Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-01-01, 10:06
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjyvas
Jag sänkte värmen på mina element från 20 till 15 grader, så förhoppningsvis har det slutat blinka hos dig nu.
Sänk till 10 grader mellan 12.00 och 13.00, jag måste koka ägg.
Citera
2022-01-01, 10:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Hm, enligt https://app.electricitymap.org/ så levererar kärnkraft nu 6.12 GW. Det borde motsvara ca 6 reaktorer. Inte 3. Och dom brukar vara propert uppdaterade.
Ja, vi får väl se längre fram om man åker ned på ca 3 GW.

Spontant kan jag tycka att det borde vara lämpligare att stänga kärnkraftverk sista Juni istället för sista December. Även om det är planerat sedan länge.

Enligt figuren så stänger man ner 3 GW momentant. Jag hade förväntat mig en snäll nedrampning.
En del här i forumet ojar sig över marginella långsamma ändringar som vindkraft leder till. Men här skulle alltså 3 GW försvinna abrupt.
Ja, nu är man nere i 3.3 GW för kärnkraft i Tyskland.
Det minskad sakta i går kväll. Var nere på 5.5GW sist jag tittade igår.

Stämmer ju inte riktigt med grafen från andra site. Där man stängde ned alla 3 reaktorerna abrupt.

Just nu så laddar man pumpkraftverk med 2.92GW. Och kör naturgasen med 8.6% utnyttjandegrad. Finns ganska mycket ledig kapacitet.
Citera
2022-01-01, 10:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mhm..
Lätt vet jag inte om det skulle kallas att hålla balans i elnätet, det måste finnas tekniska förutsättningar för att göra det lätt, så som kraftelektronik eller kraftverk.
Man klarade det på 70-talet också.
(Som jag nämnde tidigare så gjorde jag mitt exjobb för länge sedan åt ASEA för just att koppla bort last när nätfrekvensen ökade. Det var ju inte speciellt komplicerat).

Citat:
Tagga ner nåt snäpp, och gör liknelsen med något som blir mer som äpplen och äpplen. Som du beskriver det så behövs ingen nätägare som ser till att det finns balans. För dataöverföring kanske jämförelsen hade haltat mindre om du jämförde med med hur stamnätet för internet såg ut för 25 år sen och dagens internetanvändning. Hade varit ganska svårt att få ett IP-paket snabbt från någon i Sydafrika även om man själv sitter på 1 Gbit.

Det är knappast effektivare att bygga små privata elnät, det behövs en gemensam nätägare som ser till att det finns kapacitet för alla intressenter. Men visst, du kan jobba för att avskaffa nätägaren och se hur marknadskrafterna löser det fullt ut.

Jag försökte ge en balanserad bild över läget och hänvisa till relevanta källor, men det verkar du inte nyanserat utifrån ditt svar. Läs alla mina inlägg i den här tråden så tror jag du ser att jag är hyfsat teknikneutral med vettiga inspel.
För telefoni så behövde man reservera kapacitet hela vägen Kalifornien om man skulle ringa någon där. Med internet så är det bara lokal enkla beslut i varje router. Volymerna med internet är enormt mycket större. Jag ser inte att det hade varit realistiskt att skala upp ett reservationssystem till dagens volymer. Det är genom att det är lokala beslut som det fungerar.
Översatt till kraftnät så tar varje litet nät ansvar för sig. Och har avtal med anslutna nät om att pynta för störningar de orsakar. Då kommer man dimensionera optimal genom att det finns prisinformation.
Det finns incitament för att utveckla effektiva lösningar.

Ungefär som med internet. Noderna där har också kontrakt med varandra om beteende.
Citera
2022-01-01, 10:51
Bannlyst
Citat:
Jag vet inte var du får din data ifrån, men den verkar inte korrekt, kan vara värt att kolla upp (kanske du blandar ihop med värde för hela Norden). Menar du förresten 90% av median? Verkar som ett ovanligt mått isf. Norge som helhet är närmare min-nivåer än median för den här tiden på året. NO2 och NO5 är nästan nere på lägsta uppmätta nivå för den här tiden på året. https://www.statnett.no/for-aktorer-...per-prisområde
Tittar jag på din länk så var det 88% av medianen för några veckor sedan. Mina 90% var inte noggrannare än så. I din länk ser man att det sedan sjunkit. Och sista mätdata var några procent lägre.

Dvs man har levererat mer än normalt senaste veckorna. Och det kan kanske vara så att man trodde att gasbubblan skulle pysa ut snabbare. Och man därför exporterade "för mycket" tidigare. Dvs i stället för att hålla igen och spara i magasinen exporterade man och profiterade. Och nu får vara väldigt återhållsamma (dvs hålla höga priser). Det jag bara kan tycka är att dom exponerar sig för mycket missnöje när dom håller sig på 123 öre, när grann-områdena håller 27 öre. (Tittar man på hur det är på Flashback så borde norska motsvarigheten krylla av koleriska norrbaggar som skall flytta till Sverige).
Citera
2022-01-01, 11:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Framför allt är Toyota en Japansk gigant och har naturligtvis stora delar av Japan bakom sig. BMW är stora nog att få tyska myndigheter att lyssna. Vi kan naturligtvis själva bygga in oss i återvändsgränder om vi vill. Om något så är vi för små för att gå egna vägar.
Det behöver inte gå via myndigheter. Tvärtom bör man helst undvika att blanda in myndigheter.

Säga att några med egen fordonspark köper in vätgasbilar. Då kan dom ha en tankstation "hemma". Det räcker för dom.
Sker detta i många kommuner och det finns utrustning att köpa så att man kan producera vätgas hemma i garaget så räcker det för att villaägare skall börja köpa vätgasbilar.

* Man kan tanka hemma.
* Och någonstans i många kommuner.
Det räcker om räckvidden är 70 mil eller så på en tankning.
(Det finns mycket villaägare i landet).

Köps det vätgasbilar så kommer entreprenörer smälla upp tankstationer.
Och då kan folk som inte har egen möjlighet till vätgastillverkning börja köpa vätgasbil.
Och då kommer också vanliga bensinstationer tillhandahålla vätgas.
Det enda som krävs är att myndigheterna låter bli att obstruera.
Citera
2022-01-01, 11:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lättöl
Tack.

pröva och utfärda koncessioner,
granska om nätavgifterna är skäliga,
pröva om anslutningsavgifterna är skäliga,
övervaka elkvaliteten och elavbrotten,
granska om mätningen är riktig,
övervaka, analysera och informera om elmarknaden,
publicera energistatistik,
föreslå lagändringar eller andra åtgärder vid behov, och
samarbeta internationellt inom EU.

De verkar dock inte ha någon uppgift att förhindra marknadsmissbruk på samma sätt som finansinspektionen som bygger på EU 2016/957.
Vad för marknadsmissbruk då?
Sedan har du inte visat att priserna är riggade i Sverige. Du skulle göra det.
Citera
2022-01-01, 13:08
Medlem
Madagascars avatar
Auktionen för imorgon är klar. Relativt lågt pris. Återigen är det högst i Sydnorge. Enda området i Nordpool som ligger över en krona.
Senast redigerad av Madagascar 2022-01-01 kl. 14:05.
Citera
2022-01-01, 18:39
Medlem
EnGodForlorares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
[Jävla massa tjafs bortklippt.]

Är du med på att mFRR fortfarande upphandlas årsvis? Ja eller nej?

Citat:
Citat:
Ja, då kan ju förbrukaren stänga av konsumtionen...

Och inte få ett öre i ersättning för detta helt enligt reglerna som t,om du själv citerat.

Du skrev:

Citat:
Det innebär att en förbrukare behöver binda sig vid att konsumera mer än den sålda kapaciteten under minst 95 % av tiden, vilket betyder att man inte kan stänga ned produktionen utan att ha fått order om att göra det från SVK.

Detta är felaktigt för "man minskar konsumtionen från 99 % till 98 % håller man fortfarande sin del av avtalet".

Citat:
Citat:
Ett företag som stänger ner sin produktion under 1 % av tiden har en tillgänglighet på 99 %. Företaget klarar tillgänglighetskravet men har ändå stängt ner sin produktion. Mind blown?

Det är helt uppenbart något allvarligt fel i ditt huvud.

Är det så jobbigt att ha fel?

Citat:
Citat:
Tro det om du vill, men det är felaktigt. Företaget får kompensation för sin effekt genom att buda ut den på dagen före-marknaden.

Så nu upphandlas plötsligt inte förbrukningsreserven längre halvårsvis?

Jo.

Citat:
Nej, budar företaget ut nedlagd produktion som "effekt" så kan de omöjligen ingå ibland de som vinner upphandlingen.
Balansansvariga med produktions- eller förbrukningsreduktionsbud som inte avropats på elbörsens dagen-före- eller intradag-marknad kan bjuda in dessa till reglerkraftmarknaden.
Citat:
Stänger de opåkallat ned produktionen under upphandlad tid så uppfyller de inte tillgänglighetskravet på 95% och får därmed inte betalt.

Som visades ovan så är detta inte sant.

Citat:
Citat:
Kan du länka till det inlägget?

På vilket sätt tror du att en länk till ytterligare ett av dina felaktiga påståenden skulle hjälpa dig ur den situation du helt på eget bevåg satt dig i?

Trist att du påstår saker som jag inte skrivit.
Citera
2022-01-02, 00:29
Medlem
Snapcounts avatar
Norska ekonomi-nyheter uppmärksammar att Tyskland stänger sina kärnkraftverk :

Stenger tre atomkraftverk midt under energikrisen

Atomreaktorene Brokdorf, Grohnde og Gundremmingen C, drevet av forsyningsselskapene E.ON og RWE stengte nyttårsaften, etter å ha vært i drift i 35 år. Etter planen vil de tre gjenstående atomkraftverkene, Isar 2, Emsland og Neckarwestheim II, bli skrudd av innen utgangen av 2022.

De seks atomkraftverkene har ifølge Reuters stått for rundt 12 prosent av den totale elektrisitetsproduksjonen i Tyskland i 2021. Samtidig sto fornybar energi for 41 prosent, mens kull og gass sto for henholdsvis 28 og 15 prosent

Tyskland har satt som mål om at fornybar energikilder skal dekke 80 prosent av kraftbehovet innen 2030 gjennom å satse tungt på vind- og solenergi.

https://finansavisen.no/nyheter/ener...-atomkraftverk
Citera
2022-01-02, 10:58
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Norska ekonomi-nyheter uppmärksammar att Tyskland stänger sina kärnkraftverk :

Stenger tre atomkraftverk midt under energikrisen

Atomreaktorene Brokdorf, Grohnde og Gundremmingen C, drevet av forsyningsselskapene E.ON og RWE stengte nyttårsaften, etter å ha vært i drift i 35 år. Etter planen vil de tre gjenstående atomkraftverkene, Isar 2, Emsland og Neckarwestheim II, bli skrudd av innen utgangen av 2022.

De seks atomkraftverkene har ifølge Reuters stått for rundt 12 prosent av den totale elektrisitetsproduksjonen i Tyskland i 2021. Samtidig sto fornybar energi for 41 prosent, mens kull og gass sto for henholdsvis 28 og 15 prosent

Tyskland har satt som mål om at fornybar energikilder skal dekke 80 prosent av kraftbehovet innen 2030 gjennom å satse tungt på vind- og solenergi.

https://finansavisen.no/nyheter/ener...-atomkraftverk
Vi får se när det får genomslag i priset här och annorstädes.

För övrigt har Ringhals 3 delvis startat, syns i kntrolrumme. Uppdaterad UMM säger nu att det ska vara helt uppe kl 08 imorgon eller vid lunch. Oklar kommunikation:

https://umm.nordpoolgroup.com/#/mess...e05f5cfbd08c/1
Senast redigerad av Madagascar 2022-01-02 kl. 11:05.
Citera
2022-01-02, 11:18
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Trist att du påstår saker som jag inte skrivit.

Irriterande att du inte vet vad du snackar om och bara fortsätter att framföra felaktigt nonsens som inte har ett dugg med elpriser att göra.
Inlägget anmält som OT.....
Citera
2022-01-02, 11:34
Medlem
fermions avatar
Vill återigen påminna sig om att tyskarna kan värma sig för betydligt mindre än 1 kr/kWh då de använder naturgasens värme. Ett årligt abonnemang på 18000 kWh gas hos v´Vattenfall i Berlin kostar 16000 kronor.
Omvandlar man denna värme till el så får vi marginalkostnad för gas-el, som nu sätter priset för att svenskarna skall kunna få en varm dusch.
Tyskland och nästan hela resten av Europa ( Undantag: Sverige, Norge, Schweiz, Frankrike och Belgien ) får en *mycket stor* del av sin elektricitet och all uppvärmning från fossila bränslen. De går nu över från Kol till Gas i vissa fall, vilket EU kommer att klassificera som hållbart.

I Sverige råder vedbrist. Sverige skall ju elektrifieras, men till skillnad från resten av Europa så har vi förkastat gasen.

Vi lägger av "ekonomiska" skäl ned kärnkraft i förväg.
Vi tillsätter lättstyrda politiska djur som ansvariga.
Vi tillhandahåller reglerkraft för att hjulen i den tyska industrin skall snurra.
Vi subventionerar elexploaterande utländska jätteföretag ( Kinesiskägd vindkraft, serverhallar ).
Vi experimenterar med stålproduktionen (risk för tvingande regler om fossilfri produktion av stål tas på förhoppningar om vätgaskedjor från företag som inte svara på mail om detaljer )
Vi har antagligen omöjliggjort nykonstruktion av kärnkraft pga våra myndigheter som lätt kan tas över av stjärnögda eller förrädiska aktivister och naiv tilltro till att resten av EU vill oss väl.

Vilken framtid får ett sådant land?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in