Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-08-27, 17:29
  #1
Medlem
Hej alla flashbackare!
(Mod får flytta om det är fel forum)

Jag fick ett meddelande på Messenger och dum som jag var så följde jag uppgifterna som stod där då det gick via en jag känner.
Fick sedan reda på att denna personens messenger blivit "hackat" och att jag blivit lurad.
Det var någon flummig tävling.

Men nu till min fråga, kan jag på något sätt få reda på vem personen är genom att använda IP-adress?
Eller något annat...

Nu ska jag tydligen skicka mina bankkortsuppgifter....
__________________
Senast redigerad av Nachotallrik 2021-08-27 kl. 17:30. Anledning: Rätt forum?
Citera
2021-08-27, 17:47
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nachotallrik
Hej alla flashbackare!
(Mod får flytta om det är fel forum)

Jag fick ett meddelande på Messenger och dum som jag var så följde jag uppgifterna som stod där då det gick via en jag känner.
Fick sedan reda på att denna personens messenger blivit "hackat" och att jag blivit lurad.
Det var någon flummig tävling.

Men nu till min fråga, kan jag på något sätt få reda på vem personen är genom att använda IP-adress?
Eller något annat...

Nu ska jag tydligen skicka mina bankkortsuppgifter....

Personen använder antagligen VPN eller Tor, men du kan ju prova att slå upp IP-adressen och se.
Citera
2021-08-27, 17:49
  #3
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nachotallrik
Hej alla flashbackare!
(Mod får flytta om det är fel forum)

Jag fick ett meddelande på Messenger och dum som jag var så följde jag uppgifterna som stod där då det gick via en jag känner.
Fick sedan reda på att denna personens messenger blivit "hackat" och att jag blivit lurad.
Det var någon flummig tävling.

Men nu till min fråga, kan jag på något sätt få reda på vem personen är genom att använda IP-adress?
Eller något annat...

Nu ska jag tydligen skicka mina bankkortsuppgifter....
Vem vem är? Den som hijackat kontot?

Svaret på den frågan är nej om du inte själv lyckas få dåren ett klicka på nån länk som gör att du får tag på dennes ip-adress. Även om du hade den, vad ska du med den till? ISPer lämnar ju inte ut vem som hade vilken adress till kreti och pleti, så den informationen är ju rätt oanvändbar ändå. Det närmaste du kan komma är att skicka ett mail till ispns abuseavdelning och få snubben avstängd från sitt internet möjligen.


Glöm det där och gå vidare med ditt liv.
Citera
2021-08-27, 18:27
  #4
Medlem
https://www.flashback.org/sok/?so=we...3%A5ra+ip&sp=0
Citera
2021-08-27, 19:06
  #5
Medlem
zixls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knarkabis
https://www.flashback.org/sok/?so=we...3%A5ra+ip&sp=0
Verkar vara ett populärt ämne :-)
Citera
2021-08-27, 20:01
  #6
Medlem
Ni kan flytta tråden till papperskorg.

De va i stundens hetta jag var så sugen på att få reda på mer haha. Men tack för svar
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback