Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2021-08-25, 20:17
  #25
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Du har hittat honom.

Det råder ingen tvekan om att Georg Franzén är mannen vi söker. En sökning i KB:s tidningsdatabas visar att han efter examen i Uppsala fick anställning, inte på Söderköpings-Posten som vi trodde, utan på en annan liberal tidning, Östergötlands Dagblad. Detta framgår av en notis i Motala Posten den 12 september 1894:



Svensk postmatrikel 1910 ger följande uppgifter:



Och i Norrköpings tidningar den 3 juni 1889 kan man läsa att han tog studentexamen vid Linköpings högre allmänna läroverk den 1 juni 1889.

Dödsrunor publiceras i SvD och DN den 25 respektive den 26 juli 1946.

Studentexamen i Linköping, fil. kand. i Uppsala där han låg samtidigt som Bergman, kortare anställning på liberal tidningsredaktion, därefter tjänsteman på posten, avlider slutligen i juli månad. Allt stämmer.

Snyggt jobbat!
Aha, det var alltså denne Franzén som var Kaj Skarin / Per Runius. Kul att det gick att hitta fram till vem det var till slut!

Hur hett är nu spåret att det är Pekka Langers svärfar Sven Lidman som är Malte? Ger Franzén några ledtrådar åt det hållet?
Citera
2021-09-26, 22:16
  #26
Medlem
Stabskaptens avatar
I Karl Asplunds biografi Bo Bergman – människan och diktaren står det så här på s. 51:

Citat:
Bo Bergmans intimaste vän i postverket, sekreteraren i Generalpoststyrelsen Georg Franzén som hade en villa i Mörby umgicks mycket flitigt och mycket glatt i familjen.

Om det nu var någon som tvivlade på att Georg Franzén är rätt man.

Jag skulle också tro att följande fina rader ur Skyar syftar på Georg Franzén, även om det inte går att vara säker:

Citat:
Det Uppsala jag innerst längtat efter det fann jag inte där, det hittade jag först flera år efteråt hos en vän och kollega, vars närsynta blick bakom de tjocka brillorna aldrig upphörde att värma. Den var full av entusiasm och skönhetsglädje denna blick. Den hörde till det gamla estetiska Uppsala, och mannen själv hörde till den sällsynta människosort som kan beundra och uttala sin beundran utan anspråk på omgående vederlag. En större hjärtats generositet, ett oegennyttigare uppgående i diktens och konstens världar än hos denna lilla urbana herre det kan jag knappast föreställa mig. Han hade en gång ”fått en lyrisk vinghäst dräpt under sig”. Det hade inte gjort honom bitter till sinnes. Han var det Uppsala jag fantiserat om.
Citera
2021-09-26, 22:37
  #27
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Aha, det var alltså denne Franzén som var Kaj Skarin / Per Runius. Kul att det gick att hitta fram till vem det var till slut!

Hur hett är nu spåret att det är Pekka Langers svärfar Sven Lidman som är Malte? Ger Franzén några ledtrådar åt det hållet?

Jag tror det spåret fortfarande är hett. Sökningar på Lidman och Franzén röjer inga kopplingar dem emellan, men det betyder förstås inte att de inte kände varandra. Bo Bergman och Sven Lidman tycks i alla fall ha känt varandra, så mycket står klart. Vet någon om Sven Lidman debuterade genom att skriva noveller? Kan man i så fall hitta dessa noveller någonstans?
Citera
2021-09-26, 23:01
  #28
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Jag tror det spåret fortfarande är hett. Sökningar på Lidman och Franzén röjer inga kopplingar dem emellan, men det betyder förstås inte att de inte kände varandra. Bo Bergman och Sven Lidman tycks i alla fall ha känt varandra, så mycket står klart. Vet någon om Sven Lidman debuterade genom att skriva noveller? Kan man i så fall hitta dessa noveller någonstans?
Redan före lyrikdebuten hade Lidman "förberett en serie noveller med motiv från kaserner o officersmässar, avsedda som den nya realismens signaler i sv litteratur. Men författaren tvekade i sista stund, o i stället kom den lyriska vårfloden." Huruvida någon/några av dessa noveller kom att publiceras i någon form vet jag ej, men tidigt skrivna noveller fanns i vart fall.

https://sok.riksarkivet.se/sbl/mobil/Artikel/11350
__________________
Senast redigerad av schizophrenia 2021-09-26 kl. 23:04.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback