Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-08-28, 21:05
  #1
Medlem
Jordgubbes avatar
"Trafikkontoret i muthärva – tjänsteman sparkad // Nu sparkas tjänstemannen och har polisanmälts av kommunen för bland annat tjänstefel och mutbrott. // Det var genom en så kallad visselblåsaranmälan i våras som Trafikkontoret larmades // anklagades för att ha använt anställningen inom kommunen som 'plattform' för att få kunder till ett eget bolag inom byggbranschen // enligt anmälan, beskrivit att kolleger 'som inte tar gåvor av entreprenörer gör det för de är fega'. Informationen var så allvarlig så man omedelbart stängde av medarbetaren // Anmälan handläggs nu av åklagare på riksenheten för korruption" enl GT/Expressen.

Det här är inte första gången, finns nån tio år gammal tråd här på fb om nåt liknande. Är det här ett systemfel, typiskt för denna arbetsplats, denna bransch, denna del av landet, eller är man just här väldigt bra på att hitta ruttna ägg? Och förresten: vem och vilket eget företag?
Citera
2021-08-29, 13:26
  #2
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
"Trafikkontoret i muthärva – tjänsteman sparkad // Nu sparkas tjänstemannen och har polisanmälts av kommunen för bland annat tjänstefel och mutbrott. // Det var genom en så kallad visselblåsaranmälan i våras som Trafikkontoret larmades // anklagades för att ha använt anställningen inom kommunen som 'plattform' för att få kunder till ett eget bolag inom byggbranschen // enligt anmälan, beskrivit att kolleger 'som inte tar gåvor av entreprenörer gör det för de är fega'. Informationen var så allvarlig så man omedelbart stängde av medarbetaren // Anmälan handläggs nu av åklagare på riksenheten för korruption" enl GT/Expressen.

Det här är inte första gången, finns nån tio år gammal tråd här på fb om nåt liknande. Är det här ett systemfel, typiskt för denna arbetsplats, denna bransch, denna del av landet, eller är man just här väldigt bra på att hitta ruttna ägg? Och förresten: vem och vilket eget företag?

Det är den så kallade "Göteborgsandan" det är väldigt smidiga samarbeten mellan kommunen och näringslivet i Göteborg, dvs det är genomkorrupt.

LL
Citera
2021-08-29, 13:31
  #3
Medlem
Jordgubbes avatar
Hur har den uppstått och varför blir man inte av med den?
Citera
2021-08-29, 17:41
  #4
Medlem
Hörde att i vissa länder i Östeuropa måste vinnaren av "upphandling" pröjsa direkt 10-15 % av summan i fickor på berörda tjänstemän/politiker. Undrar hur många % får politiker/tjänstemän i Sverige för samma typ av "hjälp"? Och säg inte att "mutor intye förekommer här". Det förekommer, det är jag 100 % säker på.
Citera
2021-08-29, 18:23
  #5
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABljuger
säg inte att "mutor intye förekommer
Relativt lite såvida du inte har annan info (finns siffror via den sajten).
Citera
2021-08-29, 21:48
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Relativt lite såvida du inte har annan info (finns siffror via den sajten).

"Relativt lite" pga inte många som åker fast. När ett bygge kostar kommunen t ex 50 mille extra och kommunen betalar utan att blinka då är det säkert att "tack" fr byggföretaget hamnar hos vissa personer som ansvarar för sådana beslut...
Citera
2021-08-30, 17:40
  #7
Medlem
Jordgubbes avatar
Jag har fått indikationer på omvägar om att den skyldige är en annars skapligt oförarglig tjänsteman i mängden. Om det nu är så att en i dessa korridorer har en märklig moralisk kompass, saknas så det konsekvenstänk som annars mognar i tonåren för de flesta, eller trodde han "göteborgsandan" skulle låta det passera? Hans karriär är väl slut, men även byn har slagsida om de inte fixar detta. När programmet Idol för några år sedan var i Göteborg utropade en av jurymedlemmarna "Välkomna till de mediokras stad" (eller nåt i den stilen, det var förresten Alexander Bard). Hur är anseendet annars. Finns korruption kommuner emellan kvantifierat i nån lista?
Citera
2021-08-31, 13:59
  #8
Medlem
Jag arbetar på trafikkontoret och jag känner personen. Han är absolut inte oförarglig och jag blev inte förvånad när han blev visselblåst. Han var ganska burdus och direkt obehaglig gentemot många på kontoret.

Jag har på mina år i kommunens tjänst ALDRIG blivit erbjuden mutor. Ingen är sugen på att få påhälsning från Uppdrag Granskning och allt är extremt återhållsamt med vad TK bjuder på eller vilka förmåner vi har, allt har dragits in och tagits bort.

Men som ni säger, stämpeln finns kvar trots allt, skittråkigt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback