Citat:
Ursprungligen postat av
Madagascar
Nja, jag tror det mesta av vår nettoexport rinner just till Finland. Men även om Finland kommer importera mindre av oss tror jag inte att våra elpriser lär sjunka så mycket för det.
Det stämmer säkert det du säger. Men vi är överens om att det finska kraftverket är marginellt ur svensk synpunkt. Jag tror som sagt att EU tillåter kraftverket eftersom Finland ligger extremt lågt i produktion och framför allt att EU vill isolera Europa från t.ex Ryssland. Det märks ju vad gäller gasen. Man vill minska den ryska importen. Det blir nog inte vår export som minskas i första hand. Men det är en detalj.
Problemet är att samtliga svenska politiker samarbetar för att hålla Sverige svagt. Det gör man för att EU inte klarar av att styra starka, livskraftiga länder. Sådana vill styra sig själva.
Medier och vissa debattörer har länge skyllt på "Bolund" och MP. Men det skulle inte gå om inte stora partier som S och M inte heller vill bygga ur kärnkraft. Det är S som bestämmer, formellt. Men i praktiken samarbetar samtliga partierna enligt order från EU. Annars skulle inte Sverige, med god tillgång på energi, ha energikris.
MP har haft order att vara syndabock för energisvälten och nu när läget nu blivit akut låter man dem gömma sig utanför regeringen.