• 1
  • 2
2021-08-23, 22:43
Medlem
Jag ska byta grenrör på bilen och jag har även lyckats fått loss den. När jag tog bort den satt muttrarna stenhårt men hjälp av rostlösningsmedel släppte de till slut. Nu ska jag på med det nya grenröret. Haynes verkstadshandbok säger att åtdragningsmomentet ska vara 15 Nm. Låter det rimligt för er? 15 Nm är just ingenting jämfört med hur mycket kraft jag fick lägga på att få bort muttrarna. Ibland har Haynes böcker fel har jag märkt. Är det normalt med så låga åtdragningsmoment för grenrör? Hjälp en novis här.
Citera
2021-08-23, 22:58
Medlem
killawifes avatar
Det brukar sitta pinnbultar för grenrören. När man drar muttrarna så är det ganska vanligt med så litet vridmoment. Det viktiga är inte hur hårt man drar det utan att man drar jämnt. Muttrarna du lossade satt inte hårt för att de var hårt fastdragna utan för att de bränt och rostat fast under många års tid.

Jag bytte också grenrör på en Audi nyligen och drog då så hårt jag kunde med ett 1/4" kort spärrskaft. Blev tätt och bra. Men som sagt, kolla hur de rekommenderar i vilken ordning du ska dra bultarna, det brukar vara korsvis annars. Jag brukar alltid dra dom löst först sen dra åt dom ordentligt efter att alla sitter. På min Audi var det stört omöjligt att komma åt en del utan specialnycklar så jag fick pilla en del med det och tillochmed tillverka en nyckel.
Citera
2021-08-23, 22:59
Medlem
Telepatisks avatar
Dom satt hårt för att dom rostat fast

15 Nm låter ändå rimligt. Så lite är det inte. Jag drog åt topplocket på ett fordon jag har och där skulle det bl.a. vara 15 Nm på några av skruvarna.

Drar du åt för hårt så kan det ju spricka när du drar åt eller skapa extrema spänningar när det blir varmt senare.
Citera
2021-08-23, 23:17
Medlem
Okay, stort tack till er. Ska kolla om det står någonstans vilken ordning man ska dra i dem. Alltså Flashback är den stora räddaren alla dagar i veckan. Vielen Dank.
Citera
2021-08-24, 00:10
Medlem
hasenfrasens avatar
1.5 kg för M8 på grenrör låter normalt
Citera
2021-08-24, 02:41
Medlem
PeterNosters avatar
På min 2.0 liters motor 35 Nm
På 1,6 liters 16 Nm

Så det verka rätt.
Citera
2021-08-24, 11:48
Medlem
För många år sedan, när jag jobbade som serviceingenjör, hade vi problem med att avgasgrenrören på de 6-cylindriska radmotorerna sprack.
Fenomenet fanns bara i Sverige enligt MoPars nordenrepresentant Bingen.
Visade sig att de svenska bilmekanikerna "efterdrog" muttrarna för avgasgrenröret vid 1:a service.
Trots att jag utfärdat servicemeddelande att muttrarna EJ FICK EFTERDRAGAS.
Packningen, som var av metall, hade en sicka runt varje avgasport.
Muttrarna var från fabrik dragna så lagom att grenrörets yttersta delar, av värmespänningen/-utvidgningen skulle kunna "krypa" lite.
Ut när det blev varmt, och tillbaka när det svalnade.
Minns inte vilket moment muttrarna skulle dragas med.
Men det var ytterst lite efter att muttrarna "bottnat".

Befarar att dagens hobbymekaniker inte heller är så bevandrade i vad som händer när man inte momentdrager avgasgrenrörets muttrar, utan drager "för kung och fosterland".
Citera
2021-08-24, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akrylforlibbad
Okay, stort tack till er. Ska kolla om det står någonstans vilken ordning man ska dra i dem. Alltså Flashback är den stora räddaren alla dagar i veckan. Vielen Dank.
Innifrån och ut.
Man ska s a s "mangla ut" packningen från mitten.

Lossas naturligtvis omvänt.
Citera
2021-08-24, 19:21
Medlem
killawifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
För många år sedan, när jag jobbade som serviceingenjör, hade vi problem med att avgasgrenrören på de 6-cylindriska radmotorerna sprack.
Fenomenet fanns bara i Sverige enligt MoPars nordenrepresentant Bingen.
Visade sig att de svenska bilmekanikerna "efterdrog" muttrarna för avgasgrenröret vid 1:a service.
Trots att jag utfärdat servicemeddelande att muttrarna EJ FICK EFTERDRAGAS.
Packningen, som var av metall, hade en sicka runt varje avgasport.
Muttrarna var från fabrik dragna så lagom att grenrörets yttersta delar, av värmespänningen/-utvidgningen skulle kunna "krypa" lite.
Ut när det blev varmt, och tillbaka när det svalnade.
Minns inte vilket moment muttrarna skulle dragas med.
Men det var ytterst lite efter att muttrarna "bottnat".

Befarar att dagens hobbymekaniker inte heller är så bevandrade i vad som händer när man inte momentdrager avgasgrenrörets muttrar, utan drager "för kung och fosterland".

När jag var yngre drog jag alltid allt så hårt jag kunde med 1/2" spärrskaft. Det trodde jag var korrekt. men efter hundratals avbrutna skruvar så lärde man sig till slut. Nu drar jag allt så hårt jag kan med 3/8" istället
Citera
2021-08-24, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Innifrån och ut.
Man ska s a s "mangla ut" packningen från mitten.

Lossas naturligtvis omvänt.
Jo, jag gjorde så eftersom jag inte kunde hitta att man skulle dra dem i en viss ordning. När jag trätt på bultarna på pinnbultarna och skulle börja dra med momentnyckel så fick den inte plats på något som helst sätt i motorrummet. Momentnyckeln var inte ledad, och motorblocket där grenröret ska sitta lutar inåt mot torpeden. Jag har ju en lös ledknut som man kan trä på hylsorna men jag kunde inte räkna ut hur jag skulle få den att fungera. Det enda jag kunde göra var att dra åt muttrarna någorlunda jämnt med spärrskaft. Det visar sig väl framöver om jag gjorde fel där.
Citera
2021-08-24, 22:50
Medlem
M8 brukar dras med runt 25 Nm om det inte är någon specialskruv, och det har jag också - i enlighet med instruktion - använt vid åtdragning av grenrör med M8. Men det kan förstås finns fall med lägre åtdragningsmoment då vi inte vet vad det är för motor.

Byter man grenrör så byter man också pinnskruvar och muttrar till denna samtidigt, gängorna i toppen kan man rensa med en gängtapp.
Citera
2021-08-25, 01:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jedis
Byter man grenrör så byter man också pinnskruvar och muttrar till denna samtidigt, gängorna i toppen kan man rensa med en gängtapp.
Ajdå, jag visste inte att man även ska byta pinnbultar. Jag bytte bara två eftersom de rostat fast i muttrarna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in