Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-09-02, 14:09
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Skillnaden är nog att skrivandet är en sysselsättning som avsätter ett resultat, hur det än ser ut. Om man cyklar, dansar eller sjunger är ju cyklingen, dansen eller sången borta i samma stund som man slutar.

Med det sagt håller jag med alla som tidigare har skrivit att det alltid går att bli bättre genom att öva på att skriva. Där skiljer sig skrivandet inte från det mesta annat vi ägnar oss åt.

Ja det har du rätt i, men många målar och tecknar med glädje utan att prata om "kan jag bli något?" eller "kommer jag att kunna tjäna något på detta?"

Folk syr, slöjdar och planterar i trädgårdar. Det är något som man inte hör lika ofta som att folk undrar om de kan bli bra på att göra slottsträdgårdar.
Citera
2021-09-02, 14:10
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiteNightFlight
Läste du ens mitt inlägg?

"Har du ambitioner att bli utgiven kan bristen på "ådra" absolut sätta stopp för dina planer, men vill du bara skriva för ditt eget nöjes skull så är det bara att köra på".

Jo jag läste och mitt svar ska läsas som ett tillägg till ditt och att jag håller med.
Citera
2021-09-02, 15:08
  #15
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ruz78
Jag älskar böcker. Läser mkt skönlitteratur och har blivit mer och mer nyfiken på att försöka skriva lite själv. Det är främst poesi som lockar mig. Jag har ingen skrivartalang alls. Dom rader jag skriver har ingen klang och meningarna hör inte ihop med varandra. Det är ingen poesi helt enkelt. Hur mkt jag än försöker så blir det bara en tjock massa i huvudet. Bläää blir det. Kan detta rådas bättring på?

Kan man bli duktig och skriva och få en sådan där härlig rytm och flyt i meningarna om man tex tar lektioner? Det eller i kombination med mkt läsande och skriva skriva skriva.. är en skrivarkurs nödvändig ens?

Tack för svar!

Jobbar du med flera utkast, eller skriver du bara ned dina tankar och betraktar dikten som färdig?
Citera
2021-09-02, 19:42
  #16
Medlem
skulle vilja fråga dig vad syftet med ditt skrivande är?

"tung" prosa eller "lättare" litt typ läckberg?

tyngre, djupare texter kanske kräver "lite" talang men för genrer där man hittar läckberg m.fl är det främst kreativiteten och fantasin som är viktiga.
Citera
2021-09-05, 00:17
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ruz78
Jag älskar böcker. Läser mkt skönlitteratur och har blivit mer och mer nyfiken på att försöka skriva lite själv. Det är främst poesi som lockar mig. Jag har ingen skrivartalang alls. Dom rader jag skriver har ingen klang och meningarna hör inte ihop med varandra. Det är ingen poesi helt enkelt. Hur mkt jag än försöker så blir det bara en tjock massa i huvudet. Bläää blir det. Kan detta rådas bättring på?

Kan man bli duktig och skriva och få en sådan där härlig rytm och flyt i meningarna om man tex tar lektioner? Det eller i kombination med mkt läsande och skriva skriva skriva.. är en skrivarkurs nödvändig ens?

Tack för svar!

Jag tror definitivt du kan ta dig till en högre nivå än ”blää”.

Jag har själv brottats mycket med en lust att skriva och samtidigt ett starkt motstånd mot att göra det, eftersom jag inte tyckt det blir bra nog eller att jag har något att säga. Det, och en massa andra hang-ups, som det har tagit lång tid att ta sig igenom. Men jag har till slut accepterat min lust att skriva och har kommit över de flesta av mina egna invändningar.

Läser man många och bra böcker har man så mycket att jämföra sig med. Man utvecklar även en känsla för litterär kvalitet. Problemet är tror jag att det kan leda till ett för stort fokus på resultatet istället för på processen när det gäller ens eget skrivande. Det dödar lusten och därmed kreativiteten. Du kan ju trösta dig med att du i alla fall själv ser bristerna i dina texter, det betyder förhoppningsvis att du har stilkänsla.

Jag vet inte om det är så för dig, men för mig har det handlat om en slags inre censor/kritiker som stoppar det kreativa flödet. Det är något djupt paradoxalt med detta, men jag tror att för att lyckas måste man acceptera helt och fullt att misslyckas. Se ditt skrivande som lekfulla experiment - ”vad händer om jag skriver såhär?” ”Vad blir effekten av att ändra det här ordet?” Osv. Du kanske kan börja med att redigera något du redan skrivit?

Jag tror många kurser och böcker är bra för den som kommit en bit på vägen redan. Dvs. för personer som redan har hittat flödet och vet vad de vill skriva om, men som behöver mer tekniska råd.

För oss nybörjare är det nog bättre att fokusera på att lära sig hitta flödet och att samla ”stoff”. För som jag ser det är inte en författare något annat än en person som omvandlar ”stoff” (olika slags livserfarenheter, idéer osv.) till litteratur.

En kortare text som jag kan tipsa om är A Way of Writing av den amerikanske poeten William Stafford. Du hittar den här:
http://www2.csudh.edu/ccauthen/451S12/staffort.html

Annars kan jag varmt rekommendera boken Becoming a Writer av Dorothea Brande. Upphovsrätten har löpt ut och boken finns att ladda ner gratis på nätet. Den var en ögonöppnare för mig och jag tycker den förklarar väl vad det är en författare egentligen gör. Den innehåller även vissa praktiska övningar, och de fungerar, jag har testat! Fokus är på att få igång ett kreativt flöde, inte att ge tekniska råd. En viktig poäng i boken är just att man behöver träna på att separera den kreativa ”flow”-fasen från redigeringen.
Citera
2021-09-05, 11:14
  #18
Medlem
ruttenfimps avatar
Tycker du det är kul sitt bara och skriv sedan går du pussla ihop texter, ändra, lägga till osv. Kan säkert bli helt okej om du låter det ta sin tid. Gå på en linje för vad du vill berätta och få ut sen när du har fått ut vad du vill börjar pusslet.

Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback