Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-08-28, 21:01
  #1
Medlem
DamnDiddies avatar
Vet nån om man kan få virus i ram minnena? Och kan man få virus i t.ex en extern disk som sedan "sprider sig" in i datorn när man sätter i disken? OM INTE jag själv startar en EXE, på nått sett, KRÄVS det då en främlings inblanding för att ett virus ska ta över datorn?

Kan en extern disk automatiskt starta ett virus när man sätter i disken? Anledningen varför jag undrar är pga att jag sitter på rättpsyk - och undrar om dom äckliga jävla plitarna, som vill göra mitt liv till piss, skulle kunna mixtra med en extern hårddisk jag har påväg in, som gått igenom diverse säkerhetskollar, etc..

Jag är inte rädd att få virus genom internet - det är dom jävla plitartna jag oroar mig över..

Först måste viruset laddas ner, sedan startas? - SÅ, med andra or så måste en mänsklig hand komma till för att virus ska kunna sprida sig, såvida ingen främling har fifflat med ens dator, right?

MEN om jag sätter i en extern disk - som automatiskt statar en executable, så lär ju mitt antivirus varna?? Eller skulle det gå att göra ett virus som executas av att man sätter i en disk, utan att AV varnar eller märker nått? Mitt AV har ju kod-lås - så det skulle inte gå att komma igenom, trots att dom är inne på datorn - SÅVIDA inte jag har en KEYLOGGER??

Vilken knivig situation.. Men jag har inget emot att formatera min disk helt och installera om Win från scratch - men jag har ju en extra disk, som inte blir formaterad...kan ett virus ligga där och vänta..?
Citera
2021-08-29, 07:45
  #2
Medlem
zixls avatar
Jag skulle säga att det är möjligt om de kan påverka diskens innehåll.
Citera
2021-08-29, 10:51
  #3
Medlem
Det finns många virus som kan hoppa från extern HD till din dator.
kan sätta sig i RAM minnet eller vilket lagrings utrymme som helst i din dator. Som RAM, Cache, hårddisk etc.

Plitarna måste starta datorn. Logga in och starta en fil eller liknande för att få in ett virus.
Eller lägga en fil någonstans.

Ladda ner windows och installera om hela skiten så slipper du oroa dig
Citera
2021-08-29, 18:13
  #4
Medlem
Kostcirkelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DamnDiddie
Vet nån om man kan få virus i ram minnena? Och kan man få virus i t.ex en extern disk som sedan "sprider sig" in i datorn när man sätter i disken? OM INTE jag själv startar en EXE, på nått sett, KRÄVS det då en främlings inblanding för att ett virus ska ta över datorn?

Kan en extern disk automatiskt starta ett virus när man sätter i disken? Anledningen varför jag undrar är pga att jag sitter på rättpsyk - och undrar om dom äckliga jävla plitarna, som vill göra mitt liv till piss, skulle kunna mixtra med en extern hårddisk jag har påväg in, som gått igenom diverse säkerhetskollar, etc..

Jag är inte rädd att få virus genom internet - det är dom jävla plitartna jag oroar mig över..

Först måste viruset laddas ner, sedan startas? - SÅ, med andra or så måste en mänsklig hand komma till för att virus ska kunna sprida sig, såvida ingen främling har fifflat med ens dator, right?

MEN om jag sätter i en extern disk - som automatiskt statar en executable, så lär ju mitt antivirus varna?? Eller skulle det gå att göra ett virus som executas av att man sätter i en disk, utan att AV varnar eller märker nått? Mitt AV har ju kod-lås - så det skulle inte gå att komma igenom, trots att dom är inne på datorn - SÅVIDA inte jag har en KEYLOGGER??

Vilken knivig situation.. Men jag har inget emot att formatera min disk helt och installera om Win från scratch - men jag har ju en extra disk, som inte blir formaterad...kan ett virus ligga där och vänta..?

Ett mer eller mindre avancerat virus kan sätta sig i det mesta, inklusive hårdvara så som hårddiskar. Antingen kan viruset lagras rakt upp och ner, i så fall måste du, någon annan, eller datorn trigga det, t.ex. genom att köra en exe. Viruset skulle också kunna ligga i firmware för hårdvaran (tänk "operativsystem", en hårddisk har egna chip som sköter om allt och där i skulle man kunna få in virus. Det är därför aldrig säkert att stoppa in ett USB-minne i datorn, även om det ser tomt ut och du formaterar det så är det väldigt svårt att komma åt firmware).

Antivirus baserar mycket av sina genomsökningar på mönster, ett helt okänt virus har alltså möjligheter att kunna lura antivirus, det är alltid upp till dig att bara köra saker från en trovärdig källa och helst ska du verifiera checksummorna.

Har du en dator på rättspsyk?
Citera
2021-08-29, 18:42
  #5
Medlem
Niggerss avatar
Frågan om plitarna får smitta ner din dator med keylogger, det faller under hemliga dataavlyssning.
Citera
2021-08-29, 19:06
  #6
Medlem
Om vi generaliserar ditt "virus" till mer allmänt "diverse skit man kan få men inte vill ha i datorn" så kan du få "virus" genom att använda externa HD:ar.

Men det är beroende på en del faktorer: till exempel är det sannolikt enklast att "smitta" en dator som kör Windows, eftersom standardinställning länge har varit att automatiskt köra det program på media som uppfyller en del enkla villkor. Jag vet inte om nyare versioner av Windows (läs W10) har ändrat på detta. Om din dator automatiskt startar diverse program på tex CD-skivor, USB-minnen och USB-diskar så måste du skydda dig med andra medel, och någon typ av skydd som tillåter/hindrar okända program att skriva till datorns egna HD kan räcka för att du inte skall bli smittad.

Sedan är det också frågan om vad du gör med innehållet i HD:n. Även om det skulle vara "bara" datafiler så skulle det kunna gå att gömma för dig skadlig kod i dem: många program har någon typ av säkerhetshål som gör att det kan gå att få datorn att köra kod som en angripare planterat på "rätt" ställe. Det kan gå att gömma denna skadliga kod inuti annars helt legitima filer från tex CAD-program, eller kalkylprogram eller liknande. Om du öppnar dessa "smittade" filer kan även du smittas.
Citera
2021-09-02, 08:06
  #7
Medlem
PernillaWahlgres avatar
Stuxnet är väl en av de mer kända namnen i detta sammanhanget. Läs på lite där! :-)

Sök på "Iran, centrifug, virus".
Citera
2021-09-02, 08:17
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kostcirkeln
Ett mer eller mindre avancerat virus kan sätta sig i det mesta, inklusive hårdvara så som hårddiskar. Antingen kan viruset lagras rakt upp och ner, i så fall måste du, någon annan, eller datorn trigga det, t.ex. genom att köra en exe. Viruset skulle också kunna ligga i firmware för hårdvaran (tänk "operativsystem", en hårddisk har egna chip som sköter om allt och där i skulle man kunna få in virus. Det är därför aldrig säkert att stoppa in ett USB-minne i datorn, även om det ser tomt ut och du formaterar det så är det väldigt svårt att komma åt firmware).

Antivirus baserar mycket av sina genomsökningar på mönster, ett helt okänt virus har alltså möjligheter att kunna lura antivirus, det är alltid upp till dig att bara köra saker från en trovärdig källa och helst ska du verifiera checksummorna.

Har du en dator på rättspsyk?

Men hur länge kan ett virus vara "okänt" för det företag som tillhandahåller anti-virus program?

Så snart företaget upptäcker det nya okända så uppgraderar de väl anti-viruset?

Malvarebytes som jag använder står det dessutom att artificiell intelligens används för att leta virus men vad det betyder har jag ingen aning om.
Citera
2021-09-02, 11:13
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PernillaWahlgre
Stuxnet är väl en av de mer kända namnen i detta sammanhanget. Läs på lite där! :-)

Sök på "Iran, centrifug, virus".

Vi pratar om några lågutbildade mentalvårdare. Och du börjar prata om det mest avancerade spionprogrammet i historien?
Citera
2021-09-02, 13:28
  #10
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Vi pratar om några lågutbildade mentalvårdare. Och du börjar prata om det mest avancerade spionprogrammet i historien?

Troligtvis skapades Stuxnet inom underrättelsetjänster i Israel och USA. Syftet var att förstöra urancentrifuger i Iran för att förhindra eller minst försena Irans framställning av klyvbart uran som skulle kunna användas för framställning av kärnvapen.

Du har rätt, Stuxnet var avancerat.

Men här handlar det om något mycket enklare än att ta sig in i datorer som inte är anslutna till internet och skada urancentrifuger.

En enkel keylogger skulle väl vara tillräckligt för att någon skulle få veta mycket om vad TS gör på sin dator, inklusive vilka lösenord hen har, till epost, till Flashback etc? Det vore väl illa nog?

Citera
2021-09-02, 14:22
  #11
Medlem
Kostcirkelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Femtekolonnaren
Men hur länge kan ett virus vara "okänt" för det företag som tillhandahåller anti-virus program?

Så snart företaget upptäcker det nya okända så uppgraderar de väl anti-viruset?

Malvarebytes som jag använder står det dessutom att artificiell intelligens används för att leta virus men vad det betyder har jag ingen aning om.

Jag breddar din fråga en aning om du inte har något emot det.

Benämningen "virus" är för gemeneman synonymt med det engelska "malware", vilket är ett samlingsbegrepp för "alla typer av elakartad programvara" kan man säga. Virus, trojaner, worms osv. är alla undergrupper till malware och de fungerar på olika sätt. Just virus syftar till skadlig kod som gömmer sig i andra filer och processer.

Hur lång tid malware, eftersom vi inte har någon svensk motsvarighet vad jag kommer på på rak arm, kan förbli okänt varierar. Om ett hittills okänt virus infekterat en exe-fil vi laddat ner, och vi kollar checksumman och ser att den diffar (någon har alltså modifierat den), då kan vi rapportera filen till företaget bakom vårt virusskydd och efter ett tag så skulle en ny virusscan varna för samma fil. Olika typer av malware har rimligtvis olika chanser att undgå upptäckt. Då och då hör vi ju i media att vissa system varit smittade i flera år (t.ex. att man hittat backdoors), så det kan ta lång tid och sättet man hittar dem första gången varierar. Det finns ingen garanti för att man hittar alla, men ju mer programvaran sprids desto större chans att den upptäcks över tid. En riktad attack, med få mottagare, riskerar att aldrig upptäckas direkt utan man kanske förstår indirekt att ett intrång skett.
Citera
2021-09-02, 23:16
  #12
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DamnDiddie
Vet nån om man kan få virus i ram minnena? Och kan man få virus i t.ex en extern disk som sedan "sprider sig" in i datorn när man sätter i disken? OM INTE jag själv startar en EXE, på nått sett, KRÄVS det då en främlings inblanding för att ett virus ska ta över datorn?

Kan en extern disk automatiskt starta ett virus när man sätter i disken? Anledningen varför jag undrar är pga att jag sitter på rättpsyk - och undrar om dom äckliga jävla plitarna, som vill göra mitt liv till piss, skulle kunna mixtra med en extern hårddisk jag har påväg in, som gått igenom diverse säkerhetskollar, etc..

Jag är inte rädd att få virus genom internet - det är dom jävla plitartna jag oroar mig över..

Först måste viruset laddas ner, sedan startas? - SÅ, med andra or så måste en mänsklig hand komma till för att virus ska kunna sprida sig, såvida ingen främling har fifflat med ens dator, right?

MEN om jag sätter i en extern disk - som automatiskt statar en executable, så lär ju mitt antivirus varna?? Eller skulle det gå att göra ett virus som executas av att man sätter i en disk, utan att AV varnar eller märker nått? Mitt AV har ju kod-lås - så det skulle inte gå att komma igenom, trots att dom är inne på datorn - SÅVIDA inte jag har en KEYLOGGER??

Vilken knivig situation.. Men jag har inget emot att formatera min disk helt och installera om Win från scratch - men jag har ju en extra disk, som inte blir formaterad...kan ett virus ligga där och vänta..?

Risken finns alltid där. Klicka gärna på länken jag har om "MacAfee", står alldeles nedanför.
Han var också lite skraj för virus. Å andra sidan blev han miljardär på antivirusprogram..
Kul snubbe!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback