Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-17, 19:40
  #265
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Du förstår alltså inte innebörden av att Sverige förbundit sig att ha 70% av totalproduktionen tillgänglig för export även om elbrist råder, vilket betyder att din hemsnickrade teori om att exportsiffrorna utesluter att en bristsituation inte kan existera så länge vi exporterar el helt enkelt är felaktig?

- Snabb fråga: är det bara Sverige som har förbundit sig att ha 70% av totalproduktionen tillgänglig för export? Eller gäller det även Norge, Finland, Danmark mfl? Ja eller Nej?
- Om elbrist i norra Europa mot all förmodan skulle inträffa, vilket land står bäst rustat? Det som i normalläget exporterar extremt mycket (Sverige), eller de som importerar jättemycket i normalläget (Danmark, Finland).

Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Situationen i sydsverige är ännu värre.

I skrivande stund, fredagskväll, exporterar vi från södra Sverige:
989 MW till Danmark
310 MW till Tyskland
604 MW till Polen
56 MW till Litauen

Södra Sverige importerar noll (0) förutom att 3016 MW av vårt elöverskott skickas vidare från Mellansverige. Vi badar i el och vet knappt var vi ska göra av den....

Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Hade du något svar på varför du anser att SMR är en så farlig teknik, eller skjuter du från höften även i den frågan?

Har läst på lite i ämnet och jag anser inte att det är lämpligt att börja flooda hela Sverige med små reaktorer Däremot, de stora verk vi har kan vi driva vidare så länge de är ekonomiskt lönsamma.
Citera
2021-09-17, 19:42
  #266
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Sorry, ditt domedags-prat funkar liksom inte. Vi badar i el i Sverige just nu, till skillnad från våra grannländer (förutom Norge).

Även om vi skulle bada i vindkraftsel så måste den balanseras med hjälp av planerbara energikällor för att vara användbar.
Problem (spill, sned/överlast och avsaknad av krav på stabiliserande systemtjänster när det gäller vindkraft) tas upp i framtidsrapporten jag tidigare länkat till.

Elproduktion är bra mycket mer än "två hål i vägggen"....
Citera
2021-09-17, 19:43
  #267
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaurentiusLucidor
Du förstår helt enkelt inte frågan du försöker diskutera.

Om vi nu har så stort elöverskott som du påstår så vore inte roterande lastbortkoppling aktuellt om kablarna till Danmark föll bort.

OK... Hur skulle Finland göra om kablarna till Sverige föll bort? Eller hur skulle Danmark göra om kablarna till Skåne föll bort? Skulle inte gå så bra....

Med tanke på vår stora export till dessa länder så lär vårt största problem om dessa kablar föll bort vara att snabbt försöka minska vår elproduktion för att hålla frekvensen inom 50 Hz +/- stipulerat område.

Vi badar i el och vet inte var vi ska göra av den
Citera
2021-09-17, 19:51
  #268
Medlem
dannbaggens avatar
Just nu är spotpriset på el 0.063 Euro per KWh i Umeå. Undrar hur det känns för de som bor i Waasa, tvärs över viken, som betalar 0.121 Euro per kWh Dubbelt så mycket!

10 mil bort, en evighet. Elöverflödets land Sverige, gentemot elbristens land Finland.

Finnarna gillar ju en rejäl Sauna, så de måste svida extra mycket. Saunan drar en hel del kW.
__________________
Senast redigerad av dannbaggen 2021-09-17 kl. 19:53.
Citera
2021-09-17, 19:53
  #269
Medlem
Det är ju inte direkt lönsamt med överskott på el då priserna blir låga. Go figure.
Citera
2021-09-17, 19:56
  #270
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballgag
Det är ju inte direkt lönsamt med överskott på el då priserna blir låga. Go figure.

Är detta en ny infallsvinkel från Zvärjevennerna? Att vi nu producerar för mycket el för vårt eget bästa? Det är inte vad jag hör i tråden i övrigt, men bra försök.

Jag kopplar ihop dig med LaurentiusLucidor, så får ni diskutera saken!
Citera
2021-09-17, 19:59
  #271
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
- Snabb fråga: är det bara Sverige som har förbundit sig att ha 70% av totalproduktionen tillgänglig för export? Eller gäller det även Norge, Finland, Danmark mfl? Ja eller Nej?
- Om elbrist i norra Europa mot all förmodan skulle inträffa, vilket land står bäst rustat? Det som i normalläget exporterar extremt mycket (Sverige), eller de som importerar jättemycket i normalläget (Danmark, Finland).



I skrivande stund, fredagskväll, exporterar vi från södra Sverige:
989 MW till Danmark
310 MW till Tyskland
604 MW till Polen
56 MW till Litauen

Södra Sverige importerar noll (0) förutom att 3016 MW av vårt elöverskott skickas vidare från Mellansverige. Vi badar i el och vet knappt var vi ska göra av den....



Har läst på lite i ämnet och jag anser inte att det är lämpligt att börja flooda hela Sverige med små reaktorer Däremot, de stora verk vi har kan vi driva vidare så länge de är ekonomiskt lönsamma.

70 procentkravet är ett EU-direktiv. Jag tror inte att Norge är tvingade att följa detta, men vissa direktiv följer de ändå för att få tillgång till EU:s inte marknad (alla fördelar och knappt några nackdelar).

Om akut elbrist skulle uppstå så skulle pengastarka nationer köpa upp all el som finns tillgänglig, vi får enbart behålla 30% för vår inhemska marknad även i extremsituationer.

Finland skulle nog ligga bra till sett till hela landet med sina nybyggda reaktorer och kortare distributionsavstånd då utbyggnationen av reaktorerna syftar till att göra sig självförsörjande.
Norra Sverige skulle klara sig bättre än sydsverige beroende på att överskottet finns i norr och stamnätet är underutvecklat/överbelastat varför det sydligaste elområdet tvingas lita till import.

Ovanstående är givetvis en gissning.

Sverige har blivit Europas "powerbank" där elkunderna tvingas att bekosta inkopplingen av havsbaserade vindsnurror ägda av internationella bolag som helt skiter i miljöhänsyn (om regeringen får som de vill).

Vad ska vi egentligen med mer värdelöst "överskott" till då vindsnurrorna redan destabiliserar vårt elnät?
Citera
2021-09-17, 20:03
  #272
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Är detta en ny infallsvinkel från Zvärjevennerna? Att vi nu producerar för mycket el för vårt eget bästa? Det är inte vad jag hör i tråden i övrigt, men bra försök.

Jag kopplar ihop dig med LaurentiusLucidor, så får ni diskutera saken!

Du är inte seriös.

Dessutom är du totalt okunnig eftersom du inte förstår att vindkraftselen behöver balanseras med hjälp av planerbara energikällor varför ett allt för stort överskott av vindkraft sänker nätet lika effektivt som ett elunderskott gör det.
__________________
Senast redigerad av LaurentiusLucidor 2021-09-17 kl. 20:24.
Citera
2021-09-17, 20:11
  #273
Medlem
Vedklyvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen

I skrivande stund, fredagskväll, exporterar vi från södra Sverige:
989 MW till Danmark
310 MW till Tyskland
604 MW till Polen
56 MW till Litauen


Visst , fredag kväll, effektbehovet lågt. Blåsigt som fan i södra Sverige. Vindkraftverken snurrar på med max effekt för en gång skull. Då gäller det att bli av med den icke reglerbara elen dvs dumpa den till vrakpris.
Citera
2021-09-17, 20:11
  #274
Medlem
Snapcounts avatar
CNBC sparar inte på orden :

Europe’s energy crisis is making the market nervous. And analysts expect record-high prices to persist

https://www.cnbc.com/2021/09/16/euro...of-winter.html
Citera
2021-09-17, 20:13
  #275
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Är detta en ny infallsvinkel från Zvärjevennerna? Att vi nu producerar för mycket el för vårt eget bästa? Det är inte vad jag hör i tråden i övrigt, men bra försök.

Jag kopplar ihop dig med LaurentiusLucidor, så får ni diskutera saken!

Ah, du har tydligen slut på argument eftersom du försöker måla ut mig som någon som har politiska åsikter som jag inte äger.....
Citera
2021-09-17, 20:21
  #276
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vedklyven
Visst , fredag kväll, effektbehovet lågt. Blåsigt som fan i södra Sverige. Vindkraftverken snurrar på med max effekt för en gång skull. Då gäller det att bli av med den icke reglerbara elen dvs dumpa den till vrakpris.

Tyskarna får allt serverat på silverfat.

HVDC-kabeln agerar "kondensator" och lämnar balanseringsproblemen kvar på Svenskt fastland för oss att försöka lösa med en sinande vattentillgång i magasinen p,ga torrår....
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback