Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2021-08-20, 09:37
  #1
Medlem
Hej.
Stella Larsson börja följa mig på instagram
https://imgur.com/a/Olz9YIv

Hon var rätt söt så jag följde henne tillbaka,
https://imgur.com/a/fZNR1Uz

Förfrågan på instagram stod som begäran tills hon svarade med ett DM. Nu vill hon jag ska registrera mig vid hennes sidor.
https://imgur.com/a/H6gCmyx

Jag registrera mig med en slask epost bara för att se vart den leder. Hon skickar flera ihopsnickrade länkar alla leder till typ dejtingcommunity med massa fejkprofiler.
Till typ Baramogna.com. Men anledningen till att hon vill att jag ska följa hennes länk som börjar på wixsite.com?

Min följdfråga, lyckas hon med det hon vill när jag registrerar mig? (behövde inte ange någon privat information direkt) Tjänar personen småkronor för min registering eller försöker den fiska min information?

Min andra fråga är vems bilder som denna person använder på instagramen Testade Google lens och sökte på skärmdump på hennes bilder utan framgång.
Citera
2021-08-20, 09:50
  #2
Medlem
Toalettborstens avatar
Du pratar med en bot som gör reklam för dejtingsidor.
Citera
2021-08-20, 10:06
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toalettborsten
Du pratar med en bot som gör reklam för dejtingsidor.
Man kan tycka att folk år 2021 borde vara medvetna om detta fenomen, men tydligen inte.
Citera
2021-08-20, 10:25
  #4
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toalettborsten
Du pratar med en bot som gör reklam för dejtingsidor.

Citat:
Ursprungligen postat av Alcalix
Man kan tycka att folk år 2021 borde vara medvetna om detta fenomen, men tydligen inte.

Jag ser ingenting i trådstarten som tyder på att TS inte förstår att det är en bot (inledningsvis, när botten "fångat in" ett offer tar ofta en fysisk person över).

Det ni skriver är ju inte det TS undrar över..
Citera
2021-08-20, 10:38
  #5
Medlem
massuppfittarens avatar
Wow. Du gick med alltså? Brukar du också svara på popups som lyder ”Jag är jättekåta kvinna ska vi träffa knulla fitta nu?”
Citera
2021-08-20, 10:43
  #6
Medlem
Vad ska man säga. Det är tydligen tillräckligt många män som har något under 100iq för att det här ska kunna vara gångbart.
Citera
2021-08-20, 10:59
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
100iq

Finns ingen som svarat på mina frågor än, så jag hade hoppats med er kompetens ta reda på mer om denna person. Vem är bilderna på? Vad tjänar hen på att rekrytera mig till dessa sidor, handlar det om nätfiske eller inte?
Citera
2021-08-20, 11:14
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av valon
Finns ingen som svarat på mina frågor än, så jag hade hoppats med er kompetens ta reda på mer om denna person. Vem är bilderna på? Vad tjänar hen på att rekrytera mig till dessa sidor, handlar det om nätfiske eller inte?
Det är väl oviktigt. En standard-bluff liksom.

Jag var ute på tinder för något år sedan och jag är väldigt attraktiv, jag får extremt många matchningar. Med det sagt så brukar jag alltid välja bort attraktiva utlänningar och asiater. Men här var en asiat som var extremt attraktiv i mina ögon så jag swipeade och vi matchade:

Hon visade sig bo I samma stad som mig, ha massa saker gemensamt gällande investeringar osv. Hon snackade krypto. Det höll på i över en vecka innan jag fattade att det var grooming för att få mig att köpa en IPO liksom.

Det spelar ingen roll, du är bara dum eller uppblåst om du prövar googla bilder. Vad spelar det för roll? Slappna av.
Citera
2021-08-20, 11:16
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius

Det ni skriver är ju inte det TS undrar över..

Tack Stygotius!
Citera
2021-08-20, 11:27
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Det höll på i över en vecka innan jag fattade att det var grooming för att få mig att köpa en IPO liksom.

Tack för ditt svar Itseak.
Var det för personen skulle haft någon vinning om du köpte dessa aktier, heter det courtage?

Anledning till trådstart kanske bara va bara prata lite runt ämnet, vilket vi börjar göra, och kanske förstå dessa internetbedrägerier eller personer som ligger bakom?

Nu när man hör på nyheterna att Svenska polisen vill ha mer befogenheter att läsa våra, de kriminellas meddelanden på nätet.

Det jag slutligen ville med personen på instagram bara anmäla, men personen eller dessa sidor den länkar kanske inte är nått olagligt. Jag slutade pratade med den när den bad mig göra ett nytt ”konto” på firefox och rensa historiken. (= jag förstår inte vad hen ville att jag skulle göra härnäst) men det känns lurigt, om det finns några kryphål jag inte känner till

Också en anledning är att denna fortsätter spamma mig (typ 20 meddelanden) nu när tror den verkar fått mig på kroken. Så ville jag slå tillbaka på något lämpligt sätt och hämnas. Jag vill hänga ut personen, veta vem den är och varför den verkar som den verkar.
__________________
Senast redigerad av valon 2021-08-20 kl. 11:44.
Citera
2021-08-20, 12:17
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av valon
Jag vill hänga ut personen, veta vem den är och varför den verkar som den verkar.

Du förutsätter att det ens är en riktig person eller att personen/-erna bakom bedrägeriförsöket är samma som personen på bilden. Så är det sällan, av en god anledning. Ska du luras och bedra gör du inte det från din egen identitet.

Varför den verkar somd en verkar? Bedrägeri. Du har själv tagit upp möjliga anledningar som nätfiske och få dig att köpa tjänster. Det är bara en mer raffinerad form av spam som lockar på folks smak för flickor snarare.
Citera
2021-08-20, 12:22
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regentia
Du förutsätter att det ens är en riktig person

Nej det är inte personen på bilden som skriver, det förstår jag, det är två skilda frågor med

Hen spammar mig just nu med 100 meddelande, personen verkar inte riktigt stabil. Undrar vad den vill och vad den tjänar på att jag reggar mig på siter
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback