Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-08-27, 17:42
  #1
Medlem
Med ljudböcker som man lyssnar på inför eller i samband med insomning, med dem är det ju vissa specifika "egenskaper" på ljudböckerna som man vill ha.

Tex: ej vara för spännande, ej kräva för mycket fokus, samt ok om man tappar bort sig ibland. etc.

Vilka titlar/genrer bör funka? Vad är er erfarenhet? Rekommendationer?
Citera
2021-08-27, 17:46
  #2
Medlem
EnlitenUgglas avatar
Anteckningar från ett källarhål
Fjodor Dostojevskij

https://www.storytel.com/se/sv/c/se-...arch--e-bocker
Citera
2021-08-27, 17:47
  #3
Medlem
"Min kamp" av den där norrbaggen lär vara lätt att somna till.
Citera
2021-08-27, 17:48
  #4
Medlem
Trollfeeders avatar
Chuck Missler hade en väldigt sövande röst. Och är du inte intresserad av bibeln, vilket är vad han pratar om, så somnar du bara fortare!
Citera
2021-08-27, 18:56
  #5
Medlem
Passifloras avatar
Inte direkt ljudböcker men rekommenderar:
https://www.worldsciencefestival.com/

Man behöver inte kolla videon för att hänga med i samtalen.
Citera
2021-08-27, 22:33
  #6
Medlem
Tintin har funkat för mej i över 20 år nu.
Citera
2021-08-27, 23:49
  #7
Medlem
oceandrives avatar
Allting som är inläst av skådespelaren Peter Andersson, inte så att han är tråkig utan tvärtom. Somnar alltid bäst och somnar om mycket lättare.
Citera
2021-12-02, 22:18
  #8
Medlem
ChiCoLas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Tintin har funkat för mej i över 20 år nu.

Jag lyssnar på de tre vännerna och Jerry på youtube varje kväll
Citera
2021-12-04, 08:42
  #9
Medlem
Att lyssna på förre statsministern Göran Persson läsa upp sina egna memoarer fungerar bra.

https://www.bonnieraudio.se/bocker/1...-vag-mina-val/
Citera
2021-12-05, 19:49
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deridda
Med ljudböcker som man lyssnar på inför eller i samband med insomning, med dem är det ju vissa specifika "egenskaper" på ljudböckerna som man vill ha.

Tex: ej vara för spännande, ej kräva för mycket fokus, samt ok om man tappar bort sig ibland. etc.

Vilka titlar/genrer bör funka? Vad är er erfarenhet? Rekommendationer?


Tycker deckare är trist så det funkar för mig däremot är rösten viktig så Sofia Berntsson eller Katarina Ewerlöf funkar som inläsare.
Citera
2021-12-08, 04:29
  #11
Medlem
Beror såklart på vad man är ute efter Jag tyckte Norse Mythology av Neil Gaiman var mysig att somna till. Bra berättarröst, lagom tempo, ganska igenkännbara berättelser.

Annars är böcker man redan läst och gillar bra just för att det kvittar om man somnar mitt i ett kapitel.
Citera
2021-12-10, 19:23
  #12
Medlem
Trädens hemliga liv av Peter Wohlleben, inläst av Ola Isedal kan jag verkligen rekommendera. Visserligen är boken för bra för att somna ifrån men det går ju faktiskt att spola tillbaka. Rösten är lugn och mjuk. Innehållet är opolitiskt och informationsrikt, perfekt sätt att sluta ögonen och dagen på.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback