2021-09-04, 07:44
Medlem
Alkibiadess avatar
Då var det dags för den mest klassiska friidrottstävlingen av alla, Finnkampen.

I år avgörs den på Stockholm Stadion inför publik (fullsatt upp till tillåtna 3000). Ser ut att bli jämna kamper, Sverige favorit på herrsidan med Finland liten favorit på damsidan. Efter förra årets uppehåll så är ungdomsfinnkampen också tillbaka.

Tidsprogram:
Lördag 12.00-20.00 (tremilen inkl damernas 10000 meter kl 12.00, första start inne på stadion kl 15.50)
Söndag 12.10-15.50

Startlistor:
http://friidrott.elitetiming.se/live/startlistam.php

Svenska och finska lagen:
https://www.friidrott.se/landslageli...orArena/#finnk och https://www.yleisurheilu.fi/uutinen/...illa-tasaista/

Liveresultat:
http://friidrott.elitetiming.se/live/main.php

Papperslandskamp:
https://finnkampen.se/papperslandskampen/

SVT sänder i SVT1/SVT2 och Play:
Lördag 16.30-20.00
Söndag 12.00-16.10

Ungdomsfinnkampen
Tidsprogram
Lördag 11.20-14.20 (samt 4x100m 19.15-19.25)
Söndag 09.20-11.15 (samt 4x400m 15.22-15.35)

För startlistor och resultat se ovan

Friidrottskanalen sänder ungdomsfinnkampen (lördag 11.15-14.45 och söndag 09.15-16.00): https://friidrottskanalen.solidtango.com/live
Citera
2021-09-04, 08:01
Moderator
Ancistruss avatar
Enl papperslandskampen kommer Sverige vinna klart på herrsidan, medan det på damsidan kommer bli väldigt jämnt.

Jag tror man skall vara väldigt försiktig med att dra några större växlar på papperslandskampen, men den brukar åtminstone ofta ge en indikation åt vilket håll det lutar åt.

Män: SWE–FIN 230,5–201,5
Kvinnor: SWE–FIN 215,5–216,5
Citera
2021-09-04, 09:27
Medlem
Blir väl som vanligt med en massa reserver. I vissa grenar är ju standarden så låg att man nästan kan ta nån ur publiken.
Citera
2021-09-04, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
Blir väl som vanligt med en massa reserver. I vissa grenar är ju standarden så låg att man nästan kan ta nån ur publiken.
Nej, så är det inte.

Även om ett resultat kan tyckas långt från världseliten så har alla deltagare som kvalificerat sig för Finnkampen fysiska egenskaper som både kräver talang samt många års träning för att uppnå.
Citera
2021-09-04, 09:43
Medlem
Tror Sverige förlorar båda kamperna tyvärr.
Det är ju många avhopp.
Herrarna minus 25, damerna minus 10 .........
Citera
2021-09-04, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Nej, så är det inte.

Även om ett resultat kan tyckas långt från världseliten så har alla deltagare som kvalificerat sig för Finnkampen fysiska egenskaper som både kräver talang samt många års träning för att uppnå.
Jo så har det varit i många år- Många som är sjuka skadade ur form lagt ned säsongen Tyvärr tror inte att det är annorlunda i år.
Citera
2021-09-04, 10:51
Medlem
Jo, det finns en del borta av olika anledningar, något som verkar vara vanligare nu än för säg tio år sedan.
Bland herrarna saknar jag Oscar Edlund, Joel Bengtsson, Jonathan Holm, Melker Swärd, Jesper Hellström, ev Armand Duplantis, vi får se, Emil Blomberg, Kalle Berglund och Jonas Leandersson. Sen kunde förstås laget också gjorts starkare med en del dubbleringar, i första hand av Ståhl, Almgren, Hassan och Danielsson.
Bland damerna saknas sådana som Linn Söderholm, Maja Nilsson, Angelica Bengtsson, Maja Åskag i tresteg, Axelina Johansson, Caijsa-Maria Lindfors och Minna Svärd. Vad jag kan komma på i all hast.
En del andra tänkbara namn har varit borta eller ur form stora delar av säsongen, som Emil de la Oliva, Melwyn Lycke-Holm och Sofi Flink.
Men att beteckna reserverna som några som lika gärna kunde kallas in från läktaren är antingen oförskämt, om det är allvarligt menat, eller helt enkelt ett kraftigt överdrivet skämt.
Citera
2021-09-04, 11:04
Medlem
Alkibiadess avatar
Jag har börjat uppdatera mina egna papperskalkyler utifrån startlistorna. Först ut med ungdomsfinnkampen där de svenska tjejerna på pappret bör vinna med 2 poäng, 107 mot 105. I det svenska laget har Sara Winberg försvunnit i stav och ersätts av Alvah Lind. De finska tjejerna brukar alltid vinna mot de svenska tjejerna, Finland har helt enkelt en bättre bredd på tjejsidan än vad Sverige har. På killsidan har vi dock en bättre bredd i Sverige så där brukar det växla mellan vilka som vinner.

När det gäller killarna så skall Sverige vinna med 108.5 mot 92.5 enligt den uppdaterad papperskalkylen. Dock har jag inte räknat in trekampen på killsidan
Senast redigerad av Alkibiades 2021-09-04 kl. 11:54.
Citera
2021-09-04, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Jag har börjat uppdatera mina egna papperskalkyler utifrån startlistorna. Först ut med ungdomsfinnkampen där de svenska tjejerna på pappret bör vinna med 2 poäng, 107 mot 105. I det svenska laget har Sara Winberg försvunnit i stav och ersätts av Alvah Lind. De finska tjejerna brukar alltid vinna mot de svenska tjejerna, Finland har helt enkelt en bättre bredd på tjejsidan än vad Sverige har. På killsidan har vi dock en bättre bredd i Sverige så där brukar det växla mellan vilka som vinner.
Har du i din jämförelse mellan svenska och finländska tjejer helt förbisett att Sverige inte dubblerar, till skillnad mot Finland? Själv tycker jag nog att bredden är rätt likartad mellan nationerna och att de finländska vinsterna många gånger beror på just olika inställning till dubbleringar. Observera att jag egentligen inte är en vän av dubbleringar i ungdomsfinnkampen, men tycker inte heller att man kan bortse från dem när man pratar om ländernas inbördes styrka.
Citera
2021-09-04, 11:36
Medlem
welcometorealitys avatar
Papperskalkyler är ju ute sen 70 talet redan, att folk orkar hålla på med sånt fortfarande hehe...
Citera
2021-09-04, 11:52
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nossenos
Har du i din jämförelse mellan svenska och finländska tjejer helt förbisett att Sverige inte dubblerar, till skillnad mot Finland? Själv tycker jag nog att bredden är rätt likartad mellan nationerna och att de finländska vinsterna många gånger beror på just olika inställning till dubbleringar. Observera att jag egentligen inte är en vän av dubbleringar i ungdomsfinnkampen, men tycker inte heller att man kan bortse från dem när man pratar om ländernas inbördes styrka.

Skulle man räkna på årsbästa på de två bästa från varje land (och inte hur lagen ser ut så) skulle det bli ett annat utfall. Dock tycker jag nog de svenska tjejerna har en bättre bredd i år än vad man brukar har så slår inte så mycket just i år.
Citera
2021-09-04, 12:01
Medlem
Jag hade inte velat se att Melwin som knappast kommer göra ett horisontellt hopp som senior ta upp en plats där. 100/200 är väl typ den acceptabla dubbeln jag kan se i denna ålder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in