Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-11-07, 12:26
  #1345
Avstängd
wwrs avatar
Det är alltså så att kraftbolagen erhåller/betalar utsläppsrätter. De förefaller manipulera dessa till konsumenternas nackdel.
Citat:
Mekanismerna bakom kraftbolagens miljardvinster på handeln med utsläppsrätter är lite komplicerade, men effekten är tydlig. Tiotals miljarder i bonusvinster rakt ner i kraftbolagens fickor, enligt rapporten.

– Vi tycker att den här förmögenhetsöverföringen från elkonsumenter till energibolag som det handlar om är helt orimlig. Det är en bieffekt av utsläppshandeln som man inte kan försvara, säger Jakob Eliasson, ansvarig för energipolitik på Villaägarnas Riksförbund
https://www.svd.se/utslappsratter-dr...aagares-elpris (2013)
(betalvägg)
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-11-07 kl. 12:31.
Citera
2021-11-07, 13:21
  #1346
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnGodForlorare
Snittpriset för oktober var 33 öre/kWh. Det är lågt för årstiden.
Ange gärna källa/länk tack.
Citera
2021-11-07, 13:27
  #1347
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det är alltså så att kraftbolagen erhåller/betalar utsläppsrätter. De förefaller manipulera dessa till konsumenternas nackdel.

https://www.svd.se/utslappsratter-dr...aagares-elpris (2013)
(betalvägg)
Intressant men jag kan inte läsa SvD.

Hur har förmögenheter skiftat från konsumenter till kraftbolag?
Citera
2021-11-07, 13:41
  #1348
Avstängd
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Intressant men jag kan inte läsa SvD.

Hur har förmögenheter skiftat från konsumenter till kraftbolag?
Ja. Det vore intressant om någon prenummerant kunde lägga in texten och beakta Flashbacks regler om att hela artiklar kan vara förbjudna att citera.

Citat:
förmögenhetsöverföringen från elkonsumenter till energibolag som det handlar om är helt orimlig. Det är en bieffekt av utsläppshandeln som man inte kan försvara, säger Jakob Eliasson, ansvarig för energipolitik på Villaägarnas Riksförbund
https://www.svd.se/utslappsratter-dr...aagares-elpris

Jag gissar att kraftbolagen kan ha manipulerat de fria utsläppsrätterna.

Förutom detta tillåter ju utsläppsrätterna att staten (vi) dessutom ger företagen stöd genom att bidra till företagens elkostnader genom att stöda deras elkostnader orsakade av "indirekta utsläpp" (= elräkningar).

Företagen kontrollerar Bryssel. Så här går det ofta med EU-initiativ.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-11-07 kl. 13:47.
Citera
2021-11-07, 13:43
  #1349
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Du kan få förklara hur det blev relevant här.
Det lär du få mycket svårt med.


2009 tog Reinfeldt bort hindren för att bygga nya kärnreaktorer.

Det är 11 år sedan.
Vilka hinder är det du menar skulle ha hindrat dig under dessa 11 år?


Är väl inga problem. 3 miljoner knegare kapitaliserar ett kärnkraftsbolag. Resten löser man med lån och riskkapital.
Vad är problemet?

Du hittar ju bara på irrationella invändningar. Om alla gjort som du skulle vi vara kvar på stenåldern.
Så fungerar det inte. Endast de företag som idag driver kärnkraft har möjlighet att bygga ny kärnkraft, och detta endast på de ställen där det nu finns kärnkraftverk. Och det får endast finnas summa tio kärnkraftverk i bruk i Sverige.
Så hur gärna jag än vill pytsa in pengar i ny kärnkraft så är staten där och stoppar mig.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...nkraft_H810300
Citera
2021-11-07, 14:07
  #1350
Medlem
Storinkvisitorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kastenhof
Om exemplet du pratar om skall fungera måste du välja timdebitering. Rörligt elpris är ett snittpris över dagen. Elbolagen vet alltså inte riktigt vilket snittpris du kommer att få under den dagen förrän dagen är slut
I så fall är det ju meningslöst att försöka tajma laddningen av Teslan när priset på el är lågt. Man vet ju inte om varenda jävla hipster får samma tanke som jag och ställer väckarklockan på 02.00 och hasar sig upp och slår på laddningen exakt vid samma tidpunkt, och att vi då åker på en prischock när vi får elräkningen och upptäcker att elpriset just då låg på 473 kr/kWh när vi slog på laddaren.

Samma sak om elbolaget kör med långa avtal, som fb-liksom förklarar. I så fall är det ju skit samma när man slår på laddaren till Teslan eftersom priset blir detsamma.

Om det här ska funka så måste man ju dela upp elnätet och eldebiteringen i insustri-el, Tesla-el och hushålls-el, med separata ledningar och mätare. Jag menar, hur svårt kommer det annars vara att köpa en skarvsladd och en adapterbox hos Ali Baba för ful-laddning av Teslan via hushålls-elen?
Citera
2021-11-07, 14:21
  #1351
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storinkvisitorn
I så fall är det ju meningslöst att försöka tajma laddningen av Teslan när priset på el är lågt. Man vet ju inte om varenda jävla hipster får samma tanke som jag och ställer väckarklockan på 02.00 och hasar sig upp och slår på laddningen exakt vid samma tidpunkt, och att vi då åker på en prischock när vi får elräkningen och upptäcker att elpriset just då låg på 473 kr/kWh när vi slog på laddaren.

Samma sak om elbolaget kör med långa avtal, som fb-liksom förklarar. I så fall är det ju skit samma när man slår på laddaren till Teslan eftersom priset blir detsamma.

Om det här ska funka så måste man ju dela upp elnätet och eldebiteringen i insustri-el, Tesla-el och hushålls-el, med separata ledningar och mätare. Jag menar, hur svårt kommer det annars vara att köpa en skarvsladd och en adapterbox hos Ali Baba för ful-laddning av Teslan via hushålls-elen?
Kan du skaffa timdebitering?

Även om många teslaägare lär välja laddning mitt i natten så kommer det ända bli billigare än att ladda t ex på morgonen och tidig kväll. Men för att kunna utnyttja detta måste du ha timdebitering.
__________________
Senast redigerad av Madagascar 2021-11-07 kl. 14:41.
Citera
2021-11-07, 14:27
  #1352
Avstängd
wwrs avatar
Så här verkar elbolagen ha lurat oss.
Politikerna har överfört 109 mdr från elkunderna till kraftbolagen

Förmögenhetsöverföringen kommer sig av att priset på el styrs av främst kolkraften. När produktionskostnaden för kolkraften stiger – vilket skedde i och med införandet av utsläppsrätter – så stiger priset för all el. Vatten- och kärnkraft har inga omkostnader för utsläppsrätter, men kan ändå sälja till det nya, systematiskt högre, priset. En bieffekt av handeln med utsläppsrätter är alltså en förmögenhetsöverföring från elkunderna till kraftbolagen.
https://www.mynewsdesk.com/se/villaa...bolagen-607233 (2011)

Jag antar att detta missförhållande fortfarande råder. Kan man inte be att få köpa billig vatten eller kärnkraftsel?

...

Vad jag förstår så blandar bolagen billiga och dyra inköp men tar alltid ut kostnader för de dyra köpen och stoppar mellanskillnaden i fickan.

De borde ta ut medelpriset/det verkliga priset. Eller också borde de ta ut pris beroende på vilken källa elen kommer ifrån. Då skulle vi få se på grön omställning, omedelbart!!!

Inte en kolbit till skulle komma ur marken om inte bolagen försökte bluffa oss, utan alla konsumenter skulle begära billig miljövänlig el, vilket ju var avsikten med utsläppsrätter. Men i EU:s värld slutar pengarna alltid i bolagens fickor.
__________________
Senast redigerad av wwr 2021-11-07 kl. 15:11.
Citera
2021-11-07, 15:23
  #1353
Medlem
anvadreren2323s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nej, så lång tid behöver man inte planera. Du kan inte utgå från dig själv.


Vad är problemet?
Du och alla som gillar kärnkraft öppnar era plånböcker och kapitaliserar ert kärnkraftsbolag.

Eller är du kommunist och menar att någon annan skall öppna sina plånböcker?


??
2009 tog Reinfeldt bort hindren för att bygga nya kärnreaktorer.
På 11 år har alltså inga sk miljömuppar hindrat något kärnkraftsbyggande.
Istället har effektskatten tagits bort.
Verkligheten är precis motsatt mot det du yrar om.


Sa han som stod med byxorna nere vid fotknölarna.

Du verkar tro att man kan bygga kärnkraftverk precis var som helst.

Det är ju uppenbart att du inte vet vad du pratar om.
Citera
2021-11-09, 22:00
  #1354
Medlem
Madagascars avatar
Frankrike satsar på nya kärnkraftverk för att klara klimatmålen.

https://www.reuters.com/business/ene...rs-2021-11-09/, nyss

Kommer Sverige också göra det?
Citera
2021-11-10, 21:34
  #1355
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Men EU:s egen sida talar ju om ökade elkostnader för elintensiv industri pga ETS.
Ja, det är klart. Eftersom kraftbolagen måste köpa utsläppsrätter om dom t ex bränner naturgas för att producera el så åker ju alla kunder på en prisökning för det.

Och då har överheten rätt att ta en del av inkomsterna från utsläppsrätter och subventionera en del elintensiva industriers elkostnad. För att dom inte skall emigrera.


Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Betyder detta alltså att elintensiv industri drar upp priset på all el så att vanligt folk får betala mer men sedan kompenserar staten industrin så att den får billigare el?
Nej knappast. Elintensiva industrier köper mycket el men det bör bara leda till mer produktion av el.

Vad det handlar om är att utsläppsrätterna driver upp priset på el producerad med mycket utsläpp.
Citera
2021-11-10, 21:40
  #1356
Avstängd
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Så fungerar det inte. Endast de företag som idag driver kärnkraft har möjlighet att bygga ny kärnkraft, och detta endast på de ställen där det nu finns kärnkraftverk. Och det får endast finnas summa tio kärnkraftverk i bruk i Sverige.
Så hur gärna jag än vill pytsa in pengar i ny kärnkraft så är staten där och stoppar mig.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...nkraft_H810300
Det handlar väl om att 4 nya reaktorer kan byggas och de kan bara placeras där det redan finns kärnkraft.
Någon restriktion på ägare finns knappast. Eller?

Dvs det går bra för de som vill ha kärnkraft att öppna sina plånböcker och bygga upp till 4 reaktorer.
Är bara att arrenderar eller köpa mark på lämplig ställe.

Det är bara om man vill bygga fler som det du nämner är ett problem. Men det är ju 4 som skall byggas först. Dröjer väl innan en 5:e är aktuell.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback