Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-14, 17:01
  #1
Medlem
MrsChows avatar
Ursäkta om jag är inte särskilt insatt/kunnig i detta ämne, men jag undrar om någon kunnig person skulle kunna ge mig ett svar gällande detta.
Jag bor i en lägenhet där jag under en dag hade lämnat min mobil på laddning när jag lämnade hemmet. Naiv som jag är, låste jag bara "uppe-låset." När jag kom tillbaka så upptäckte jag att en del saker hade flyttat på sig, (men inget märkbart stulet då jag knappast äger något av direkt värde). Jag märkte dock att något hade hänt med min mobiltelefon (och troligtvis även laptop).

Min mobiltelefon (och även laptop) som är synkade, har fungerat utmärkt fram till den dag då jag misstänkte att någon varit inne i lägenheten. Sedan dess så har jag kunnat pricka av alla tecken på att min mobiltelefon är hackad enligt denna lista [url="https://skyddad.se/digital-sakerhet/intrang/det-har-ska-du-gora-om-din-mobil-ar-hackad/?fbclid=IwAR2GNg5pMUcVywrf1PqkxppAMGEHtEafu3FCA-4XwUI9pCg4yMX1HVlfgbc . "]

Jag har även märkt att ibland kan jag inte ringa via personer, och det känns som att vissa samtal blir "blockade," sms kommer fram långsammare, osv. Dokument och bilder ändras eller raderas. Jag upptäckte även att flera IP- adresser vid ett tidigare datum var inloggade på min facebook, (vilket jag har förstått är ganska lätt för en hacker att radera i efterhand). Mitt telefonnummer blev ändrat i min 1177 journal, osv. Problemet är att det är små-saker som ibland blir "tillbaka-ändrade." Det ser också ut som att mina mobilsamtal ibland även blir "inspelade".

Då personen verkar ha kontroll på hela min telefon (och även min laptop), och (simkort?), så undrar jag vad jag ska göra i denna situationen.

Om personen har mina lösenord till även mitt Apple-ID så räcker det väl inte att "återskapa eller nollställa telefon och dator?"

Borde jag;
1. Gå till polisen och anmäla en potentiell identitetskapning
2. Gå till en Apple-butik och få allt nollställt
3. Ta kontakt med en kunnig person som har mer erfarenhet av komplicerade identitetskapningar via en hel telefon (inklusive sim-kort)
Citera
2021-09-14, 17:13
  #2
Medlem
Niggwards avatar
Gå till en Apple butik i första hand och be dem se över ifall något ser märkligt ut.

Men tänker mer på scenariot att någon skulle bryta sig in i just din lägenhet för att hacka din elektronik och sen gå ut? Var fönster eller dörr uppbrutet?

Är du en så pass viktig och intressant person att någon faktiskt skulle bryta sig in och enbart hacka din dator/telefon och sen lämna. Brukar du droger generellt?

Mer information kring din situation skulle måla en bättre bild kring vad vi har här.

Är inte så ovanligt med hjärnspöken. Har skett förr:https://m.youtube.com/watch?v=H8331dKyYnc
__________________
Senast redigerad av Niggward 2021-09-14 kl. 17:17.
Citera
2021-09-14, 17:18
  #3
Medlem
MrsChows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Gå till en Apple butik i första hand och be dem se över ifall något ser märkligt ut.

Men tänker mer på scenariot att någon skulle bryta sig in i din lägenhet för att hacka din elektronik och sen gå ut? Va något annat stulet från lägenheten? Var fönster eller dörr uppbrutet?

Är du en så pass viktig och intressant person att någon faktiskt skulle bryta sig in och enbart hacka din dator/telefon och sen lämna. Brukar du droger generellt?

Mer information kring din situation skulle måla en bättre bild kring vad vi har här

Nej, jag är en helt vanlig hälsosam person som försöker fokusera på skolan osv. Men jag kan tänka på ett par scenarior där folk faktiskt skulle vilja ha en anledning att tycka tillräckligt illa om mig för att göra detta. Och jag förstår att inlägget kan låta båda som att jag är "paranoid," eller tar mig själv "på för stort allvar," men jag undrar bara logiskt sätt vilket alternativ som hade varit bäst/vilken person som hade varit mest kunnig i att hjälpa mig i en situation som denna.

Jag bor i en väldigt billig lägenhet där nycklar florerar runt och där man inte behöver vara raketforskare för att ta sig in.
Citera
2021-09-14, 17:30
  #4
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsChow
Nej, jag är en helt vanlig hälsosam person som försöker fokusera på skolan osv. Men jag kan tänka på ett par scenarior där folk faktiskt skulle vilja ha en anledning att tycka tillräckligt illa om mig för att göra detta. Och jag förstår att inlägget kan låta båda som att jag är "paranoid," eller tar mig själv "på för stort allvar," men jag undrar bara logiskt sätt vilket alternativ som hade varit bäst/vilken person som hade varit mest kunnig i att hjälpa mig i en situation som denna.

Jag bor i en väldigt billig lägenhet där nycklar florerar runt och där man inte behöver vara raketforskare för att ta sig in.

Köp en ny telefon och ta ett nytt simkort med ett nytt nummer. Datorn kan du köpa en ny disk och nytt moderkort+minne till så äre lugnt sen.
Citera
2021-09-14, 17:37
  #5
Medlem
Nollställ skiten själv och sen gå vidare med livet.

Läste övriga i inlägget. Låter snarare som att du behöver psykiatrisk hjälp om du tror någon tagit över varenda enhet i hemmet
__________________
Senast redigerad av knarkabis 2021-09-14 kl. 17:58.
Citera
2021-09-14, 18:03
  #6
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsChow
Nej, jag är en helt vanlig hälsosam person som försöker fokusera på skolan osv. Men jag kan tänka på ett par scenarior där folk faktiskt skulle vilja ha en anledning att tycka tillräckligt illa om mig för att göra detta. Och jag förstår att inlägget kan låta båda som att jag är "paranoid," eller tar mig själv "på för stort allvar," men jag undrar bara logiskt sätt vilket alternativ som hade varit bäst/vilken person som hade varit mest kunnig i att hjälpa mig i en situation som denna.

Jag bor i en väldigt billig lägenhet där nycklar florerar runt och där man inte behöver vara raketforskare för att ta sig in.
#1 Rekommenderar starkt att gå in till psyk och förklara läget
#2 Du investerar i ny lur och ny laptop, går vidare med livet men återgår till punkt #1 då dessa tankar uppstår igen.

MVH
Inbrottaren
Citera
2021-09-14, 18:14
  #7
Medlem
MrsChows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkabis
Nollställ skiten själv och sen gå vidare med livet.

Läste övriga i inlägget. Låter snarare som att du behöver psykiatrisk hjälp om du tror någon tagit över varenda enhet i hemmet

1. Första rådet var bra.

2. Man kan se på t.ex. FB att flera enheter är inloggade på ens SM samtidigt.
Citera
2021-09-15, 06:10
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsChow
1. Första rådet var bra.

2. Man kan se på t.ex. FB att flera enheter är inloggade på ens SM samtidigt.

Med FB gissar jag Facebook, och i Facebook kan man väl välja att logga ut samtliga enheter?
Installera om mobilen och din dator sedan byta lösenord på, well, allt..
Tror dock bara du nojjar, bara för att någon hatar en så är det ganska minimal chans att just den personen köper in tech eller whatever för att kunna hacka ens lur och dator, som dessutom är så pass zeroday att operativsystemet inte upptäcker det...
Citera
2021-09-15, 10:08
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsChow
2. Man kan se på t.ex. FB att flera enheter är inloggade på ens SM samtidigt.
Logga ut alla andra enheter, sluta noja och håll tillbaka på drogerna om du tar såna.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback