Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-22, 15:27
  #3841
Avstängd
wwrs avatar
EU-roboten Scholzomat vägrar köpa gas av ryssen eftersom EU och Ryssland kivas om Ukraina. Bättre att ta elen från Sverige anser han nog.

Vi betalar.

Citat:
Germany halts Nord Stream 2 approval over Russian recognition of Ukraine ‘republics’

Chancellor Olaf Scholz suspends gas pipeline over ‘grave breach’ of international law
https://www.theguardian.com/world/20...aine-republics

Maggan gömmer sig nog i samma garderob som Löfven brukade häcka i.
__________________
Senast redigerad av wwr 2022-02-22 kl. 15:47.
Citera
2022-02-22, 15:42
  #3842
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Kollar priskartan idag och till min förvåning så är priserna lika höga i norra regionerna som de södra idag.
Rättvisst, men mycket ovanligt.

Ananrs brukar man se ett pris som kan vara 10 ggr högre för folk i söder än norr, men nu är priset detsamma i alla 4 el-region. Inte bland det dyrare vi har sett under vintern direkt, men det kanske hade varit det i södra Sverige om det inte var så bra fördelat som idag

"Rättvisa" elpriser. Finns det "rättvisa" priser även på ägg eller en brödlimpa om du jmf. Sverige med exempelvis Estland? Det är så du måste tänka på en fri marknad.

Varför elpriserna är lika i större delen, om inte nästan hela den Nordiska elmarknaden, beror på att det inte blåser just nu i norra Sverige. Det är en kall dag.
Vindkraften producerar i skrivande stund 3,2% av hela den svenska elproduktionen. Inte ens hälften av det som vi får från sopförbränning etc. Tänk bort vindkraften idag. Snurrorna står i princip stilla.

Så gott som all vindkraftproduktion sker i norra Sverige och blåser det inte där så stiger givetvis elpriset i norra Sverige. Efterfrågan och tillgång vet du...
__________________
Senast redigerad av Konrad 2022-02-22 kl. 15:44.
Citera
2022-02-22, 15:47
  #3843
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
EU-roboten Scholzomat vägrar köpa gas av ryssen eftersom EU och Ryssland kivas om Ukraina. Bättre att ta elen från Sverige anser han nog.

Vi betalar.


https://www.theguardian.com/world/20...aine-republics

Maggan gömmer sig nog i samma garderob som Löfven brukade sitta i.

Det där kommer att bli ett rent h_lvete om sanktionerna kommer att pågå ett längre tag säg till kommande vinter. Som tur är så går vi mot varmare tider men oljepriset kommer garanterat att raka i höjden vilket säkerligen kommer att märkas när bilen ska fyllas med drivmedel.
Citera
2022-02-22, 17:21
  #3844
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Det där kommer att bli ett rent h_lvete om sanktionerna kommer att pågå ett längre tag säg till kommande vinter. Som tur är så går vi mot varmare tider men oljepriset kommer garanterat att raka i höjden vilket säkerligen kommer att märkas när bilen ska fyllas med drivmedel.
Sanktionerna pågår nog ett par fulla generationer, minst.
Citera
2022-02-22, 17:22
  #3845
Avstängd
https://www.aftonbladet.se/minekonom...ed-388-procent

spännande tider
Citera
2022-02-22, 18:54
  #3846
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
"Rättvisa" elpriser. Finns det "rättvisa" priser även på ägg eller en brödlimpa om du jmf. Sverige med exempelvis Estland? Det är så du måste tänka på en fri marknad.

Varför elpriserna är lika i större delen, om inte nästan hela den Nordiska elmarknaden, beror på att det inte blåser just nu i norra Sverige. Det är en kall dag.
Vindkraften producerar i skrivande stund 3,2% av hela den svenska elproduktionen. Inte ens hälften av det som vi får från sopförbränning etc. Tänk bort vindkraften idag. Snurrorna står i princip stilla.

Så gott som all vindkraftproduktion sker i norra Sverige och blåser det inte där så stiger givetvis elpriset i norra Sverige. Efterfrågan och tillgång vet du...

För mig har det alltid varit idiotisk att ha olika regioner i Sverige. Många andra länder har inte det. Sverige borde ha en prisregion så skulle man slippa den eviga diskussionen om de gigantiska prisskillnaderna mellan norr och söder. Här snackar vi inte lite skillnad i äggpriser utan skillnader på många tusen i månaden i elräkning om man bor i söder jämfört med norr.

Därför skrattade jag lite idag när man läste vilka enorma prisökningar det blivit på el igen. Det snackades om 380% eller nåt sånt. Då tittade jag på priset och tyckte att det var väl precis som vanligt, kanske lite billigare t.o.m.

Först efter en stund såg jag att enda skillnaden egentligen var att norr hade samma pris som söder och de i norr har ju inte ens fått känna på vad dyrt är. Det priset de kallade dyrt idag var ju ingenting mot vad vi i söder hade tidigare i vinter. De i norr kan skratta sig lyckliga för att få ha så här billigt pris ändå, även om det kallas dyrt för dom.
Citera
2022-02-22, 19:46
  #3847
Medlem
Tacka borgarna som avreglerade allt.
Citera
2022-02-22, 19:46
  #3848
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
För mig har det alltid varit idiotisk att ha olika regioner i Sverige. Många andra länder har inte det. Sverige borde ha en prisregion så skulle man slippa den eviga diskussionen om de gigantiska prisskillnaderna mellan norr och söder. Här snackar vi inte lite skillnad i äggpriser utan skillnader på många tusen i månaden i elräkning om man bor i söder jämfört med norr.

Därför skrattade jag lite idag när man läste vilka enorma prisökningar det blivit på el igen. Det snackades om 380% eller nåt sånt. Då tittade jag på priset och tyckte att det var väl precis som vanligt, kanske lite billigare t.o.m.

Först efter en stund såg jag att enda skillnaden egentligen var att norr hade samma pris som söder och de i norr har ju inte ens fått känna på vad dyrt är. Det priset de kallade dyrt idag var ju ingenting mot vad vi i söder hade tidigare i vinter. De i norr kan skratta sig lyckliga för att få ha så här billigt pris ändå, även om det kallas dyrt för dom.
Det var inte många som ville ha olika elzoner i Sverige. Men Sverige blev tvingade till det tyvärr.
Citera
2022-02-22, 21:17
  #3849
Medlem
Skyrmions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storinkvisitorn
Om vi nu ska försöka att motverka att denna tråd röner samma öde som den om bostadsbubblan så skulle jag vilja ställa en fråga:

- Är det möjligt, juridiskt, tekniskt och politiskt, att dela upp elen i svensk el för inhemsk konsumtion och överskottsel för försäljning utomlands?

Ponera att vi vill införa två tariffer där vi producerar "kommunistisk" elektricitet till självkostnadspris för svenska konsumenter och företag och att den el som produceras som överskott exporteras till högstbjudande utomlands. Vore detta möjligt? Krävs det i så fall att vi först lämnar EU och skaffar egna kärnvapen?

Helt rätt, och mycket bra initiativ till att styra upp tråden igen.

Rent tekniskt är det så klart fullt möjligt.

Givet att vi inte vill förlita oss på import för att garantera att vi klarar av att möta effektbehovet vid topplast under ett sämre väderår, så krävs dock en tillräcklig mängd inhemsk reservkraft. Kostnaden för att ha denna reservkraft ståendes (jämfört med att inte ha den) kommer så klart att driva upp den genomsnittliga kostnaden. Frågan blir därför om den extra kostnaden för inhemsk reservkraft är större än den ökade kostnaden av att istället importera vid behov, samt kan vi garanterat importera (till ett lägre pris än för inhemsk reservkraft) om behov skulle uppstå?

Givet priserna på kontinenten borde det vara uppenbart för samtliga att Sverige hade klarat sig bättre (i termer av inhemska elpriser) om kablarna ner till kontinenten inte hade funnits. Åtminstone under antagandet att den svenska kärnkraften samtidigt aldrig raserats.

Politiskt är det också i princip möjligt. Det krävs dock en hel del politisk vilja, mod och uthållighet för att vinna en sådan strid i EU.

Juridiskt? Inte idag, men det bestäms ju av vad man slutit för överenskommelser med EU, så det går ju att förändra.

Jag skulle dock inte säga att det är realistiskt, så som du beskrivit det, åtminstone inte utan att Sverige redan kan garantera sitt inhemska behov helt utan import.

Istället tror jag på att Sverige bygger tillräckligt med kärnkraft för att vid varje givet ögonblick kunna maxa exportkapaciteten. På så sätt kommer utländska priser inte kunna påverka internt, som en direkt följd av marginalprissättningen. Detta gör att vi även kan minska Tysklands beroende av kol och gas (bra för klimatet) samtidigt som Tyskland kan fortsätta låtsas som att de är oberoende av kärnkraft. Det enda jag skulle kunna se som problematiskt med detta är att det skulle innebära att Sverige tekniskt sett tagit på sig ansvaret för att hantera det kärnavfall som Tyskland kanske borde haft. Å andra sidan kan vi ta ordentligt betalt från tyskarna som kompensation. Bättre att de gör sig beroende av svensk kärnkraft än rysk gas!
Citera
2022-02-22, 21:33
  #3850
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storinkvisitorn
Om vi nu ska försöka att motverka att denna tråd röner samma öde som den om bostadsbubblan så skulle jag vilja ställa en fråga:

- Är det möjligt, juridiskt, tekniskt och politiskt, att dela upp elen i svensk el för inhemsk konsumtion och överskottsel för försäljning utomlands?

Ponera att vi vill införa två tariffer där vi producerar "kommunistisk" elektricitet till självkostnadspris för svenska konsumenter och företag och att den el som produceras som överskott exporteras till högstbjudande utomlands. Vore detta möjligt? Krävs det i så fall att vi först lämnar EU och skaffar egna kärnvapen?

Jag tror knappast att det är tillåtet att gynna egen industriproduktion på det sättet inom EU. Sverige skulle nog bli dragna inför domstol för otillbörligt gynnade och vi skulle med största säkerhet förlora i domstolen.

Fri marknad är en av grundbultarna i EU.
Citera
2022-02-22, 21:59
  #3851
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
För mig har det alltid varit idiotisk att ha olika regioner i Sverige. Många andra länder har inte det. Sverige borde ha en prisregion så skulle man slippa den eviga diskussionen om de gigantiska prisskillnaderna mellan norr och söder. Här snackar vi inte lite skillnad i äggpriser utan skillnader på många tusen i månaden i elräkning om man bor i söder jämfört med norr.

Därför skrattade jag lite idag när man läste vilka enorma prisökningar det blivit på el igen. Det snackades om 380% eller nåt sånt. Då tittade jag på priset och tyckte att det var väl precis som vanligt, kanske lite billigare t.o.m.

Först efter en stund såg jag att enda skillnaden egentligen var att norr hade samma pris som söder och de i norr har ju inte ens fått känna på vad dyrt är. Det priset de kallade dyrt idag var ju ingenting mot vad vi i söder hade tidigare i vinter. De i norr kan skratta sig lyckliga för att få ha så här billigt pris ändå, även om det kallas dyrt för dom.

Problemet med en enda elregion är att det då inte skulle finnas några incitament för att bygga ut transmissionsnätet. Du får ju lika mycket betalt i hela Sverige. Varför då bygga ut överföring till andra ställen? Vem är intresserad av att bygga ut ett nät utan att tjäna pengar?

Jämför elprisskillnaden mellan region 1 i Sverige och Finland. Det är en endaste 200 m bred älv, Torneälven, som skiljer åt region 1 och Finland. Givetvis byggs det därför nu transmissionsnät mellan region 1 och Finland och det t.o.m med EU-bidrag. EU och Finland bekostar det mesta av Aurora-projektet fastän den till stor del byggs på svensk mark. Ett sammanbundet elnät är prioriterat inom EU.

Skulle inte prisskillnaden finnas så skulle det inte heller byggas några transmissionsnät på en fri marknad. Varför bygga långa och dyrbara nät om du inte får mer betalt för elen?

Om mjölkbonden utanför Umeå får betalt säg 3 kr/kg för mjölken när han levererar den till mejeriet i Umeå skulle han då i.st välja att leverera mjölken till mejeriet, om det nu finns ett sådant, i Malmö och få betalt 3kr/kg även där? Transportkostnader tillkommer som ett minus för bonden.

Nja, marknadsekonomin går inte att slingra sig undan. Den västen finns där hela tiden och att den sitter rätt övervakas stenhårt av EU.

På lång sikt lär väl prisskillnaden jämnas ut när det har byggts tillräckliga transmissionsnät men vi talar säkert om flera decennier.
__________________
Senast redigerad av Konrad 2022-02-22 kl. 22:05.
Citera
2022-02-22, 22:14
  #3852
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
All industri som inte klassas som basnäring, något jag utförligt redogjort för i ett tidigare inlägg som förståtts av alla som till skillnad mot dig har någon form av läsförståelse.
Skippade det mesta av personangrepp och halmgubbar. Blev inte mycket kvar då.

Men jag kan peka på att skatteverket inte talar i termer av basnäring.
Det är i stället som jag påtalat SNI-koder.

Följande slipper man närmast elskatt för:
sammansättningsproduktion
detaljtillverkning
sönderdelande produktion
driftskontor
tillämpad forskning
utvecklingsarbete
vissa lagerutrymmen såsom råvarulager och mellanlager
tillverkningshallar
driftslaboratorier

Det gäller för tillverkande industri. Finns andra som har låg skatt på el också.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback