2021-08-25, 22:52
Medlem
Kione211s avatar
Jag saknar inkomst.
Förenings sparbanken och handelsbanken strular med kort.
Jag har hyfsat mycket pengar.
Ska även sälja min bostad nu så bank garanti kommer inte räcka om banken går omkull.
Vilken bank passar mig?
Förutom betalkort så måste pengarna vara tillgängliga för nytt bostads köp.
Citera
2021-08-26, 08:37
Medlem
Pengar från bostadsförsäljning har ett undantag i insättningsgarantin upp till 5 miljoner kan du ha.

Har du pengar så får du också kort.
Citera
2021-08-26, 09:27
Medlem
Kione211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prestost
Pengar från bostadsförsäljning har ett undantag i insättningsgarantin upp till 5 miljoner kan du ha.

Har du pengar så får du också kort.
Jag hade missat garanti vid fastigheter. Tack för den lugnande informationen.

Har inte fått nytt kort från HB. Sparbankens brukar jag få dra fler gånger för transaktionen stoppas. men igår fungera det inte alls.
Citera
2021-08-26, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kione211
Har inte fått nytt kort från HB. Sparbankens brukar jag få dra fler gånger för transaktionen stoppas. men igår fungera det inte alls.

Skaff kort hos exempelvis Revolut, P.F.C., Rocker, Komplett Bank, Preem, etc. Uppstickarna brukar vara bättre på kort än storbankerna (eller också får man bättre avtal via exempelvis bensinbolag). Vissa kanske inte funkar om du saknar inkomst, men jag tror inte alla har inkomstkrav.
Citera
2021-08-26, 10:05
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kione211
Jag saknar inkomst.
Förenings sparbanken och handelsbanken strular med kort.
Jag har hyfsat mycket pengar.
Ska även sälja min bostad nu så bank garanti kommer inte räcka om banken går omkull.
Vilken bank passar mig?
Förutom betalkort så måste pengarna vara tillgängliga för nytt bostads köp.

Ingen av storbankerna kommer gå omkull så maxad bankgaranti behöver du inte oroa dig för. I övrigt är storbankerna rätt lika. SEB har aldrig krånglat när jag gjort eller fått stora överföringar.
Citera
2021-08-26, 19:12
Medlem
miikoss avatar
Kreditkort kan vara svårt att få om man inte har inkomst, även om man i vissa fall kan få efter en manuell bedömning, om man har kapital/fastigheter.

Debitkort brukar man annars kunna få även utan inkomst, bara man inte har betalningsanmärkningar.

Jag har haft kort ifrån SEB, Coop Medmera (den banken är nedlagd, Coop ger idag ut genom Swedbank/payex/entercard), Nordea och Ica Banken.

Seb har fungerat bäst, krånglat någon dag på 10 år. Nordea krånglar ibland vid löningshelg, Ica Banken har alltid fungerat. Coop medmera har med fungerat bra, vara bara en gång i en bankomat som pengar vägrade komma ut, så fick gå in på banken och ta ut från kortet där.

Vad jag har läst på nätet så har Swedbank och Nordea mest problem med sina kort/internetbanker/swish osv.

Väljer du en annan bank så fungerar det nog bra.
Citera
2021-08-28, 23:59
Medlem
Torparfrugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mulpac
Skaff kort hos exempelvis Revolut, P.F.C., Rocker, Komplett Bank, Preem, etc. Uppstickarna brukar vara bättre på kort än storbankerna (eller också får man bättre avtal via exempelvis bensinbolag). Vissa kanske inte funkar om du saknar inkomst, men jag tror inte alla har inkomstkrav.
Medhåll. Skaffa ett kreditkort.
Citera
2021-09-02, 12:45
Medlem
Kione211s avatar
Visade sig att jag hade kredit kopplat till kortet så fick nytt utan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in