Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-07, 00:46
  #1
Medlem
Chronophobs avatar
Fick ett mail med rubriken Re: "mittlösenord". Texten i mailet lyder: Are you here "mittlösenord"?

Givetvis är ordet ett lösenord jag använder på vissa sidor. Är det nån som hoppas att jag ska svara och de får då bekräftat att de fiskat upp mitt lösenord nånstans? Jag har inte samma ord som användarnamn någonstans. Mailet är postat av en "Emma" och kommer från en polsk adress. Faktum är att jag handlar av ett företag i just Polen, kan ha samband eller bara en tillfällighet? Jag har bytt lösen på just den sidan nu.
Citera
2021-09-07, 00:57
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chronophob
Fick ett mail med rubriken Re: "mittlösenord". Texten i mailet lyder: Are you here "mittlösenord"?

Givetvis är ordet ett lösenord jag använder på vissa sidor. Är det nån som hoppas att jag ska svara och de får då bekräftat att de fiskat upp mitt lösenord nånstans? Jag har inte samma ord som användarnamn någonstans. Mailet är postat av en "Emma" och kommer från en polsk adress. Faktum är att jag handlar av ett företag i just Polen, kan ha samband eller bara en tillfällighet? Jag har bytt lösen på just den sidan nu.

Antagligen ett läckt lösenord. Byt det om du fortfarande använder det någonstans.

Angående det dom fiskar efter, så är det antagligen så att dom är ute efter att utpressa dig. Svara inte på mailet.
Citera
2021-09-07, 08:07
  #3
Medlem
PernillaWahlgres avatar
Jag skulle inte tro att upphovsmannen till Emma är från Polen. Det kan givetvis inte jag veta något om, men bara för det står en öppen server i Polen ... ja, så är det. Men det vet du med! :-)
Citera
2021-09-07, 08:36
  #4
Medlem
PotatisLampans avatar
Det är ett lösenord som blevit läckt och dom använder det för att hota eller vadsomhelt. Är jätte vanligt. BYT OCH HA OLIKA LÖSEN PÅ ALLT
Citera
2021-09-07, 18:14
  #5
Medlem
Chronophobs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PernillaWahlgre
Jag skulle inte tro att upphovsmannen till Emma är från Polen. Det kan givetvis inte jag veta något om, men bara för det står en öppen server i Polen ... ja, så är det. Men det vet du med! :-)


Ja det vet jag såklart


Har för övrigt kommit ett par till i samma stil, bara smärre variation på formulering och avsändare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback