Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-07-05, 21:18
  #4105
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frysfacket
1. Vore väl fantastiskt om man kunde minska tiden på avfallet då det är farligt till så kort tid som möjligt.
Men alla är överens om att avfallet ska förvaras säkert så länge som det behövs.
Har själv inte hört detta från Strandhäll( länka gärna).
2. Om du menar den förhatliga effektskatten som kärnkraften betalade så är den avskaffad.
Ettusen år var det. Men jag uppfattar detta som dillande. Man pratar om ettusen år när 100.000 år behövs.

Men eftersom regeringen talar om hur bränslet skall förvaras så får i alla fall jag intrycket om att miljöregleringar är inblandade.
Citat:
– Det här kommer säkerställa en trygg hantering där alla frågor blir tillräckligt utredda, sa Annika Strandhäll vid en pressträff 8 december.

Beslutet om utbyggnaden för förvaring av låg- och medelaktivt avfall i Forsmark i Östhammars kommun är väntat till onsdagen. Och nu erfar SVT att det blir grönt ljus i frågan.

Därmed kommer det finnas svar om hur man ska hantera den metallskrot och betong som kommer att vara radioaktiv i omkring 1 000 år.

Det långlivade kärnbränslet, där svaret dröjer, är i konstrast aktivt i 100 000 år
https://www.expressen.se/nyheter/upp...gt-slutforvar/

Vi har så dåligt med energi och den politiska agendan handlar om energisvält så jag har helt enkelt svårt att tro att det verkligen inte skulle gå att få kärnkraftverk lönsamma. De räknar väl förmodligen lönsamheten på dyra SMR?
Citera
2022-07-05, 21:22
  #4106
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ettusen år var det. Men jag uppfattar detta som dillande. Man pratar om ettusen år när 100.000 år behövs.

Men eftersom regeringen talar om hur bränslet skall förvaras så får i alla fall jag intrycket om att miljöregleringar är inblandade.

https://www.expressen.se/nyheter/upp...gt-slutforvar/

Vi har så dåligt med energi och den politiska agendan handlar om energisvält så jag har helt enkelt svårt att tro att det verkligen inte skulle gå att få kärnkraftverk lönsamma. De räknar väl förmodligen lönsamheten på dyra SMR?
Nu vore det extremt lönsamt men elpriserna var låga hela tiotalet och det fanns en press att se kärnkraften som gårdagens teknik.
Citera
2022-07-05, 21:27
  #4107
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Nu vore det extremt lönsamt men elpriserna var låga hela tiotalet och det fanns en press att se kärnkraften som gårdagens teknik.
Ja. Problemet är ju avregleringen och luddiga EU-bestämmelser. 70% av cross border capacity måste ställas till Tysklands förfogande men de gör inte samma för oss. Ibland får vi lite propeller-el när det blåser och elen är billig. Tyskland går emot EU och utgör bara ett elområde så privatkonsumenter i Sydsverige konkurrerar med BMW och Mercedes om samma el.

Staten måste ta tillbaka kontrollen över energi. Se hur det gick för Kalifornien med Enron.
Citera
2022-07-05, 21:39
  #4108
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Ettusen år var det. Men jag uppfattar detta som dillande. Man pratar om ettusen år när 100.000 år behövs.

Men eftersom regeringen talar om hur bränslet skall förvaras så får i alla fall jag intrycket om att miljöregleringar är inblandade.

https://www.expressen.se/nyheter/upp...gt-slutforvar/

Vi har så dåligt med energi och den politiska agendan handlar om energisvält så jag har helt enkelt svårt att tro att det verkligen inte skulle gå att få kärnkraftverk lönsamma. De räknar väl förmodligen lönsamheten på dyra SMR?
En sak i taget.
Sverige har absolut inte energisvält.
Sverige som helhet har stort överskott av el.
Sen är det ju som så att det inte är statens jobb att påvisa om kärnkraft är lönsamt.Det är marknadens jobb.
Och just där är vi nu.Marknaden säger att kärnkraft inte är lönsamt om inte priserna är höga.
Att avfallet ska förvaras säkert är väl självklart.
S körde väl över MP och godkände utbyggnaden av förvaring.
Vem tycker du ska få bestämma hur avfallet ska förvaras om inte våran regering/ riksdag?
Citera
2022-07-05, 21:41
  #4109
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frysfacket
En sak i taget.
Sverige har absolut inte energisvält.
Sverige som helhet har stort överskott av el.
Sen är det ju som så att det inte är statens jobb att påvisa om kärnkraft är lönsamt.Det är marknadens jobb.
Och just där är vi nu.Marknaden säger att kärnkraft inte är lönsamt om inte priserna är höga.
Att avfallet ska förvaras säkert är väl självklart.
S körde väl över MP och godkände utbyggnaden av förvaring.
Vem tycker du ska få bestämma hur avfallet ska förvaras om inte våran regering/ riksdag?
Vi har energisvält eftersom elen går utomlands. Sverige skulle ha lägre priser om staten reglerade elen och den stannade inom landet.

Om regeringen nu lägger hinder för förvaring så förhindrar detta byggnation av kärnkraftverk, inte bara ekonomiska faktorer.
Citera
2022-07-05, 21:53
  #4110
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Vi har energisvält eftersom elen går utomlands. Sverige skulle ha lägre priser om staten reglerade elen och den stannade inom landet.

Om regeringen nu lägger hinder för förvaring så förhindrar detta byggnation av kärnkraftverk, inte bara ekonomiska faktorer.
Ingen I Sverige har blivit av med sin el.
Om Sverige inte kunde exportera elen så kunde vi inte tillverka så mycket el.
Slutförvaring en har stöts och blöts i 30 år oavsett regering.
Inget parti vill reglera elmarknaden.Nja kanske V då.
Citera
2022-07-05, 21:56
  #4111
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frysfacket
Ingen I Sverige har blivit av med sin el.
Om Sverige inte kunde exportera elen så kunde vi inte tillverka så mycket el.
Slutförvaring en har stöts och blöts i 30 år oavsett regering.
Inget parti vill reglera elmarknaden.Nja kanske V då.
Elen måste regleras. Nu går den till Tyskland och våra priser är för höga. Partierna går på EU:s energisvältagenda.
Eftersom slutförvaring diskuteras så är det inte bara marknadskrafter som styr. Regeringen styr med miljöregleringar.

Det körs ju kärnkraftverk nu. Varför kan man inte bara starta nya och förvara bränslet på samma sätt?
Citera
2022-07-05, 22:06
  #4112
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Elen måste regleras. Nu går den till Tyskland och våra priser är för höga. Partierna går på EU:s energisvältagenda.
Eftersom slutförvaring diskuteras så är det inte bara marknadskrafter som styr. Regeringen styr med miljöregleringar.

Det körs ju kärnkraftverk nu. Varför kan man inte bara starta nya och förvara bränslet på samma sätt?
Du längtar tillbaka till det glada 70 talet då riksdagen beslutade om 12 nya kärnkraftsverk.Kosta vad det vill staten tar ansvaret.
Man ville minska oljebehovet.
Nu kan inte staten göra detta pga avregleringen.
Du får börja i rätt ände då.
Se till så att riksdagen beslutar om en reglering.
När det är gjort så befaller riksdagen Vattenfall att bygga nya kärnkraftverk.Kosta vad det kosta vill.
Citera
2022-07-05, 22:13
  #4113
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frysfacket
Du längtar tillbaka till det glada 70 talet då riksdagen beslutade om 12 nya kärnkraftsverk.Kosta vad det vill staten tar ansvaret.
Man ville minska oljebehovet.
Nu kan inte staten göra detta pga avregleringen.
Du får börja i rätt ände då.
Se till så att riksdagen beslutar om en reglering.
När det är gjort så befaller riksdagen Vattenfall att bygga nya kärnkraftverk.Kosta vad det kosta vill.
Ja, energi måste regleras. (Se hur Enron kraschade Kaliforniens elnät. Tänk vilken tur Tesla hade (SolarCity, energilagring). Sedan lade Obama ned rymdfärjorna. Tänk vilken tur SpaceX hade...) Privatpersoner klarar inte att konkurrera med industrin om samma el, speciellt inte när den går till Tyskland också. Jag tror att industrin betalar 50 öre när privatkonsumenterna betalar 2 kronor, pga skatteregler. Det orkar många privatpersoner inte med. Men storföretagen kontrollerar EU. Därför avregleras det mesta.

Eftersom vi exporterar el så skulle det förmodligen räcka. Sedan kan man bygga kärnkraftverk v.b.

Jag måste tyvärr bryta här.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-07-05 kl. 22:27.
Citera
2022-07-05, 22:35
  #4114
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90taletskrona
Jag skiter fullkomligt i var min el kommer ifrån. Den får likväl komma från vattenkraft, solkraft, vindkraft eller kärnkraft. En kilowattimme är detsamma oavsett källa. Men problemet är ju att i Sverige ska ju den fria marknaden sköta det här. Varför har inte den fria marknaden öppnat upp några kraftverk? Verkar som att det inte är så lönsamt att producera el så vi får nog dras med höjda elpriser tills någon riskkapitalist tycker det är tillräckligt lönsamt att producera el här och vill investera i det.

En viktig faktor är dom förutsättningar som politikerna har valt att skapa. Politikerna såg till att göra atomkraften dyr, för att kunna säga att det var marknaden som inte ville ha atomkraft. Dessutom utnyttjade politikerna statens ägande i Vattenfall för att påverka Vattenfalls beslut.

Beträffande att investera i ny atomkraft, så tror jag inte att någon riskkapitalist vill göra en sådan investering, så länge som politikerna är negativt inställda till atomkraft. Hela tiden finns ju risken att politikerna bestämmer sig för att lägga ner dom kraftverk som riskkapitalisterna har investerat stora pengar i. Då blir deras investering genast värdelös.
Citera
2022-07-06, 12:55
  #4115
Medlem
Snapcounts avatar
Ett glädjande besked iallafall.., långsiktigt !

EU-parlamentet sier ja til å «grønnmerke» gass
Et flertall av medlemmene i EU-parlamentet ga onsdag grønt lys til et kontroversielt forslag om å stemple gass og kjernekraft som bærekraftige investeringer.


https://e24.no/olje-og-energi/i/z7aO...oennmerke-gass

Skall bli intressant att se om det bli mindre vindsnurror, och mer kärnkraft efter detta.
Citera
2022-07-06, 13:14
  #4116
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 90taletskrona
Jag skiter fullkomligt i var min el kommer ifrån. Den får likväl komma från vattenkraft, solkraft, vindkraft eller kärnkraft. En kilowattimme är detsamma oavsett källa. Men problemet är ju att i Sverige ska ju den fria marknaden sköta det här. Varför har inte den fria marknaden öppnat upp några kraftverk? Verkar som att det inte är så lönsamt att producera el så vi får nog dras med höjda elpriser tills någon riskkapitalist tycker det är tillräckligt lönsamt att producera el här och vill investera i det.
Citat:
Ursprungligen postat av Frysfacket
Ja du har helt rätt.
Ska det byggas kärnkraft så måste elpriserna vara höga.
Har vi tur så kommer de höga elpriserna i södra Sverige bestå i överskådlig tid.
Då kommer Onkel Kostia bli glad när det byggs ny atomkraft.

Ja, jag kommer att bli glad när ny atomkraft byggs.

Har du funderat på att ge mig en julklapp? Nu vet du vad som står på min önskelista.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback