Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-09-03, 10:44
  #1
Medlem
Hej!

Alltid undrat hur detta med nedladdning funkar på både clearnet och darknet.

Så som rubriken lyder, kan de se vad jag laddar ner eller kanske har laddat ner efter en viss period?

Finns det något format eller video där det noggrant förklaras? För jag hittade inget.
Citera
2021-09-03, 11:28
  #2
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagBaraChillar
Hej!

Alltid undrat hur detta med nedladdning funkar på både clearnet och darknet.

Så som rubriken lyder, kan de se vad jag laddar ner eller kanske har laddat ner efter en viss period?

Finns det något format eller video där det noggrant förklaras? För jag hittade inget.

Övervakningsetablissemanget som är en del av det som kallar sig själv för "samhället", skapar antagligen falsk säkerhet för en del personer genom att låta saker som "TOR" existera. Eftersom som man inte har förbjudit eller infört sanktioner mot Tor och dess användare så kan man ev. anta att Tor är ineffektivt som skydd mot övervakning.

Övervakning tenderar att gå mot lösningar som övervakar i din dator eller telefon dvs "på andra sidan" ev. kryptering. I det fallen ser de som vill övervaka detsamma som Toranvändaren bakom sin skärm.
Citera
2021-09-03, 13:03
  #3
Medlem
Jasper.Newtons avatar
Du får nog formulera om din fråga om du vill ha några svar.
Citera
2021-09-03, 13:32
  #4
Medlem
g0dspirits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagBaraChillar
Hej!

Alltid undrat hur detta med nedladdning funkar på både clearnet och darknet.

Så som rubriken lyder, kan de se vad jag laddar ner eller kanske har laddat ner efter en viss period?

Finns det något format eller video där det noggrant förklaras? För jag hittade inget.

Nerladdning via Tor sker krypterat och med olika IP adresser under processen. Laddar du ner en fil på 1gb så har du bytt IP adress säkert 10 gånger. Mellan ip adresserna så är datan krypterad.

Via clearnet sker nerladdningen mellan plattformen och din dator okrypterad och spåren du lämnar är IP-adressen som är kopplad till ditt Internet abonnemang.
Citera
2021-09-03, 13:47
  #5
Medlem
whoisducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagBaraChillar
Hej!

Alltid undrat hur detta med nedladdning funkar på både clearnet och darknet.

Så som rubriken lyder, kan de se vad jag laddar ner eller kanske har laddat ner efter en viss period?

Finns det något format eller video där det noggrant förklaras? För jag hittade inget.

Om det är barnporr du är och ladda ned så verkar det som att en del pedofiler åker fast efter att h*n laddat ned videos från darknet.
Citera
2021-09-03, 14:31
  #6
Medlem
Gnargamel666s avatar
Jag är ingen expert på TOR,
men om jag har förstått det rätt så om du ställer upp tor browsern på högsta säkerhet så den inaktiverar script och annat junk helt och inte öppnar vissa filtyper med datorn/mobilen eller vad du nu använder uppkopplad så ska du vara rätt säker.

Som jag förstår det så har FBI och många andra tre bokstavskombinationer tagit över sajterna på darknet och därmed kunnat spåra användare som inte har tillämpat säkerhetsinställningarna fullt ut.
Eller som de gjorde när de tog SilkRoadgrundaren,
då satt de och hamrade på hans inloggningsfönster som de hittade miljarder gånger tills de såg att vissa IP nummer kom upp oftare än andra och till slut spårade de ju servern till Island där den stod okrypterad bara att läsa in allt om alla.
Citera
2021-09-03, 14:50
  #7
Medlem
Självklart inte. Det är själva syftet med Tor.

https://lmgtfy.app/?q=can+the+police...on+tor+browser
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback