• 1
  • 2
2021-08-30, 18:03
Moderator
Siegfrids avatar
Kopplingen är inte uttalad men jag säger som GW: Hata slumpen.

SVT kraftsamlar nu i klimatbevakningen, en samlad rapportering, nyhetsbrev och fokus på valet 2022, förlåt, klimatmötet i november.

Samtidigt går miljöpartiet kräftgång i opinionen och riskerar att åka ut och därmed ta bort grunden för en socialdemokratisk vänsterregering. Någon som inte tror det finns något samband här?
Citat:
SVT Nyheter kraftsamlar kring klimatbevakningen
UPPDATERAD IDAG 11:36PUBLICERAD IDAG 06:18
FN:s klimatrapport från IPCC presenterades i början av augusti. Klimatkrisens effekter i vår samtid och för vår framtid blev mycket konkreta.
---
Med avstamp i IPCC-rapporten satsar SVT Nyheter under hösten ännu mer på att rapportera om klimathotet och dess påverkan på alla delar av samhället och världen. Kraftsamlingen siktar mot FN:s klimattoppmöte i Glasgow i början av november.

SVT Nyheter har mitt i kulregnet som drabbar svenska förorter, sprängningar som skakar ända fram till ett par kvarter från tv-huset och den allmter påtagliga kriminaliteten utsett klimatet till den allra viktigaste fråga för sin bevakning, ja för hela världen:
Citat:
Min (Charlotta Friborg, min anm) ambition är att vi ska skildra klimatfrågan ur olika perspektiv. Det kan gälla företagens omställning, teknisk utveckling, vetenskapen och politiken. SVT har reportrar från Sápmi i norr till Skåne i söder och korrespondenter över hela världen. De har alla en uppgift att skildra hur den globala uppvärmningen påverkar just deras område. Klimatfrågan är global. Men effekten syns ofta smärtsamt i det lokala.

Klimatkrisen påverkar bokstavligen mänsklighetens framtid och kommer att vara ett självklart fokus för SVT Nyheters rapportering.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/s...matbevakningen

Även DN och SvD kommer att satsa på Miljöpartiet, förlåt klimatet i sin bevakning enligt branschtidningen Journalisten.
Citat:
Maria Stengård är nyhetschef för DNs nya klimat- och vetenskapsredaktion. Den omfattar åtta reportrar som bevakar klimatet, varav tre gör det på heltid.

– Men klimat har blivit ett ämne som berör hela tidningen. Även kulturen, världen och nyheterna bevakar klimatfrågorna, det är inte vattentäta skott, säger Maria Stengård.
SvD är inte sena att hänga på, redaktionschef Martin Ahlquist pekar ut kursen:
Citat:
– Hela klimatjournalistiken genomgår en förändring, från att ha varit ett område med en ämnesreporter håller det på att bli en av de riktigt stora frågorna sin ska genomsyra alla aspekter av journalistiken, säger han.
https://www.journalisten.se/nyheter/...-last-och-kopt

Vem är förvånad?
Senast redigerad av Siegfrid 2021-08-30 kl. 18:29. Anledning: Fixade urballad citering
Citera
2021-08-30, 18:08
Bannlyst
De kan kraftsamla bäst de vill, men väljarna tycker ändå inte att klimatet är en av de viktigaste valfrågorna. Om de ska lyckas får de nog sluta rapportera om gängkriminalitet och dödsskjutningar, en fråga som väljarna tycker är betydligt viktigare.
Citera
2021-08-30, 18:08
Medlem
Bra observerat ! jag tänkte på det när jag körde hem idag och lyssnade på P1.
Citera
2021-08-30, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid

SVT kraftsamlar nu i klimatbevakningen, en samlad rapportering, nyhetsbrev och fokus på valet 2022, förlåt, klimatmötet i november.

Samtidigt går miljöpartiet kräftgång i opinionen och riskerar att åka ut och därmed ta bort grunden för en socialdemokratisk vänsterregering. Någon som inte tror det finns något samband här?

SVT Nyheter har mitt i kulregnet som drabbar svenska förorter, sprängningar som skakar ända fram till ett par kvarter från tv-huset och den allmter påtagliga kriminaliteten utsett klimatet till den allra viktigaste fråga för sin bevakning, ja för hela världen:
Citat:
Min (Charlotta Friborg, min anm) ambition är att vi ska skildra klimatfrågan ur olika perspektiv. Det kan gälla företagens omställning, teknisk utveckling, vetenskapen och politiken. SVT har reportrar från Sápmi i norr till Skåne i söder och korrespondenter över hela världen. De har alla en uppgift att skildra hur den globala uppvärmningen påverkar just deras område. Klimatfrågan är global. Men effekten syns ofta smärtsamt i det lokala.

Klimatkrisen påverkar bokstavligen mänsklighetens framtid och kommer att vara ett självklart fokus för SVT Nyheters rapportering.

Även DN och SvD kommer att satsa på Miljöpartiet, förlåt klimatet i sin bevakning enligt branschtidningen Journalisten.

Vem är förvånad?

Var väl nån idiot här som föreslog att miljöfrågor skulle genomsyra alla trådar. Tur att man slapp. Nu ska jag gå ut och ta skydd mot orkanen i New Orleans. Har hört att de blir kraftigare för att folk är så arga på journalister. Nämen, tror du på riktigt att MP är viktigare än klimatet? De flesta partier är utdöda när naturen gör vad den vill med oss. Vi kommer inte vinna det här. Frågan är mest om vi vill brinna upp eller drunkna. Otrevligt är det, även i Gävle. Tvåmånadersregn på en dag är väl bara tårar från idiotjournalisterna. Du förstår ironi tror jag. Hämta ett cykelställ på en gång till dig själv.
Senast redigerad av Siegfrid 2021-08-30 kl. 18:29.
Citera
2021-08-30, 18:30
Medlem
Tror vi ska vara orokiga för både miljöhotet oxh brottsvågen. Tidningar bör skriva lika mycket om båda ..hoten.Vet ingen seriös undersökning som visar hur mycket det skrivs om miljön knntra brotslighet?
Citera
2021-08-30, 18:31
Medlem
Cancerogens avatar
Bra vaken spaning.

Du har fullständigt rätt.
Citera
2021-08-30, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rydsgubben
Tror vi ska vara orokiga för både miljöhotet oxh brottsvågen. Tidningar bör skriva lika mycket om båda ..hoten.Vet ingen seriös undersökning som visar hur mycket det skrivs om miljön knntra brotslighet?

Kan lova dig att det skrivs mer om brott... sök på I & I... det är mycket svårare att fatta vad som händer förrän källarn är översvämmad och alla gamla tidningar togs av vattenmassorna.
Citera
2021-08-30, 19:34
Medlem
Julskinkatos avatar
Javisst, det är också en strategi att ta fokus från massinvandring och alla dess katastrofala följder.

Dessutom är det sjukt att det sk miljöpartiet ska äga frågan. De är inte ens ett miljöparti utan ett antivit muslimparti. Deras miljöpolitik är inte effektiv eller realistisk. Massinvandring driver definitivt på ökade utsläpp också.

De sitter i regering med sossarna som traditionellt skitit totalt i miljön, och landet i övrigt nu med.

Kärnkraft är en absolut nödvändig del av att minska utsläppen av CO2 och dessutom minska pengaflöden till islams länder. Mp hatar kärnkraft. Osv.
Citera
2021-08-30, 19:36
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
De kan kraftsamla bäst de vill, men väljarna tycker ändå inte att klimatet är en av de viktigaste valfrågorna. Om de ska lyckas får de nog sluta rapportera om gängkriminalitet och dödsskjutningar, en fråga som väljarna tycker är betydligt viktigare.

Ja, invandring och kriminalitet (lag & ordning) är viktigare frågor för väljarna. Liksom sjukvård. Men sen kommer klimatet på en fjärde plats (delad fjärde plats med skola & utbildning) enligt Novus senaste undersökning:

https://novus.se/novus-svensk-valjar...itiska-fragan/

Citat:
Sjukvården ligger fortsatt i topp som en av de viktigaste frågorna för väljarna, följt av lag och ordning och invandring/integration. Det är samma rangordning i topp tre som föregående undersökning i juni. Däremot ökar lag och ordning signifikant i viktighet (+5). Ökar signifikant gör även miljö och klimat (+9) och energipolitiken (+5), frågan om energipolitiken är dessutom ny på topp tio listan. I motsats minskar frågorna om skola och utbildning (-5) och landets ekonomi signifikant (-4).

Sommarens extremväder och IPCCs rapport verkar ha gjort att fler svenskar tycker att klimatet är viktigare.
Citera
2021-08-30, 20:02
Medlem
ToorMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid

Vem är förvånad?

Denna klimatsatsning på SVT är planerad sedan länge. SVT är en stor verksamhet som kräver långtidsplanering. Inga konstigheter!
Citera
2021-08-30, 20:15
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Var väl nån idiot här som föreslog att miljöfrågor skulle genomsyra alla trådar. Tur att man slapp. Nu ska jag gå ut och ta skydd mot orkanen i New Orleans. Har hört att de blir kraftigare för att folk är så arga på journalister. Nämen, tror du på riktigt att MP är viktigare än klimatet? De flesta partier är utdöda när naturen gör vad den vill med oss. Vi kommer inte vinna det här. Frågan är mest om vi vill brinna upp eller drunkna. Otrevligt är det, även i Gävle. Tvåmånadersregn på en dag är väl bara tårar från idiotjournalisterna. Du förstår ironi tror jag. Hämta ett cykelställ på en gång till dig själv.
När hade du tänkt att 100 års regn skulle komma?
Lite roligt när TV-meteorologen förklarar för en smått förvånande programledare varför just Gävle fick problem.
Läget vid en bukt, stor hårdgjord yta, slumpen, otur.

Lite som när en journalist står och säger att så här varmt har det inte varit i XX land sedan 1948!
Jaha och vad berodde det på 1948?
Senast redigerad av Sonnenwende 2021-08-30 kl. 20:18.
Citera
2021-08-30, 20:17
Medlem
Sam.Boyds avatar
Vädret är tacksamt som distraktion.

Nu blåser det på Cuba o i Lousiana.

Polarisen ska ju redan vara borta.
Havsnivån stigit.
Isbjörnarna drunknat.
Osv osv

Klart folk tröttnar på MP.
Nu har vi Elförsörjningsproblem då de lagt ner den klimatsmarta kärnkraften.
Bensinpriset är groteskt.
Sugrör förbjudna.

O MPs politiska fokus är uppenbart att öka befolkningsmängden igenom invandring från 3e världen.

Samtidigt som skjutningar är så vanliga att ingen bryr sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in