Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-19, 03:38
  #361
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Fortums erbjudande om fast elpris till mig var 70% högre idag än det pris de erbjöd förra året.

Sommaren har dock varit så torr att vattenkraft i Sverige seems out of the question.. så.. well.. Vad bör jag svara på deras erbjudande?
Säg inte nej, säg kanske, kanske, kanske...
Citera
2021-09-19, 03:59
  #362
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Säg inte nej, säg kanske, kanske, kanske...
Värdelöst svar.

Kan någon annan, utan huvudintresse av att kasta skit på Sverige, komma med ett Bättre förslag?
Citera
2021-09-19, 04:01
  #363
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Värdelöst svar.

Kan någon annan, utan huvudintresse av att kasta skit på Sverige, komma med ett Bättre förslag?
Ja, jag! *räcker och sträcker ivrigt upp handen*
Köp! Nappa på förslaget! Jag har också Fortum, som kund och aktieägare.
Citera
2021-09-19, 04:08
  #364
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Ja, jag! *räcker och sträcker ivrigt upp handen*
Köp! Nappa på förslaget! Jag har också Fortum, som kund och aktieägare.
I don't like you, but I Respect you, ty du har utmärkt dig många gånger på detta forum, varpå jag är villig att addera till Ditt aktiekapital.
Jag accepterar härmed Fortums deal.
Citera
2021-09-19, 04:15
  #365
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
I don't like you, but I Respect you, ty du har utmärkt dig många gånger på detta forum, varpå jag är villig att addera till Ditt aktiekapital.
Jag accepterar härmed Fortums deal.

Fortum har aldrig gjort mig besviken vad det gäller aktien. Och som elkund är jag nöjd. Ska man konsumera så kan man ju gärna göra det i "ens eget" bolag som ger utdelning.
Citera
2021-09-19, 04:20
  #366
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski

Fortum har aldrig gjort mig besviken vad det gäller aktien. Och som elkund är jag nöjd. Ska man konsumera så kan man ju gärna göra det i "ens eget" bolag som ger utdelning.
I don't really have a choice. De äger nätet jag befinner mig på. Den enda fråga som återstår är huruvida deras deal på 108,4 öre per KWh står sig emot ett fortsatt rörligt elpris?
Citera
2021-09-19, 04:30
  #367
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
I don't really have a choice. De äger nätet jag befinner mig på. Den enda fråga som återstår är huruvida deras deal på 108,4 öre per KWh står sig emot ett fortsatt rörligt elpris?
I Sverige är det oftast - inte alltid - kommunala bolag man får teckna avtal med, vad det gäller distributionen; så på den punkten är man som regel hänvisad till den ende distributören. Men produktionen ger större valfrihet. Jag har valt Fortum just för aktien (bra utdelningsaktie) och deras kärnkraft.
Rörliga avtal är historiskt mest ekonomiska. Men om du är storkonsument av el, eller har pressad ekonomi, och befarar höga elpriser de närmaste åren, kan fast pris innebära trygghet genom större förutsägbarhet.
Citera
2021-09-19, 05:17
  #368
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
trodde i min enfald att man åtminstone eldade med rapsolja eller liknande och inte olja från putins ryssland

" Bränsleförbrukningen per block är cirka 70 ton olja i timmen vid fullast (330 MW)"

" På Karlshamnsverket använder vi eldningsolja 5 (Eo5) och eldningsolja 3 (Eo3). Oljan kommer från Preems raffinaderi i Lysekil. Enligt Preems hemsida kommer råoljan framför allt från Ryssland."

" Vi ska komma ihåg att Karlshamnsverket är den sista livlinan i det svenska elsystemet, och att kraftverket används mycket sällan."

https://tidningenelektrikern.se/2021...lshamnsverket/

så om det är sista livlinan som man kör nu under sommaren, hur blir det då i vinter när det blir riktigt kallt?
Vad med Stenungsunds kraftverk!? (olja)

Kan man sparka igång det om det krisar?
Citera
2021-09-19, 07:16
  #369
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Fortums erbjudande om fast elpris till mig var 70% högre idag än det pris de erbjöd förra året.

Sommaren har dock varit så torr att vattenkraft i Sverige seems out of the question.. så.. well.. Vad bör jag svara på deras erbjudande?

Givetvis är det enkla svaret att beslutet ligger helt i dina egna händer. Jag är inte den rätta personen att ge råd huruvida folk i gemen bör köpa Nyhlen Hugosons eller Scans falukorv.

Njut av den ultimata friheten att slippa Gomans falukorv och att i stället få välja helt fritt!

Jag skulle välja att binda elpriset.
Citera
2021-09-19, 08:30
  #370
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Det är större risk att det blir kaos av svenskar som försöker elda stormkök i lägenheten.

Svenskar har intelligens nog att inte försöka elda stormkök inomhus. Det är blattar i Hallonbergen och Barkarby som tar in grillen och grillar lamm i vardagsrummet och startar lägenhetsbränder.

Inte svenskar!
Citera
2021-09-19, 09:49
  #371
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clas.Ohlsson.453
https://www.svk.se/press-och-nyheter...ehov-i-vinter/

Men vi behöver importera el på vintern och har underskott.
2021 har Sverige netto-exporterat alla månader. Även Januari och Februari.

Citat:
Ursprungligen postat av Clas.Ohlsson.453
Sen är priset nu svindyrt.
Se mitt inlägg ovan för förklaring.

Citat:
Ursprungligen postat av Clas.Ohlsson.453
Kommet bli mer import från Tysklands och Polens kolkraft.
Varför det?

Citat:
Ursprungligen postat av Clas.Ohlsson.453
Priset stiger säkert till 5-6kr kw/h.
Du menar att man i EU skall sluta köpa naturgas helt?
Eller hur menar du?

Citat:
Ursprungligen postat av Clas.Ohlsson.453
Regeringen visar återigen brist på ledarskap och att kunna leda landet
Vad har regeringen med det här att göra????

(Tja, är du kommunist så är det ju regeringen som bestämmer allt. Och du och andra står helt apatiska).

Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
På tal om att Välja Fritt... Du borde pröva på att deaktivera ditt rättstavningsfilter. Det får dig att framstå som en total idiot lite titt som tätt i de fall du inte minutiöst detaljgranskar varje ord du postar online via din mobiltelefon.
Vad har du för mentala issues med Gomans falukorv??
Är det inte du som framstår som idioten här?
Citera
2021-09-19, 09:53
  #372
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Det hänger märkligt nog samman med att Skåne och Sydsverige får tacka nej till 10.000-tals nya jobb eftersom sttömbristen leder till utländska företag inte kan etablera sig.
Just nu exporterar SE4:
* 1206 MWh till Danmark
* 302 MWh till Polen
* 417 MWh Litauen
Och importerar 0 MWh from Tyskland och Danmark.

Ser inte ut att vara någon strömbrist eller effektbrist i SE4. Var har du fått det ifrån?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback