Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-26, 15:14
  #1693
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Vad säger EU om det? (Finns det kanske regler och förordningar som vi mpste följa)

Istället för att sitta och killagissa i ämnen som du har väldigt lite kunskap om så kanske du kan försöka lära dig något om ämnen du så gärna vill diskutera
Ja, vad säger EU om det?
Om du har uppfattningen att EU kan lägga sig i det så berätta hur.
Varför kommer du inte med en källa?

---------------------
För info till andra läsare.
Det är ett gäng här i forumet som fantiserat ihop att EU på något sätt tvingar producenter i elområden i Sverige att exportera stora mängder el.

Jag har efterfrågat någon källa på det. Ingen av svammelmakarna har kunnat skaka fram något.
Att dom helt misslyckas med att hitta någon som helst grund för svamlet hindrar inte dessa från att fortsätta med svamlet.
Som vasaboy28 ovan så tydligt demonstrerar. Kan man ju ha i åtanke när man läser deras inlägg i största allmänhet. Stor sannolikhet att de bara är fria fantasier.
Citera
2021-11-26, 15:22
  #1694
Avstängd
liksom-fbs avatar
Ang solinstrålning har Wikipedia en del om det. Borde väl kunna ses som tillräckligt trovärdigt för diskussionen.
Genomsnittlig solinstrålning i Sverige har uppskattats till 1060 kWh/m² per år.

Med solpaneler kan man väl få ut ca 200 kWh/kvm och år.

Dvs smäller jag upp solpaneler på 100 kvm takyta borde jag kunna få ut kanske 15 MWh per år.
Och det är ungefär vad som förbrukas i huset.
Citera
2021-11-26, 15:24
  #1695
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det här stämmer inte alls. Det finns mängder med ställen på planeten som får ut det dubbla även vid jordytan. I Colorado är det 2000W per m2. Här i Spanien är det 3-3,5 kW per m2. Marxistmongo kan du vara själv.


Du får inte ut 3.5 KW per m2 ens om du ligger i omloppsbana runt Venus. Jag såg att du är den där dåren som förespråkade flytande luft som energilagring. Den teoretiska effektiviteten hos en sådan lösning är 23%, den praktiska i en testanläggning visade sig vara 7%. Att göra om strömmen till vätgas med elektrolys och sedan köra vätgasen i en bränslecell är vida mer effektivt än detta. Men vad förstår en sådan dåre som du om detta, när du inte ens begriper grundskolefysik och grundskolematematik?

Användare som du, liksom-FB, RosaRosaRosaRosa och många fler är den sorts individer som ett framtida rashygienverk i ett nazist-rasistiskt Sverige kommer att lägga stor energi på att identifiera och sterilisera, för de defekta tankeprocesser era inlägg visar på är orsakade av rent fysiska defekter i den underliggande hjärnstrukturen.

Under bondetiden så hölls ert antal nere av att många av er svalt ihjäl eller dog av sjukdomar under de återkommande svältåren, men nu, när det finns mat, antibiotika och centralvärme i överflöd så har ert antal exploderat och nu är ni så många att ni är direkt systemhotande. SnittIQ hos en vuxen 30-årig svensk cirka 1800 var uppskattningsvis mellan 115 och 120 med dagens mått mätt. Flynneffekten är en synvilla orsakad av att unga hjärnor mognar flera år tidigare än förut.
Citera
2021-11-26, 15:26
  #1696
Medlem
JetSocietys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Ang solinstrålning har Wikipedia en del om det. Borde väl kunna ses som tillräckligt trovärdigt för diskussionen.
Genomsnittlig solinstrålning i Sverige har uppskattats till 1060 kWh/m² per år.

Med solpaneler kan man väl få ut ca 200 kWh/kvm och år.

Dvs smäller jag upp solpaneler på 100 kvm takyta borde jag kunna få ut kanske 15 MWh per år.
Och det är ungefär vad som förbrukas i huset.

Hur mycket får du ut på vintermånaderna när det behövs som mest?

Jag som bor i villa och ser förbrukningen skifta blir lite misstänksam nämligen.
Citera
2021-11-26, 15:30
  #1697
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Du får inte ut 3.5 KW per m2 ens om du ligger i omloppsbana runt Venus.

Jo. https://en.tutiempo.net/solar-radiation/malaga.html

Sluta. Lämna tråden och håll käft.
Citera
2021-11-26, 15:33
  #1698
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det här stämmer inte alls. Det finns mängder med ställen på planeten som får ut det dubbla även vid jordytan. I Colorado är det 2000W per m2. Här i Spanien är det 3-3,5 kW per m2. Marxistmongo kan du vara själv.

Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jag bor i södra Spanien och gör rent mina paneler varje vecka. Googla "solar radiance Spain". Sluta lyssna på muppar.

Det gjorde jag. Gissa vad jag hittade?

Citat:
Most of Spain receives 3.0-3.5 kWh of solar energy per square meter per day, comparable to southern Italy, Greece, Japan and the U.S. states of California and Texas.

Germany receives 0.5-1.0 kWh/square meter/day.

https://www.reuters.com/article/us-s...72S10X20110329

Det är ju precis vad som sägs i tråden, du har hål i huvudet, du förstår ju inte skillnaden på watt och wattimme. Du har en negers förståndsgåvor!
Citera
2021-11-26, 15:38
  #1699
Medlem
COV-NL63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Som tidigare sagt, nya anläggningar i verkligheten ger produktionskostnad på 200-300 öre/kWh.
Kärnkraft är tyvärr bland den dyraste elproduktion man kan göra
.
Och det är väl också förklaringen till att inga kapitalister vill ägna sig åt det. Dom vill ju få positiv avkastning.
Jag ser ju också att kärnkraftsanhängarna här i forumet inte visar någon vilja att öppna sina plånböcker och investera. Det handlar om att någon annan skall förlora miljontals kr om dagen på att sälja kärnkraftsel till förlust.

Och därmed kan vi också se vilken politisk inriktning dessa personer hör till. Det är den där någon annan skall betala. Vad är det nu den heter ...
Rolls Royce som idag bygger reaktorer till UK ubåtar har anpassat dessa till ett liv på landbacken och beräknar ett pris på el (LCOE) https://en.wikipedia.org/wiki/Levelized_cost_of_energy
Citat:
470 MWe Rolls Royce SMR was put at about £1.8 billion with LCOE at £35 to £50/MWh.
https://www.world-nuclear.org/our-as...hive-2021.aspx
Det finns fler reaktortyper som är på väg och de som har högre temperatur producerar el till lägre kostnad, därav ca 40 öre/kWh.
Citera
2021-11-26, 15:40
  #1700
Avstängd
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Det gjorde jag. Gissa vad jag hittade?

Det är ju precis vad som sägs i tråden, du har hål i huvudet, du förstår ju inte skillnaden på watt och wattimme. Du har en negers förståndsgåvor!

Men nu flyttar du målstolparna. Det är november här i Spanien och det är över 3kWh solar radiance per dag vilket ni påstod var felaktigt. Slutet på november till slutet på december är perioden på året då jag har som absolut lägst effekt på mina paneler. Början på januari är betydligt bättre då det är klarare väder.
Citera
2021-11-26, 15:42
  #1701
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Jo. https://en.tutiempo.net/solar-radiation/malaga.html

Sluta. Lämna tråden och håll käft.

Ditt klappmongo, om du hade förmågan att räkna så ser du att det de anger är antalet watt-timmar per dag, och de räknar sedan ihop det. Det anges tydligt i den första dagen, där de anger snitt-watt per timme under dagen, och sedan räknar ihop detta i slutet till ett totalt antal watt-timmar.

Citat:
According to the forecast of solar radiation for these fifteen days in Málaga, 39935 w / m2 will be generated, which corresponds to the sum of all the hours for which we have information.

Angående mitt påstående om Venus, så fråga NASA https://nssdc.gsfc.nasa.gov/planetar...venusfact.html

......................................Venus .......Earth ........Ratio (Venus/Earth)
Solar irradiance (W/m2).....2601.3......1361.0.......1.911
Citera
2021-11-26, 15:44
  #1702
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men nu flyttar du målstolparna. Det är november här i Spanien och det är över 3kWh solar radiance per dag vilket ni påstod var felaktigt. Slutet på november till slutet på december är perioden på året då jag har som absolut lägst effekt på mina paneler. Början på januari är betydligt bättre då det är klarare väder.


Du skrev att det var 3-3.5 KW per m^2, inte 3-3.5 Kwh per dag. Är du helt säker på att du inte är en neger?
__________________
Senast redigerad av infidel 2021-11-26 kl. 15:48.
Citera
2021-11-26, 15:46
  #1703
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JetSociety
Hur mycket får du ut på vintermånaderna när det behövs som mest?

Jag som bor i villa och ser förbrukningen skifta blir lite misstänksam nämligen.
Det jag nämnde var årsproduktionen.
Hur du löser distributionen över tid är en annan fråga.
Men vill du uteslutande lösa det med solceller och lagring så är det två alternativ som finns.
Antingen importera från sydligare solpaneler.
Eller lagra.
Den billigaste lösningen kommer vinna.
Citera
2021-11-26, 15:50
  #1704
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av COV-NL63
Det finns fler reaktortyper som är på väg
Visst. Och hur mycket skulle Nya Karolinska kosta.
Och hur mycket kostade det?

Att titta i verkligheten och gå på verkliga kostnader har fördelen att man hamnar just nära verkligheten.

De som skall riskera sitt pensionssparande vad skall de gå på?
De glada teknikernas förhoppningssiffror.
Eller verkligheten?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback