Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-09-12, 16:57
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Du ger ju inte intrycket av att ha koll när du länkar en fem år gammal prislista

Hur långa sms skickade du? Är de för långa så skickas de som två. Max 160 tecken. Smileys tar upp mer än ett tecken.

Och det går åt rätt fort. Det här inlägget jag skriver nu är totalt 408 tecken och hade behövts skickas som tre sms. Och då har jag inte räknat med citeringen av ditt inlägg.
gamla som nya, det är samma pris för sms/mms, dvs. 0.69kr per sms/mms
Citera
2021-09-12, 16:59
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
I prislistan som du själv har länkat (gammal visserligen) så står det ju för fasen vad det kostar med kontantkort med fria sms. Du har med rörligt pris och sex med fast pris.
jag har rörligt ja, och i prislistan står det inte att långa sms ska skickas och räknas som flera
Citera
2021-09-12, 17:02
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
Du länkar en gammal prislista från 2016.

Den här gäller för närvarande, från 4 maj 2021.
https://mediearkivet.telenor.se/Data/mw/Pdf/TN32034.pdf

Edit:
Sen beror det förstås på om begränsningen om 160 tecken per SMS fortfarande räknas. I så fall blir dubbla priset för att du skickat något som är mellan 160-320 tecken långt.

Så tipset om att ladda fastpris är ett bättre alternativ.
även i den nya prislistan är det samma pris för sms/mms, so what? Dessutom står det ingenting om hur långt får sms vara om man vill skicka som ett st
Citera
2021-09-12, 17:04
  #16
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klarhimmel
jag har rörligt ja, och i prislistan står det inte att långa sms ska skickas och räknas som flera
Alltså, det är allmänbildning att ett sms inte kan vara hur långt som helst. Blir du även arg om ni är ett sällskap och inte får åka tio personer i en taxi?
Citera
2021-09-12, 17:07
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Alltså, det är allmänbildning att ett sms inte kan vara hur långt som helst. Blir du även arg om ni är ett sällskap och inte får åka tio personer i en taxi?
Nu har jag granskat alla sms jag skickade, nej, de flesta överstiger inte 160 tecken.
Citera
2021-09-12, 18:19
  #18
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Om det bara är ren text.
Ett vanligt SMS består av 160 tecken med GSM 7 bit alfabetet.
För att kunna skicka längre meddelanden än så, måste vi dela upp texten i bitar om 153 tecken och skicka dem som separata SMS. 7 tecken skickas med som berättar för telefonen i vilken ordning bitarna ska sättas ihop.

Men skickar du andra tecken än nedanstående, så blir det unicode. Och det medför GSM 8 och max 70 tecken per SMS.

Citat:
0123456789
ABCDEFGHIJKLMNOPQRSTUVWXYZÄÖÑÜ
abcdefghijklmnopqrstuvwxyzäöñüà
èéùìòÇ'Øø'ÅåΔ_ΦΓΛΩΠΨΣΘΞ'ÆæßÉ
£$¥
.,!
"#¤%&'()*=-/:;<=>?¡'¿
|^€{}[]~

Källa:
https://sites.google.com/a/tellustal...on/sms/charset
Citera
2021-09-12, 22:19
  #19
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klarhimmel
Nu har jag granskat alla sms jag skickade, nej, de flesta överstiger inte 160 tecken.
Om de du skickar till har WhatsApp eller liknande så dras det bara lite data vid varje meddelande som du skickar, kanske kan vara ett alternativ om du vill få ner kostnaden.
Citera
2021-09-13, 22:36
  #20
Medlem
SvartaBjorns avatar
Rubrik preciserad.
Utgående rubrik: Telenor är bara vidrigt

/Moderator
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback