Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-28, 22:59
  #1813
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ja, Frankrike behöver ju mer el-produktion.

Vet du vem som skall betala ny reaktorer där?
Pensionssparare eller är det staten som skall plundra?
Frankrike, och Polen, kan komma att bygga kärnkraftverk för att leverera el till Tyskland om inte Tyskland ändrar reglerna och tillåter bygge i Tyskland. Det kallas för investering.
Citera
2021-11-28, 23:08
  #1814
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
bara det inte blir strömavbrott när magdalena ska röstas fram, då får nog talmannen krupp?

Det är bara att inse hur jävla nära det är i bland.

Jag har sett flera gånger att man går åt andra hållet men ligger precis på 49.9 men inte känt till hur allvarligt det är förns jag lästa länkarna här ovan nu i kväll.

Går det ner på 49.8 så börjar genast automatiska system slå av. Om jag förstod det rätt så slår man då av dom störta fjärrvärmeverken.
Inte hunnit läsa på om var allt detta kommer ske först men om det är värme till bostäder så är det ju väldigt tröga system. det kräver långa stopp och det tar timmar och dygn innan det blir svinkallt.

Man lär ha annat att ta på som olja och gas med mera.
Hoppas att det finns andra här som vet mer och som kan förklara det eller länka en vidare.
Citera
2021-11-28, 23:23
  #1815
Medlem
En paradox, Nä vi ska inte göra det där för att det är farligt för miljön så så ska ett annat land som aldrig klarat hålla ett tidsschema(Gör inte så mycket) eller vara ens i närheten av vad man kan kalla kvalitet eller säkerhet eller något sådant.

Se bara hur det blev med forskningsfartyget man beställde där inte ett mått blev rätt och inget blev bra. https://www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teb...oner-1.4423551

Vissa länder är bara urusla och ska inte hålla på med kärnkraftverk. Förutom det så kan vi i vilket fall räkna med att det kommer dröja tiotalsår innan det står något på plats.
Citera
2021-11-28, 23:36
  #1816
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det kan man ju vilja. Det är väl politiker som vill. Enkelt för dom att sitta och tycka.

Sedan finns en verklighet också. Kan ju bli så att 9 år inte är tillräckligt. Och då är man kvar med kol och LNG.

Jodå..

Det är ju meningen att Finland skall få igång sitt första nya kärnkraftverk nästa år, sedan är det väl fem år tills nästa "kickas igång".

Blir inte förvånad om tyskland önskar en ny el kabel, till finland denna gång. Bara för "allas bästa". Det ligger lite korten syns jag..

Tror f-n att tyskland kommer köra över stock och sten, innan man sväljer en prestigeförlust med att gå tillbaka till kärnkraft och erkänna att vindkraft bara kan vara ett komplement. Man tänker hellre försöka suga ut grannländerna på sin el.

Detta är ju en grundsten i miljörörelsen.
Citera
2021-11-29, 01:05
  #1817
Medlem
En konstig jävla grej är ju att vattenkraften är i full gång nu, 9589 MW den som man skulle skära ner på för att isen skulle få lägga sig. Men som synes brassar man ändå på för fullt. Ändå är priset jättehögt i norr just nu. Det stämmer alltså inte alls.

Nä det där handlar om något helt annat.
Citera
2021-11-29, 01:12
  #1818
Medlem
Som jag ser det så kan bara Vindkraften i vårt land ungefär köras i kombination med vattenkraften och vinden bör man köra för att spara på vatten. Det blir som att ha ett sort batteri.

Man kommer aldrig kunna köra vindkraft i särskilt större skala än vad den är nu. Man ser ju att den ger problem redan i dag så hur någon kan tro att man bara kan klara sig på förnybart är ju en gåta.
Citera
2021-11-29, 01:30
  #1819
Medlem
shaktas avatar
Helt sinnes. Så jävla less på MP. Borde vara skottpengar på dem.

Tvungen att stänga av min mining för jag går förlust istället för vinst just nu. Förut betalade min mining elen.
Citera
2021-11-29, 01:31
  #1820
Medlem
swedsters avatar
Hoppas alla miljöpartister och vänsterpack fryser bort i kylan i vinter... bygg mer kärnkraft allt annat är bara patetiskt
Citera
2021-11-29, 01:46
  #1821
Medlem
Kommer ni ihåg förra året när dom inte ville att människor skulle dammsuga vissa tider?
Blir nog inga sånna uppmaningar i år. Kontrollrummet fick det lite svettigt.
Bättre att pippa landets fattig pensionärer mfl via priset istället.
__________________
Senast redigerad av SpaceBase 2021-11-29 kl. 02:01.
Citera
2021-11-29, 06:16
  #1822
Medlem
Madagascars avatar
Tips.

Den här norska nättidningen skriver ofta om elpriserna:

https://e24.no/hendelse/eebebf59-fa8...b/stroemprisen

Förutom att ge info om norska situationen (som är lik vår) är det extra intressant att det finns läsarkommentarer till artiklarna. Diskussionerna går högt (nästan som på Flashback) - flera gånger kan man t ex läsa förslag på att man bör klippa kablarna till kontinenten :-)

(Jag tror e24 drivs av Schibsted)
Citera
2021-11-29, 06:39
  #1823
Medlem
arbetets avatar
Spot-priser idag 06:00:

€215.76 i hela Sverige.

https://www.svk.se/om-kraftsystemet/kontrollrummet/

Citera
2021-11-29, 07:47
  #1824
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RosaRosaRosaRosa
Västvärlden hade förorenat och släppt ut i långt över 100 år när Kina påbörjade sin resa, och med tanke på Kinas utmaningar med gigantiskt land och betydligt lägre BNP/capita så är det rimligt att deras omställning ska få ta lite lägre tid.
.
Dubbelmoralens ansikte, fantastiskt försvar av det skitigaste landet i historien, som enligt dig har rätt att fortsätta göra det i många år till.
Så nu är det Afrikas tur att skita ner världen för de har rätt till det enligt dig.

Nä denna ide med miljö handlar enkom att flytta pengar från de som har till de som inte tillför någonting alls.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback