Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-04, 10:02
  #1
Medlem
Går det att få ett magnetfält som kollapsar, exempelvis genom att strömmen i en elektromagnet stängs av, att kollapsa fortare? I så fall hur?
Citera
2021-09-04, 10:05
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av suppruckare
Går det att få ett magnetfält som kollapsar, exempelvis genom att strömmen i en elektromagnet stängs av, att kollapsa fortare? I så fall hur?
Det kollapsar väl med ljusets hastighet, så mycket fortare än så går nog inte.
Citera
2021-09-04, 10:11
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eugodlbrnujn
Det kollapsar väl med ljusets hastighet, så mycket fortare än så går nog inte.
Kollapsar alla magnetfält i optimal hastighet, ljusets? Jag syftar på att redan genererade magnetfält kan generera elektricitet i elektromagneten och sakta ner kollapsen. Kan det hindras?
Citera
2021-09-04, 10:31
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av suppruckare
Kollapsar alla magnetfält i optimal hastighet, ljusets? Jag syftar på att redan genererade magnetfält kan generera elektricitet i elektromagneten och sakta ner kollapsen. Kan det hindras?
Elektromagnetismen härleds ju ur Maxwells ekvationer. Däremot finns det ju bestående magnetfält inducerade av permanentmagneter.
Citera
2021-09-04, 10:41
  #5
Medlem
Bara-Robins avatar
Det har med materialegenskaper att göra, både hos ledaren och hos det som magnetfältet är lagrat över, t.ex. luft. Att det tar tid beror på motstånd av strömmarna som bildas när det kollapsar.
Men det är ju sällan någon egenvinning i att ha ett magnetfält som kollapsar fort, så jag antar att du önskar uppnå ett resultat med detta, och allt du förändrar är ju i balans med varandra, så det som innebär en mindre ström kollapsar magnetfältet snabbare, men är kanske inte önskvärt om man egentligen var ute efter en större ström.
Annars kan man komprimera fältet och få ett högre magnetiskt tryck om man kortsluter en ledare runt en fluxdensitet så att man minskar volymen mekaniskt. Eller öka magnettrycket med andra yttre magneter. Eller använda en Teslaspole som har kondensatorer som spole i ett plan. Det finns säkert fler saker man kan göra.
Vad vill du uppnå med detta?
Citera
2021-09-04, 10:51
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Annars kan man komprimera fältet och få ett högre magnetiskt tryck om man kortsluter en ledare runt en fluxdensitet så att man minskar volymen mekaniskt. Eller öka magnettrycket med andra yttre magneter. Eller använda en Teslaspole som har kondensatorer som spole i ett plan. Det finns säkert fler saker man kan göra.
Dessa metoder att minska volymen. Leder de till att magnetfältet kollapsar fortare även om de inte minskar strömmen eller fältstyrkan? Finns det praktiska instruktioner om hur de fungerar?
Citera
2021-09-04, 11:40
  #7
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppruckare
Dessa metoder att minska volymen. Leder de till att magnetfältet kollapsar fortare även om de inte minskar strömmen eller fältstyrkan? Finns det praktiska instruktioner om hur de fungerar?

Det skulle inte minska strömmen utan öka den, men det beror på om du menar att minskningen ska ske fort eller om den ska nå under ett visst tröskelvärde så snabbt som möjligt. Menar du det första så ja, menar du det andra så vet jag inte men jag tror inte det. Det finns många här som är duktiga på elektronik så de kommer säkert ge dig ett bättre svar. Jag vill dock insistera på att du berättar vad du vill uppnå. Kanske kan man inducera in strömmen i en annan ledare och bli av med fältet i din krets snabbare? Det finns ju tusen saker man kan göra men allt beror ju på vad man önskar uppnå.
Citera
2021-09-04, 11:57
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Det skulle inte minska strömmen utan öka den, men det beror på om du menar att minskningen ska ske fort eller om den ska nå under ett visst tröskelvärde så snabbt som möjligt. Menar du det första så ja, menar du det andra så vet jag inte men jag tror inte det.
Jag vill testa båda om det går.

Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Det finns många här som är duktiga på elektronik så de kommer säkert ge dig ett bättre svar. Jag vill dock insistera på att du berättar vad du vill uppnå.
Varför skulle det bara vara en sak? Varför inte göra flera experiment?

Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Kanske kan man inducera in strömmen i en annan ledare och bli av med fältet i din krets snabbare? Det finns ju tusen saker man kan göra men allt beror ju på vad man önskar uppnå.
Och ta bort fältet från ett visst område? Ja, det är intressant. Information om hur ledarna kan placeras vore bra.
Citera
2021-09-12, 06:13
  #9
Medlem
GalFisks avatar
Var vill du göra av energin i magnetfältet?
En EPCFG (https://en.m.wikipedia.org/wiki/Expl...sion_generator) är nog den snabbaste metoden, om du tar ut energin i form av ström.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback