Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-13, 20:59
  #4273
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
Tack för frågan. SVK har gjort en första utredning med 130 sidor om systemtjänster och det är en första början till att utreda problemen
Åtgärd 1: Svenska kraftnät ska initiera ett arbete för att ta fram och publicera prognoser avseende behovet av stödtjänster och avhjälpande åtgärder i överföringssystemet på 1–5 års sikt.
https://www.svk.se/siteassets/om-oss...er_211018_.pdf
Jag antar att du redan har läst den, men för de andra så finns här en kort video som tar upp problemen med vårt elsystem. Från presentation av https://www.bokus.com/bok/9789152736630/elsystemkrisen/
under Almedalsveckan https://vimeo.com/721994117/c2a46fbea5

Min åsikt är att det nuvarande regelverket och ledningarna till andra länder fungerar mycket bra om vi har planerbar elproduktion och att om vi hade det skulle många av instabiliteterna i elnätet bortfalla.

Vi ska ju se till så att inte Herberts farhågor besannas https://www.saurugg.net/blackout/ris...elle-situation https://www.saurugg.net/
Videon besvarade inte min fråga om riskerna med att ha få och stora producenter jämfört med många och små. Men med tanke på sammanhanget där presentationen hölls så är det ju på sätt och vis naturligt att de blickar framåt och fokuserar mindre på de problem vi redan vet att vi har och mer på de nya problem som kommer framöver. Men videon var mycket intressant så jag ångrar inte en sekund att jag kollade igenom den nu. Tack för tipset!

Jag gillade särskilt att de tryckte så hårt på att jag har rätt i min tes att det är efterblivet att försöka reducera den svenska energidebatten till nonsensfrågan "vindkraft eller kärnkraft?" och att det centrala problemet är ett helt annat. Den observationen är så för deras resonemang att man kan läsa det redan på omslaget till boken.
Citera
2022-07-13, 21:06
  #4274
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Lagrande av mer vatten i norrländska vattenmagasin löser ändå inte problemet med elbristen och det höga elpriset (som tråden handlar om) i landets sydliga elområden eftersom optimering av elnätet måste ske med hjälp av reaktiv effekt som enbart kan tillföras i närområdet där det behövs.

Jag har svårt att se att lösningen inte skulle leda till annat än ett ännu större överskott i norr vilket leder till ännu sämre lönsamhet för vindkraftbolagen eftersom snurrorna därtill i stort sett endast levererar när låg efterfrågan och därmed låga priser råder.

Jag hade tidigare en länk till en rapport. Jag ska försöka hitta den bland hundratals länkar jag sparat rörande detta ämne.
Om du tycker att elpriserna är höga i söder nu så ska du se hur höga de blir när södra Sverige är omgivet av högprisområden åt fyra väderstreck istället för tre som idag. Elektrifieringen av stålindustrin och många andra elkrävande industriprojekt där uppe kommer driva upp priserna oavsett hur bra eller dåliga vi är på att trycka ner energi från norra till södra Sverige.

Det är ett misstag att basera alla planer för energisystemet framöver på hur den svenska industrin var strukturerad på 1980-talet. Vi kan inte välja att åtgärda endast de problem vi redan har, utan måste även använda de kunskaper vi har om vart vi är på väg.
Citera
2022-07-13, 21:10
  #4275
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Frågan är om det inte går att bygga ut existerande anläggningar och redan "förstörda" områden mer. Dvs. att bygga fler anläggningar längs samma älv.

2. Eftersom Sverige vill exportera el måste nog en kraftfull överkapacitet byggas ut.

3. Vattenkraft är inte nyckfull.

4. För att få vindkraften att funka måste ny teknik göra hållbara vindkraftstorn och mycket stora områden beläggas med vindkraft. Frågan är om det är värt det i förhållande till moderna kärnkraftverk med dagens vindkraft teknik. 200 och 500 meters torn med rotorer och motorer som håller i 20-40 år finns ju inte och övriga vindtekniker är fortfarande experimentella.

5. Färdigflashbackat!

Haha det ska givetvis stå nyckfull vindkraft!

Tyvärr kommer nya EU-miljöregler att leda till minst 1,5 TWh produktionsförlust enligt regeringen.
Branchen tror på en långt större reduktion.

Andelen förnybar energi i det svenska elnätet börjar närma sig den procentsats som råder i Kalifornien.
Där har man idag roterande lastbortkoppling, något som inte riktigt fungerar på våra nordliga breddgrader.
Citera
2022-07-13, 21:11
  #4276
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geddo
Videon besvarade inte min fråga om riskerna med att ha få och stora producenter jämfört med många och små. Men med tanke på sammanhanget där presentationen hölls så är det ju på sätt och vis naturligt att de blickar framåt och fokuserar mindre på de problem vi redan vet att vi har och mer på de nya problem som kommer framöver. Men videon var mycket intressant så jag ångrar inte en sekund att jag kollade igenom den nu. Tack för tipset!

Jag gillade särskilt att de tryckte så hårt på att jag har rätt i min tes att det är efterblivet att försöka reducera den svenska energidebatten till nonsensfrågan "vindkraft eller kärnkraft?" och att det centrala problemet är ett helt annat. Den observationen är så för deras resonemang att man kan läsa det redan på omslaget till boken.
Ja, det är bättre att ha säg 5 stycken produktionsenheter på 200 MW än en stor på 1000 M ur stabilitetssynpunkt för om en faller ur blir det mindre problem. Det är en av fördelarna med mindre reaktorer.
Kul att du gillade videon, läs gärna trådar av Maja Lundbäck https://twitter.com/mLundback/status...16443403874304
Citera
2022-07-13, 21:14
  #4277
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geddo
Ett intressant förslag! Ska betalningen utgå endast från det kärnkraften är bra på (i första hand stabilisering i vardagsfallet där nätfrekvensen är nära 50,00 Hz) eller ska man även räkna in det som kärnkraften är dålig på (stabilisering i krissituationer vid felfall i transmissionsnät eller stora kraftverk, där frekvensen rasat under 49,50 Hz eller värre)? Om man inför ett teknikneutralt stöd som räknar in både kärnkraftens styrkor och svagheter kommer de mesta av pengarna försvinna iväg till vattenkraften, så jag gissar att man måste blunda för kärnkraftens svagheter i abnorma situationer och inte ställa några såna krav.

Pågår de tydligen permanenta krissituationer du nämner här ovan så blir det ingen ersättning till något kraftslag alls.
Citera
2022-07-13, 21:18
  #4278
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyrmion
Håller inte riktigt med om att kalla det för tillgänglighet. Den vid varje givet tillfälle tillgängliga effekten ifrån Svensk kärnkraft ligger mig veterligen på över 90%. Den genomsnittligt producerade effekten (som för vindkraft kallas för kapacitetsfaktorn) ligger så klart lägre än den tillgängliga effekten. Men detta är för att man i viss mån använder kärnkraften som reglerkraft på säsongsbasis.

Jag är dock medveten om att även Vattenfall kallar genomsnittsproduktionen för ”tillgänglighet”, något jag har för mig att man började med för bara några år sedan. Otvivelaktigt i ett försök att få det att låta som att man inte hade kunnat köra kärnkraften på nästintill 100%, 11 månader/år, om behovet funnits.

Det vore like orimligt att säga att Karlshamnsverket har en ”tillgänglighet” på 1% bara för att det i princip aldrig nyttjas.

/slutraljerat

Vi kan väl ändå enas om att kärnkraften är ett planerbart energislag medan väderberoende intermittent vindkraft inte är det?
Citera
2022-07-13, 21:19
  #4279
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geddo
Vi har 16 GW installerad effekt i vattenkraften, och omkring 7 GW kvarvarande kärnkraft (jag räknar lågt här för att illustrera ett scenario med en reaktor ur drift eftersom ett mer ansträngt läge är till stöd för din tes). En vinterdag helt utan vind när förbrukningen toppar kring 20 GW har vi alltså ett överskott på minst 3 GW, troligen mer eftersom den där avstängda reaktorn troligen är avstängd på sommarhalvåret och inte på den där kalla vinterdagen.

Det är så här man måste förstå vindkraften som ett komplement i energisystemet. Vindkraften är inte till för att driva min brödrost i samma ögonblick som jag blir hungrig. Den är till för att hålla nivåerna i vattenmagasinet höga. Det är därför det kvittar om det blåser idag eller nästa vecka, eftersom vindkraftens bidrag till vattennivåerna inte behöver komma vid en viss tidpunkt.

Vattenkraften förädlar billig effekt till dyr effekt genom att skifta den i tiden. Det finns en enorm kapacitet för ytterligare vindkraft nära vattenkraftverken i SE2, innan man kommer i närheten av taket för vad vattenkraften kan hantera.

För att försörja elektrifieringen av den norrländska industrin har vi redan i stort sett det elnät som krävs för att klara ett sånt scenario. För att även SE3 och SE4 ska få ta del av behagligare priser krävs investeringar i HVDC från SE2 söderut samt österut över Norra Kvarken.

Vattenkraften kan användas på det sätt du säger, för att använda när behovet är störst. Men då blir flödet i vattendragen ännu mer ojämnt, vilket påverkar naturen. Det gör att vattenkraftens miljöbelastning ökar ännu mer. Den miljöbelastningen behöver räknas in när man tar ställning till vindkraft.

Jag läste någon gång ett förslag, jag vet inte hur seriöst det var, att bygga en fördämning mellan Umeå och Vasa för att utvinna vattenkraft. Bottenviken skulle då bli ett stort vattenmagasin. En sådan anläggning skulle kunna användas som pumpkraftverk. Men, en sådan anläggning skulle vara ett mycket stort ingrepp i miljön. Det kan finnas andra platser där vattenmagasin kan anläggas där ingreppet i miljön inte blir lika stort. Men vattenmagasinen behöver vara stora för att kunna lagra stora mängder energi över långa tidsrymder. Det kommer att inkräkta på naturen.

Vill vi utsätta miljön för den sortens ingrepp för att kunna utnyttja vind- och sol-kraft? Det hade kanske varit motiverat ifall vind- och sol-kraft hade varit dom enda alternativen till fossila bränslen. Men eftersom det finns en energikälla som kan leverera kraft i jämn takt, utan att vara beroende av vädret, och utan att släppa ut koldioxid, så har vi ju valet att bespara naturen dessa ingrepp.
Citera
2022-07-13, 21:24
  #4280
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geddo
Nej det är klart att det inte innebär det, men teknikneutralt innebär att vattenkraften kommer få en mycket större del av kakan eftersom den presterar bättre än kärnkraften i termer av att stabilisera elsystemet. Det blir stora pengar som går åt om man vill ha ett betydande tillskott till kärnkraften utan att diskriminera mot vattenkraften.

Åjo.
Vattenkraften kan inte bidra med styrbar reaktiv effekt för att optimera öveföringen eftersom kraftverken inte ligger i sydsverige.
Citera
2022-07-13, 21:26
  #4281
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Vattenkraften kan användas på det sätt du säger, för att använda när behovet är störst. Men då blir flödet i vattendragen ännu mer ojämnt, vilket påverkar naturen. Det gör att vattenkraftens miljöbelastning ökar ännu mer. Den miljöbelastningen behöver räknas in när man tar ställning till vindkraft.

Jag läste någon gång ett förslag, jag vet inte hur seriöst det var, att bygga en fördämning mellan Umeå och Vasa för att utvinna vattenkraft. Bottenviken skulle då bli ett stort vattenmagasin. En sådan anläggning skulle kunna användas som pumpkraftverk. Men, en sådan anläggning skulle vara ett mycket stort ingrepp i miljön. Det kan finnas andra platser där vattenmagasin kan anläggas där ingreppet i miljön inte blir lika stort. Men vattenmagasinen behöver vara stora för att kunna lagra stora mängder energi över långa tidsrymder. Det kommer att inkräkta på naturen.

Vill vi utsätta miljön för den sortens ingrepp för att kunna utnyttja vind- och sol-kraft? Det hade kanske varit motiverat ifall vind- och sol-kraft hade varit dom enda alternativen till fossila bränslen. Men eftersom det finns en energikälla som kan leverera kraft i jämn takt, utan att vara beroende av vädret, och utan att släppa ut koldioxid, så har vi ju valet att bespara naturen dessa ingrepp.

Någonstans där begränsas man även av överföringskapaciteter, men hur många år det tar innan man byggt ut det vet jag inte. Men det är bra frågor och jag tror att svaret är att man blir tvungen att utnyttja vattenkraften mer miljöförstörande just för att kompensera de hiskeliga svängningarna vi ser i energiproduktionen med vind- och solkraften.

Jag gissar att även vattenkraften isåfall behöver ganska mycket tid för att bygga ut.
Citera
2022-07-13, 21:38
  #4282
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geddo
Om du tycker att elpriserna är höga i söder nu så ska du se hur höga de blir när södra Sverige är omgivet av högprisområden åt fyra väderstreck istället för tre som idag. Elektrifieringen av stålindustrin och många andra elkrävande industriprojekt där uppe kommer driva upp priserna oavsett hur bra eller dåliga vi är på att trycka ner energi från norra till södra Sverige.

Det är ett misstag att basera alla planer för energisystemet framöver på hur den svenska industrin var strukturerad på 1980-talet. Vi kan inte välja att åtgärda endast de problem vi redan har, utan måste även använda de kunskaper vi har om vart vi är på väg.


Frågan är om det ens kommer att bli något av alla storsatsningar.
Det gäller att vara först till kvarnen i det nya kösystem som skapats.

Höjningen av nätavgiften som krävs för att bekosta inkopplingsavgiften (100-500 miljarder) glöms ofta bort när politikerna påstår att havsbaserad vindkraft är en billig lösning som finns tillgänglig här och nu.
Den kostnaden tillkommer ju åtminstone oavsett om du är skåning eller norrlänning och är därmed mer "rättvis".

Har vi riktigt otur så lämnar både norrlandssatsningarna och företagen i syd landet eftersom man inte kan få lönsamhet mer rådande elpriser.
Citera
2022-07-13, 21:40
  #4283
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Pågår de tydligen permanenta krissituationer du nämner här ovan så blir det ingen ersättning till något kraftslag alls.
Ersättningen är en sak som inte kan utvärderas förrän man vet hur systemet är utformat. Men sen har vi också den bistra realiteten att när frekvensen sjunker för mycket så växlar kärnkraftverket över från att vara stabiliserande till att vara destabiliserande, medan vattenkraften hänger kvar som en stabiliserande faktor på lägre frekvenser än kärnkraften klarar av. Så det är typiskt såna svagheter hos kärnkraften som måste ignoreras om man vill skräddarsy ett ersättningssystem som ska gynna kärnkraften ekonomiskt.
Citera
2022-07-13, 21:46
  #4284
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av geddo
Ersättningen är en sak som inte kan utvärderas förrän man vet hur systemet är utformat. Men sen har vi också den bistra realiteten att när frekvensen sjunker för mycket så växlar kärnkraftverket över från att vara stabiliserande till att vara destabiliserande, medan vattenkraften hänger kvar som en stabiliserande faktor på lägre frekvenser än kärnkraften klarar av. Så det är typiskt såna svagheter hos kärnkraften som måste ignoreras om man vill skräddarsy ett ersättningssystem som ska gynna kärnkraften ekonomiskt.

Vid de extremsituationer du nämner här ovan så har automatisk lastbortkoppling redan skett, alternativt har hela elnätet redan gått ned.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback