Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-12-15, 20:22
  #361
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massuppfittaren
Helt klart mer troligt än artikelversionen!
Varenda normalfungerande människa fattar väl att artikelversionen inte går ihop.

Bara att läsa följande utdrag från bankerna så fattar man att det måste finnas mer till historien än att hon godkände BankID 1 gång:
(FB) Clara 23 lurades på flera hundra tusen - så här lätt tar en bankid-kapare över allt
(FB) Clara 23 lurades på flera hundra tusen - så här lätt tar en bankid-kapare över allt
(FB) Clara 23 lurades på flera hundra tusen - så här lätt tar en bankid-kapare över allt
Citera
2022-01-06, 18:35
  #362
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av komplexare
En gång för att ge utökat BankID

Låste upp min bootloader idag på mobilen så allt återställdes och va då tvungen att skapa nytt Mobilt BankID, jag behövde inte ge något godkännande för att det skulle bli utökat. (Swedbank)
Citera
2022-05-25, 10:07
  #363
Medlem
Såg denna nyhet på Aftonbladet häromdagen, men kan inte hitta något om det på deras sida. Har inte heller lust att köpa tidningen. Någon som vet vad det handlar om?

https://pic8.co/sh/NLP6Mr.jpg
Citera
2022-05-25, 10:13
  #364
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isknack
Du kan ju börja med att kolla om det är din banks hemsida du är inne på. Står det inte swedbank.se? Grattis, det är en scamsida.

I slutändan fattar jag inte riktigt vad du bråkar om. Vad är alternativet menar du? Att ta bort BankID så det inte går att identifiera sig på det sättet alls?

Ett tips om du vill slippa BankID för betalningar är ju att skaffa Lunar. De kör betalningarna separat i appen istället. Står vad jag minns till och med summan som ska dras.

Finns fortfarande bankdosor. Fast folk blir ju lurade på dessa också.
Citera
2022-05-25, 10:16
  #365
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fejkit
350 inlägg, har det framgått ännu att man måste signera två gånger..? För det går som sagt inte till så som TS citerat i första inlägget.
Jo men vad då då.

"Oj det står att jag... nåt om bankid?"
"Ingen fara, det är bara bankid som godkänns. Signera nu"
"ok då gör jag det. Men nu måste jag göra igen"
"Ja det är för att lägga till dig i kön. Signera du bara"

Om hon nu pratade med någon hon redan tror på så ja. Då gör hon ju som han säger. Dumt men sant.
Citera
2022-05-27, 19:34
  #366
Medlem
buprenorfins avatar
Har för mig det f o m 1 januari 2023 är krav på både Bank-ID och någon slags 2FA/SMS eller dylikt. Och att det tydligare ska stå VAD man signerar hos t ex Klarna, banken mm.
Citera
2022-05-27, 19:57
  #367
Medlem
che3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Finns fortfarande bankdosor. Fast folk blir ju lurade på dessa också.
Tja är man så jävla dum i huvudet så man använder bankdosan på uppmaning av någon annan så får man fan skylla sig själv, man förtjänar att bli blåst
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback