Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-09-04, 12:46
  #13
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
jag har sett de där vagnarna köra igenom stan rätt många gånger. Som jag minns det var de lastade till bredden, man kunde se högar med malm stående på marken. Det ser inte ut som i den där youtube-videon med de där två som åker igenom sahara alls och vagnarna är mycket mindre

De vagnar jag sett såg ut såhär tror jag men dessa verkar vara tomma.
https://kuriren.nu/bli-prenumerant/artikel/r30p248r

Jag hittar ingen bild som visar de vagnar som jag har sett ovanifrån lastade. Den länkade bilden från LKAB visar andra större vagnar men de är ändå något som jag inte skulle vilja ligga på.

https://www.lkab.com/sv/om-lkab/fran.../transportera/

Är det inte bättre att boka en tågresa till Narvik istället?
Uppgifterna ovan om automatik, larm och sensorer tycker jag verkar rätt avskräckande, det luktar skadestånd.
Kan vara lämpligt att också tänka på att vagnarna är självtömmande i Narvik.
Så ligger man och sover på 100 ton malm, och inte blir upptäckt, riskerar man att hällas ur vagnen och senare hamna under 100 ton malm från nästa vagn.
68 vagnar kan lossas på 30 minuter.
https://www.lkab.com/sv/om-lkab/fran...ortera/hamnar/
Citera
2021-09-10, 09:10
  #14
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Kan vara lämpligt att också tänka på att vagnarna är självtömmande i Narvik.
Så ligger man och sover på 100 ton malm, och inte blir upptäckt, riskerar man att hällas ur vagnen och senare hamna under 100 ton malm från nästa vagn.
68 vagnar kan lossas på 30 minuter.
https://www.lkab.com/sv/om-lkab/fran...ortera/hamnar/

Bildgooglar man lkab malmvagn, så ser man att det inte finns någon vidare plats att åka på på vagnen, klättrar man upp på den får man en stöt och dör. Projektet känns inte realistiskt.

LL
Citera
2021-09-17, 08:06
  #15
Medlem
FinskSvartskalles avatar
Don't Do It !!
Citera
2021-10-07, 18:14
  #16
Medlem
indens avatar
Jag har på 90-talet tjuvåkt godståg från SSAB i Oxelösund till Nyköpings station där tåget stannade för att växla spår. Vi tog oss in via en tunnel från hamnen där ett rullband som transporterade pellets fanns, det fanns sen en trappa ut vid det gamla glasbruket. Därifrån kunde man ta sig rätt obemärkt förbi murarverkstan och stålverket vid kalkverket och sen vidare till valsverket där tågen finns. Då fanns inte den typ av övervakning som finns idag utan man förlitade sig på att halvfulla skiftarbetare skulle hålla koll.

Vi åkte på en vagn med stål-rullar och om man låg ner mellan rullen och vagnväggen som var c:a 30cm så flög man åtminstone inte iväg.

Det är bland det mest fruktansvärda jag har upplevt. Det dånade, var så vidrigt kallt och gick bitvis otroligt mycket fortare än vad jag hade kunnat föreställa mig. Det var tur att sträckan bara dryga milen.

Jag rekommenderar inte detta.
Citera
2021-11-10, 17:00
  #17
Medlem
slickadkatts avatar
Jag skulle nog avråda dig från att åka malmtåg. Häromdagen så spårade ett malmtåg ur. Inte så kul att få 100 ton pellets över sig mitt ute i ingemansland.

Tänk om!!

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/no...-olycksplatsen
Citera
2021-11-16, 20:36
  #18
Medlem
godboys avatar
Som sagts så finns det flera farliga risker.
-Dels att det är en stor risk att få en stöt av elförsörjarkabeln om du nu ska upp på malmen, vilket du verkar tänkt. Att åka mellan vagnarna är väl knappast heller ett alternativ.

-Automatisk tömning i Narvik, ja, du lär bli borsjtj i samband med det. Sen borde du nog du i o f bli upptäckt då jag gissar att de har någon from av övervakning när tåget kommer in på lossningsområdet.

- Sen tror jag i o f att många tror att allt möjligt är mer övervakat än vad det i själva verket är, men risk för upptäckt lär ju finnas.
Citera
2021-11-17, 05:14
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Som sagts så finns det flera farliga risker.
-Dels att det är en stor risk att få en stöt av elförsörjarkabeln om du nu ska upp på malmen, vilket du verkar tänkt. Att åka mellan vagnarna är väl knappast heller ett alternativ.

-Automatisk tömning i Narvik, ja, du lär bli borsjtj i samband med det. Sen borde du nog du i o f bli upptäckt då jag gissar att de har någon from av övervakning när tåget kommer in på lossningsområdet.

- Sen tror jag i o f att många tror att allt möjligt är mer övervakat än vad det i själva verket är, men risk för upptäckt lär ju finnas.

Alltså; Det är ju inte trötta diesellok som drar så det går att kliva av och på lite hur som helst.
Citera
2021-11-25, 12:49
  #20
Medlem
ImmerOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mofasti
Jag har sett filmer när folk åker malmtåg i Mauretanien och där blir det kallt men är bara att kliva på och hoppa av på rätt ställe. Min fråga är om jag kan göra samma sak med LKABs malmtåg?

Hoppa på och hela sträckan Luleå-Narvik? kanske bäst under sommaren då det under vintern kan bli kallt.

Men är det farligt? stor risk att få elstötar? eller är det stor risk jag blir upptäckt? tänkte att jag kan hoppa på när tåget åker iväg och slänga en sovsäck och sedan åka den vackra färden via norrländska myrar och norska fjordar?

Är det någon annan som har liftat med malmtågen?

Jobbar inom yrket tåg. En sovsäck hjälper föga i hundra kilometer i timmen och minusgrader.
Låter som en dålig idé just i svenskt klimat.
Citera
2021-11-28, 22:19
  #21
Medlem
Ja ska du åka från Luleå är ju vagnarna tom, du ser inte mycket då och i dag - 15 grader.
Ta ett godståg istället 😉
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback