Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-10, 18:29
  #1
Medlem
Jag skulle vilja få tips i hur man bäst orienterar sig i svensk poesi, såväl samtida som äldre.
Citera
2021-09-10, 18:45
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkazam
Jag skulle vilja få tips i hur man bäst orienterar sig i svensk poesi, såväl samtida som äldre.

Antologin Svensk poesi, som kom 2016 under redaktörskap av Daniel Möller och Niklas Schiöler kan väl vara en bra ingång. Omkring 650 dikter från runsvenska och framåt. Därefter kan man gå vidare och läsa hela diktsamlingar av de författare man har identifierat att man uppskattar.
Citera
2021-09-11, 02:35
  #3
Medlem
Läs Södergrans samlade dikter, Liljor i Saron av Stagnelius, Nya dikter av Heidenstam och Tegnérs samlade dikter. Detta är grunden för allt svenskt poesistudium.
Citera
2021-09-12, 13:13
  #4
Medlem
Att läsa antologier är väl ett utmärkt sätt. Några jag haft glädje av är ...
Lyriska klenoder, urval Bo Setterlind (1987)
Lyrisk läsebok, urval av Olof Lagercrantz (1963)
Den bästa lyriken, urval av Stig Ahlgren (1946)
Svenska dikter (för skolorna) urval Elsa Carlsson, 3:e uppl.(1948)

Den svenska lyriken (från Ekelund till Sonnevi) (1978) av Tom Hedlund är ett tvåbandsverk bestående av en antologidel (800 s) och en analysdel (400 s)

En bok för alla gav i början av 90-talet ut tre antologier i urval av Göran Hassler: Ordens musik, Århundradets ordmusik och Den nyaste ordmusiken, där författarna kort kommenteras. Trots titlarna behandlas inte visor eller poptexter. "Den nyaste ordmusiken" omfattar så gott som enbart orimmad vers.

Jag känner inte till någon antologi som täcker de senaste 30 åren. Men det finns ju några tidskrifter, t ex Lyrikvännen och 20tal.

Personligen håller jag Karlfeldt, Fröding, Alf Henrikson och Tage Danielsson högst...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback