2021-09-19, 17:23
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Även i europa :

Yara trapper ned ammoniakkproduksjonen sin ved en rekke anlegg på grunn av rekordhøye gasspriser i Europa

Disse ammoniakkanleggene får begrenset produksjon, ifølge Yara:

-Brunsbüttel i Tyskland og Herøya i Porsgrunn, som uansett skulle vedlikeholdes
- Sluiskil i Nederland
-Ferrara i Italia
-Hull i Storbritannia
-Le Havre i Frankrike

Ammoniakk brukes i produksjonen av kunstgjødsel. Yara opplyser til E24 at påvirkningen på produksjonen av kunstgjødsel er begrenset så langt. Yara har mulighet til å hente ammoniakk fra sine egne anlegg utenfor Europa, og vil om nødvendig også kunne kjøpe ammoniakk fra tredjeparter.

https://e24.no/boers-og-finans/i/66B...eye-gasspriser

Höga priser på LNG
Jag har intrycket att höga priser på LNG (Liquid Natural Gas) är den drivande faktorn bakom dom höga elpiserna i bl.a. UK och Spanien som spritt sig över resten av Europa.
Varför är då priset på LNG så högt?
Jag har intrycket att produktionskapaciteten inte kan matcha den växande efterfrågan.
Flera av dom största exportörerna, Qatar, Australien, USA och Ryssland skeppade redan i juni i år betydligt mindre än tidigare. En del av minskningarna i juni förklarades av tillfälliga åtgärder, som undheråll av utvinningsutrustning. Men, sedan dess har priserna bara fortsatt att stiga.
Efterfrågan på LNG ökar bl.a. då kol i högre grad väljs bort till fördel för gas. En varm sommar och ökad användning av AC anges också ha bidragit till ökad förbrukning. Tillgångarna på LNG i Europa är små och Norge har minskat sin export, bl.a. till UK.

2021-07-21:
Supply struggles, not just demand, are fuelling LNG's price surge
https://www.reuters.com/business/ene...ll-2021-07-12/

2021-09-13:
Is Europe’s gas and electricity price surge a one-off?
https://www.bruegel.org/2021/09/is-e...rge-a-one-off/

En intressant observation om en av konskvenserna av höga elpriser. I en del länder uppger en hel del att dom inte har råd att hålla bostaden tillräckligt varm. Sorterade efter "störst först".
Energy poverty across Europe is a major issue: the share of people who said that they could not afford to keep their home adequately warm is high in many EU countries including...
– Bulgaria (30.1%)
– Lithuania (26.7%)
– Cyprus (21.0%)
– Portugal (18.9%)
– Greece (17.9%)
– Italy (11.1%)

This increase in price will have socio-economic implications.
(Enligt Bruegel ovan)
Europeiska länder med störst energiinflation (enligt Bruegel, data från OECD).
– Spanien: 20,7%
– Italien: 18,7%
– EU (medel): 14,0%
– Polen: 13,3%
– Frankrike: 12,5%
– Tyskland: 11,6%

Vad händer med elpriset nu och i vinter?
Bruegels prognos är att marknaden kommer att fortsätta att vara volatil. Dom pekar dels på att utbyggnaden av förnybar energi måste ske i takt med att fossilt, som kol, fasas ut, men också på att mer förnybart ställer krav på att det finns mer balanskraft och bättre överföringskapacitet. Dom anger också att t.ex. kolkraft stängs i snabbare takt än förnybart byggs.

Om man ska ta NASDAQs terminspris för 1Q 2022 som en indikator på vad vi har framför oss, så har det gått upp från ca 40€/kWh runt månadsskiftet juni/juli till ca 80€/kWh nu (enligt Energiföretagen).

Sydvästlänken togs (efter lång försening och betydligt högre kostnad än budgeterat) i drift 27 juli i år. Om man ser till sommarens och höstens elpriser hittills så ser det möjligen ut som om det lett till att vi har sett som höga priserna i Sydsverige även i Mellansverige. Den mest betydelsefulla flaskhalsen är väl den från dom stora vattenkraftverken i Norrland till Mellansverige?

Citera
2021-09-19, 17:35
Medlem
Nu är jag ingen expert men är det så att batterifabriken North Volt i Skellefteå går med full kraft och behöver 8kw för att tillverka 1kw i renodlad energilagring, så gör ju regeringen bäst i att starta upp svensk kärnkraft igen.

Nu är man ju orolig att vattenmagasinen i Norrlands inland inte har tillräckligt med vatten inför vintern heller ..

Vilken pajas-regering som sitter i baksätet och låter Sverige sjunka som en sten. Jisses Amalia.
Citera
2021-09-19, 17:41
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Elpriset är högt för att efterfrågan är större än utbudet. Ett högt elpris för Sverige är ett hot inte bara mot vanliga löntagares ekonomi utan även mot stora delar av vår energibehövande exportindustri. Dessutom har jag för mig att det krävs att det finns en viss spänning i elnätet för att nätet inte ska braka samman.

Angående tillgång och efterfrågan.

Nja.

Det produceras mer el i Sverige än vad som konsumeras i landet. Det gällde även under januari-februari. Oftast så går huvuddelen av vår export till Finland som inte kan producera så mycket som dom behöver.

Bl.a. här finns information om export/import, aktuell och 12 månaders historik.
https://www.energiforetagen.se/globa...ka-2021-36.pdf

Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Höga priser på LNG
Den mest betydelsefulla flaskhalsen är väl den från dom stora vattenkraftverken i Norrland till Mellansverige?

Återigen ett lite märkligt resonemang men det sättet att resonera, reaktionärkolonialt önsketänkande, verkar tyvärr vara alltför vanligt från de som bor i södra Sverige. Det finns ingen naturlag som säger att det ens är ekonomiskt intressant att exportera elenergi från norra Sverige till södra Sverige. Med den utbyggnad av elintensiv industri som nu sker i norra Sverige så borde frågan snarare vara den omvända.

Ta bara HYBRIT-projektet, helt nödvändigt ut miljösynpunkt, som snart drar igång kommer att kräva 30% av all elproduktion i Sverige. Det kommer inte att finnas något "överskott" i norra Sverige att exportera till ghettostäderna i södra Sverige. Det är så det ligger till, tack och lov för det! Det är betydligt väsentligare att vi har en levande exportindustri kvar i Sverige än att de överbefolkade ghettostäderna i södra Sverige ska dränkas med socialbidragsbetald elenergi i div. sluskförorter.
Citera
Medlem
Phantom042s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Skämtar du? Sveriges elförsörjning var ju på väg att braka samman i vintras när vi hade två veckors normalvinter i hela landet. Ygeman fick ju ta pengar avsedda för krigssituationer till att köpa koleldad polsk el. Får vi en sådan vinter igen, eller ännu värre vinter som 2009/2010 ligger Sverige riktigt illa till.

Jag kan inte förstå hur en så pass intelligent kille som dig, som säkert behärskar alla avancerade genusteorier, inte verkar kunna förstå att om Sverige kraftigt ska höja behovet av elektricitet tex genom serverhallar åt Facebook, fossilfritt stål, en eldriven fordonsflotta, ta in ännu fler människor etc. samtidigt som man vill lägga ned den enda energikälla som kan ge en förutsägbar elproduktion och kan producera el oavsett väder och som dessutom hör till ett av de mest klimatvänliga alternativen.

Elpriset är högt för att efterfrågan är större än utbudet. Ett högt elpris för Sverige är ett hot inte bara mot vanliga löntagares ekonomi utan även mot stora delar av vår energibehövande exportindustri. Dessutom har jag för mig att det krävs att det finns en viss spänning i elnätet för att nätet inte ska braka samman.

Herregud. Du har fel och uppenbarligen NOLL koll på hur elsystemet fungerar. Snälla skriv inte mer i tråden.
Citera
2021-09-19, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj
Nu är jag ingen expert men är det så att batterifabriken North Volt i Skellefteå går med full kraft och behöver 8kw för att tillverka 1kw i renodlad energilagring, så gör ju regeringen bäst i att starta upp svensk kärnkraft igen.

Visst, men ett av argumenten, ganska starkt argument i dessa tider, varför Northvolt placerades just i övre Norrland var för att batteritillverkningen kommer att ske med el producerad på ett miljövänligt och förnybart sätt.

Jag tror inte att Volkswagen, och som det nu ser ut i den tyska opinionen, skulle kunna freda sig om de producerade dessa batterier m.h.a kärnkraftsel.

Nä, sol,vind och vatten är det du troligen kommer att få se i reklamfilmer om framtida Volkswagenbilmodeller.
Citera
2021-09-19, 17:48
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj

Nu är man ju orolig att vattenmagasinen i Norrlands inland inte har tillräckligt med vatten inför vintern heller ..

Vilken pajas-regering som sitter i baksätet och låter Sverige sjunka som en sten. Jisses Amalia.

Visst är det ett problem att kärnkraftverk stängts för tidigt.

Jag tror dock att det är svårt, eller kanske snarast väldigt dyrt, att starta upp en reaktor som en gång stängts permanent. Nu återstår att hoppas att Forsmark 1-3, Ringhals 3-4 och Oskarshamn 3 kan och får fungera i åtskilliga år ännu.

Citera
2021-09-19, 17:49
Medlem
"Det drygt 50 år gamla oljekraftverket i Karlshamn och som normalt bara körs i när elsystemet hotas av kris har den senaste tiden producerat för fullt efter att elpriserna rusat till rekordnivåer.
Ägaren Uniper varnar för att marginalerna i elförsörjningen i södra Sverige är så små att störningar riskerar att utlösa akut effektbrist."

https://www.di.se/nyheter/kraftjatte...meF9qWVX6GzlG0
Senast redigerad av Claudiocaniggia 2021-09-19 kl. 17:51.
Citera
2021-09-19, 17:54
Medlem
Citat:
Angående tillgång och efterfrågan.

Nja.

Det produceras mer el i Sverige än vad som konsumeras i landet. Det gällde även under januari-februari. Oftast så går huvuddelen av vår export till Finland som inte kan producera så mycket som dom behöver.

Bl.a. här finns information om export/import, aktuell och 12 månaders historik.
https://www.energiforetagen.se/globa...ka-2021-36.pdf

Jag förstår inte varför det ens diskuteras, problematiseras, om export/import av el över landsgränserna? Vad har det med saken att göra så vida inte någon med berått mod är beredd att hugga av alla elkablar som går över landsgränserna och därigenom förhindra det fria elflödet.

Faktum är att det i stort sett inte finns några landsgränser för elen i norra Europa. Du får det du betalar för.

Precis som det är totalt meningslöst att rabbla upp siffror på hur många Scanialastbilar som exporteras och hur många som säljs i Sverige.
Citera
2021-09-19, 18:01
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Jag förstår inte varför det ens diskuteras, problematiseras, om export/import av el över landsgränserna? Vad har det med saken att göra så vida inte någon med berått mod är beredd att hugga av alla elkablar som går över landsgränserna och därigenom förhindra det fria elflödet.

Faktum är att det i stort sett inte finns några landsgränser för elen i norra Europa. Du får det du betalar för.

Precis som det är totalt meningslöst att rabbla upp siffror på hur många Scanialastbilar som exporteras och hur många som säljs i Sverige.

Jag varken ifrågasatte eller problematiserade export/import. Jag konstaterade fakta.

Man kan inte hävda att höga priser beror på att produktionen är mindre än efterfrågan när den i verkligheten är betydligt större än efterfrågan och överskottet exporteras.

Nu kanske det höga priset beror på exporten och om det är så och då drabbar svenska konsumenter och svenska företag så bör man fundera på varför det är så och om man vill att det ska vara så.

Senast redigerad av lasternassumma 2021-09-19 kl. 18:04.
Citera
2021-09-19, 18:10
Medlem
MittNyaSalivs avatar
Citat:
Visst är det ett problem att kärnkraftverk stängts för tidigt.

Jag tror dock att det är svårt, eller kanske snarast väldigt dyrt, att starta upp en reaktor som en gång stängts permanent. Nu återstår att hoppas att Forsmark 1-3, Ringhals 3-4 och Oskarshamn 3 kan och får fungera i åtskilliga år ännu.

R1 och sannolikt även R2 bör kunna startas inom något år. Övriga stängda stängda reaktorer är under rivning.
Citera
2021-09-19, 18:56
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittNyaSaliv
R1 och sannolikt även R2 bör kunna startas inom något år. Övriga stängda stängda reaktorer är under rivning.

Är det så?

Det vore kul att se om du har något stöd för det för jag har för mig att jag sett tidigare att det är orealistiskt.

Som situationen sett ut under 2021 hittills, så vore det väl värt att dra igång en av dom i alla fall?

Väg in att vi kanske ska räkna med att Finland fortsätter att vara lika importberoende som dom varit dom senaste tio åren eller så.

Lägg till att UK nu bidrar till att dra upp elpriserna i Europa till rekordnivåer.

Det kanske inte bara skulle gå, det kanske även skulle löna sig?

Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback