Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-20, 15:33
  #3829
Avstängd
WatchItNows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag förklarar varför marginalprissättning leder till att vi får oss el.

Så fort priset blir lägre blir några förbrukare utan el. Du t ex. Men du kanske klarar dig utan el.

Hur kan du och andra inte förstå det??

Varför skulle de med hög produktionskostnad producera el om dom inte får betalt för det???

Hur tänker du där?
Verkar inte finnas det minsta spår av logik.


Du har då tittat på Sovjet, DDR och Nordkorea och tänkt att så skall det fungera med sjukvård, polis, skola, elförsörjning.
Du vill ha Trabant-sjukvård och Trabant-el-försörjning.

Tack och lov är det stora inslag av privat i sjukvård och elproduktion.
All utrustning och läkemedel i sjukvården (och elproduktionen) levereras nämligen av privat sektor. Men jag förstår att du vill få ett stopp på det.
Kan jag sammanfatta dina åsikter, som är lite spretiga, med att allt skulle vara bättre om ICA auktionerade ut varje liter mjölk och högst bud fick köpa?
Citera
2022-02-21, 10:35
  #3830
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dart380
Alla som läser här i tråden ser att det är liksom-fb som är byfånen i denna tråd.

Nuvarande regering måste röstas bort i valet i September. Får dom förnyat mandat att leda landet fyra år till så kommer ingen i det här landet att kunna betala framtida elräkningar.

Atomkraft, ja tack!

Du har helt rätt i allt du skriver!!

Saxat från Omni:

Citat:
Tre av tio husägare minskar sparandet för högre elnota

Tre av tio husägare i Sverige drar ner på sitt sparande eller utgifter för att betala elräkningen. Det framgår av en undersökning från Swedbank.
Citera
2022-02-21, 11:57
  #3831
Medlem
Snapcounts avatar
Norge :

Statnett kutter nettleien med fire milliarder kroner i år. Årsaken er uvanlig høye inntekter på salg av kraft mellom land og områder. Elvia avlyser nå en varslet økning i nettleien.

Så langt i år har Statnetts andel av nettleien utgjort rundt fem øre kilowattimen. Nå vil denne andelen vil bli borte fra 1. april og ut året.

https://e24.no/olje-og-energi/i/z73b...ire-milliarder

Alltid något, alltid något.., det lönar sig tydligen med press på regeringen. Så att det går åt rätt håll. Angående att omförhandla med Britterna och EU angående el-kablarna så säger norska regeringen "nej".., men man skall hålla en "dialog".., oklart när.

https://e24.no/olje-og-energi/i/Wj23...emkabelavtaler

Sedan så kanske, kanske börjar det dra ihop sig till nya toner angående kärnkraft i Norge :

Vinterens høye priser har sjokkert mange. Nå maner grasroten i Høyre til kamp for kjernekraft i Norge.

https://e24.no/olje-og-energi/i/bGJK...p-om-atomkraft (betalartikel)
Citera
2022-02-21, 18:44
  #3832
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Orsaken till det minst sagt misslyckade upplägget som nu hotar elförsörjningen för industrin är regeringens övertro på hur många arbeten serverhallarna skulle generera, en enorm felräkning som nu kan ge oöverskådliga konsekvenser när HD dessutom gett personalsnåla/energikrävande kryptominingföretag rätt till samma skatterabatt.
Japp!

Näringslivet lovade upp till 40 000 nya jobb om Facebook och kompani fick bygga serverhallar på gratistomter och slippa betala för elen. Det blev visst 50 nya jobb enligt källorna som cirkulerat i tråden ett otal gånger.

Samma sak med de nya batterifabrikerna. Här utlovas tusentals nya jobb i varje fabrik, bara man får förtur till allting, anstånd med miljölagar och gratis el. Jag som trodde att nya batterifabriker var state-of-the-art och helt automatiserade. Ska man ha tusentals hjon som springer runt med palldragare och skyfflar in ved i ångmaskinen i dessa fabriker?

(FB) Hur är bedrägeriet med batterifabrikerna upplagt?
Citera
2022-02-21, 19:52
  #3833
Medlem
Reimers avatar
Dags igen för elprisrally, allt enligt plan antar jag, Sverige ska slås ut för klimatets bästa trots att vi skitar ner nästan minst i hela Europa.

Citat:
I de två sydligare elområdena, Svealand och Götaland, stiger priset på en kWh till 120 öre, från 66 öre på måndagen. Priset är det högsta sedan första dagarna i februari.

Även i de nordligaste delarna stiger elpriset rejält, från 17 öre på måndagen till 82 öre på tisdagen – drygt 300 procent.

Citat:
Avtagande vind, högre priser på kontinenten, kyligare väder och ett kärnkraftverk, Oskarshamn 3, taget ur drift en dryg vecka är faktorer bakom prisuppgången.

https://www.expressen.se/dinapengar/...-i-ett-omrade/

Blir fint när den riktigt elintensiva industrin kommer igång på allvar.
__________________
Senast redigerad av Reimer 2022-02-21 kl. 19:57.
Citera
2022-02-22, 00:47
  #3834
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Du är ett förvirrat psykfall som inte har någon koll på vad du tidigare skrivit.
Osagt om din degenererade mentala status beror på knark eller psykofarmaka....
LaurentiusLucidor skriver sådant han klarar av att orera om.

Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Varför skriver du då att all elintensiv industri alltid är berättigad till skatteåterbäring?
Av det chockerande skälet att de har det.

Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Erkänn att du inte hade en susning om att pappersbruk och serverhallar måste ansöka till skatteverket om detta!
Det är helt ovidkommande. Det gör inte att dom har mindre rätt till det.

Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Bevisa att alla länder inom EU har samma elskatt eller sy igen kakhålet!
Varför skulle jag lägga ned tid på det.
Du tar iaf inte emot informationen.

EU skapar ett direktiv, sedan tar medlemsstaterna och inför det i sin egen lagstiftning.
Du kan få detta bekräftat av någon EU kunnig.

Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Du uppgav att all elintensiv industri har rätt till skatteåterbäring. Så är det inte.
Jag har rätt du har som vanligt fel.
Vilken elintensiv industri har inte rätt till det då?
Och varför skrev du inte det på en gång?

(Nja, om du har haft rätt någon gång så är det av misstag)

Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Med skatter inräknat så stämmer inte det du svamlar om.
Eftersom skatteuttaget är så ringa är det inte relevant.

Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Nej, det finns aldrig några belägg för vad du mytar om.
Du står med byxorna nere.
Ser ut som deliriumyrande. Har du ingen substans att komma med.

Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Du ligger i samma ormgrop som Tovatt, Bolund, Stenevi, Farmanbar och riksmadrassen Strandhäll eftersom du stödjer den huvudlösa energipolitiken som kommer att leda till kraftigt förhöjda elpriser (1 :- per kWh bara för inkopplingskostnaden för havsbaserade vindsnurror), så vad finns det egentligen att säga om din ideologiska hemvist (MP-S)?!?
Och här haglar bara de ihopfantiserade halmgubbarna.

Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Egentligen borde jag bara ignorera dig eftersom det är meningslöst att diskutera med efterblivna idioter. Men jag måste tillstå att det är ganska roligt att se dig, utan framgång, ta dig ur alla de hörn du på helt egen hand lyckats måla in dig i.
Det är väl en utmärkt ide att ignorera mig. Jag håller mig strikt till fakta och logik, medan du producerar känslodravel. Det blir bara total kollision då.
Citera
2022-02-22, 00:55
  #3835
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Ren bullshit från liksom-adhd i vanlig ordning:
Jag använde logik. För din information alltså.
Det var enkel logik. Jag trodde felaktigt att du skulle klara av att följa den när den var så enkel.

Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Kan det bli tydligare att Svensson subventionerar Facebook genom höjda skatter?
Finns exakt 0 stöd för det. Du har inte levererat någon logik för det. (Och det kommer du inte klara av heller).

För din info så när medlemsstaterna inför EU-regleringar uppstår de ofta som Regeringsförslag.

Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Det kanske vore bra att varva psykofarmakan med hjärtmedicin med tanke på dina ständiga nederlag i debatten och den stress ditt enorma ego nu måste uppleva när det visar sig att du är avslöjad som en okunnig lögnare.
Tror alla ser vem det är som får psykotiska sammanbrott här.
Citera
2022-02-22, 08:31
  #3836
Medlem
Kollar priskartan idag och till min förvåning så är priserna lika höga i norra regionerna som de södra idag.
Rättvisst, men mycket ovanligt.

Ananrs brukar man se ett pris som kan vara 10 ggr högre för folk i söder än norr, men nu är priset detsamma i alla 4 el-region. Inte bland det dyrare vi har sett under vintern direkt, men det kanske hade varit det i södra Sverige om det inte var så bra fördelat som idag
Citera
2022-02-22, 11:28
  #3837
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
....lågpannat kommunistsvammel......

Det du tror är en storstilad comeback är bara ett bevis på att du är en patetisk besserwisser som rutinmässigt fabricerar lögner eftersom du helt saknar kunskap om de ämnen du tror dig vara insatt i och därmed har långt mindre chans än en blind höna att hitta ett korn eftersom du inte ens vet vad du ska söka efter.


Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Varför skulle jag lägga ned tid på det.
Du tar iaf inte emot informationen.

Nej, varför skulle du söka efter information som inte existerar när du möjligen kan komma undan med att fabricera lögner när du diskuterar med personer som inte är insatta i ett ämne?
Sverige ligger på den övre halvan bland EU-länder när det gäller elskatt, något som motsäger ditt febriga mytande om att alla länder har samma skattesats.

Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
EU skapar ett direktiv, sedan tar medlemsstaterna och inför det i sin egen lagstiftning.
Du kan få detta bekräftat av någon EU kunnig.

Okunnigt svammel som redan avfärdats som rena lögner:

Citat:
Med det förslag som regeringen nu lägger fram vill man möta den hårda konkurrensen från Sveriges grannländer. Det ska till och med bli lägre elskatt på serverhallar än i Danmark och Finland, och lika lågt som i Norge.

Magdalena Andersson är långt mer "EU-kunnig" än dig.

Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vilken elintensiv industri har inte rätt till det då?
Och varför skrev du inte det på en gång?

All industri som inte klassas som basnäring, något jag utförligt redogjort för i ett tidigare inlägg som förståtts av alla som till skillnad mot dig har någon form av läsförståelse.

Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Eftersom skatteuttaget är så ringa är det inte relevant.

Det är du som sitter på bevisbördan. Börja leta sluta svamla!

Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det är väl en utmärkt ide att ignorera mig. Jag håller mig strikt till fakta och logik, medan du producerar känslodravel. Det blir bara total kollision då.

Din logik är falsk. Du kan till skillnad mot mig inte backa upp det du påstår med hjälp av fakta.
Du borde permanent stängas av från forumet då du för fram en falsk agenda.
Citera
2022-02-22, 11:43
  #3838
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag använde logik. För din information alltså.
Det var enkel logik. Jag trodde felaktigt att du skulle klara av att följa den när den var så enkel.

Logiken säger att jag har rätt och du har fel. Ingen förutom du har missat detta faktum!
Dina byxor är helt neddragna eftersom jag presenterat fakta som visar att allt du skrivit är helt felaktigt.


Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Finns exakt 0 stöd för det. Du har inte levererat någon logik för det. (Och det kommer du inte klara av heller).

Valfri läskunnig forummedlem förstår tillräckligt för att kunna avkoda nedanstående mening som ett medgivande att andra skattesatser justerats uppåt för att möjliggöra en subvention av exempelvis Facebook & Microsofts serverhallar:

Citat:
Men sänkningen leder också till förlorade skatteintänkter. Totalt handlar det om cirka 250 miljoner kronor, något som man enligt finansminister Magdalena Andersson (S) också har täckning för.

– Det handlar om att göra en del EU-anpassningar och justeringar i de övriga skattesatserna, säger hon.

Men du är som bekant inte som oss andra du.....


Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
För din info så när medlemsstaterna inför EU-regleringar uppstår de ofta som Regeringsförslag.

För din info så har varje medlemsstat rätt att sätta sina egna skatter, vilket bevisas av det faktum att alla medlemsländer inte har samma elskatt vilket du felaktigt påstår.

Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Tror alla ser vem det är som får psykotiska sammanbrott här.

Ja, följer man diskussionen som förs just denna dag då vindsnurrorna står stilla och rekordhöga elpriser råder i hela landet (€ 160 MWh) så kan man se en diskussion som går ut på att du är en så kallad "shill" och borde slängas ut från forumet.

Jag delar denna uppfattning men är dessutom fullt övertygad om att du är en lallande dåre som omöjligen kan ha några vänner eller familj som orkar kännas vid dig på grund av din patetiska besserwisserattityd som inte har någon som helst backing i kunskap eller bildning!
Citera
2022-02-22, 12:20
  #3839
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Om vi nu ska försöka att motverka att denna tråd röner samma öde som den om bostadsbubblan så skulle jag vilja ställa en fråga:

- Är det möjligt, juridiskt, tekniskt och politiskt, att dela upp elen i svensk el för inhemsk konsumtion och överskottsel för försäljning utomlands?

Ponera att vi vill införa två tariffer där vi producerar "kommunistisk" elektricitet till självkostnadspris för svenska konsumenter och företag och att den el som produceras som överskott exporteras till högstbjudande utomlands. Vore detta möjligt? Krävs det i så fall att vi först lämnar EU och skaffar egna kärnvapen?
Citera
2022-02-22, 12:36
  #3840
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storinkvisitorn
Om vi nu ska försöka att motverka att denna tråd röner samma öde som den om bostadsbubblan så skulle jag vilja ställa en fråga:

- Är det möjligt, juridiskt, tekniskt och politiskt, att dela upp elen i svensk el för inhemsk konsumtion och överskottsel för försäljning utomlands?

Ponera att vi vill införa två tariffer där vi producerar "kommunistisk" elektricitet till självkostnadspris för svenska konsumenter och företag och att den el som produceras som överskott exporteras till högstbjudande utomlands. Vore detta möjligt? Krävs det i så fall att vi först lämnar EU och skaffar egna kärnvapen?

70-procentsregeln skvallrar ju om att det skulle bli en del problem om inte annat.....

Å andra sidan har Sverige redan idag dispens eftersom vi inte klarar att uppfylla regeln i vissa elområden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback