• 1
  • 2
2021-09-13, 19:49
Medlem
Satt här nyss och njöt av soja på riset och kom på att det för några år sedan pratades om cancer-risk angående soja.
Det har ju vart uppe samma när det gäller andra livsmedel. Dom jag kommer på nu är chips och grillat kött. Har för mig att det var det brända/kolnade som var farligt. Då undvek folk dessa en period för att sedan återgå till att förtära det igen.
Min undran är, vad hände med detta? Är det fortfarand cancer-risk? Och så får ni gärna lägga till matprodukter som vart på rubrikerna på liknande sätt.
Senast redigerad av Allaballawalla 2021-09-16 kl. 15:19. Anledning: Rubrik korrad.
Citera
2021-09-13, 19:58
Medlem
Om du dammsuger kvällspressen efter cancervarningar de senaste 20 åren kommer du hitta att det är livsfarligt att äta mat. Du "får cancer" av i princip allt.
Citera
2021-09-13, 20:06
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Om du dammsuger kvällspressen efter cancervarningar de senaste 20 åren kommer du hitta att det är livsfarligt att äta mat. Du "får cancer" av i princip allt.

Förutom edamamebönor/sojabönor. Eliten vill ju att av män ska det bli till sojapojkar.
Citera
2021-09-13, 21:01
Medlem
Citat:
Men var kommer skräckraporter likt dessa ifrån?
Någon borde få dumstruten på sig när dom sprider det, i så fall.. Finns det forskare med namn bakom det?
Citera
2021-09-13, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snickartasken
Men var kommer skräckraporter likt dessa ifrån?
Någon borde få dumstruten på sig när dom sprider det, i så fall.. Finns det forskare med namn bakom det?
Problemet är att kvällspressen och vanligt folk kan knappt skilja på högkvalitativa större vetenskapliga studier och mindre, ibland mer spekulativa studier. Därför kan kvällspressen ofta publicera slutsatser som ser vetenskapliga ut men som egentligen har ett ganska svagt vetenskapligt stöd.
Citera
2021-09-13, 22:38
Medlem
Germanofils avatar
Processat kött typ korv och bacon ökar risken för cancer enligt diverse studier.

Finns teorier om kött i allmänhet och t.o.m. protein i allmänhet men inte lika entydiga forskningsresultat vad det gäller dessa.
Citera
2021-09-13, 22:57
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Processat kött typ korv och bacon ökar risken för cancer enligt diverse studier.

Finns teorier om kött i allmänhet och t.o.m. protein i allmänhet men inte lika entydiga forskningsresultat vad det gäller dessa.

Bara skitsnack, färsk kött är det bästa kosten för oss människor då även vi är rovdjur.
Problemet med processerat kött är väl all kemikalier dom har i. Gäller att hitta rätt.
Citera
2021-09-14, 09:56
Medlem
cacas avatar
Citat:
Precis, hade en släkting som åt mestadels vegetariskt som var egenodlat och giftfritt. Motionerade par ggr i veckan och cyklade till och från jobbet i ur och skur 3 mil/dag. Aldrig rökt och drack i princip noll. Bra förutsättningar med andra ord då de flesta i släkten snittar 90+.

Dog i cancer innan 70 år, hela kroppen full med skiten.

Andra haft jobb med massa skit kring sig, kemikalier mm, ej tränat, supit, rökt, vräkt i sig mat som varnats mest för och friska tills döden och över 90 år.

Så min slutsats, visst finns det vissa saker som kan bidra till att man får cancer, men det gäller uppenbarligen inte alla om man utesluter radioaktivitet.
Så det spelar troligen mindre roll vad man stoppar i sig då det hela styrs av när en ynka cell börjar dela sig fel.

Men visst tror man att tobak som bevisligen kan bidra till att vissa cancerformer uppstår, rök inte.
Samma med mat, ge fan i korv mm om du tror du får tarmcancer av det.
Träna som en galning eller med måtta om du tror det hjälper.

Men bli inte förvånad om du en dag ändå får diagnosen,,,,
Citera
2025-08-09, 14:41
Medlem
Det mest som du köper i affären skulle jag säga.

Jag har druckit mjök hela livet men verkar som att det inte är så bra egentligen.
Dels innehåller det en del socker men också är mejeriprodukter en risk för cancer.

Man ska tänka på vad aom är naturligt att äta.
Är det verkligen naturligt för människan att dricka mjölk varje dag?
Nej, vatten ska det vara men då är det så att idag är vattnet i kranen inte vad vattnet var vad våra förfäder drack.
Idag innehåller dricksvatten en del pfas i olika mängder beroende på var i Sverige man är.

Ska du äta kött får du se till att det är från Sverige då flera andra länder använder foder som är skadligt för djuren eller tillsatser som inte är bra.
Köpte nyss ica basic kyckling och sen ser jag kycklingen var född I Tyskland och gått inomhus och då slängde jag den.

Vill du vara säker på vad du får i dig så ska du flytta på landet och ha en liten gård där du föder upp och slaktar djuren själv.
Du ska även testa marken dom går på för att se så den inte innehåller gifter.
Du vet aldrig vad nån gjort på den marken innan dig, nån kak ha dumpat och grävt ner massa farligt avfall eller vad fannsom helst.

Nån kanske tycker jag överdriver men det gör jag inte.
Citera
2025-08-09, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Precis, hade en släkting som åt mestadels vegetariskt som var egenodlat och giftfritt. Motionerade par ggr i veckan och cyklade till och från jobbet i ur och skur 3 mil/dag. Aldrig rökt och drack i princip noll. Bra förutsättningar med andra ord då de flesta i släkten snittar 90+.

Dog i cancer innan 70 år, hela kroppen full med skiten.

Andra haft jobb med massa skit kring sig, kemikalier mm, ej tränat, supit, rökt, vräkt i sig mat som varnats mest för och friska tills döden och över 90 år.

Så min slutsats, visst finns det vissa saker som kan bidra till att man får cancer, men det gäller uppenbarligen inte alla om man utesluter radioaktivitet.
Så det spelar troligen mindre roll vad man stoppar i sig då det hela styrs av när en ynka cell börjar dela sig fel.

Men visst tror man att tobak som bevisligen kan bidra till att vissa cancerformer uppstår, rök inte.
Samma med mat, ge fan i korv mm om du tror du får tarmcancer av det.
Träna som en galning eller med måtta om du tror det hjälper.

Men bli inte förvånad om du en dag ändå får diagnosen,,,,

Du har fel, det spelar stor roll vad man stoppar i sig.
Din logik är ungefär såhär:
Om 100 personer röker men en av dom blir 110 år gammal så betyder det att det är ofarligt att röka för man kan trots allt bli gammal ändå.

Att cancer är genetiskt är det ingen som säger emot, och då kan du leva felfritt och ändå få det.
Citera
2025-08-09, 14:57
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snickartasken
Satt här nyss och njöt av soja på riset och kom på att det för några år sedan pratades om cancer-risk angående soja. Det har ju vart uppe samma när det gäller andra livsmedel. Dom jag kommer på nu är chips och grillat kött. Har för mig att det var det brända/kolnade som var farligt. Då undvek folk dessa en period för att sedan återgå till att förtära det igen. Min undran är, vad hände med detta? Är det fortfarand cancer-risk? Och så får ni gärna lägga till matprodukter som vart på rubrikerna på liknande sätt.

Charkprodukter som korv och skinka ökar risken för cancer i tjock- och ändtarm. Mättat fett ökar också risken, både för cancer och hjärt- och kärlsjukdomar, så välj magert kött och mejeriprodukter. Men sen finns mat som skyddar mot cancer, som fiberrik mat, baljväxter och fullkorn.
Citera
2025-08-09, 15:25
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Charkprodukter som korv och skinka ökar risken för cancer i tjock- och ändtarm. Mättat fett ökar också risken, både för cancer och hjärt- och kärlsjukdomar, så välj magert kött och mejeriprodukter. Men sen finns mat som skyddar mot cancer, som fiberrik mat, baljväxter och fullkorn.

Är ju bland det värsta man kan äta!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in