Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-08-20, 15:39
  #1
Medlem
EEJos avatar
Min skola erbjuder chromebooks som skoldatorer (gratis) alternativt MacBooks (mot en ganska hög årsavgift), och som räknare använder vi Maple. Problemet är att jag är den enda som har chromebook, och Maple går inte att köra på den, vilket gör att jag saknar en del användbara funktioner. Jag undrar därför om någon har tips på något liknande verktyg, som går att använda i browsern?

Jag vet om och har testat desmos, GeoGebra och WolframAlpha, men dessa är i princip bara vanliga räknare. Jag letar efter ett verktyg som är bättre när det gäller att t.ex. tilldela en variabel ett värde som man sedan kan använda i sina beräkningar, precis som man enkelt kan i Maple, Octave och liknande.
Citera
2021-08-20, 15:43
  #2
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EEJo
Min skola erbjuder chromebooks som skoldatorer (gratis) alternativt MacBooks (mot en ganska hög årsavgift), och som räknare använder vi Maple. Problemet är att jag är den enda som har chromebook, och Maple går inte att köra på den, vilket gör att jag saknar en del användbara funktioner. Jag undrar därför om någon har tips på något liknande verktyg, som går att använda i browsern?

Jag vet om och har testat desmos, GeoGebra och WolframAlpha, men dessa är i princip bara vanliga räknare. Jag letar efter ett verktyg som är bättre när det gäller att t.ex. tilldela en variabel ett värde som man sedan kan använda i sina beräkningar, precis som man enkelt kan i Maple, Octave och liknande.

https://octave-online.net/

Kan det vara något?
Citera
2021-08-20, 15:46
  #3
Medlem
miklons avatar
Moderna Chromebooks kan ju köra Linux i betaversion, kanske går det att installera Octave eller Sage så?
Citera
2021-08-20, 15:57
  #4
Medlem
EEJos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Moderna Chromebooks kan ju köra Linux i betaversion, kanske går det att installera Octave eller Sage så?

Tyvärr går det inte att installera något alls på den här maskinen, administratören har stängt allt... Men tack ändå.
Citera
2021-08-20, 15:59
  #5
Medlem
EEJos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
https://octave-online.net/

Kan det vara något?

Tack, ska testa!
Citera
2021-08-20, 16:55
  #6
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EEJo
Min skola erbjuder chromebooks som skoldatorer (gratis) alternativt MacBooks (mot en ganska hög årsavgift), och som räknare använder vi Maple. Problemet är att jag är den enda som har chromebook, och Maple går inte att köra på den, vilket gör att jag saknar en del användbara funktioner. Jag undrar därför om någon har tips på något liknande verktyg, som går att använda i browsern?

Jag vet om och har testat desmos, GeoGebra och WolframAlpha, men dessa är i princip bara vanliga räknare. Jag letar efter ett verktyg som är bättre när det gäller att t.ex. tilldela en variabel ett värde som man sedan kan använda i sina beräkningar, precis som man enkelt kan i Maple, Octave och liknande.
Maxima kanske är något för dig? Räknar symboliskt, kan derivera och integrera, rita grafer i 2D och 3D och parametriskt, osv, osv. Finns iaf för Windows, Linux och Android.
Citera
2021-08-20, 17:40
  #7
Medlem
Den kloke danske matematisläraren Steen Toft, har en lösning på problemet.
Lycka till

https://steen-toft.dk/mat/maple/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback