Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-09-04, 15:51
  #5317
Medlem
Vobblers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av typhoon
5kr/kWh även i norra Sverige nu till kvällen. Dags för norrlänningarna att såga ner kraftledningarna mellan SE2 och SE3?

Inte mer än rätt, de kaxiga lapparna har säkert varit skadeglada den senaste månaden.
Citera
2022-09-04, 23:06
  #5318
Medlem
Snapcounts avatar
Har ju inte vart lätt de sista dagarna att komma in på flashback som "icke-bosatt" i Sverige, de sista dagarna. Hur som så stod det något intressant sedan på "verdesgang" för några dagar sedan. Idag är det hela dessvärre bakom köp : https://www.vg.no/nyheter/meninger/i...legg-disse-ned

Kjære Tyskland, ikke legg disse ned!

Det handlar om de sista tre i Tyskland. Iallafall skulle konsekvensen för södra Norge, mellan "tummen och pekfingret" bli att priset skulle öka mellan 25 till 40 öre per Kwh. Så det samma borde man säga gäller för södra Sverige.
Citera
2022-09-05, 00:35
  #5319
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat från Miljöpartiets Twitter:
Rösta på Miljöpartiet för att sänka elräkningarna.
Finns någon väljare som kan tro att Miljöpartiet ska bidra till lägre elräkningar? Dom nuvarande skyhöga elpriserna är ju resultatet av att just Miljöpartiet fick sin vilja igenom.
Citera
2022-09-05, 04:24
  #5320
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Har ju inte vart lätt de sista dagarna att komma in på flashback som "icke-bosatt" i Sverige, de sista dagarna. Hur som så stod det något intressant sedan på "verdesgang" för några dagar sedan. Idag är det hela dessvärre bakom köp : https://www.vg.no/nyheter/meninger/i...legg-disse-ned

Kjære Tyskland, ikke legg disse ned!

Det handlar om de sista tre i Tyskland. Iallafall skulle konsekvensen för södra Norge, mellan "tummen och pekfingret" bli att priset skulle öka mellan 25 till 40 öre per Kwh. Så det samma borde man säga gäller för södra Sverige.
Jaså, det har värre för utsocknes att nå Flashback..

Man blir ju fartblind men 25 till 40 öre dyrare känns relativt beskedligt när det kostar flera kronor... Vem har gjort den analysen?

För övrigt, har du noterat att det idag i södra Norge är dyrare än alla länder de har kablar till. Jag har svårt att förstå vad det beror på... Har de stängt av vattenkraften (slut?) i södra Norge?
__________________
Senast redigerad av Madagascar 2022-09-05 kl. 05:00.
Citera
2022-09-05, 04:47
  #5321
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Elpriserna är väldigt höga i hela Europa verkar det som och Sverige har relativt låga priser jämfört med tex Tyskland.

Va har vi? Kan det bero på att vi har lokal elproduktion?
Citera
2022-09-05, 07:08
  #5322
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

För övrigt, har du noterat att det idag i södra Norge är dyrare än alla länder de har kablar till. Jag har svårt att förstå vad det beror på... Har de stängt av vattenkraften (slut?) i södra Norge?
Du ställer bra frågor. Och plötsligt blev hela Sveriges elnät "nivellerat" och norrlänningarna fick samma (j-vla) priser som i Tyskland.

För min del får norrlänningarna gärna ha lite lägre priser. Det är svårare att leva där uppe och vintern är kall. Norrlänningar måste ofta vara tusenkonstnärer för att överleva. Norrlänningar är inte som tidigare näringsminister Björn Rosengren uttalade:
Citat:
En fjärdedel var sjukskrivna, en fjärdedel var förtidspensionerade, en fjärdedel var arbetslösa och en fjärdedel begrep aldrig vad jag talade om.
Jag vill minnas han även sagt att norrlänningar bara borde starta eget, men det kan jag inte belägga nu.
Sedan avgick han som politiker till toppjobb inom näringslivet! Han verkar ha förekommit i någon artikel om "Sveriges rikaste sosse". Våra toppolitker är genomkorrumperade.

Svaret på din fråga torde vara att auktionerna är manipulerade. Storföretagen styr EU och skapar ett system som gynnar dem själva. Det högsta budet blir normerande.

Så här såg det ut när bolagen manipulerade marknaden i Kalifornien vilket gav upphov till Enron-skandalen.
Citat:
report concluded, market manipulation was only possible as a result of the complex market design produced by the process of partial deregulation. Manipulation strategies were known to energy traders under names such as "Fat Boy", "Death Star", "Forney Perpetual Loop", "Wheel Out", "Ricochet", "Ping Pong", "Black Widow", "Big Foot", "Red Congo", "Cong Catcher" and "Get Shorty".[10] Some of these have been extensively investigated and described in reports.[citation needed]

Megawatt laundering
https://en.wikipedia.org/wiki/2000%E...tricity_crisis

Vilka "oförklarliga" situationer som helst kan uppstå på en manipulerad marknad. Man drar väl bara igång någon dyr gasturbin några timmar så hissar man upp alla priser, t.ex.? Men det finns som citatet visar, många metoder när budgivarna är i maskopi och vill höja priserna. Fungerar ungefär som när hantverkarna handlar åt andra på Bauhaus eller Byggmax.

https://en.wikipedia.org/wiki/Enron_scandal

...

Här är mer
Citat:
The Alberta electricity and natural gas markets are the least regulated in Canada.
https://energyrates.ca/getting-the-m...ricity-market/

Citat:
Economic withholding in the Alberta electricity market

The economic use of offer restatements in the restructured Alberta electricity market can be seen as an exercise of market power. By using this mechanism to alter their energy offer, a supplier can withhold supply from the market leading to a significant price effect. This thesis examines this behaviour in the first half of 2006. Evidence is provided that the locking restatement in particular is used to economically withhold capacity from the market. It is shown that in some instances the impact on pool price from this withholding of capacity is more than $300/MWh and the associated transfer of wealth from load to supply, more than 3 million dollars in a single hour. It is also shown that this exercise of market power is carried out repeatedly during the six month period examined and a large fraction of the instances can be attributed to a single participant.
https://prism.ucalgary.ca/handle/1880/103037?show=full
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-09-05 kl. 08:01.
Citera
2022-09-05, 07:16
  #5323
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jaså, det har värre för utsocknes att nå Flashback..

Man blir ju fartblind men 25 till 40 öre dyrare känns relativt beskedligt när det kostar flera kronor... Vem har gjort den analysen?

För övrigt, har du noterat att det idag i södra Norge är dyrare än alla länder de har kablar till. Jag har svårt att förstå vad det beror på... Har de stängt av vattenkraften (slut?) i södra Norge?

Jag är långtifrån någon expert på norsk vattenkraft men det är alltid nyttigt att studera hur mycket nederbörd som har fallit hittills under det här året. Kanske varit ett torrår i södra Norge och vattendammarna därmed har lägre fyllnadsgrad än vanligt?
Citera
2022-09-05, 09:30
  #5324
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jaså, det har värre för utsocknes att nå Flashback..

Man blir ju fartblind men 25 till 40 öre dyrare känns relativt beskedligt när det kostar flera kronor... Vem har gjort den analysen?

För övrigt, har du noterat att det idag i södra Norge är dyrare än alla länder de har kablar till. Jag har svårt att förstå vad det beror på... Har de stängt av vattenkraften (slut?) i södra Norge?

Det var nu någon "sakkunning" som uttalade sig om det hela i artikeln, som nu har blivit till "köpeartikel". Sedan kan man ju då börja fundera över om hur stor inverkan de tre kärnkraftsverken i tyskland..., som man har i malpåse..om hur stor inverkan de i tillägg även kunde ge...

Myndigheterna har annars sagt till kraftproducenterna att de måste spara på vattenkraften i dammarna. Man vill fylla upp de till vintern. Det är den enda förklaringen jag kan komma på..
Citera
2022-09-05, 10:45
  #5325
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det var nu någon "sakkunning" som uttalade sig om det hela i artikeln, som nu har blivit till "köpeartikel". Sedan kan man ju då börja fundera över om hur stor inverkan de tre kärnkraftsverken i tyskland..., som man har i malpåse..om hur stor inverkan de i tillägg även kunde ge...

Myndigheterna har annars sagt till kraftproducenterna att de måste spara på vattenkraften i dammarna. Man vill fylla upp de till vintern. Det är den enda förklaringen jag kan komma på..:|
Det skulle kunna förklara saken.

NO2 netto-importerar idag från UK, NL, DE och DK - en naturlig följd av min prisobservation:

https://www.nordpoolgroup.com/en/Mar...ay/?view=table
https://www.nordpoolgroup.com/en/Mar...ly/?view=table
__________________
Senast redigerad av Madagascar 2022-09-05 kl. 11:11.
Citera
2022-09-05, 11:47
  #5326
Medlem
Krimkolls avatar
Citat:
Mer än fyrdubblat elpris i norr

Elpriserna i norra Sverige stiger till 2 kronor per kilowattimme på måndagen, enligt data från elbörsen Nordpool. Det är mer än fyra gånger så mycket som i fredags, då elen kostade 46 öre där.

I elområde 3 och 4, som innefattar södra Sverige inklusive Stockholm, landar elpriset på 3:96 kronor per kilowattimme. Det är något lägre än fredagspriset i elområde 4 och något högre än priset i elområde 3.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...edEntry=948548
Citera
2022-09-05, 11:51
  #5327
Medlem
GormDenGamles avatar
Just nu är mitt pris 487,36 öre kWh.
Citera
2022-09-05, 12:12
  #5328
Medlem
Snapcounts avatar
Såå.., var lurar man nu på då ?

Norge og Sverige vil ha felles innsatsgruppe for kraftmarkedet

Norge og Sverige vil samle de nordiske og baltiske landene i en felles innsatsgruppe.

Innsatsgruppen skal bestå av en arbeidsgruppe med de landenes fremste eksperter. Den skal arbeide for å styrke energisikkerheten til de nordiske landene og redusere russisk påvirkning.

https://e24.no/olje-og-energi/i/VPl3...2F%2Fwww.vg.no

Intressant iallafall att norden + baltikum börjar "fronta" lite enighet. Kommer man att börja tänka de "förbjudna" tankarna.., dvs att börja strypa exporten söderöver..?
__________________
Senast redigerad av Snapcount 2022-09-05 kl. 12:17.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback