Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-19, 15:39
  #421
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittNyaSaliv
Ringhals 1&2 moderniserades in i det sista. Inga problem att köra vidare även dessa många år till.
Vad jag förstår kan man bara starta dem ganska så rakt av. Krävs bara en ny regering. Vinsterna för svenska folket är sannolikt i närheten av 10 miljarder per år.
Citera
2021-09-19, 15:41
  #422
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittNyaSaliv
Ringhals 1&2 moderniserades in i det sista. Inga problem att köra vidare även dessa många år till.

Ygeman ljög t,om om reaktorernas skick genom att lägga ut gamla bilder som tagits innan revisionen för att väcka opinion om nedläggning bland hans twitterföjlare.

Citat:
Granskning av statsrådet Anders Ygemans uttalande om skador på Ringhals
KU-anmälan 2019/20:28 (1142-2019/20) av Jan Ericson (M)

Citat:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...de_H7A1dnr1142
__________________
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2021-09-19 kl. 15:45.
Citera
2021-09-19, 15:44
  #423
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Annars en superfödelning a la MP. Enskilda betalar problemen, företagen tar hem vinsten. Precis som med flygskatt, elbilsbonus, elcykelbonus, elcertifikat, vinsnurror. jag fattar inte att svensken inte fattat det upplägget.

Jag väntar bara på att MP ska börja propagera för fenomenet "elskam".....
Citera
2021-09-19, 15:47
  #424
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Jag kan bara konstatera att jag dessvärre haft rätt i allt jag förutspått medan du fortsatt vägrar att ta in fakta.

Det har du inte haft. Bland annat förutspådde du att nedstängningarna av R1 och R2 skulle orsaka elbrist. Det har de inte gjort.

Citat:
Vi befinner oss nämligen i september, en sensommarmånad då låg efterfrågan på el råder (i skrivande stund 12507 Mwh/h).
Trots det står det oljeeldade reservkraftverket i Karlshamn redo för att se till att sveriges numera väderberoende elnät inte ska drabbas av en blackout.

Kraftverket körs därför att elpriset är högt - inte därför att någon elbrist råder.

Citat:
Eftersom Sverige enligt EU-kommissionens direktiv alltid är skyldigt att låta 70% av den inhemska elproduktionen ska vara tillgängligt för export så bevisar du naturligtvis inget angående effektläget i Sverige genom att påpeka att export sker.

Du påstod att sverige "är skyldigt att exportera 70% oavsett hur det inhemska energiläget ser ut". Det är inte samma sak som det du nu påstår ovan. Och som visat var ditt ursprungliga påstående helt uppåt väggarna felaktigt. Det kan du naturligtvis inte medge utan kommer nu att hävda att du egentligen påstod något helt annat.
Citera
2021-09-19, 15:57
  #425
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittNyaSaliv
Ringhals 1&2 moderniserades in i det sista. Inga problem att köra vidare även dessa många år till.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ha...s-gar-i-graven
Beslutet om att stänga R1 och R2 var affärsmässigt och berodde till stor del på att elpriserna var låga. Dessutom väntade stora investeringar i upprustning.

Ringhals ägare gjorde en bedömning om att det skulle bli dyrare att rusta upp och driva de båda reaktorerna än vad de skulle tjäna på dem.

Ägarna gör sin bedömning. Det är dom som riskerar kapitalet. Och det kostar att köra på övertid. Elpriset måste vara tillräckligt högt.
Sedan kan ju tyckare på Flashback ha andra ideer. Men min erfarenhet är att tyckarna har ca 0% koll.

Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Kan du inte bara dra härifrån?
Det är helt konsistent med kommunism. Det är er praxis att tysta sanningssägare.
Lysenko tog också ihjäl de som menade att gener existerade.
Citera
2021-09-19, 16:02
  #426
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Jag väntar bara på att MP ska börja propagera för fenomenet "elskam".....
Notera att vänsterpolitiker som MP alltid använder SKAM som motivering för befolkningen att betala ännu mer i skatt. Fungerar väldigt bra i ett skambelagt land som Sverige.
Citera
2021-09-19, 16:08
  #427
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ha...s-gar-i-graven
Beslutet om att stänga R1 och R2 var affärsmässigt och berodde till stor del på att elpriserna var låga. Dessutom väntade stora investeringar i upprustning.

Ringhals ägare gjorde en bedömning om att det skulle bli dyrare att rusta upp och driva de båda reaktorerna än vad de skulle tjäna på dem.

Ägarna gör sin bedömning. Det är dom som riskerar kapitalet. Och det kostar att köra på övertid. Elpriset måste vara tillräckligt högt.
Sedan kan ju tyckare på Flashback ha andra ideer. Men min erfarenhet är att tyckarna har ca 0% koll.


Det är helt konsistent med kommunism. Det är er praxis att tysta sanningssägare.
Lysenko tog också ihjäl de som menade att gener existerade.
Vidare:
Beslutet att stänga de två reaktorerna togs 2015. Det var inte lönsamt längre, ansåg ägarna Vattenfall och Uniper, det behövdes stora säkerhetsinvesteringar och elpriset var lågt.

Ang att häva nedläggningsbeslutet:
Det är varken kostnadsmässigt eller säkerhetsmässigt försvarbart att återta beslutet att stänga de två äldsta reaktorerna. Det är inget beslut man ändrar på över en natt, enligt Lars Björnkvist

– Det är inte seriöst, det är inte säkerhetsmässigt acceptabelt, säger han.

https://www.svd.se/for-sent-stoppa-s...ng-av-ringhals

Men det lär inte imponera på stora tänkare som Paris24. (Undrar hur läget är med hans enorma blankningar sedan ett år tillbaka. Det är säkert 10 MSEK upp nu).
Citera
2021-09-19, 16:08
  #428
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ja, stort förtroende för den.
with their nuclear reactors only about half-way through their life-spans

Från iaea:
Most nuclear power plants have operating life- times of between 20 and 40 years.

Ringhals 1&2 ca 45 år.

Upptäckte du inte det?
Om du missade det är du ingen bra granskare.

Det där är bara en svammelmakare.

Ja, det var mycket faktafel i den texten. Märkligt att Forbes tar in en sådan text, även om den är från en frilansare. Han är ju IOFS ärlig om att han är jävig, men det ger honom ju inte rätt att sprida vilseledande och direkt felaktig information.
Om något inte kan säljas in utan lögner så är det kanske inte så mycket att ha?

Citera
2021-09-19, 16:10
  #429
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Ja, det är lite suspekt.

När priset på naturgas, i synnerhet i UK är rekordhögt och elen blir rekorddyr där eftersom mer än hälften av elen där kommer från naturgas så bidrar det till att priset i Sverige blir rekordhögt. Trots av vi med ganska god marginal är självförsörjande med inhemsk produktion.

Jag såg under veckan att ett par stora fabriker för tillverkning av konstgödsel i UK ska stängas eftersom verksamheten inte lönar sig med nuvarande och förväntade framtida elpriser. Något som förväntas resultera i höjda kostnader för livsmedel. Som det nu är kan dyr el i UK slå ut verksamheter i Sverige.

Även i europa :

Yara trapper ned ammoniakkproduksjonen sin ved en rekke anlegg på grunn av rekordhøye gasspriser i Europa

Disse ammoniakkanleggene får begrenset produksjon, ifølge Yara:

-Brunsbüttel i Tyskland og Herøya i Porsgrunn, som uansett skulle vedlikeholdes
- Sluiskil i Nederland
-Ferrara i Italia
-Hull i Storbritannia
-Le Havre i Frankrike


Ammoniakk brukes i produksjonen av kunstgjødsel. Yara opplyser til E24 at påvirkningen på produksjonen av kunstgjødsel er begrenset så langt. Yara har mulighet til å hente ammoniakk fra sine egne anlegg utenfor Europa, og vil om nødvendig også kunne kjøpe ammoniakk fra tredjeparter.

https://e24.no/boers-og-finans/i/66B...eye-gasspriser
Citera
2021-09-19, 16:12
  #430
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Vad jag förstår kan man bara starta dem ganska så rakt av. Krävs bara en ny regering. Vinsterna för svenska folket är sannolikt i närheten av 10 miljarder per år.
Då kanske det kommer ske.

Ett regeringsskifte är troligt.
Citera
2021-09-19, 16:14
  #431
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Det har du inte haft. Bland annat förutspådde du att nedstängningarna av R1 och R2 skulle orsaka elbrist. Det har de inte gjort.

Bevisa att jag har fel.


Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Kraftverket körs därför att elpriset är högt - inte därför att någon elbrist råder.

Bevisa det tack!

Jag har svårt att tro att kraftverket får köras i kommersiellt syfte när det upphandlats i effektreserven.
Produktionen från verket skulle nämligen möjliggöra mer effektanvändning och ett tillskott via effektreserven (som då redan används) skulle därmed inte kunna avhjälpa en krissituation.

Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Du påstod att sverige "är skyldigt att exportera 70% oavsett hur det inhemska energiläget ser ut". Det är inte samma sak som det du nu påstår ovan. Och som visat var ditt ursprungliga påstående helt uppåt väggarna felaktigt. Det kan du naturligtvis inte medge utan kommer nu att hävda att du egentligen påstod något helt annat.

Du fick texten som var direkt tagen ur regeringsdokumentet angående EU-direktivet och ändå förstod du inte mitt argument som tydligt visade att du har helt fel när du påstår att exportsiffrorna visar på att det inte finns någon effektbrist då 70% av elproduktionen alltid måste kunna exporteras oavsett om elbrist råder eller ej.

Är du svagbegåvad, eller är det här vi alla börjar förstå att du inte kan något om ämnet som diskuteras och bara är ute efter att "käbbla" eftersom du börjar märka ord när ditt argument avslöjats vara felaktigt?

EDIT: Är du så jävla barnslig så du påstår att svenska energibolag skulle tvinga på köpare el när ingen efterfrågan finns??

Inte konstigt att Sovjet gick under med såna "tänkare"....
__________________
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2021-09-19 kl. 16:19.
Citera
2021-09-19, 16:15
  #432
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Då kanske det kommer ske.

Ett regeringsskifte är troligt.
En elkris under vinter 2021 är naturligtvis kärnbränsle för högern.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback