Flashback bygger pepparkakshus!
2021-12-27, 21:39
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Såvitt jag förstår har gazprom slutat erbjuda gas till spotpriser och eu-företag vill inte eller förhindras av lagar att teckna längre kontrakt. Dock är det konstigt att det råder sådan dimma över dessa detaljer, att ingen tidning vill eller orkar ta reda på orsakerna till gasbristen.

Vad skulle det vara för lagar som förhindrar EU företag att köpa naturgas på längre kontrakt? Jag har inte sett sådana, vänligen visa att jag har fel.
Citera
2021-12-27, 21:44
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
Vad skulle det vara för lagar som förhindrar EU företag att köpa naturgas på längre kontrakt? Jag har inte sett sådana, vänligen visa att jag har fel.

Tyska myndigheter stoppar gasen fast den finns mitt framför näsan på dem.
Citat:
Den tyska nätverksmyndigheten har stoppat tillståndsprocessen för gasledningen Nord Stream 2. Ledningen är färdig och fylld med naturgas, men gasleveranserna kan börja först då de tyska myndigheterna ger sitt tillstånd.
(FB) Spotpriset på elen nära 2kr/kwh idag, alltså nästa 4kr/kwh. Hur är det ens möjligt?

Självklart är EU-kommissionen överens om det annars skulle den gå in och hjälpa oss.
Citera
2021-12-27, 22:14
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
Fem-års kontrakt är ok, längre om gasen ersätter kolförbränning. Vad det har för bäring på rysk gas vet jag inte.
Citera
2021-12-27, 22:19
Medlem
Pre 1914s avatar
Köpare i EU har också i vinter valt att tömma gaslagen som tidigare fyllts med billig gas framför att behålla lagren till senare och nu köpa dyr gas, i hopp om att kunna köpa billigare senare i vinter. Det låter ju plausibelt men tydligen äger gazprom också gaslager i EU som också är rekordtomma, fast de borde utnyttja den nu lediga kapaciteten att fylla egna lager.
Det är många lösa trådar i detta som jag inte förmår knyta ihop.
Citera
2021-12-27, 23:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Du försöker trolla, klipper sönder inläggen och avleder. Flera har kommenterat din diskussionsteknik.
Det jag gör är att vara tydlig med vad jag citerar och tydlig med vad jag frågar på.
Dvs motsatsen till vad du påstår.

Det är få i forumet som lipar över det. Jag har bara sett ett fåtal under alla år. Och gemensamt för de är att de är svammelmakare som inte klarar av att ta ansvar för vad de skriver.

Ta och redogör istället.
Det gör du aldrig. Utan kommer bara med nytt svammel.

Citat:
Jag har nyligen givit 5-6 länkar från större medier som visar att Tyskland inte öppnar Nordstream2. EU gör inget åt detta.
Vad har det med de frågor du fick att göra. Svar: exakt inget.
Varför kan du inte svara på frågorna?
Vet du inte? Men påstå inte då.

Det finns en process för att godkänna NS2. Det har varit känt länge att den skulle sträcka sig en bit in i nästa år. Detta är bara en konsekvens av gällande lagstiftning som det är myndigheternas sak att göra.

Är det så att du inte förstår det här med politiker, lagstiftning och myndigheter.
På dig låter det som du tror att man kan strunta i lagstiftningen.

Citat:
Det bidrar till kraftigt höjda gaspriser i Europa.
Hur då?
När du påstår sådana där saker så behöver du redogöra HUR. Det gör du aldrig. Det blir bara flum från dig.
Det finns gott om kapacitet för att leverera mer till EU i befintliga pipeline. Gas-pipeline är inte fullt utnyttjade.

Vidare, vilket framgår av Gazproms månadsrapport så kör dom för fullt. Det finns ingen extra utvinningskapacitet för att leverera mer till EU. Skall EU få mer måste någon annan få mindre.
Vem då?
I Asien har naturgaspriserna varit högre än i EU. Klart att Gazprom hellre levererar dit då.
Du kanske inte har fattat att det är höga priser där.
Citera
2021-12-27, 23:10
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Tyska myndigheter stoppar gasen fast den finns mitt framför näsan på dem.

(FB) Spotpriset på elen nära 2kr/kwh idag, alltså nästa 4kr/kwh. Hur är det ens möjligt?

Självklart är EU-kommissionen överens om det annars skulle den gå in och hjälpa oss.
Dvs det finns inga lagar som hindrar köp av naturgas på långa kontrakt, och det var ju det du påstod.
Citera
2021-12-27, 23:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Storinkvisitorn
Episkt!

Sverige gör alltså tvärt emot holländarna. Lägger ner elproduktion och subventionerar elförbrukning. Detta samtidigt som UK och nu senast Norge har subventionerad el via statliga bidrag eller tak på elpriserna. Skulle Sverige bygga 10 nya kärnkraftverk, fylla hela landet med propellrar och utrota den sista laxen med att bygga nya vattenkraftverk så kan britterna och norrbaggarna gnugga händerna och vrida upp termostaten till 50 grader, medan vi i Sverige måste betala 20 spänn kilowattimmen för el vi själva producerar medan vi fryser ihjäl.
Det har aldrig fallit dig in att någon måste betala mellanskillnaden. Var kommer den ifrån?
Blir subventionerna till slut för dyra så uppstår köer. Dvs rullande strömavbrott. Sådant slipper man om man låter pris styra.

Citat:
Ursprungligen postat av Storinkvisitorn
Annie Lööf lovade 10 000 nya jobb när Fejjan m. fl. fick sina subventionerade datacenter i landet. Det blev 50 nya jobb enligt de senaste rapporterna. Samma sak med alla nya jobb som utlovas i de nya batterifabrikerna. Hur fan organiserar man produktionen om det behövs tusentals arbetare där? Ska det gå runt 3 000 hjon med palldragare i fabrikerna i nådens år anno 2021? Har man inte kommit längre med automatiseringen?
Jag ser att det finns rekordmycket lediga jobb hos arbetsförmedlingen. Du har kanske underskattat alla indirekta jobb som skapas.
Ja, det är nog så att du inte har klart för dig hur mycket folk som behövs för produktion. Även om mycket är automatiserat.
Citera
2021-12-27, 23:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Ja precis, men EU har lagt locket på för mer inköp från Gazprom.
Vad har du för stöd för det?
Som nämns i ett inlägg ovan så har Gazprom levererat mer i år än förra året till Tyskland och Polen bland annat.
Stämmer inte särskilt väl med dina påståenden.

Citat:
Att leverera gas via pipeline är överlägset billigast, Gazprom kan lägga sig en bra bit under dagens spotpris och ändå gå med rejäl vinst förutsatt att de får ett långtidskontrakt,
Varför skulle kunder i EU vilja låsa upp sig för priser som blir överpriser om några månader???

Citat:
men det är förbjudet att använda den fina nya pipelinen Nordstream 2 efter amerikanska påtryckningar.
Har du någon källa på att det är pga påtryckningar från USA?

Varför är det inte så enkelt att det bara beror på ordinär administration hos myndigheterna?
Jag skulle säga att allt pekar på det. Det går inte så fort.

Citat:
Istället handlar man in amerikansk gas som säljs för flera gånger inköpspriset.
Var har du fått det ifrån?
Vad hindrar dig från att köpa gas i USA (till USA-pris) och skeppa till EU?

Inkompetens?
Initiativlöshet?
Eller ?
Citera
2021-12-27, 23:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Finns det risk för en stor jordbävning och tsunami i Tyskland?
Jo, att man stängde ned kärnkraften hade enbart med en "grön" agenda att göra.
https://www.expressen.se/ledare/arvi...nkraftsfiasko/
Den tyska regeringen beslutade att stänga ner sina kärnkraftsreaktorer efter Fukushima-olyckan 2011. Minnena från Tjernobyl hängde fortfarande som radioaktiva moln över opinionen och haveriet i Japan blev droppen

Dvs ingen grön politik. Det är bara någon som lurat i dig det.
Detta är tvärtom anti-grön politik iom att det blev mer fossil el-produktion.
Citera
2021-12-27, 23:39
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
https://www.expressen.se/ledare/arvi...nkraftsfiasko/
Den tyska regeringen beslutade att stänga ner sina kärnkraftsreaktorer efter Fukushima-olyckan 2011. Minnena från Tjernobyl hängde fortfarande som radioaktiva moln över opinionen och haveriet i Japan blev droppen

Dvs ingen grön politik. Det är bara någon som lurat i dig det.
Detta är tvärtom anti-grön politik iom att det blev mer fossil el-produktion.
I detta fall har ingen lurat i mig någonting, att stänga ned kärnkraftverk är igen grön politik, där är vi överens, det var därför jag skrev "grön" inte grön.
Vi behöver fler kärnkraftverk för att få mer fossilfri el, inte färre.
Bra artikel du länkat, för övrigt.
Senast redigerad av Knut-Anne 2021-12-27 kl. 23:42.
Citera
2021-12-27, 23:48
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Citat:
Det har aldrig fallit dig in att någon måste betala mellanskillnaden. Var kommer den ifrån?
Blir subventionerna till slut för dyra så uppstår köer. Dvs rullande strömavbrott. Sådant slipper man om man låter pris styra.
Nej, det har aldrig fallit mig in.

Citat:
Jag ser att det finns rekordmycket lediga jobb hos arbetsförmedlingen. Du har kanske underskattat alla indirekta jobb som skapas.
Ja, det är nog så att du inte har klart för dig hur mycket folk som behövs för produktion. Även om mycket är automatiserat.
Hur många somalier behöver Sverige för att producera batterier? Jag måste ha missat (ha klart för mig) hur många somalier vi måste importera för att kunna producera batterier i Sverige. Elförbrukningen i lilla Mogadishu, Tjärna Ängar i Borlänge, måste rusa liksom börsutvecklingen efter liberalernas kvantitativa lättnader.

The Night They Drove Old Sweden Down, tolkad av Joan Baez https://www.youtube.com/watch?v=wanJQC5KAfo
Citera
2021-12-28, 00:34
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Vad har du för stöd för det?
Som nämns i ett inlägg ovan så har Gazprom levererat mer i år än förra året till Tyskland och Polen bland annat.
Stämmer inte särskilt väl med dina påståenden.

Varför skulle kunder i EU vilja låsa upp sig för priser som blir överpriser om några månader???

Gazprom uppfyller kontrakten men jämförelsen med 2020 haltar då efterfrågan var lägre då.

Gazprom skriver inte nya längre kontrakt på basis av spotpriser, de använder sig av oljepriset som grund.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in