21, 00:00
  #551
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Men så länge det går åt 50 kWh/kWh batteri eller mer vid tillverkningen så går det inte att elektrifiera alla bilar med batteridrift. Om man vill ha någorlunda räckvidd och om man inte har obegränsat med energi. Det har vi inte.
Hur räknar du då?
(Nu höftar jag till lite on the fly. Så det blir säker lite fel).
Säg 2 kWh/per mil och räckvidd 30 mil. Ger 60 kWh batteri i bilen.
8 M bilar. Med 3000 mil/år håller batterierna 10 år.
8 M * 60 kWh/10 år * 50kWh/kWh= 2.4GWh för produktion per år för batterier i Sverige. Det kan inte vara ett hinder.
Citera
2021-09-21, 02:27
  #552
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckvakt
Jag tror du förväxlade prefixen Giga och Tera i din uträkning
https://sv.wikipedia.org/wiki/SI-prefix

Det kan bli fel, Vi kollar...

Säg att det går åt 50 kWh för varje kWh när batterier tillverkas.

Elbilar idag har ofta ca 40-80 kWh batterier. Vi räknar på 50 kWh, som ett medelvärde.
Då går det åt ca 50 x 50 = 2500 kWh, 2,5 MWh för att tillverka batteriet till en bil.

Om vi ska tillverka batterier till 700 000 batterier om året så blir det 700 000 x 2,5 MWh = 1750 GWh = 1,75 TWh. Sveriges årsförbrukning är ca 160 TWh.

Tack för att du var uppmärksam och såg felet!

Då går det bra att elektrifiera bilflottan!

Kanska borde man räkna på den globala "bilflottan" också?
https://www.carsguide.com.au/car-adv...he-world-70629

Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback