Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-18, 19:14
  #4345
Avstängd
wwrs avatar
Nu kan det bli hastighetsbegränsning på autobahn. Tyskarna stänger kärnkraft och drar igång kolkraft. Den gröna ministern stöder kolkraften!

EU har lyckats med sin målsättning att skapa totalt kaos i Europa.

Och vi får betala ännu högre elräkningar när tyskarna stänger kärnkraften.
Citat:
As the country braces for a winter of uncertainty amid fears that Russian gas could be cut off completely and electricity may be in short supply, the three-way coalition of the Social Democrats, the Greens and the pro-business FDP are looking for ways to ease the situation.

Central to the debate is also how Germany hopes to maintain its climate goals, particularly after a recent decision – backed by the Green economics minister – to reignite highly polluting coal-fired power plants for a limited time.

The proposal gaining ever more traction and making its mark in newspaper editorials and late-night television debates is for the country’s remaining three nuclear power plants, which are due to close at the end of the year, to be kept running, a move staunchly opposed by the Green party since it came into existence in the 1980s.
https://www.theguardian.com/world/20...d-speed-limits

Och från 2030 skall tyskarna bara åka elbil, förbränningsmotorer blir totalförbjudna. Men det gäller hela EU från 2035 🤣🤣🤣 - Snacka om att skapa problem där inga finns.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-07-18 kl. 19:25.
Citera
2022-07-18, 19:34
  #4346
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geddo
I praktiken kommer det inte hända, eftersom politikerna inte kommer prioritera elektrifieringen av industrin i norr över elförsörjningen till södra Sverige. Om det inte blir någon utbyggnad av produktionen i norr skulle konsekvensen bli att elektrifieringen uteblir, inte att man släcker södra Sverige.



Vindkraften och kärnkraften konkurrerar inte om samma resurser eftersom pengarna inte kommer från samma håll. Kärnkraftsutbyggnad kräver statliga garantier, lån eller fasta inmatningstariffer. Vindkraftsutbyggnad finansieras av företag och institutioner som är för små för att bygga kärnkraft, eller som av andra anledningar har en investeringsstruktur som gör att de föredrar mindre enskilda investeringar. Stoppar vi utbyggnaden av vindkraft i Sverige kommer Munich Re inte börja bygga kärnkraft i Sverige istället, utan snarare bygga vindkraft i Norge. Ett stopp för mer vindkraft ger därför ändå inte mer pengar till kärnkraft. Alltså kan produktionen öka snabbare om man bygger vindkraft parallellt med andra energikällor.

I SE1 och SE2 finns inget behov av att reglera kärnkraften efter vädret, eftersom vattenkraften kan absorbera variationerna i SE1 och SE2 utan hjälp från kärnkraften. Dessutom kan elektrolysanläggningar som framställer vätgas till fossilfri stålproduktion användas för att reglera på lastsidan. Det är samma princip som när det kommunala vattenbolaget fyller vattentornet på natten när elen är som billigast, men i större skala.

Det stora felet med den svenska energidebatten är att både högern och vänstern är medskyldiga till att skapa bilden av att energifrågan är ett i grunden simpelt problem som bara kräver att man väljer mellan vindkraft och kärnkraft, och om man väljer "rätt" så löser det sig. Den modellen passar politiker på båda sidor eftersom de då kan debattera genom inövade talking points istället för att tillämpa några egentliga kunskaper, och de får en tydlig skiljelinje att presentera för väljarna.

I verkligheten är problemet mycket mer komplext. Det finns ingen enskild lösning som ensam kan uppfylla alla krav på stabilitet, ledtid, ekonomi och miljö. Men svenska politiker vill inte ge sig in i en nyanserad diskussion om de svårigheterna, bland annat eftersom det passar dåligt in i narrativet på sociala medier där man förväntas välja A eller B men aldrig en kombination.

Jag tänker att vi har 2 alternativ att välja mellan: atomkraft och fossila bränslen. Vindkraften ser jag mest som en distraktion, utan potential att ersätta fossila bränslen.

Ifall någon vill använda sina egna privata pengar till att bygga vindkraft, så tänker jag inte hindra vederbörande. Men jag är skeptisk till att gynna vind-kraften med el-certifikat. Det borde snarare vara vindkraftverkens ägare som ska betala till dom kraftverk som erbjuder reservkraft när vinden slutar blåsa.
Citera
2022-07-18, 19:40
  #4347
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag tänker att vi har 2 alternativ att välja mellan: atomkraft och fossila bränslen. Vindkraften ser jag mest som en distraktion, utan potential att ersätta fossila bränslen.

Ifall någon vill använda sina egna privata pengar till att bygga vindkraft, så tänker jag inte hindra vederbörande. Men jag är skeptisk till att gynna vind-kraften med el-certifikat. Det borde snarare vara vindkraftverkens ägare som ska betala till dom kraftverk som erbjuder reservkraft när vinden slutar blåsa.
Elcertifikaten blir väl som EU:s utsläppsrätter. De höjer även priserna på den "gröna" elen? Alla producenterna får ju dessutom samma pris enligt EU:s auktioner.
Citera
2022-07-18, 20:42
  #4348
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Macron lovar bygga 14 nya reaktorer.
Citat:
France to build up to 14 new nuclear reactors by 2050, says Macron
French president says ‘renaissance’ of atomic energy industry will help end country’s reliance on fossil fuels

https://theguardian.com/world/2022/f...50-says-macron

Detta var från februari, men det gäller väl fortfarande.

Japan öppnar 9 reaktorer till i vinter. Men vår energi skickas till Tyskland. EU vill krossa mindre länder. Vi måste ur EU, sluta skicka energin utomlands och bygga kärnkraft nu. Vi måste tillsätta politiker som inte är köpta av EU.

Det är ju ett jättebra besked för klimatet. Frankrike visar vägen bort från fossila bränslen.

Men, inte helt oväntat, så är en "grön" politiker missnöjd.

Citat från artikeln i The Guardian:
The Green presidential candidate, Yannick Jadot, said it was a moral imperative to progressively end France’s dependence on nuclear to protect the climate and French people’s safety. He said Macron’s project was backward-looking and would condemn France to a kind of “energy and industrial obsolescence”.
Så länge som dom "gröna" politikerna inte kan presentera ett fungerande miljövänligt alternativ till atomkraft, så bör dom hålla tyst. Som det är nu, så kämpar dom "gröna" partierna för ökade utsläpp av koldioxid.

Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Tyskarna stänger kärnkraft och drar igång kolkraft. Den gröna ministern stöder kolkraften!

Nu har det blivit ännu tydligare för allmänheten var dom "gröna" partierna egentligen står i klimatfrågan. Det är deras kamp mot atomkraft som har skapat klimatproblemen. Dom "gröna" partiernas anhängare borde skämmas för den skada som dom utsätter vår planet för.
Citera
2022-07-18, 22:00
  #4349
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kolgrill-ftw
De har lösningarna på ren och stabil el (kärnkraft). Men de fortsätter trots det på inslaget spår och håller hoaxen med klimathotet igång för att fortsätta med agenda 2030 och TGR.

Ja det här med "grön omställning" verkar ingen riktigt ifrågasätta.
Citera
2022-07-18, 22:01
  #4350
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Har du en länk på det ?

För som bosatt här, så hör/läser jag bara : Havvind, havvind, och mera havvind !

Nu var det något jag lästa 2013, som en SD:are länkade på twitter, så det kanske inte är aktuellt(?).

Ska se om jag hittar det senare.
Citera
2022-07-18, 22:13
  #4351
Medlem
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Det låter bra. Jag ser gärna en långsiktig satsning på thorium, och även andra former av atomkraft. Men i nuvarande situation behöver vi även tänka mer kortsiktigt. Vi behöver komma ur knipan så snabbt som möjligt.

Sedan så är det av stor betydelse inte får chansen att rasera det som håller på att byggas upp. Det bästa för miljön är att Miljöpartiet aldrig aldrig mer får någon form av inflytande. Miljöpartiet är en katastrof för miljön.

I grunden håller jag med dig.

Men vi kan inte skylla allt på MP. Det är ju trots allt de statsbärande partierna S&M som drivit igenom den politiken.

Det är väldigt lätt för dem att skylla ifrån sig och peka på MP.

Vi bör även komma ihåg att hela idén om en "klimatomställning" ligger som en våt filt över hela den politiska kartan. Så väl Sossarna som de borgerliga är rörande överens, i olika grader om att, till syvende sist, måste svenska folket offras till klimatomställningens gudar.
Citera
2022-07-19, 00:32
  #4352
Medlem
Snapcounts avatar
(sätter det här)

Det verkar som CDU i Tyskland har börjat komma till andra tankar om kärnkraften. Det hela bakom en "köpartikel" :

CDU indikerar en U-sväng i hastighetsgränsen – och driver därmed trafikljuskoalitionen inom kärnkraft. Trycket växer nu på de gröna och FDP att skilja sig från gamla dogmer. Vem ger sig först?

https://www.spiegel.de/politik/deuts...e-739f75326ebd
Citera
2022-07-19, 12:59
  #4353
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OliverCromwell
Anledningen till att vi fastnade i de gamla kärnkraftsmodellen under 1900-talet var pga kalla kriget som uppmuntrade användningen av atomkraft.

Nu när Thorium finns i den nya generationens kraftverk så finns det inget behov att söka sig till gamla kraftverk av 1900-tals modell.

Norge har redan inlett en långsiktig satsning på Thorium kraftverk. Bara för Sverige att följa.
Atomkraft är bara ett äldre ord (som i och för sig inte bör användas längre) för kärnkraft. Dvs. de toriumreaktorer du beskriver är inte mindre "atomkraft" än någon annan form av kärnkraft, och att personer i tråden förespråkar "atomkraft" betyder inte att de förespråkar föråldrade kärnreaktorer.

Nu löser enligt min mening inte toriumreaktorer så många problem som inte avancerade uran-/plutoniumdrivna reaktorer också löser, men det är en annan diskussion.
Citera
2022-07-19, 13:02
  #4354
Medlem
Tjackmosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
(sätter det här)

Det verkar som CDU i Tyskland har börjat komma till andra tankar om kärnkraften. Det hela bakom en "köpartikel" :

CDU indikerar en U-sväng i hastighetsgränsen – och driver därmed trafikljuskoalitionen inom kärnkraft. Trycket växer nu på de gröna och FDP att skilja sig från gamla dogmer. Vem ger sig först?

https://www.spiegel.de/politik/deuts...e-739f75326ebd
Det där handlar som jag förstår det (jag har, mer eller mindre, följt debatten) bara om att köra de tre reaktorer som fortfarande existerar något längre än planerat, typ ett halvår eller ett år längre. Inget att hetsa upp sig över med andra ord. Även om det går igenom är Tysklands industri och energiförsörjning fortfarande dödsdömd. Det går inte att göra något åt den saken vid det här laget.
Citera
2022-07-19, 13:13
  #4355
Avstängd
wwrs avatar
Frankrike låter staten ta över energibolaget. Électricité de France, EDF, förstatligas.
Citat:
France to pay nearly €10bn to fully nationalise EDF
https://www.theguardian.com/business...ationalise-edf

Frankrike bygger nya reaktorer och förstatligar ett stort energibolag. Det är exakt denna väg som många i tråden förespråkat. Vattenfall ägs väl redan av staten men hela energiförsörjningen måste styras statligt. Som det är nu fungerar det som bekant inte.

Citat:
Électricité de France S.A. (literally Electricity of France), commonly known as EDF, is a French multinational electric utility company, largely owned by the French state. Headquartered in Paris, with €71.2 billion in revenues in 2016, EDF operates a diverse portfolio of 120+ gigawatts of generation capacity in Europe, South America, North America, Asia, the Middle East, and Africa.

Men de svenska politikerna vågar inte gå mot EU:s svälttaktik och ta ansvar för energiförsörjningen.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-07-19 kl. 13:28.
Citera
2022-07-19, 16:20
  #4356
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Frankrike låter staten ta över energibolaget. Électricité de France, EDF, förstatligas.

https://www.theguardian.com/business...ationalise-edf

Frankrike bygger nya reaktorer och förstatligar ett stort energibolag. Det är exakt denna väg som många i tråden förespråkat. Vattenfall ägs väl redan av staten men hela energiförsörjningen måste styras statligt. Som det är nu fungerar det som bekant inte.

Men de svenska politikerna vågar inte gå mot EU:s svälttaktik och ta ansvar för energiförsörjningen.

"Vive la France !"

Är mycket jag inte är enig med Macron om, men här träffar han mitt i prick. Tror man kommer de närmaste åren börja få se en nyktrare syn på kärnkraft inom Europa. Man har helt enkelt inte andra realistiska alternativ. Tjeckien är även på "g", de behöver nya kärnkraftsverk in på -30 talet. Finland står även fast vid att fördubbla användningen av kärnkraft tills mitten av -30 talet (trots att man har kancellterat det sista kontraktet från Rosatom).

Låt tyskarna svälta, eller "ta skeden i vacker hand"..
__________________
Senast redigerad av Snapcount 2022-07-19 kl. 16:23.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback