Flashback bygger pepparkakshus!
2024-04-07, 14:02
Medlem
dead-arsons avatar
En intressant detalj är att Kerstin Linden som spelar Ronja är född som pojke. Huruvida hon är opererad eller ej vet jag inte.
Citera
2024-04-07, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dead-arson
En intressant detalj är att Kerstin Linden som spelar Ronja är född som pojke. Huruvida hon är opererad eller ej vet jag inte.

Källa?
Citera
2024-04-07, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lostworld
Även här är forskningen begränsad och uppgifter motstridiga.
De sägs ha sålt en del till Mellanöstern då efterfrågan var stor eftersom muslimer inte fick hålla andra muslimer som slavar. Hur många som kom hit är en annan sak... ofta såldes slavar även vidare till andra länder.
Oavsett så är det långsökt att det skulle handla om någon större utbredning och den procentuella andelen främmande element i Ronja är alltför stor, utifrån tidigare historiebeskrivning.
Faktum (utifrån författarens avsikt) kvarstår: Tjegge med sitt namn ursprunget från den lappländska sjön var inte neger och hans föräldrar byggde inga torp i Sverige under medeltiden.

Herregud, som barnen säger; take a chill pill. Nu har du skrivit typ 20 inlägg på två dagar om hur förfärligt det är att man anlitar mörkhyade skådespelare i en TV-produktion.

Tyvärr för din del är det bara att gilla läget. Man kommer inte lägga ner pengar på eller hitta anslag till filmer eller serier idag om det samtidigt ska skrivas klausuler att mörkhyade ej får anlitas.

Om du inte gillar den utvecklingen får du antingen:
* Producera dina egna filmer och serier
* Gilla läget, använda din fantasi och låtsas som att dom mörkhyade är orcher eller något annat påhittat.
Senast redigerad av DemosthenesNu 2024-04-07 kl. 17:32.
Citera
2024-04-07, 19:59
Medlem
dead-arsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iceink
Källa?

Fd skolkamrat med Kerstin.
Citera
2024-04-07, 20:05
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DemosthenesNu
vem bryr sig om hur de ser ut
Du verkar bry dig, men inte utifrån perspektivet att historien behöver vara sanningsenlig utan utifrån någon annan agenda.
Citera
2024-04-07, 21:45
Medlem
Intelligenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Det är väl ingen som hävdat att Ronja utspelar sig under medeltiden i Sverige? Det är ett fantasiland likt Midgård i Sagan om ringen.

Angående Middle-earth så var Tolkien helt emot att andra gick in och ändrade i hans berättelser och poängterade att hans Middle-earth var en mytologi skriven för England och inget annat (han blev till och med ovänner med svenska och tyska översättare som översatte ortnamn så de lät mer svenska eller tyska).
På samma sätt var Astrid Lindgren väldigt emot att folk gick emot att göra ändringar i filmatiseringar av hennes böcker. Hon sa att det var en sak att ta bort saker (för att t ex en film inte ska bli för lång), men att de skulle låta bli att försöka lägga till saker hon inte hade skrivit.

Så folk som ursäktar ändringar i dessa två författares verk och hävdar att de nog skulle gilla nya filmatiseringar (har hört det hävdats ofta om Tolkien angående "Rings of power"-serien) har ingen aning om vad de yrar om.
Citera
2024-04-08, 09:35
Medlem
Jag kollar på det här med mina barn nu.

För det första. Jag har verkligen inget emot svarta skådespelare eller lesbiska eller vad fan som helst. Men jag har ett krav, det ska kännas naturligt och inte krystat. Precis som uppföljaren av Game of Thrones där Taragariyan-släktingar (eller om de hette något annat, de där som är albino nästan) helt plötsligt var mörkhyade. Det funkar inte när jag studsar på sånt.

Kollar jag på en engelsk deckare i nutid så får det gärna vara mörkhyade. Bryr mig inte då. Men jag vill inte sitta och studsa på saker som bryter "förtrollningen". Det brukar kallas "the suspension of disbelief". Dvs man ingår ett slags kontrakt med skaparna av filmen/tv-serien om att tro på det som berättas utan att vara alltför kritisk. Man låter sig svepas med. Men så fort man ser spår av dagens woke-kultur så dör allt sånt för mig. Då blir det ingen suspension of disbelief för mig. Då ser jag bara en vilja att uppfostra och påverka publiken.

Anledningen till att jag reagerar är för att det känns så utstuderat. Produktionen har antagligen ett "mångfaldsmål" och det är noga uttänkt att det ska vara en neger, en arab osv... Däremot är det inte lika viktigt att det inte är kineser, indier osv med tydligen...

En annan sak jag studsar på är de lesbiska knektarna som ska fixa det som den korrupte och värdelöse manlige knekten inte klarar. Den yngre lesbiska knekten frågade den äldre om de inte skulle ta hans position permanent och slå sig ner där. Jag tolkar det alltså som att de lever ihop och är ett kärlekspar.

Att byn har en kvinnlig borgmästare, Valdir spelade av Pernilla August, kan jag tugga i mig lite lättare även om det också känns lite sökt.

Läste även nån recension där, en kvinnlig recensent, man faktiskt tyckte att det var tråkigt att det som var en kärlekshistoria mellan Birk och Ronja nu mest har kommit att handla om en girl boss som kör över killen.
Citera
2024-04-08, 13:54
Medlem
Ko-vid-19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dead-arson
Du kan ju trolla. Men å andra sidan blir jag inte förvånad om du inte gör det. Jag menar, det SKULLE kunna vara så som du säger.
Citera
2024-04-08, 14:14
Medlem
mishimas avatar
Det enda jag gillar är introt.

Påminner lite grann om Hans Arnolds intron från 70-tal.
Citera
2024-04-08, 15:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ko-vid-19
Du kan ju trolla. Men å andra sidan blir jag inte förvånad om du inte gör det. Jag menar, det SKULLE kunna vara så som du säger.

Det är ju svårt att säga något alls.

"Någon okänd på flashback sa att någon gick i samma klass som henne, som i sin tur sagt att hon var född pojke"

Även om det skulle vara sant är det omöjligt att uttala sig om, såvida man inte är fullkomligt obrydd gällande källkritik.
Citera
2024-04-08, 16:36
Medlem
Ko-vid-19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iceink
Det är ju svårt att säga något alls.

"Någon okänd på flashback sa att någon gick i samma klass som henne, som i sin tur sagt att hon var född pojke"

Även om det skulle vara sant är det omöjligt att uttala sig om, såvida man inte är fullkomligt obrydd gällande källkritik.
Det är nåt som känns off ju mer man tittar på henne. I alla fall på vissa bilder. T ex: https://www.dn.se/kultur/kerstin-lin...l-slappas-los/

Men jag ska låta det hela vara osagt.
Citera
2024-04-08, 20:39
Medlem
AuticaMinores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilaGubben
Man borde kanske bytt efternamn på henne. Mattisdotter?
Ja, det vore ju det mest logiska då Birk ändå heter Borkason och inte Rövarson.

Gissar att den enablande tanten Astrid tyckte det var en lite mer talande titel på sin egen bok med namnet Rövardotter. För att ge en liten hint om vad sagan handlar om. Mattisdotter säger inte så mycket i jämförelse.

Din text fick mig lite osökt att tänka på en annan knasbollig logik med Pippis pappa som också har efternamnet Långstrump, trots att han inte själv bär några långa strumpor likt sin dotter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in