Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-19, 09:59
  #373
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Finns inte. Idioterna förstår inte. Barsebäck går ju inte att återstarta, det rivs ju nu. Den viktigaste kraftkällan vi hade i södra Sverige. FOSSILFRI.
Verkar helt rationellt att riva gamla uttjänta kärnkraftverk.
Gäller Ringhals också. De har varit med i ca 45 år nu. Det var också vad ägarna kom fram till. Elpriset var för lågt för att motivera stora investeringar för fortsatt drift.

Vi använder inte 100 bauds-modem längre heller.

Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Ändå varje gång jag ska se ett nyhetsprogram på TV så står Bolund och Stenevi där. Varje jävla kväll. Representanter för ett jävla 3%-parti. Som driver de aningslösa sossarna framför sig. Bedrövligt.
Finns inga hinder för andra partier att skapa en majoritet och ignorera Mp.
Sluta lipa.

Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Idioter som inte fattar hur el produceras och distribueras.
Källa på det.
Citera
2021-09-19, 10:02
  #374
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
#Yatsys förslag om att Rösta Bort Regeringen, är således en flöjt som spelar för döva och retarderade öron? Det han föreslår, kan inte förändra Sveriges situation över huvud taget?
Visst kan det förändra Sveriges situation. Det går att rösta fram en Regering som försämrar Sveriges situation. Och en försämring är en förändring. (Och Yatsy säger inte att hon vill ha en förbättring. Hennes inlägg indikerar snarare en vilja till försämring).
Citera
2021-09-19, 10:07
  #375
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Sverige har ingen elbrist.
Sverige har effektbrist.

Lär dig skillnaden innan du börjar skriva i trådar om elpriser.
Så här skrev Spersson:
Bara för att andra länder har ännu sämre tillgång på el, innebär inte att Sveriges tillgång är bra.

Vilket var vad jag svarade på. Framgår tydligt att Spersson talade om tillgång på el.

Uppmaningen till dig är att förvärva iaf basal läsförståelse.
Och din uppmaning till mig bör du rikta till skribenten Spersson.

Hur går det med alla frågorna du fått? Ser inga svar. Var de för svåra?
Citera
2021-09-19, 10:12
  #376
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Vad med Stenungsunds kraftverk!? (olja)

Kan man sparka igång det om det krisar?
Det ingår väl i reservkraften.
Men man startar kanske inte det nu av rena profitskäl.
(Borde man väl göra).
Citera
2021-09-19, 10:14
  #377
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Vad har du för mentala issues med Gomans falukorv??
Jag har issues med all irrelevant data som försöker nästla sig in i (FB) Politik: inrikes
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Är det inte du som framstår som idioten här?
Låtom Flashbacks användarbas utröna det.

Jag har spenderat flera år åt att etablera en profil som är känd för att aldrig ljuga.
Citera
2021-09-19, 10:31
  #378
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Jag kan inte låta din desinformation stå oemotsagd. Du har nämligen haft fel i varenda energipolitisk fråga du skrivit om på Flashback.

Jag kan bara konstatera att jag dessvärre haft rätt i allt jag förutspått medan du fortsatt vägrar att ta in fakta.
I och för sig kan man inte förvänta sig något annat när det gäller kommunister sett till hur länder som företräder din politiska åsikt helt gått under efter att ha gjort sig skyldiga till brott mot mänskligheten.


Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Du ljuger som vanligt din lallande fåne. I skrivande stund producerar Sverige 16 480 MW el. 13 287 MW förbrukas i Sverige och 3 193 MW exporteras. 3 193 / 16 480 = 0,194. 19,4 % av energiproduktionen exporteras alltså.

Nu är du ju mer än lovligt efterbliven i din argumentation även sett till hur efterblivet kommunister av din sort brukar argumentera.

Vi befinner oss nämligen i september, en sensommarmånad då låg efterfrågan på el råder (i skrivande stund 12507 Mwh/h).
Trots det står det oljeeldade reservkraftverket i Karlshamn redo för att se till att sveriges numera väderberoende elnät inte ska drabbas av en blackout.

Jag har redan för flera år sedan påtalat riskerna med den förda energipolitiken.
Den som inte tror mig kan gärna undersöka min posthistorik där även Den gode lögnaren avslöjas för den okunnige lallare han är då han utlovat lägre elpriser och ett stabilare försörjningsläge ju mer vindkrafts som byggts. Verkligheten gör sig nu dessvärre påmind och du riskerar även själv långt mer än att som vanligt lämna trådar med svansen mellan benen!

Dessutom löd inlägget jag svara på enligt följande:

Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Glöm att försöka resonera med kärnkraftstomtarna på Flashback. Att det höga elpriset beror på en brand i en ledning mellan Frankrike och Storbritannien och bristen på naturgas är för svårt för dem att ta in. I skrivande stund exporterar Sverige 3 176 MW. Det råder alltså inte någon effektbrist i Sverige.

Eftersom Sverige enligt EU-kommissionens direktiv alltid är skyldigt att låta 70% av den inhemska elproduktionen ska vara tillgängligt för export så bevisar du naturligtvis inget angående effektläget i Sverige genom att påpeka att export sker.

Det är med andra ord du som är tomten genom att du kommer med ett så okunnigt, för att inte säga idiotiskt argument.
__________________
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2021-09-19 kl. 11:08.
Citera
2021-09-19, 10:36
  #379
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Överallt där marknaden styr. Precis som du nämnde i ett inlägg tidigare så nedreglerade Holmen sin produktion under någon förmiddag i vintras för man tyckte elen skulle bli för dyr.

Elpriset har legat långt högre än i februari nu under sommaren, hur tror du Holmen har agerat?
Citera
2021-09-19, 10:41
  #380
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phantom042
Priserna I Sverige är de lägsta I Europa.
Regeringen har inte startat oljeverket, det är Uniper som äger det och har startat det för att exportera elen eftersom de tjänar pengar på det.
Är jättebra att de kan tjäna pengar på det så det kan finnas kvar.

Skriv norra Sverige så får du åtminstone nästan rätt.
Citera
2021-09-19, 10:48
  #381
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det ingår väl i reservkraften.
Men man startar kanske inte det nu av rena profitskäl.
(Borde man väl göra).
Jag har försökt läsa på lite om det där. Tydligen upphandlas reservkraft inför varje vinter.

Jag tror inte Stenungsund ingår i reservkraften. Eller också är det inte klart för denna vinter.

Men kraftverket finns ju kvar. Jag hoppas det går att använda om det kniper.
Citera
2021-09-19, 11:07
  #382
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Jag kan bara konstatera att jag dessvärre haft rätt i allt jag förutspått.
Kan du nämna en sak. Gärna länk.

Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Nu är du ju mer än lovligt efterbliven i din argumentation
Vad var fel eller irrelevant med det där?
Stämmer väl ganska bra.

Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Vi befinner oss nämligen i september, en sensommarmånad då låg efterfrågan på el råder (12507 Mwh/h).
Icke desto mindre är elpriserna i Danmark och Tyskland höga.
Du kanske skulle ringa dom och förklara att dom håller för höga priser.
Du kan väl återkomma med vilket svar du fick.

Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Trots det står det oljeeldade reservkrftverkeat i Karlshamn redo för att se till att Sveriges numera väderberoende elnät inte ska drabbas av en blackout.
Det kör man redan. Av profitskäl. Danmark betalar bra.

Hur många MW ger kraftverket i Karlshamn?
Kan du uttrycka det i relation till nettoexporten på ca 3000 MW.
(Hint det är en ganska liten andel).

I din bisarra värld är det således så att man inte reducerar nettoexporten lite om man riskerar underskott.
Det där stämmer ju inte riktigt så bra med ditt första påstående. Om jag skall uttrycka mig diplomatiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Jag har issues med all irrelevant data som försöker nästla sig in i (FB) Politik: inrikes
Liknelser kan vara relevanta.

Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Jag har spenderat flera år åt att etablera en profil som är känd för att aldrig ljuga.
Även idioter kan hålla sig till sanningen.
Citera
2021-09-19, 11:08
  #383
Medlem
DAKFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag har försökt läsa på lite om det där. Tydligen upphandlas reservkraft inför varje vinter.

Jag tror inte Stenungsund ingår i reservkraften. Eller också är det inte klart för denna vinter.

Men kraftverket finns ju kvar. Jag hoppas det går att använda om det kniper.

Stenungsund ingår inte i någon reservkraft och den säljs inte till marknaden heller. Tror faktiskt det inte ens finns anställd personal som kan starta verket.
Efter 2025 får det inte finnas någon upphandlad reservkraft. Allt enligt gällande EU-regler.
Citera
2021-09-19, 11:14
  #384
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Vilket parti står för återstart av Sveriges Kärnkraft?
SD, M, KD och L vill kunna leverera stabil el från kärnkraftverk.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback